Gong, 8V, volume aanpasbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met het volgende flauwekulletje: ik wil graag de irritante deurbelgong vervangen door een ander bedraad model.

Die moet aan het volgende voldoen:
- aangesloten kunnen worden op de 2 draadjes van een beltrafo 230V/8V 1A
- stand-alone
- beetje leuk beltoontje (geen irritant gering)
- volume aanpasbaar

Schijnbaar is dit al teveel gevraagd, want ik kan nergens zo'n model vinden }:O Alleen maar gelul over niet-bedraad, of in combinatie met een deurbel, nee, dat wil ik niet.

Wie heeft zo'n betreffende gong wel kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:26
Zoiets?

[ Voor 197% gewijzigd door Masimo op 26-06-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
Honeywell heeft inderdaad een paar modellen. Ik kwam deze tegen: https://www.conrad.nl/nl/...ba-wit-grijs-1396439.html

Check even de handleiding, staat in dat je hem ook op de trafo kan aansluiten (dus 6V is wat misleidend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Fauna schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:41:
Honeywell heeft inderdaad een paar modellen. Ik kwam deze tegen: https://www.conrad.nl/nl/...ba-wit-grijs-1396439.html

Check even de handleiding, staat in dat je hem ook op de trafo kan aansluiten (dus 6V is wat misleidend)
Zijn interessante modellen dit; bedankt voor de tip. Ik zie dat Conrad 3 verschillende versies heeft van deze Honeywell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCGxjzZcll7kMQvEi6w1dtAz0QU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ka8i2jp0iBb3dMSBg23CyQco.png?f=user_large

Situatie bij mij is al volgt:

Honeywell 8V beltrafo in meterkast. Hier zit een rode en een blauwe draad aangesloten. Maar niet de witte en gele. Ik heb zo'n grijze hoofddraad, met 4 dunne draadjes.

Bij de huidige ringer heb ik ook alleen een rode en blauwe draad. De witte en gele zijn ook niet aangesloten. Die witte en gele zijn neem ik aan bedoeld om zo'n 'geavanceerde' gong constant te voeden? Want die rode en blauwe draad geven alleen stroom (neem ik aan) op het moment dat de deurdrukker ingedrukt is?

Nu zou je denken, kun je die witte en gele draad er niet bij strippen. Ja, dit gaat niet echt, want die draden zijn afgeknipt en er zit te weinig ruimte in de hoofddraad.

Is dit nu op te lossen met deze Honeywell gongs door dan batterijen te gebruiken?

En hoe zit dat met de beldrukker? Er lopen maar twee 8V draden uit die beltrafo, die worden ergens verderop gesplit zodat ze bij de beldrukker én de gong uitkomen (het is nieuwbouw btw)??

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 28-06-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
De huidige gong zal gewoon in serie staan. Het is alleen de vraag hoe de kabels nu lopen. Ik verwacht dat thv de huidige gong ergens 2 kabels met meerdere aders weglopen; naar de trafo en drukker. Wellicht zit er ergens een klein lasdoosje.

Echter zoals de kabels nu zitten klinkt eigenlijk helemaal goed. Het enige wat je hoeft te doen is een van de witte of gele aders aan te sluiten volgens schema. Die is voor de voeding van je nieuwe gong. Je geeft aan dat die aders zijn afgeknipt, maar zit er niet ergens wat extra lengte op de kabel? Anders een nieuwe 4-aderige kabel door de buis trekken.

Als je toch alleen batterij wil, zul je de kabel (2 aders) naar de bel moeten vinden die bij de plek van de gong uitkomt. Alles wat dan naar de mk loopt is overbodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Fauna op 29-06-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Fauna schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:51:
De huidige gong zal gewoon in serie staan. Het is alleen de vraag hoe de kabels nu lopen. Ik verwacht dat thv de huidige gong ergens 2 kabels met meerdere aders weglopen; naar de trafo en drukker. Wellicht zit er ergens een klein lasdoosje.

