Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07-2024
Goedemiddag,

Op dit moment heb ik twee Growatt omvormers, een MOD 5000X en een MOD 6000TLX, die ruim bemeten zijn voor mijn zonnepanelen. Praktisch gezien haal ik maximaal 5.000 watt uit mijn panelen. Met het oog op mogelijke boetes voor het terugleveren van teveel energie, wil ik graag de maximale output van deze omvormers beperken, bijvoorbeeld tot 3.000 watt per omvormer.

Echter, ik lees in andere topics vooral over softwareproblemen die de begrenzing beïnvloeden, maar ik kom weinig informatie tegen over het beperken van de output vanuit de gebruiker zelf. Ik heb wel enkele topics gezien waarin dit met een slimme automaat wordt gedaan, maar ik wil eigenlijk gewoon een nieuwe maximale output instellen voor mijn omvormers.

Heeft iemand ervaring met het handmatig begrenzen van de output van Growatt omvormers, specifiek de MOD 5000X en MOD 6000TLX? Zo ja, welke stappen zijn hiervoor nodig en welke software of instellingen moet ik gebruiken? En kan ik dit aanpassen via de app of moet dit via het installer menu op de pc?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Marko86 op 27-06-2024 12:23)

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 21:04
Ik doe dit middels esphome en de modbus op de omvormer.
Hardware:
d1mini
ttl to rs485
utp kabel
modbus stekker bijgeleverd bij de omvormer

Belangrijk in deze is de modbus en het protocol dat de omvormer gebruikt. Nieuwe growatt omvormers gebruiken doorgaans RTU2.

Je kunt het bordje rechtstreeks benaderen en de output via de browser aanpassen. Ik zelf heb hem gekoppeld met Home-assistant en op die manier geïntegreerd in mijn home automation systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door degrashopper op 27-06-2024 11:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik zie dat ik een de app het actieve vermogen kan instellen in procenten.
Ik heb 3 keer een MOD7000tl3-x

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
Die optie had ik ook gezien, die lijkt een % van het vermogen te reduceren. Alleen wil ik in de winter dit niet remmen maar gewoon voor 100% binnen laten komen. Deze optie lost dus niet volledig mijn vraagstuk op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dan zet je hem in de winter weer handmatig op 100%

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
Dat zou kunnen :) maar hoopte op een standaard begrenzing gezien de meeste growatts gelijk zijn, alleen software matig anders waardoor er meer of minder output moeijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
@Marko86 Lees je eens in over het Modelcontract. Geen boetes mogelijk, en ieder energiemaatschappij heeft er 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
geen idee wat voor boetes je het over hebt.

maar alle boetes die ik tot nu toe heb gezien, die kun je beter koppen als minder gaan leveren.
boete betekend niet dat het geld kost, je verdiend alleen minder, maar ook minder verdienen is leuker als niks verdienen. :?

of anders gezegd, over reageer je nu niet?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 21:04
Ik doe dit middels esphome en de modbus op de omvormer.
Hardware:
d1mini
ttl to rs485
utp kabel
modbus stekker bijgeleverd bij de omvormer

Belangrijk in deze is de modbus en het protocol dat de omvormer gebruikt. Nieuwe growatt omvormers gebruiken doorgaans RTU2.

Je kunt het bordje rechtstreeks benaderen en de output via de browser aanpassen. Ik zelf heb hem gekoppeld met Home-assistant en op die manier geïntegreerd in mijn home automation systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door degrashopper op 27-06-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
migjes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:23:
geen idee wat voor boetes je het over hebt.

maar alle boetes die ik tot nu toe heb gezien, die kun je beter koppen als minder gaan leveren.
boete betekend niet dat het geld kost, je verdiend alleen minder, maar ook minder verdienen is leuker als niks verdienen. :?

of anders gezegd, over reageer je nu niet?
Ik bedoelde geen boetes maar dat je betaald om terug te leveren. Ik verwacht na saldering 1.000-2.000kwh over te houden. Kost ook niet de wereld, maar als ik dit iets kan beteugelen in de zomer met een gemakkelijke aanpassing dan lijkt mij dit een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Marko86 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Ik bedoelde geen boetes maar dat je betaald om terug te leveren. Ik verwacht na saldering 1.000-2.000kwh over te houden. Kost ook niet de wereld, maar als ik dit iets kan beteugelen in de zomer met een gemakkelijke aanpassing dan lijkt mij dit een prima oplossing.
jep, dat is ook wat ik bedoel.

je krijgt geld voor je overschot, en dan een boete die lager is als je krijgt.
uitgerekend krijg je dan nog steeds een paar ct per kWh, en een paar ct per kWh is meer als helemaal niets opwekken.
maar als je liever geen geld wil verdienen, dan ga je gang. ;)

(of te wel reken dit eens uit aan de hand van je contract. in werkelijke cijfers en oordeel dan pas over dit.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:06
Marko86 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Zover ik weet betaal je over alle teruglevering, niet enkel over de teruglevering na salderen.

Als je echt niks wil terugleveren, google dan eens op growatt nulleinspeisung:
YouTube: GROWATT NULLEINSPEISUNG MIT EASTRON ENERGYMETER -EINSTELLUNGEN & UMS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobertV70 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:32:
@Marko86 Lees je eens in over het Modelcontract. Geen boetes mogelijk, en ieder energiemaatschappij heeft er 1.
Geen boetes mogelijk maar wel vastrecht tarieven van tegen de 70 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Geen boetes mogelijk maar wel vastrecht tarieven van tegen de 70 euro per maand.
Je bedoeld de vaste leveringskosten. Die zijn bij bijvoorbeeld vattenfall 15 euro voor stroom en 6 euro voor gas per maand. Even goed kijken waar je het modelcontract afsluit. Iedere maatschappij berekend daar andere kosten voor, dat klopt, en 70 euro is dan wel echt aan de hoge kant.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertV70 op 27-06-2024 14:24 ]

Pagina: 1