RTX2060 crasht en uninstalled drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-11-2024
Beste Tweakers,

Vraagje voor de techneuten onder ons. Via marktplaats een RTX2060 overgenomen met problemen, hij zou artifacts hebben. Ik dacht wie niet waagt, wie niet wint.

Even fans schoon gemaakt maar niet helemaal uit elkaar gehaald om de koelpasta te vervangen. Met DDU de oude drivers gede-installeerd, RTX2060 erin en inderdaad bij het opstarten allerlei artifacts.

Ik dacht dat het misschien kwam doordat er geen drivers waren, daarna GeForce gedownload met de drivers en voila, hij werkte gewoon normaal. Uurtje of twee Hell Let Loose gedaan en dat ging allemaal prima. Wel wat hoge temperaturen (85 graden) maar het is dan ook erg warm in mijn huis.

De volgende dag start ik hem weer op en nu krijg ik een crash, scherm gaat uit en opnieuw aan. Dan zijn de artifacts terug. Kijk in in GeForce dan zie ik dat de drivers opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Als ik dit doe werkt de kaart gewoon weer als normaal.

Dit probleem had ik nooit met mijn oude RX580, dus ik denk wel dat het bij de RTX2060 ligt. Of zie ik dat niet goed? Ik zie online wel dat er andere mensen zijn die het met AMD kaarten hebben maar hiervoor was het probleem sowieso dus niet aanwezig.

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Wat zeggen de Event Logs in Windows?

Want het is vreemd dat de kaart/Windows opnieuw de drivers wilt installeren.
Dat zou opzich niet moeten gebeuren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
Wylana schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:29:
Wat zeggen de Event Logs in Windows?

Want het is vreemd dat de kaart/Windows opnieuw de drivers wilt installeren.
Dat zou opzich niet moeten gebeuren.
Ik ben nog niet bekend met dit programma. Bij een volgende crash zal ik de event logs openen, waar moet ik dan ongeveer naar zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

Hell Let Loose is niet bepaald een goede grafische kaart test i.v.m. het gebrek aan optimalisatie en de cpu bottleneck (laag gpu gebruik).
Als die gpu daar al 85 graden mee wordt... oh boy.

Installeer eens Unigine Superposition en ga daar mee testen.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
De enige keer dat ik ooit zulke problemen had (met een amd videokaart) bleek een geheugen module niet stabiel dus kijk daar ook even naar dmv een goede mem test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Komt de driver terug als je bijvoorbeeld de PC 2x achter elkaar herstart?
Wat je ook kunt proberen is het overriden van Windows driver updates uitzetten. Mogelijk dat hij na een reboot de default Windows drivers probeert te pakken.

Type gpedit.msc in the box and click on OK

Expand folders from left column: Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update

On the right side, find Do not include drivers with Windows Updates

Double click on it and select Enabled, and click on Apply and then OK

Als dit aanstaat moet je nog een keer DDU draaien en opnieuw de drivers installeren. Kijk dan of het nog steeds voorkomt.

Qua event logs, ga naar Windows Logs > System en kijk of je daar bijzonderheden ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door KilleBladhark op 27-06-2024 13:58 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan._official
meljor schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:57:
De enige keer dat ik ooit zulke problemen had (met een amd videokaart) bleek een geheugen module niet stabiel dus kijk daar ook even naar dmv een goede mem test.
Met GpuMemTest V1.2 zijn alle tests oke bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:24:
Hell Let Loose is niet bepaald een goede grafische kaart test i.v.m. het gebrek aan optimalisatie en de cpu bottleneck (laag gpu gebruik).
Als die gpu daar al 85 graden mee wordt... oh boy.

Installeer eens Unigine Superposition en ga daar mee testen.
Tijdens de benchmark tikte hij de 87 aan, maar kreeg toen dezelfde crash. Dus als ik het probleem eruit krijg dan een repaste en underclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
KilleBladhark schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:56:
Komt de driver terug als je bijvoorbeeld de PC 2x achter elkaar herstart?
Wat je ook kunt proberen is het overriden van Windows driver updates uitzetten. Mogelijk dat hij na een reboot de default Windows drivers probeert te pakken.
Windows driver update uitgezet maar crash blijft hetzelfde. Nvidia Driver keert ook niet terug naar 2x opstarten. Blijf dan Windows Basic Display Driver krijgen en Nvidia Geforce opnieuw driver downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
KilleBladhark schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:56:

Qua event logs, ga naar Windows Logs > System en kijk of je daar bijzonderheden ziet.
Moet ik ergens specifiek op letten? Er zijn 40.000 events

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 15:28
Daan._official schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:03:
[...]