Echter zoals de kabels nu zitten klinkt eigenlijk helemaal goed. Het enige wat je hoeft te doen is een van de witte of gele aders aan te sluiten volgens schema. Die is voor de voeding van je nieuwe gong. Je geeft aan dat die aders zijn afgeknipt, maar zit er niet ergens wat extra lengte op de kabel? Anders een nieuwe 4-aderige kabel door de buis trekken.

Als je toch alleen batterij wil, zul je de kabel (2 aders) naar de bel moeten vinden die bij de plek van de gong uitkomt. Alles wat dan naar de mk loopt is overbodig.
Ik heb nu iets meer zicht in de meterkast.

Als je dit ziet; is het dan zo dat 1 rode draad bv. naar de beldrukker loopt, en 1 blauwe draad naar de gong?
En dat de beldrukker en gong nog ergens anders zijn verbonden met elkaar? Hoe werkt dit precies?

Of functioneert de beltrafo als communicerende factor naar de gong toe?
Kun je trouwens meerdere draden op 1 zo'n klem van de beltrafo aansluiten?

[ Voor 24% gewijzigd door Blaze85 op 29-06-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:53
Vanaf de transformator loopt een kabel naar de drukknop. De rode ader zit op de transformator aangesloten. De blauwe ader vanaf de drukknop zit net boven de transformator doorverbonden op de rode ader van de andere kabel die naar de bel gaat. De blauwe ader vanaf de bel zit op de transformator.
De doorverbinding zit waarschijnlijk in het stukje isolatie dat boven de transformator uit de pijp steekt.
De door @Fauna genoemde bel heeft een constante voeding nodig. Daarvoor kan je de gele ader van de kabel naar de bel gebruiken. Die kan je samen met de rode ader aansluiten. Misschien zitten de gele en witte ader wel omgeslagen in de pijp boven de transformator. Door de kabels even uit de pijp te trekken kan je dat controleren.

[ Voor 27% gewijzigd door devriesjande op 29-06-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
devriesjande schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:57:
Vanaf de transformator loopt een kabel naar de drukknop. De rode ader zit op de transformator aangesloten. De blauwe ader vanaf de drukknop zit net boven de transformator doorverbonden op de rode ader van de andere kabel die naar de bel gaat. De blauwe ader vanaf de bel zit op de transformator.
De doorverbinding zit waarschijnlijk in het stukje isolatie dat boven de transformator uit de pijp steekt.
De door @Fauna genoemde bel heeft een constante voeding nodig. Daarvoor kan je de gele ader van de kabel naar de bel gebruiken. Die kan je samen met de rode ader aansluiten.
Bedankt voor de uitleg :)

Dus vandaar dat veel gongs ook een batterij-optie hebben, voor het geval er constante voeding er niet is?

Nog even een domme vraag; ik kan de eventueel gele kabel gewoon op de beltrafo-klem samen met de rode draad zetten? En qua voltage voor de gong maakt dat niet uit, omdat de beltrekker in wezen geen stroom verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Klopt. Ik heb mijn reactie nog wat aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
devriesjande schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:10:
_/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Ik had de draden even losgemaakt en uit het kleine pvc-pijpje getrokken en er zit inderdaad een klem tussen de blauwe van de ene draad en de rode van de andere draad :)

Ik had nog een ander klein vraagje omdat je een expert blijkt te zijn: Praxis verkoopt signaaldraad van 4x0,6mm² en 4x0,8mm², welke is beter en meer regulier? Gewoon de 4x0,8mm² nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Blaze85 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:31:
[...]
...

Ik had nog een ander klein vraagje omdat je een expert blijkt te zijn: Praxis verkoopt signaaldraad van 4x0,6mm² en 4x0,8mm², welke is beter en meer regulier? Gewoon de 4x0,8mm² nemen?
Neem de 0,8mm², het verschil voor 8V/1A is verder verwaarloosbaar alleen is de dikkere ader iets robuuster voor de hobbyist.

