Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-05 08:56
Ik heb (naast een airco) een Daikin warmtepomp op mijn uitbouw staan.

Voor de looks heb ik hier een ombouw omheen. Maar om eerlijk te zijn vind ik die ombouw heel erg lelijk. Ik denk dat het mooier is de ombouw eraf te halen en de WP te spuiten in bijvoorbeeld antraciet. Via Google vond ik al iemand die het gedaan heeft.

Nu ben ik wel benieuwd of jullie hier tips voor hebben? Of dat jullie zeggen: niet doen (graag hoor ik dan de argumenten).

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met spuiten dus dat moet het probleem niet zijn. Aanbevelingen voor welke korrel schuurpapier, verf, enz. zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLUSGXlasgg4QqRWGJ7fRmbYfJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjXWXHaR9hNLItMsh4njIFgH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 27-06-2024 10:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij ons in de wijk ook verschillende mensen die 'm gespoten hebben. Ik heb zelfs een buurman gezien die gewoon met een spuitbusje in de weer was. Uiteindelijk kun je wel zien wie er echt aandacht aan gegeven heeft, want de ene bladdert af en de andere niet. Ik vraag me ook een beetje af hoe je het netjes doet, want je spuit zo de fan in (zie nu dat je een linkje toegevoegd hebt, best een karweitje dus om goed af te plakken). Persoonlijk vind ik die uitbouw van jou veel mooier.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 27-06-2024 10:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Ik vind het een mooie ombouw eigenlijk! Maar goed, meningen verschillen :P

Maar heb je die ombouw niet voor de geluidsdemping?

De pomp zelf verven of spuiten zal prima kunnen, en zal weinig tot niks doen met het functioneren, als je voorzichtig bent. Wel kan het mogelijk je garantie in de weg zitten, dus misschien is dat iets om te overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 27-06-2024 10:16 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:18
Ik vind de ombouw juist wel netjes staan, die cremekleurige airco springt meer in het oog, die zou ik eerder spuiten :+

Zoals hierboven al gezegd: wat doet het weghalen van de ombouw qua geluid richting de buren? Zal nu in de zomer misschien niet hinderlijk zijn, maar als hij in de winter met -10°C staat te stampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Toevallig heb ik dat al getest in de winter bij -8. Er zit maar heel weinig verschil in de geluidsproductie met of zonder ombouw.

En bovendien... deze Daikin maakt sowieso maar heel weinig lawaai :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:58
ThinkPad schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:22:
Ik vind de ombouw juist wel netjes staan, die cremekleurige airco springt meer in het oog, die zou ik eerder spuiten :+

Zoals hierboven al gezegd: wat doet het weghalen van de ombouw qua geluid richting de buren? Zal nu in de zomer misschien niet hinderlijk zijn, maar als hij in de winter met -10°C staat te stampen?
Je hebt deze variant in een geluiddempende variant (-5dB) en als gewone omkasting. Kan dus zomaar een dempende kast lijken terwijl het dat niet is :)

Ik heb wel eens gehoord dat een buitenunit door een autospuiter in een andere kleur is gespoten. Dan weet je in elk geval dat de kwaliteit van de lak goed in orde is. Kosten heb ik destijds niks over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Is het kunststof of metaal?
Schuren, ontvetten, primer en gaan lijkt me simpel genoeg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het is metaal. Zat zelf te denken aan 180 opschuren, afplakken, primer en dan aflakken met iets van Hammerite weerbestendige lak.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 09:10

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb ook al gezien dat de buitenunit gewrapped is. Lijkt me garantietechnisch ook beter omdat het ongedaan te maken is. En je kunt bijvoorbeeld een print van je bakstenenmuur erop plakken, als ultieme camouflage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-05 13:48
Als je die omkasting gewoon netjes recht zet is het al veel minder een probleem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf goede ervaringen met 2K spuitlak. In dit geval zou ik een matte variant kiezen. Een primer is niet echt nodig, 2K lak hecht zelfs uitstekend op blank metaal of aluminium en in dit geval gebruik je de basislak als ondergrond. Verder is het eindresultaat kneiterhard en extreem weersbestendig. En je hebt maar 2 laklagen nodig, omdat je met 2K verf dikkere lagen kunt spuiten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Ik vind de witte kabelgoot op de muur het meest storend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:58
havana schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:12:
Ik heb (naast een airco) een Daikin warmtepomp op mijn uitbouw staan.