Moet ik ergens specifiek op letten? Er zijn 40.000 events
Doorgaans de fouten en waarschuwingen. Makkelijkste is bovenaan bij "Aangepaste weergaven" het filter "Beheergebeurtenissen" te gebruiken. Dat zijn de fouten / waarschuwingen van de gangbare logboeken.

Daarin zoek je vervolgens de tijd en datum die correspondeert met het probleem dat je ondervindt en hoop je iets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
Fr0ns schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Doorgaans de fouten en waarschuwingen. Makkelijkste is bovenaan bij "Aangepaste weergaven" het filter "Beheergebeurtenissen" te gebruiken. Dat zijn de fouten / waarschuwingen van de gangbare logboeken.

Daarin zoek je vervolgens de tijd en datum die correspondeert met het probleem dat je ondervindt en hoop je iets te vinden.
Voor zover kan ik eigenlijk niets vinden. Wel krijg ik bij een installatie zonder GeForce Experience en alleen de driver een foutmelding in Device Manager bij de GPU (Code 43). Hij kan bij display adapters nu ook niet de goede driver pakken.

Na opnieuw opstarten doet hij het wel weer gewoon, ook in de event viewer niets te zien volgens mij. Specifiek in de events van de device manager ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan._official op 03-07-2024 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 15:28
Daan._official schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:24:
[...]

Voor zover kan ik eigenlijk niets vinden. Wel krijg ik bij een installatie zonder GeForce Experience en alleen de driver een foutmelding in Device Manager bij de GPU (Code 43). Hij kan bij display adapters nu ook niet de goede driver pakken.

Na opnieuw opstarten doet hij het wel weer gewoon, ook in de event viewer niets te zien volgens mij. Specifiek in de events van de device manager ook niet.
Error 43 is vrij generiek inderdaad. Kan zowel een driver- of hardwareprobleem zijn.

Wat ik nog niet las:
Had je hem al in een ander systeem getest?
Heb je iets als DDU gebruikt om de AMD drivers er goed af te poetsen?
Sta je eventueel open voor underclocken of een ander BIOS op de kaart te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
Fr0ns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:24:
[...]

Error 43 is vrij generiek inderdaad. Kan zowel een driver- of hardwareprobleem zijn.

Wat ik nog niet las:
Had je hem al in een ander systeem getest?
Heb je iets als DDU gebruikt om de AMD drivers er goed af te poetsen?
Sta je eventueel open voor underclocken of een ander BIOS op de kaart te zetten?
Ik heb hem van iemand anders gekocht en die had er ook problemen mee, dus ik ben er vrijwel zeker van dat het de kaart is.
Ja ik heb met DDU ales eraf gehaald.
Underclocken of BIOS erop zetten is op zich geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Fr0ns @Daan._official
Een vBIOS flash zou idd nog wel eens kunnen helpen. Ik herinner me een JayzTwoCents video waar hij ook een kaart had met vage problemen/crashes.

Ik heb hier zo even een link opgezocht, maar hij heeft er nog een paar meer.
Video: YouTube: I was sent a bad GPU to try and fix from a subscriber... Can we do it?
Search: https://www.youtube.com/@Jayztwocents/search?query=vbios

Video BIOS lees je uit met GPUZ en op Techpowerup zoek je de juiste voor de flash. Volgens mij moet je dan NVflash oid gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door bierschuit op 05-07-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
bierschuit schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:31:
@Fr0ns @Daan._official
Een vBIOS flash zou idd nog wel eens kunnen helpen. Ik herinner me een JayzTwoCents video waar hij ook een kaart had met vage problemen/crashes.