Hou alle draadjes 'beschikbaar' (ongestript wegvouwen of een krul in de kabel maken) en dus niet kortknippen. Dat is altijd handig mocht je ooit nog eens een camera-bel willen of een ander soortig elektronisch codeslot apparaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
jnr24 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Neem de 0,8mm², het verschil voor 8V/1A is verder verwaarloosbaar alleen is de dikkere ader iets robuuster voor de hobbyist.

Hou alle draadjes 'beschikbaar' (ongestript wegvouwen of een krul in de kabel maken) en dus niet kortknippen. Dat is altijd handig mocht je ooit nog eens een camera-bel willen of een ander soortig elektronisch codeslot apparaat aansluiten.
Jij ook bedankt :)

Ik vind ik nogal zonde dat ze bij nieuwbouw schijnbaar de extra draden gewoon wegknippen. Kan ik dus weer nieuwe trekken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Nou zo'n deurbelbekabeling valt meestal wel mee, korte stukjes. Je zal op zolder een telefoonaansluiting hebben waarbij ze goede netwerkkabel (8 aders) kort hebben weggeknipt naar 2 draadjes :( of van die onmogelijk dikke goede coax naar een bijgebouw waarbij het draadje dan afbreekt als je een betere doos erop wil schroeven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
jnr24 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb een ander probleem, en tevens een oplossing.

Ik liep aan die draad te trekken van de gong, maar dat ding gaat er met geen mogelijkheid uit. Nu had ik het eigenlijk sowieso wel gehad met die gong in de woonkamer (ik heb besloten om die pvc-pijp lekker weg te smeren nu ik toch ga sauzen), en de gong gewoon boven de meterkastdeur te plaatsen wat ik een veel logischere plek vindt. Dan hoef ik niet een nieuwe trekveer en signaalkabel te kopen en te trekken :P

Nu was mijn vraag welke van de twee pvc-pijpen nu voor de beldrukker zijn en de gong.

Ik heb zowel de blauwe draad van de ene grijze hoofddraad als de rode draad van de andere grijze hoofddraad apart aangesloten op de bruine van de beltrafo, om de spanning te testen, maar deze is niet voelbaar met de hand, en ook niet te meten met een spanningszoekerschroevedraaier. Is er een makkelijke manier om dit te testen? Gewoon een goedkope multimeter bij de Action kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Sluit rood en blauw van een kabel aan op de trafo. Gaat de bel rinkelen..... Anders de andere kabel proberen. Ik begrijp niet wat je met grijs bedoeld. De foto die je hier had staan zie ik niet meer. Ik hoop niet dat je aan de 230 Volt zijde van de transformator aan het prutsen bent

[ Voor 17% gewijzigd door devriesjande op 30-06-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
devriesjande schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:58:
Sluit rood en blauw van een kabel aan op de trafo. Gaat de bel rinkelen..... Anders de andere kabel proberen. Ik begrijp niet wat je met grijs bedoeld. De foto die je hier had staan zie ik niet meer. Ik hoop niet dat je aan de 230 Volt zijde van de transformator aan het prutsen bent
Dat ik daar niet eerder aan had gedacht :o :F

Mission Accomplised, bedankt weer _/-\o_

Met grijs bedoelde ik trouwens de grijze signaalkabel met de 4 signaalkabeltjes erin :+

[ Voor 8% gewijzigd door Blaze85 op 30-06-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
devriesjande schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:58:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU8E6zNMbCOZ5hRbw2yzWSqiv50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SLDkSLPXJbGt1bFOR6NOj3Tu.png?f=user_large

Klopt dit schema zo? Met die gele vierkant bedoel ik natuurlijk de doorverbinding :P

edit: dit was het origineel in de handleiding...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vch19_URNPeLrJi8m0w36XlleWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ot6HKO0Fd3L0xxvEA8ZsNgdR.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Blaze85 op 01-07-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Bij de bel moet je rood en blauw omdraaien. Kijk maar naar het originele schema. De voeding naar de drukknop gaat ook naar AC2 op de bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
devriesjande schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:57:
Bij de bel moet je rood en blauw omdraaien. Kijk maar naar het originele schema. De voeding naar de drukknop gaat ook naar AC2 op de bel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKgymQGquO7dHPQMc5JOQ1bUEFQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wECC9vzNQgB0P30ZAsJtEMP9.png?f=user_large

Zo dus?

