Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 15:56
Goedemorgen allen,

Voor mijn vorige woning heb ik hier destijds een topic gestart en gezien de goede adviezen en mijn nieuwe woning doe ik nog een poging.

Woning
We hebben een woning gekocht uit 1935, met enkel een coax-aansluiting. Gisteren hebben monteurs namens KPN de woning voorzien van een glasvezelaansluiting. Deze is geplaatst naast de meterkast, bovenaan de keldertrap. Volgende stap is dat een monteur namens Odido de ZyXel T-56 installeren. Waar ik in mijn vorige woning - nieuwbouw - overal loze leidingen had lopen, is dat hier niet het geval. In eerste instantie wil ik proberen om volledig draadloos te werken, mocht dat tegenvallen kom ik vast terug op dit forum met advies voor bekabelde verbindingen. Enig voordeel kan wel zijn dat deze woning vooral houten vloeren heeft, terwijl de nieuwbouw volledig van beton was.

Apparatuur
Voor het netwerk
  • ZyXel T56 van Odido
  • TP-Link Deco M5 (3 stuks)
  • TP-Link Switch TL-SG105 (2 stuks)
Qua apparaten die op het netwerk zullen draaien
  • Smartphones (2)
  • iPads (2)
  • Laptops (2)
  • Smart-TVs (2)
  • Google Homes (5)
  • PlayStation 5
  • Eufy Video-deurbel
  • Philips Hue
Vraag
Hoe zet ik de ZyXel in combinatie met de drie Deco's het beste in, voor een stabiel netwerk over drie verdiepingen? In eerste instantie dus niet-bekabeld, maar naar welke settings moet ik kijken? Ben geen leek qua netwerken, maar ook zeker geen pro.

Tips en adviezen zijn welkom. En mocht er meer informatie nodig zijn, lever ik die graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel845
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-04 19:43
Ik gebruik de t-56 niet.
De deco rechtstreeks aan het glasvezel modem gehangen en de vlan tag op (dacht ik) 300 gezet. Alles is nu via de deco app te regelen. Wel max 1gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-04 11:42
Ik weet niet of de t-56 het kan, maar ik heb in mijn situatie met KPN en 3xM5 de hoofdeco aangesloten op de KPN box. Deze in de KPN box een vast ip adres gegeven en in de dmz geplaatst. Achteraf blijkt dat niet nodig, want je kunt de deco ook rechtstreeks aansluiten op de het glasvezel modem. Beide keren moet je de deco's wel in router modus zetten.

Je aansluiting zal in de meterkast zitten? Nu weet ik niet waar die in je huis zit, voor, midden of achter, maar ik zou je deco's zoveel mogelijk in een driehoek plaatsen. Mocht je meterkast voor in het huis zitten, daar uiteraard 1 deco, dan midden in je huis op de bovenverdieping de 2e deco en dan beneden achter in je huis de 3e.

Krijg jij nou series vandaag pas reactie??

[ Voor 3% gewijzigd door OmeAnne op 10-09-2024 20:50 ]