Mini PC thuiswerkplek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 11:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige laptop (i7-5700HQ + 16GB RAM) trekt alles prima, maar het 15.6" scherm wordt krap voor sommige systemen. Ik werk niet multi-screen, maar de grotere schermen op kantoor mis ik wel.

Doel is om een strakke werkplek in te richten waarmee ik citrix/outlook/teams/office als kerntaken heb.
Wellicht, maar dit is een nice to have, zou het leuk zijn om ook te kunnen gamen op de nieuwe mini, maar dit is geen vereiste. Ik game te weinig om te investeren in iets. Daarentegen ben ik nu weinig gewend met Intel HD Graphics, dus een kinderhand kan gauw gevuld zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan 250-300 voor de barebone en ca 75 voor SSD/geheugen. 375 max, excl randapparatuur

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hoeft in principe niet mee in de berekening. Bluetooth muis is net nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua aansluitingen minimaal 1HDMI en 4-USB poortjes (muis, toetsenbord, Koptelefoon en incidenteel een printer,

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet direct een voorkeur, heb rondgekeken maar is een ware overkill als je alle Chinesium erbij haalt. Die wil ik overwegen mits er goede gebruikerservaringen tegenover staan. Durf van mezelf de sprong niet te wagen al zullen er vast pareltjes tussen zitten.

AMD processors hebben net wat meer power en Intel Celeron is me te budget.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Processor moet Windows 11 proof zijn, energieverbruik vind ik van belang, maar de 45W van mijn huidige laptop zal met mini+extern scherm lastig te verslaan zijn.

Ga je overklokken?
Nee, want nog meer energieverbruik.

Wat verwacht je van ons?
Toekomstbestendigheid. Met mijn huidige laptop heb ik nu 7,5 jaar gedaan en hij kan eigenlijk nog door (Hup MSI). Daar houd ik wel van. Dus ondersteuning en enige flexibiliteit voor toekomstig ander gebruik zou fijn zijn.

Is deze Beelink met Ryzen 5 wat? https://nl.aliexpress.com...991190252.html?src=google

Cash is king.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
Ik neem aan dat je de goedkoopste versie met de al weer wat oudere AMD Ryzen 5 5500U CPU voor €227,72 op het oog hebt? (dat is de prijs die ik te zien krijg, your mileage may vary Ali kennende ;) ) Daar zit een wat oudere Radeon Graphics 448SP ingebouwd, verwacht daar geen wonderen van in gaming. Maar veel meer zit er met dit budget niet in als je iets nieuws wilt vrees ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
martyw schreef op woensdag 26 juni 2024 20:26:
Ik neem aan dat je de goedkoopste versie met de al weer wat oudere AMD Ryzen 5 5500U CPU voor €227,72 op het oog hebt? (dat is de prijs die ik te zien krijg, your mileage may vary Ali kennende ;) ) Daar zit een wat oudere Radeon Graphics 448SP ingebouwd, verwacht daar geen wonderen van in gaming. Maar veel meer zit er met dit budget niet in als je iets nieuws wilt vrees ik ...
Klopt ja, maar buiten de grafische kaart ontlopen deprestaties elkaar weinig. Zegt Beelink jou iets?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
Ik heb er zelf geen ervaring mee, je ziet ze ook veel op Amazon. Een ander type is op deze site gereviewd: https://tweakers.net/revi...ryzen-7000-conclusie.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Dit is het beste wat ik heb kunnen doen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 99,-€ 99,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 160,45€ 160,45
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 33,85€ 33,85
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 68,90€ 68,90
Totaal€ 362,20

Het is wel wat groter dan die jij had gevonden, maar nog steeds minder dan 2L, dus zeker niet groot. Er zit wel een 5500GT in ipv een 5500U. Je zal wel zelf voor €5 een Windows key moeten kopen.
Deze heeft ook maar 3 USB poorten, maar dan moet je voor jezelf beslissen of je het erg vind je koptelefoon los te koppelen als je wat wil printen (of een USB-C naar USB-A adaptertje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb ook een Deskmini en ben daar erg tevreden over: SlaadjeBla in "Mini PC development / thuisgebruik"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Joe28965 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:48:
Dit is het beste wat ik heb kunnen doen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 99,-€ 99,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 160,45€ 160,45
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 33,85€ 33,85
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 68,90€ 68,90
Totaal€ 362,20