Ik heb hier zo even een link opgezocht, maar hij heeft er nog een paar meer.
Video: YouTube: I was sent a bad GPU to try and fix from a subscriber... Can we do it?
Search: https://www.youtube.com/@Jayztwocents/search?query=vbios

Video BIOS lees je uit met GPUZ en op Techpowerup zoek je de juiste voor de flash. Volgens mij moet je dan NVflash oid gebruiken.
Ik heb een repaste gedaan, dat hielp in eerste instantie niet. Maar de power limit naar beneden zetten hielp wel iets, kon daarna een 4K superposition benchmark doen zonder te crashen terwijl dat hiervoor niet kon. Max 75 graden dus dat is prima. Het lijkt daarmee een power probleem te zijn?

Krijg af en toe nog wel wat vage issues. Maar geen dual BIOS dus is het dan verstandig de Vbios te flashen?

[ Voor 6% gewijzigd door Daan._official op 10-07-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb een repaste gedaan, dat hielp in eerste instantie niet. Maar de power limit naar beneden zetten hielp wel iets, kon daarna een 4K superposition benchmark doen zonder te crashen terwijl dat hiervoor niet kon. Max 75 graden dus dat is prima. Het lijkt daarmee een power probleem te zijn?

Krijg af en toe nog wel wat vage issues. Maar geen dual BIOS dus is het dan verstandig de Vbios te flashen?
Voor de zekerheid... zijn de clocksnelheden en het bios wel origineel of is daar wellicht een custom (overklok/pruts/etc) bios in geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:51:
[...]

Voor de zekerheid... zijn de clocksnelheden en het bios wel origineel of is daar wellicht een custom (overklok/pruts/etc) bios in geflashed?
De BIOS lijkt wel te kloppen. De kloksnelheden lagen iets hoger, namelijk 1800 op MSI afterburner tegenover 1755 fabrieksopgaaf. Zou dat kunnen door een vernieuwde driver?

Ik heb de voltages handmatig wat naar beneden gezet en hij lijkt nu stabiel te draaien op 1830 Mhz bij een 868 mV. Dit tegenover een 1800 bij 1.0 mV. Kaart gaat nu ook maar naar 70 graden in plaats van naar 85 te schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:55:
[...]

De BIOS lijkt wel te kloppen. De kloksnelheden lagen iets hoger, namelijk 1800 op MSI afterburner tegenover 1755 fabrieksopgaaf. Zou dat kunnen door een vernieuwde driver?

Ik heb de voltages handmatig wat naar beneden gezet en hij lijkt nu stabiel te draaien op 1830 Mhz bij een 868 mV. Dit tegenover een 1800 bij 1.0 mV. Kaart gaat nu ook maar naar 70 graden in plaats van naar 85 te schieten.
Met Afterburner kan alles. Soms ook overclocks die al lang niet meer ingesteld zijn/bestaan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Met Afterburner kan alles. Soms ook overclocks die al lang niet meer ingesteld zijn/bestaan vasthouden.
De 1800 met 1.0 mV op Afterburner is gewoon de standaard instelling. Dus het is wel wat vreemd dat hij standaard zo hoog afgesteld staat.

Met de nieuwe setting gebruikt hij 130 Watt in plaats van 170. Dat is wel een enorm verschil en dan snap ik ook wel dat die kaart het niet trekt. Misschien gewoon niet de beste siliconen en daarmee zoveel voltage niet meer aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Ik persoonlijk zou de kaart flashen. De vBIOS die erop zit kan je saven met GPUZ.
Het hele gebeuren is wel 3 maal lezen , 1 keer flashen. @Daan._official Zou je een screenshot van GPUZ kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
bierschuit schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:07:
Ik persoonlijk zou de kaart flashen. De vBIOS die erop zit kan je saven met GPUZ.
Het hele gebeuren is wel 3 maal lezen , 1 keer flashen. @Daan._official Zou je een screenshot van GPUZ kunnen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VekXLWUFekNRykyTTkvPr8iH67I=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FdCMUTmb7mMIKrDq55vHxGDq.gif?f=fotoalbum_large

Op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Hi @Daan._official als ik mij niet vergis (ben bijna zeker van mijn zaak) dan horen GPU en DEFAULT clock waarden hetzelfde te zijn. Maar bij jou wijken die af.

Als je op het GPUZ scherm het pijltje klikt dat naar rechts wijst (naast de UEFI checkbox rechterzijde) dan kan je deze vBIOS saven op je schijf.

Ik zou de kaart flashen met:
https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181214
(Deze kaart komt overeen met die je hebt aangeschaft toch?)