Voor de looks heb ik hier een ombouw omheen. Maar om eerlijk te zijn vind ik die ombouw heel erg lelijk. Ik denk dat het mooier is de ombouw eraf te halen en de WP te spuiten in bijvoorbeeld antraciet. Via Google vond ik al iemand die het gedaan heeft.

Nu ben ik wel benieuwd of jullie hier tips voor hebben? Of dat jullie zeggen: niet doen (graag hoor ik dan de argumenten).

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met spuiten dus dat moet het probleem niet zijn. Aanbevelingen voor welke korrel schuurpapier, verf, enz. zijn welkom.

[Afbeelding]
Ik heb de mijne gewrapt, leek me minder risico, goedkoper en simpeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Kriss0r schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Qua risico/garantie een interessante optie inderdaad! Maar is wrappen goedkoper dan verven, ja? Zou ik niet verwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb die van mij ook gespoten, zie Bra-Jo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Kort samengevat: Ontvetten, licht opschuren (weet korrel ff niet meer, maar was niet veel), metalen delen spuiten met Hammerite, kunststof met lak van de Praxis. Ik heb in hetzelfde topic ook wat foto's staan, Bra-Jo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kriss0r
Hahn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Qua risico/garantie een interessante optie inderdaad! Maar is wrappen goedkoper dan verven, ja? Zou ik niet verwachten :)
Ik had maar een 1,2 lengtemeters nodig, een pot verf (en alle werk..) kostte me in m'n hoofd al meer :)

https://www.wrapfolie.nl/...rap-folie/Mat-zwart-folie

PS: heb de föhn van vrouwlief gepakt, wel zo'n kleine rakel erbij genomen

[ Voor 8% gewijzigd door Kriss0r op 28-06-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb echter 0,0 ervaring met wrappen. Iemand een goede tutorial?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kriss0r schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:26:
[...]

Ik had maar een 1,2 lengtemeters nodig, een pot verf (en alle werk..) kostte me in m'n hoofd al meer :)

https://www.wrapfolie.nl/...rap-folie/Mat-zwart-folie

PS: heb de föhn van vrouwlief gepakt, wel zo'n kleine rakel erbij genomen
In hoeveel stukken folie heb je je de unit gewrapped?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:58

paQ

DexterDee schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:08:
Ik heb zelf goede ervaringen met 2K spuitlak. In dit geval zou ik een matte variant kiezen. Een primer is niet echt nodig, 2K lak hecht zelfs uitstekend op blank metaal of aluminium en in dit geval gebruik je de basislak als ondergrond. Verder is het eindresultaat kneiterhard en extreem weersbestendig. En je hebt maar 2 laklagen nodig, omdat je met 2K verf dikkere lagen kunt spuiten.
met hem

En oh, de Hornbach 2K lak is echt bizar fijn te spuiten!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
havana schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:41:
[...]

In hoeveel stukken folie heb je je de unit gewrapped?
Op mijn Vaillant had ik dakpaneel, 3 verwijderbare zijpanelen en frame (hoeken) + achterzijde. Op voorhand de oppervlaktes opgemeten en daar pietje precies uitgeknipt, had ook echt maar een strook van 10x40 over ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kriss0r schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Interessant! Zou je een foto kunnen delen van het resultaat?

Pardon my dutch

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• havana
Vandaag eerst maar eens mijn airco gespoten met 2K lak van de Hornbach. Dank voor de tip!

Wrappen was geen optie gezien het ventilatierooster.

Op een plaat na konden alle onderdelen makkelijk los wat het spuiten wel makkelijker maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8SivSPFMnljioNl7omB8Xs9fJI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RAEDbGikVwNZhazVcLvolRh2.jpg?f=user_large

Work in progress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPTYqx96sRuM8OiSyyV1JMQr--4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Nik99ukw0l3BkIkjzXnuPP6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aemb3NU5zVShShp275bxplfM4qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vDtDWRwgP3DMBZvY9NM155uN.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 29-06-2024 19:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:53
Heb wel vaker units gespoten.
Goed ontvetten is belangrijk, met thinner.

