Welke voorbehandeling en verf voor dit buitenshuis project?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:01
Goedenavond,

Na een aantal jaren afstel en uitstel moet het er toch maar van komen, het houtwerk moet geschilderd worden.
Nu ben ik benieuwd naar jullie reacties over hoe dit aan te pakken.
Het zijn houten latten met groefjes.
Dien ik deze licht af te schuren met de hand (welke korrel) en dan met St Marc af te nemen en dan schilderen? Wat is handig voor de groefjes om voor te behandelen?
Het zijn behoorlijk wat meters en ook wat punten en hoeken.
Wat op de fotos staat is goed van kleur maar heb ook een deel welke door de zon licht is geworden en waarvan ik niet zeker ben hoe veel dit nog gaat kunnen lijden van het winter aangezien op sommige plekken het hout al wat onbedekt wordt.
We wonen hier nu 6 jaar, het huis is van 2010 en ik weet niet of het al tussentijds is geschilderd na oplevering.
Bijgevoegde foto is vermoedelijk de verf die gebruikt is aangezien er verder niks deze kleur heeft.en deze achtergelaten is door de vorige bewoners.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTNG9u_jEcn9TjBapOmcl0fAVmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRcViVT2THqEbkhv0X9fafwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrmlQaLpRxDJ7Pt035WD82Wef8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn6shn4JHYH1zFM5Ffdo8hei.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVE3-QJWNtyQaVW_zgRGJI42FgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKlshz8reIEvItmpTk4lOwFQ.jpg?f=fotoalbum_large
Kunnen we die pot nog gebruiken? En zo niet, wat is dan een goede verf welke ook goed dekt en ook over deze alkydhars verf kan en zeker niet de duurste maar wel een goede is, zodat schilderen een paar jaar niet benodigd is.
Graag hoor ik van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor een dergelijk donkere kleur zou ik zeker investeren in een kwaliteitsverf (dus niet van de bouwmarkt maar van een verfwinkel, sikkens of sigma o.i.d.)

En ja, dat kost wat voor grote oppervlakken.

Die pot kun je waarschijnlijk wel weggooien als die 14 jaar oud is.

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 26-06-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Dat blauw is een vrij standaard kleur, soms kan je het terugvinden in de papieren van de nieuwbouw als je die nog hebt. Bij buren/straat app vragen als er mensen met dezelfde kleur zijn doet ook wonderen. Ik denk RAL 5013. Anders even wat strips stalen bij de bouwmarkt halen en vergelijken.

Edit: @pagani verfwinkel is beter ja voor advies en een echte dikke kleurenwaaier.

Verf, geen idee, dat gaat wel wat kosten denk ik. Die latjes structuur is namelijk meer oppervlak door de ribbels. Ik zou met kleine stukjes beginnen (en ook kopen) zodat je bij miskoop geen retouren of hele stukken opnieuw moet doen. Volle zon en regen zijn niet handig tijdens schilderen.

Dat blik zwart zou ik gewoon wegbrengen bij het afvalstation, dat is zo oud. Is het nog wel vloeibaar?

[ Voor 6% gewijzigd door jnr24 op 26-06-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
letop eerst schoonmaken + ontvetten en dan pas schuren anders ben je veel langer bezig omdat je het vuil het hout in aan het schuren bent.

veder zou ik unviversol oid nemen en geen st marc om te ontvetten lijkt duurder maar je maakt met 1 liter 100 liter waardoor het juist goedkoper is dan st marc. en je hoeft het niet na te spoelen zoals met st marc wel moet.

na goed schoonmaken is waarschijnlijk met de hand schuren voldoende ook voor de groeven (neem goed schuurpapier) daarna kan je het alweer aflakken met een goede buitenverf

dus
  • schoonmaken
  • ontvetten
  • schuren
  • (optioneel) reparaties doen met plamuur
  • (optioneel) kale stukjes hout/plamuur voorzien van grondverf en glad met overige schilderwrk schuren.
  • stofvrij maken
  • (optioneel) waar nodig kitten
  • (optioneel)afplakken
  • eventueel nog een laatste keer ontvetten, dat is voor al het handvet van het afplakken e.d. (zelf gebruik ik daar vaak doekjes van universol voor (helaas zijn die niet goedkoop)
  • aflakken