Flash tool:
https://www.techpowerup.com/download/nvidia-nvflash/

Tutorial:
https://computercity.com/...s/how-to-flash-a-gpu-bios
Using NvFlash For Nvidia Graphics Cards
For Nvidia GPUs, nvFlash is the go-to utility. To begin, one must download nvFlash and extract it to a folder. It is critical to run as administrator to avoid permission issues. Nvidia’s Turing and GeForce RTX cards, including RTX 2060 up to RTX 3090, as well as older models like GTX 1060 and GTX 1080 Ti, can be updated using this method.

1. First, back up the existing BIOS using the command nvflash64 -b backup.rom.
2. Next, disable any BIOS protection with the command nvflash64 --protectoff (if applicable).
3. To flash the BIOS, use the command nvflash64 -6 biosfile.rom, replacing “biosfile.rom” with the name of the new BIOS file.

[ Voor 35% gewijzigd door bierschuit op 16-07-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@bierschuit klopt, de kaart (gpu) is dus overgeklokt. Wellicht de oorzaak van de ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
bierschuit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:20:
Hi @Daan._official als ik mij niet vergis (ben bijna zeker van mijn zaak) dan horen GPU en DEFAULT clock waarden hetzelfde te zijn. Maar bij jou wijken die af.

Ik zou de kaart flashen met:
https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181214
(Deze kaart komt overeen met die je hebt aangeschaft toch?)

[...]
Je hebt gelijk dat is wel een beetje gek. De bios die jij aangeeft is voor de Windforce versie, ik heb de OC Rev 1.0 versie. Die bios nummers komen wel overeen met wat er in TechPowerup kwa bios versie staat, dus hij is niet geflashed met bijvoorbeeld de Rev 2.0 bios denk ik dan?

https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181210

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Je hebt gelijk dat is wel een beetje gek. De bios die jij aangeeft is voor de Windforce versie, ik heb de OC Rev 1.0 versie. Die bios nummers komen wel overeen met wat er in TechPowerup kwa bios versie staat, dus hij is niet geflashed met bijvoorbeeld de Rev 2.0 bios denk ik dan?

https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181210
Een Rev.2 kaart bios in een Rev.1 kaart bios flashen kan allerlei (jouw) problemen geven inclusief een bricked kaart.
Kijk dus ook uit met flashen.

Gigabyte videokaart biossen zijn een aparte w.b.t. de benamingen van het bios.
I.p.v. de Nvidia naamgeving geven ze er een eigen naam aan (F1-F9 , F11-F20, etc)
Dat zie je ook als je een bios/firmware update voor een videokaart van hun website plukt.

Je linkt naar het F2 bios.

Probeer uit te vinden welk bios origineel op je kaart hoort en/of welk nieuwste (update) bios van de Gigabyte website erin kan.
Edit: Gigabyte heeft nooit een bios/firmware update voor jouw Rev.1 2060 Windforce OC uitgebracht dus het is een kwestie van het originele bios vinden en terugflashen.
Op je videokaart zit een sticker waar het exacte type op staat.
En flash dat terug.
Met GPU-Z kun je het huidige bios van de kaart opslaan en dan met kladblok/wordpad openen.
Dan krijg je veel tekst met rare tekens maar het bios moet achter het kaart type staan in dat bestand.

Als voorbeeld zojuist deze regel gehaald (met kladblok) uit het bios van een 1070 Windforce OC.

GV-N1070WF2OC-8GD/F2/040A Version 86.04.26.00.AE

Hier staat dus een F2 bios op, zoals je kunt lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@HugoBoss1985 Maar wat als de kaart is geflashed met een verkeerde vBIOS? Dan heeft dat uitlezen helemaal geen zin.
Ik denk dat met het uitzoeken v/d juiste vBIOS, hij onze hulp wel kan gebruiken..

@Daan._official Kan je 2 duidelijke foto's delen v/d kaart van bovenkant en onderkant, met heel graag iets van een sticker, of heb je heel misschien de originele doos nog erbij met de stickers erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

bierschuit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:19:
@HugoBoss1985 Maar wat als de kaart is geflashed met een verkeerde vBIOS? Dan heeft dat uitlezen helemaal geen zin.
Ik denk dat met het uitzoeken v/d juiste vBIOS, hij onze hulp wel kan gebruiken..