Is AC1 is altijd bruin/rood fasedraad, en AC2 is altijd blauw nuldraad?

Van origine zat de rode draad van de deurbel wel direct in de beltravo trouwens, en de blauwe verbonden met doorverbinding. Was dit dan fout gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Blaze85 op 01-07-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Blaze85 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:14:
[...]

Van origine zat de rode draad van de deurbel wel direct in de beltravo trouwens, en de blauwe verbonden met doorverbinding. Was dit dan fout gedaan?
Na een transformator (in huis) kan je niet meer spreken van nul en fase, dat zijn lichtnet termen.

Als ik het zo inschat moet de drukker A1 en AC2 verbinden of A2 en AC1. Als je dat verkeerd doet dan verbindt de drukker A1 met AC1 en dan gebeurt er gewoon niks.

Rood en blauw mag je wisselen, er is geen nul of fase, + of - bij wisselspanning na een 'zwevende transformator'. Bij het lichtnet gaat de 'nul' met een koperen pijp de aarde (bij de grote trafogebouwen) in, net als aardedraad (bij je huis), daarom noemen we dat 'nul' en de andere fase.

Een schakelaar mag in een circuit ook aan allebei de 'zijdes' (dus links of rechts van de bel), dus ook daar valt niks te wisselen of fout te doen. De Honeywell is echter een stukje 'complexer' dus daar moet je even goed opletten omdat je ipv 2 zelfs zes aansluitingen hebt (of vier als je de tweede schakelaar weg laat)

Je zou een huis op rubber palen kunnen zetten en dan zijn de nul en fase allebei veilig aan te raken, maar niet tegelijk, ook niet tegelijk met de aardedraad :9

[ Voor 5% gewijzigd door jnr24 op 01-07-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Blaze85 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:14:
[...]

[Afbeelding]

Zo dus?

Zo klopt het. Voor de werking maakt het niet uit maar ik zou overal rood en blauw omwisselen. Rood is gevoelsmatig de voeding die van de trafo naar de drukknop gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Zeer bedankt weer _/-\o_
nu nog even de levering van de nieuwe gong afwachten; dan zullen we het meemaken :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Fauna schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:41:

devriesjande schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:57:
jnr24 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Na een transformator (in huis) kan je niet meer spreken van nul en fase, dat zijn lichtnet termen.

Als ik het zo inschat moet de drukker A1 en AC2 verbinden of A2 en AC1. Als je dat verkeerd doet dan verbindt de drukker A1 met AC1 en dan gebeurt er gewoon niks.

Rood en blauw mag je wisselen, er is geen nul of fase, + of - bij wisselspanning na een 'zwevende transformator'. Bij het lichtnet gaat de 'nul' met een koperen pijp de aarde (bij de grote trafogebouwen) in, net als aardedraad (bij je huis), daarom noemen we dat 'nul' en de andere fase.

Een schakelaar mag in een circuit ook aan allebei de 'zijdes' (dus links of rechts van de bel), dus ook daar valt niks te wisselen of fout te doen. De Honeywell is echter een stukje 'complexer' dus daar moet je even goed opletten omdat je ipv 2 zelfs zes aansluitingen hebt (of vier als je de tweede schakelaar weg laat)

Je zou een huis op rubber palen kunnen zetten en dan zijn de nul en fase allebei veilig aan te raken, maar niet tegelijk, ook niet tegelijk met de aardedraad :9
Alles werkt :o
Eindelijk geen gevangenis-ringer meer, en alles is in te stellen :*)
Nogmaals bedankt voor alle hulp _/-\o_
Pagina: 1