Dan met 3M scotschbrite fosfor schuren en direct aflakken met 2K autolakken (via de bekende onlineshop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb het zo ongeveer gedaan. Alleen ontvet met ammoniakoplossing.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:48
Misschien een domme vraag.. maar worden de apparaten niet loeiheet als ze zwart zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Zenomyscus schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:29:
Misschien een domme vraag.. maar worden de apparaten niet loeiheet als ze zwart zijn?
Dat zal zeker wat graden schelen, ze zijn ook niet voor niks standaard allemaal wit. Dus het zal de efficiëntie niet per se ten goede komen, in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11

Theo

moederbord

Hahn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Dat zal zeker wat graden schelen, ze zijn ook niet voor niks standaard allemaal wit. Dus het zal de efficiëntie niet per se ten goede komen.
Een WP die in de winter zelfopwarming heeft door z'n temperatuur zou toch juist een iets hogere COP moeten hebben?

In de zomer wil je de unit idd wit hebben (liefst spierwit, al wordt dit na een paar maanden ook rokers/creme wit) om de unit zo koel mogelijk te houden. Maar is in de winter (wanneer een WP actief is) is matzwart dan ideaal?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Theo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Een WP die in de winter zelfopwarming heeft door z'n temperatuur zou toch juist een iets hogere COP moeten hebben?

In de zomer wil je de unit idd wit hebben (liefst spierwit, al wordt dit na een paar maanden ook rokers/creme wit) om de unit zo koel mogelijk te houden. Maar is in de winter (wanneer een WP actief is) is matzwart dan ideaal?
Speciaal voor jou heb ik m'n vorige post aangevuld met 'in de zomer' ;)

Ik gok dat het in de winter inderdaad niet nadelig zal zijn, maar dan schijnt de zon ook veel minder en minder sterk, dus is het effect van de zon/warmte sowieso een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Theo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Als die uit staat wordt een zwarte unit inderdaad warmer dan een witte. Na drie rotaties van de fan merk je echter geen verschil meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Om eerlijk te zijn vind ik die omkasting wel stijlvol.
En het beschermt ook mooi tegen weer en wind. Vooral UV-straling is een killer voor je spullen (tegenwoordig ook in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:06
Tweaker626 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:33:
En het beschermt ook mooi tegen weer en wind. Vooral UV-straling is een killer voor je spullen (tegenwoordig ook in Nederland).
Zeg je nou dat zwarte lak beter beschermd dan witte lak? Ik denk dat ze beide evengoed beschermen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Zeg je nou dat zwarte lak beter beschermd dan witte lak? Ik denk dat ze beide evengoed beschermen.
Nee, ik zeg dat een ombouw de WP beter beschermt dan lak.
(in de OP staat dat TS overweegt de ombouw weg te halen... ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar de ombouw is sowieso slecht voor je COP. Of het significant is, is echter een tweede.

Verder eens met @TereZz, WP verzet duizenden kuubs lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:57
Tweaker626 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:33:
Het hele idee van de warmtepomp is dat deze zoveel mogelijk lucht door de kast jaagt. Er zit maar weinig warmte in lucht, je moet er echt heel veel van gebruiken. In regendruppels zit veel meer warmte dan gewoon lucht: in de regen is het rendement nog een stuk hoger. Hoe meer je dat apparaat aankleedt hoe slechter hij het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Niemand die je een compliment geeft dus bij deze mooi gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Waarom afplakken en dan spuiten? Alle metalen delen zijn eenvoudig te demonteren. Dan kun je ze makkelijk spuiten, laten drogen en weer monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
padoempats schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:11:
Waarom afplakken en dan spuiten? Alle metalen delen zijn eenvoudig te demonteren. Dan kun je ze makkelijk spuiten, laten drogen en weer monteren
De staande kant aan de kant van de leidingen kon niet los zonder de leidingen af te koppelen. Althans bij mij niet. Dus die heb ik laten zitten, rest idd losgehaald.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1