@Daan._official Kan je 2 duidelijke foto's delen v/d kaart van bovenkant en onderkant, met heel graag iets van een sticker, of heb je heel misschien de originele doos nog erbij met de stickers erop?
Dat uitlezen heeft wel zin want dan kan hij er wellicht achter komen of dat er een Rev. 2 bios opstaat.
Zoals ik schreef is er nooit een ander bios voor zijn Rev. 1 uitgebracht (door Gigabyte).
Bijvoorbeeld: als er op zijn kaart bijvoorbeeld een F1 hoort en er zit een F2 in dan klopt er dus iets niet.

Bij Techpowerup staan er bij die Biossen vaak bij voor welke Rev. kaart het is.
Daar kan hij dus het originele bios vinden en de originele benaming (en wellicht met googlen/reddit).

Bovenstaande (bios namen) dus allemaal als voorbeeld want ik weet niet of hier F1, F2, F99, F etc in hoort.

@Daan._official Je kan ook gewoon eens een e-mail aan Gigabyte wagen met de info (afbeelding) op je videokaart.
En vragen of ze een bios met flash tool willen mailen.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Probeer uit te vinden welk bios origineel op je kaart hoort en/of welk nieuwste (update) bios van de Gigabyte website erin kan.
Uit het kladblok kan ik halen:

LGV-N2060OC-6GD/F2/0836 Version 90.06.2E.00.C9

Dus dat zal ook een F2 bios oorspronkelijk zijn? Ik zie in Tech Power Up ook geen andere bios versies staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Uit het kladblok kan ik halen:

LGV-N2060OC-6GD/F2/0836 Version 90.06.2E.00.C9

Dus dat zal ook een F2 bios oorspronkelijk zijn? Ik zie in Tech Power Up ook geen andere bios versies staan?
Zoals ik eerder postte kan het dus ook goed zijn dat je wél het originele bios hebt maar dat iemand het bios gemod heeft en dat geflashed heeft.
Je hebt dus verder 100% zeker geweten geen overclock software geïnstalleerd (wat je overklok/hoger clock dan origineel kan verklaren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@HugoBoss1985 Hij kan ook kijken naar de core/mem/boost nummers. Daar staat er maar 1 van op TechPowerUp site. Zijn Boost moet 1755Mhz zijn.

Ik ben overtuigd dat deze: https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181210 de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

bierschuit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:33:
@HugoBoss1985 Hij kan ook kijken naar de core/mem/boost nummers. Daar staat er maar 1 van op TechPowerUp site. Zijn Boost moet 1755Mhz zijn.

Ik ben overtuigd dat deze: https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181210 de juiste is.
Ik ben het daar mee eens.

Maar ik wil eigenlijk nog steeds wel 100% zeker weten dat MSI Afterburner niet de boosdoener is...

Het zou fijn zijn als hij zijn huidige bios goed kan uitlezen (zonder kladblok) om te kijken of dat alles daar in klopt.
Wellicht is het videokaart bios helemaal niet het probleem.

Voordat @Daan._official gaat flashen dat eerst uitsluiten en zoals ik aangaf kan het flashen je kaart verpesten... ik zou wellicht toch eerst eens Gigabyte benaderen.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
bierschuit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:19:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrGa-jVxN4Mlo4HmHBeysmzJgE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EafwUFbXxlIdQjrQar8YWJ3W.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is alles wat ik heb, geen doos of iets. Heb deze van marktplaats in de hoop er iets van te maken. Het gaat in ieder geval al beter dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Ik ben het daar mee eens.

Maar ik wil eigenlijk nog steeds wel 100% zeker weten dat MSI Afterburner niet de boosdoener is...

Het zou fijn zijn als hij zijn huidige bios goed kan uitlezen (zonder kladblok) om te kijken of dat alles daar in klopt.
Wellicht is het videokaart bios helemaal niet het probleem.