Het is wel wat groter dan die jij had gevonden, maar nog steeds minder dan 2L, dus zeker niet groot. Er zit wel een 5500GT in ipv een 5500U. Je zal wel zelf voor €5 een Windows key moeten kopen.
Deze heeft ook maar 3 USB poorten, maar dan moet je voor jezelf beslissen of je het erg vind je koptelefoon los te koppelen als je wat wil printen (of een USB-C naar USB-A adaptertje)
Wat is het grote verschil tussen de 5500GT en de 5500U, leeftijd?
500GB geheugen kan ik prima mee uit de voeten overigens, maar het zelf kunnen uitzoeken van geheugen/SSD heeft natuurlijk ook voordelen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

mk1992 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Wat is het grote verschil tussen de 5500GT en de 5500U, leeftijd?
500GB geheugen kan ik prima mee uit de voeten overigens, maar het zelf kunnen uitzoeken van geheugen/SSD heeft natuurlijk ook voordelen.
De 5500GT is niet veel meer dan een AM4 5600U met hogere kloks en een flink hogere TDP. 5500U is een generatie ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Thomg schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:05:
[...]

De 5500GT is niet veel meer dan een AM4 5600U met hogere kloks en een flink hogere TDP. 5500U is een generatie ouder.
TDP is hoger, maar zie ik als een nadeel. Zeker wanneer het 65W voor de GT is tegenover 15W voor de U.
Energie is geen top-prio, maar om nou energieverbruik te verdubbelen t.o.v. de laptop gaat me wat ver.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

In de praktijk is het verschil niet zo groot. De 5500GT kan zijn benen out of the box verder strekken dan de 5500U. Als je dit niet vraagt (lees: niet alle cores belast) zal je hier in de praktijk weinig van zien. (5500GT ~= 5600G)

review: AMD Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G Review - Eindelijk moderne Ryzens ...

En als je dit echt niet wilt kan je de TDP nog omlaag bijstellen in de bios.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kun je met dit budget niet beter je probleem (te klein scherm) oplossen met een externe monitor? Voor werk heb je al een prima monitor onder de 250 euro. En als dit voor je werk is: daar heeft een werkgever ook een verantwoordelijkheid, veel werkgevers regelen een volledige thuiswerkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
SVMartin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:30:
Kun je met dit budget niet beter je probleem (te klein scherm) oplossen met een externe monitor? Voor werk heb je al een prima monitor onder de 250 euro. En als dit voor je werk is: daar heeft een werkgever ook een verantwoordelijkheid, veel werkgevers regelen een volledige thuiswerkplek.
Heb ik naar gekeken, maar baas geeft geen scherm en toetsenbord, stellen alleen een (15,6") laptop of surface beschikbaar. Apart scherm en laptop op bureau vind ik teveel plek innemen.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronny77
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-04 12:15
Maar je kan ook een steun krijgen om de laptop rechtop te zetten of een kleine verhoging onder de monitor waar je de laptop onder kan schuiven. 1 kabel in pluggen en klaar. Dan heb je ook nooit last dat er toch gegevens op de computer/laptop staan waar je niet bij kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jammer, volgens https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken is een extern scherm ook niet verplicht, maar moet het beeld wel aan eisen voldoen die makkelijker in te vullen zijn met een extern beeldscherm.

Blijft dat een extern scherm wel heel fijn is om te hebben (zelf aanschaffen dus), en die laptop kan er wellicht zelfs rechtop achter staan,of zoals Ronny77 aangeeft:eronder.

Anyway, het was maar een idee, aan jou uiteraard de keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikster
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 11:38
Ik heb die Beelink SER5 (concreet de Pro met 5800H CPU) in gebruik als HTPC (wat eigenlijk wel een beetje overkill is). Dat systeem voldoet prima, is niet al te luidruchtig (vooral als je BIOS en OS een beetje tweakt om niet de hele tijd voluit te gaan).
Heel zuinig is ie dan nog steeds niet, maar ik houd de ontwikkeling van het BIOS in de gaten, want nieuwere versies schijnen wat meer instelmogelijkheden te hebben (zie b.v. YouTube: Adjust TDP and VRAM in BIOS for Beelink SER5 Pro (Ryzen 7 5800H) | N...; alleen is het downloaden vanaf hun website vaak een trage bedoening en dus ben ik er nog niet aan toegekomen).
Pagina: 1