Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VendettaNL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09-2024
Goedenavond!

Introductie:
Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan, maar ik kan het maar niet verhelpen.
Ik heb vermoed ik gewoon iets te weinig verstand van netwerken, dus ik hoop dat hier iemand een gouden oplossing heeft..

Situatie:
Ik heb thuis 3x een UAP Pro hangen via PoE. Dezen heb ik geconfigureerd via de UniFi Network Server die ik alleen opstart op mijn computer, wanneer ik iets wil wijzigen. Ik heb "gewoon" een glasvezel verbinding van KPN (1gbit/s)

Probleem:
Alles lijkt prima te werken, totdat ik op mijn telefoon of de telefoon van mijn vrouw ergens wil inloggen. Ik noem een internetbankieren, Eufy camera's, de Telegraaf, Bitvavo, etc etc. We kunnen simpelweg niet inloggen of het duurt een minuut voordat hij verder gaat. Als ik WiFi uitschakel, gaat onze telefoon via 5G gelijk door naar de volgende pagina. Het lijkt dus wel echt aan ons WiFi netwerk te liggen. Dit probleem doet zich ook alleen bij ons thuis voor..
Verder verneem ik dat mijn iTV ontvanger van KPN niet goed werkt/hapert via dit netwerk.

Ik heb geprobeerd:
Mijn instellingen binnen de Unifi Network Server aan te passen, zoals Band Steering, Fast Roaming, DHCP Snooping en IGMP Snooping (ik weet niet of dit uberhaubt echt goed ingesteld is, aangezien ik geen Virtual Network heb opgezet)

Mogelijke oplossing:
Ik zat eraan te denken om deze AP's in te stellen als Bridge, zodat hij alle instellingen van onze KPN modem zou overnemen, maar ik weet niet echt of dit mogelijk is? Zoja, weet iemand in welke hoek ik het moet zoeken?
Of heeft iemand de gouden tip om dit probleem binnen UniFi op te lossen?

Beste antwoord (via VendettaNL op 27-06-2024 14:38)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Ik heb wel vaker gelezen over een probleem in unifi dat je vreemde storingen krijgt icm experiabox met ipv6

Je kunt eens proberen ipv6 uit te schakelen in je experiabox

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
Ik vraag me af of een "bridge" eea gaat oplossen. Als je iets doet op een apparaat wat met een kabel is aangesloten .. heb je dan het zelfde?

Of met een laptop op dezelfde WiFi?

En deel eens een plaatje hoe je netwerk nu ingericht is? (Router, switches etc)

[ Voor 18% gewijzigd door duvekot op 26-06-2024 19:50 . Reden: Toevoeging netwerk plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VendettaNL
Als ik mijn laptop gebruik heb ik nergens last van. Het lijkt zich echt te beperken tot onze telefoons (2x Pixel 7 Pro) en onze KPN iTV ontvanger (KPN TV+) wanneer ik deze wireless gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma1oRLHpqPD2_2hs1JFvrGqsJZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoXUDhb80tPg6RrU6ewYYalb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb wel vaker gelezen over een probleem in unifi dat je vreemde storingen krijgt icm experiabox met ipv6

Je kunt eens proberen ipv6 uit te schakelen in je experiabox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VendettaNL
Dankje Laurens!
Ik heb ipv6 uitgezet. Zodra ik weet of dit heeft geholpen (of niet) laat ik het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VendettaNL
Een voorzichtige eerste positieve terugkoppeling..
Ik verneem daadwerkelijk een verschil. Ik heb momenteel geen klachten met draadloos iPTV en op onze telefoons! Bizar dat het aan ipv6 kan liggen..

Bedankt voor je hulp Laurens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:25
Vorig jaar hetzelfde fenomeen gehad weliswaar met een Telenet modem maar ook met Ubiquiti AP's.
Dit na jaren geen enkel probleem te hebben.
De truc met ipv6 uitzetten hielp toen niet maar een harde reset van de Telenet modem (enige tijd stroom afhalen) verholp toen het probleem, sindsdien geen klachten meer. Aan de Unifi instellingen heb ik niks aangepast toen. Ipv6 staat gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@VendettaNL
Mooi!
Het blijft een bijzonder stukje techniek unfi. Logischerwijs kan ik niet te verklaren waarom die 2 dingen elkaar bijten. Vervelend is het wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toch even kritische noot hier. Ik heb jarenlang met UAP AC Pro gedraaid icm IPv6 van Ziggo. Nul problemen.

Nu is een AC Pro niet hetzelfde als een oude Pro, maar software is grotendeels hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat het niet kan kloppen dat IPv6 uitschakelen de problemen niet kan verhelpen, maar wel dat het niet inherent is aan IPv6 aanwezigheid. Dat uitschakelen is een prima diagnostische stap, maar het is niet de root cause en IPv6 uitgeschakeld houden is kindje met badwater weggooien.

Waar ik gelijk aan moet denken bij IPv6-gerelateerde problemen is afhandeling van multicast, aangezien er bij IPv6 geen broadcast meer is, alleen multicast. KPN gebruikt multicast ook voor IPTV. Ik zou eens kijken (Wireshark...) wat er exact gebeurt op dat vlak als IPv6 aan staat. Grote kans dat er iets met MLD (de IPv6 variant van IGMP) iets niet lekker gaat. Of dat aan UniFi danwel KPN kant fout gaat is een tweede.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b
interessant die insteek van multicast :)
Ik heb het nu al in een 5tal topics voorbij zien komen met iedere keer dezelde situatie:
Experiabox met ipv6 icm unifi gaat stuq
Wordt de unifi gecombineerd met Ziggo ipv6 of usg ipv6 gaat alles goed

Heb toen ook om een wireshark dump gevraagd want ik ben erg benieuwd hoe een accesspoint ipv6 kan bijten, maar je multicast verhaal maakt het al iets meer te verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VendettaNL
Ik kan Wireshark wel even kunnen draaien, maar zal je daar überhaupt iets kunnen zien, aangezien mijn computer bekabeld is en dus niet via deze AP's verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee dat gaat denk ik niet veel helpen.
Beste om wireshark op je telefoon te draaien maar ik dacht dat je via ssh op een unifi accesspoint ook direct tcpdump kon draaien :)
https://www.reddit.com/r/...xo/tcpdump_from_unifi_ap/
YouTube: Using Wireshark With UniFi Access Points for Real Time Packet Capture

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 01-07-2024 10:50 ]

Pagina: 1