Voordat @Daan._official gaat flashen dat eerst uitsluiten en zoals ik aangaf kan het flashen je kaart verpesten... ik zou wellicht toch eerst eens Gigabyte benaderen.
Ikzelf heb er niet aan lopen prutsen, maar je weet nooit wat anderen ermee gedaan hebben. Ik heb naast de voltages in principe niets aangepast. Alleen de boost ging dus hoger dan fabrieksopgaaf en die heb ik wat oplaag gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Ikzelf heb er niet aan lopen prutsen, maar je weet nooit wat anderen ermee gedaan hebben. Ik heb naast de voltages in principe niets aangepast. Alleen de boost ging dus hoger dan fabrieksopgaaf en die heb ik wat oplaag gezet.
Als de boost hoger staat in GPU-Z t.o.v. de bios specificaties (1755mhz) dan is 1) de kaart geflashed met een hogere boostclock (bios aangepast) of 2) de kaart d.m.v. software overgeklokt.

Net nog even gekeken met een Gigabyte 1070 Windforce en de boost clock in GPU-Z komt overeen met wat er voor het bios staat opgegeven (gecontroleerd met het bios op de Techpowerup website).

Zoals @bierschuit eerder hier al postte.

Ik heb nog even geprobeerd om GPU-Z te starten in de safe-mode van Windows 11 maar dat werkt niet omdat de driver dan ook niet geladen wordt.
Zo dacht ik even software (een software overclock) te kunnen uitsluiten zodat je kan testen of het nou een overclock is of een gemod bios.

Wellicht lukt dit wel met Hwinfo64, dat ga ik nu even testen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@HugoBoss1985 Ik denk niet dat er zoveel risico aan hangt dat deze kaart gebricked gaat worden door een verkeerde flash. Tevens wijzen alle antwoorden naar de vBIOS met 1755Mhz boost clock.

Een vBIOS kan, net zoals een normaal moederbord BIOS, corrupt/aangetast geraakt zijn door het vele gekloot van de vorige eigenaar, die dan de kaart maar te koop zette op Marktplaats.

@Daan._official Gewoon flashen dat ding met dit bestand: https://www.techpowerup.c...abyte-rtx2060-6144-181210

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk dat het vrij simpel is en dat het een software overclock is.

Kijk nog eens naar zijn GPU-Z screenshot... daar staan gewoon de correcte (volgens het bios) default clocks.
Dus het bios van de kaart lijkt qua clocks gewoon in orde/stock.

Dit lijkt mij een software overclock.
Msi Afterburner, GPU-Tweak of andere overclock software is volgens mij de boosdoener...

Daan._official in "RTX2060 crasht en uninstalled drivers"

@Daan._official

-Download de laatste offciële Nvidia drivers voor je videokaart.
-Download DDU en installeer deze/pak deze uit.
-Haal de netwerkkabel uit je pc/zet wifi uit (of allebei).
-Verwijder MSI Afterburner (ook profielen! aanvinken) en/of andere overclock software én alle Nvidia software (drivers)
-Boot naar de safe mode.
-Verwijder alle mappen van Msi Afterburner
-Verwijder met DDU alles van Nvidia
-Boot naar de normale modus.
-Installeer de nieuwste Nvidia driver
-Start de pc opnieuw op
-Doe je netwerkkabel er weer in/zet je wifi weer aan

Wat zegt GPU-Z nu qua clocksnelheden?

Of je test de kaart in een ander systeem.

[ Voor 50% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:04:

Wat zegt GPU-Z nu qua clocksnelheden?

Of je test de kaart in een ander systeem.
Het grappige is dat zonder iets te veranderen de kloksnelheden nu opeens wel gelijk staan. Dus ik heb je genoemde stappen nog niet uitgevoerd. Zegt dat iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAVPadhobCeGuOM0Dq8Ci1u3hfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4zvYRHzS28PA4WAZV0gYPn1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Het grappige is dat zonder iets te veranderen de kloksnelheden nu opeens wel gelijk staan. Dus ik heb je genoemde stappen nog niet uitgevoerd. Zegt dat iets?

[Afbeelding]
Dat het dus een software issue is en je kaart bios in ieder geval in orde lijkt qua clocksnelheden.
Heb je toevallig opnieuw opgestart en is MSI Afterburner nu niet opgestart?
Of heb je iets veranderd in MSI Afterburner (profiel verwijderd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Dat het dus een software issue is en je kaart bios in ieder geval in orde lijkt qua clocksnelheden.
Heb je toevallig opnieuw opgestart en is MSI Afterburner nu niet opgestart?
Of heb je iets veranderd in MSI Afterburner (profiel verwijderd)?
Nee ik heb eigenlijk niets gedaan. Ik had net wel een seconde zwart beeld, misschien dat het daar mee te maken had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Nee ik heb eigenlijk niets gedaan. Ik had net wel een seconde zwart beeld, misschien dat het daar mee te maken had?
Soms gaat zwart beeld samen met een driver reset/pauze dus dat kan ook alle clocks terugzetten op default.
Dat doet deze 1070 ook als ik het bios uitlees/opsla via GPU-Z.

Dit kan ook een stroomprobleem van de kaart/je voeding (voeding niet toereikend/defect) zijn waarbij de boel gewoon 1 seconden wegvalt (black screen).

Maar gooi aub MSI Afterburner nou eens van je pc af, start de pc opnieuw op en ga dan eens testen/gamen.

@Daan._official Trouwens dank voor de GpuMemTest V1.2. info, net even voor het eerst geprobeerd.
Ik draai nu ook even Memtest-Vulkan V0.4.0.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Soms gaat zwart beeld samen met een driver reset/pauze dus dat kan ook alle clocks terugzetten op default.
Dat doet deze 1070 ook als ik het bios uitlees/opsla via GPU-Z.

Dit kan ook een stroomprobleem van de kaart/je voeding (voeding niet toereikend/defect) zijn waarbij de boel gewoon 1 seconden wegvalt (black screen).

Maar gooi aub MSI Afterburner nou eens van je pc af, start de pc opnieuw op en ga dan eens testen/gamen.
Met mijn PSU is niets mis denk ik, want ik had hiervoor een RX580 Sapphire Nitro+ die net zo veel vermogen vroeg.

Anyway, ik heb MSI afterburner via 'add or remove programs' verwijderd. Opnieuw opgestart en bij Superposition benchmark binnen 1 seconde een insta crash. Via de Nvidia performance software zag ik dat de kloksnelheden naar 1900 omhoog schoten en het voltage naar 1.1 mV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Met mijn PSU is niets mis denk ik, want ik had hiervoor een RX580 Sapphire Nitro+ die net zo veel vermogen vroeg.

Anyway, ik heb MSI afterburner via 'add or remove programs' verwijderd. Opnieuw opgestart en bij Superposition benchmark binnen 1 seconde een insta crash. Via de Nvidia performance software zag ik dat de kloksnelheden naar 1900 omhoog schoten en het voltage naar 1.1 mV.
Een RX580 is een hele andere kaart met hele andere stroomeisen/stroom dynamiek (pieken).
Dat je voeding daarmee goed werkte zegt helemaal niets.
Ik zeg niet dat er iets mis is met je voeding, ik zeg alleen maar dat een voeding dus ook blackscreens kan veroorzaken.
Vermogen zegt geen bal en je kan pas 100% zeker zeggen dat het verbruik hetzelfde is als je met professionele meetapparatuur aan de gang gaat :P

Als ik jou was zou ik de kaart eens in een ander systeem testen want er is dus echt wel iets mee mis.

Met Nvidia ben ik niet echt zo op de hoogte.

Ik weet wel dat sommige AMD kaarten een stuk hoger boosten dan wat er in GPU-Z staat.
Mijn Asus 6800 XT staat met 2310mhz boost op GPU-Z maar gaat rustig naar de 2400+.
Als ik de driver op handmatig zet staat de boostclock op 2444.

Wat jouw kaart doet is dus wellicht gewoon normaal boost gedrag, behalve het crashen/artifacts/black screens.

Mijn 1070 Windforce OC staat op 1747 boost en 1747 default boost (niets overgeklokt) in GPU-Z maar draait nu op 1911mhz tijdens die Memtest Vulkan met 1.043v

Dus of je kaart is gaar of je voeding is gaar/niet toereikend of er is toch iets met software.
Dat de Marktplaats verkoper aangaf dat de kaart gaar was zegt toch ook wel iets.
Testen in een ander systeem dus.

Wellicht kun je toch ook nog het originele bios terugflashen om zeker te zijn dat er niet met voltages o.i.d. geklooid is in het huidige bios op je kaart.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Als je MSI afterburner of enig ander software compleet wil verwijderen raad ik aan de tool Bcuninstaller te gebruiken. Deze schoont het gehele programma op inclusief register sleutels.

En ik zou nog steeds de kaart flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
Ik zal de kaart flashen en dan gaan we verder zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Thermal pads zijn wel aanwezig en goed en de correcte dikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:42:
Thermal pads zijn wel aanwezig en goed en de correcte dikte?
Aanwezig zijn ze wel. Weet niet of ze de juiste dikte zijn maar lijkt me wel als het de originele zijn? Ik denk niet dat die kaart ooit open is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Aanwezig zijn ze wel. Weet niet of ze de juiste dikte zijn maar lijkt me wel als het de originele zijn? Ik denk niet dat die kaart ooit open is geweest.
Bij Gigabyte zit er vaak ook geen void warranty stickertje op.
Jij hebt de kaart opengemaakt en gezien hoe het eruit zag... meestal kan je wel zien of het al gedaan is.
Dus de thermal pads hebben het allemaal overleefd?

Als een te dikke thermal pad geplaatst is dan is het gpu contact met de heatsink niet goed, dat zou dan je temperaturen en problemen kunnen verklaren.

Ik heb deze 1070 uit elkaar gehaald en de VRAM en één van de grote VRM thermal pads waren niet herbruikbaar, oud, bros en gescheurd.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Bij Gigabyte zit er vaak ook geen void warranty stickertje op.
Jij hebt de kaart opengemaakt en gezien hoe het eruit zag... meestal kan je wel zien of het al gedaan is.
Dus de thermal pads hebben het allemaal overleefd?

Als een te dikke thermal pad geplaatst is dan is het gpu contact met de heatsink niet goed, dat zou dan je temperaturen en problemen kunnen verklaren.

Ik heb deze 1070 uit elkaar gehaald en de VRAM en één van de grote VRM thermal pads waren niet herbruikbaar, oud, bros en gescheurd.
De koelpasta was uitgedroogd dus ik heb er nieuwe op gedaan. De thermal pads was niets bijzonders aan te zien behalve dat er wat stof aan de zijkant zat.

Bij een lager voltage zijn de temperaturen ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan._official
Het flashen van de BIOS heeft niet gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:18:
[...]

De koelpasta was uitgedroogd dus ik heb er nieuwe op gedaan. De thermal pads was niets bijzonders aan te zien behalve dat er wat stof aan de zijkant zat.

Bij een lager voltage zijn de temperaturen ook prima.
Dan heb je het bios uitgesloten, ook mooi dat het flashen gelukt is _/-\o_
Wel jammer.

Dan test je het als laatste in een ander systeem.
Als de kaart verder goed werkt met undervolten/underclocken dan is dat, denk ik, het laatste wat je kan doen en dan kan je de kaart wellicht op die manier gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Daan._official @HugoBoss1985 Ja erg jammer dat de precieze oorzaak moeilijk tot niet te achterhalen valt voor ons.

Als je met een kleine undervolt en kloksnelheid hem naar tevredenheid kan gebruiken dan denk ik dat dat je beste keus is.
Of hem in een ander systeem proberen, maar denk dat de uitkomst daarvan ook al wel voorspelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

bierschuit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:54:
@Daan._official @HugoBoss1985 Ja erg jammer dat de precieze oorzaak moeilijk tot niet te achterhalen valt voor ons.

Als je met een kleine undervolt en kloksnelheid hem naar tevredenheid kan gebruiken dan denk ik dat dat je beste keus is.
Of hem in een ander systeem proberen, maar denk dat de uitkomst daarvan ook al wel voorspelbaar is.
Ik vind die afwijkende kloksnelheid in GPU-Z nog steeds bizar en zou dat graag verklaard willen zien...

Dat kan alleen maar door overclock software komen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
HugoBoss1985 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Ik vind die afwijkende kloksnelheid in GPU-Z nog steeds bizar en zou dat graag verklaard willen zien...

Dat kan alleen maar door overclock software komen.
Kan ik er op een andere manier achter komen of er nog software hieraan draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Daan._official schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Kan ik er op een andere manier achter komen of er nog software hieraan draait?
Zoek even goed of doe anders een schone installatie (op een lege schijf, om te testen)... kost je wel wat tijd.
Omdat dat te omzeilen (en je voeding/hardware uit te sluiten) gaf ik aan dat je de kaart nog in een ander systeem kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-07-2024 18:30 ]

Pagina: 1