waterdicht maken betonnen "kelderbak"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_hugo_s
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-04 07:42
Hallo allemaal,

Ik heb al even gezocht op het forum en vond wel wat over het waterdicht maken van beton, maar nog niet helemaal wat ik wil weten.

Wij hebben in ons huis een trapkast die ongeveer 50 cm onder het vloeroppervlak ligt. De onderkant lijkt een soort bak. Het is in ieder geval van beton. Vanwege een hoge grondwaterstand onder het huis / in de kruipruimte sijpelt er (na enige tijd) water door het beton.

Ik ga nog actie nemen om water in kruipruimte weg te pompen, maar dat is een lastiger klusje.

Wat ik nu in ieder geval wil doen is het waterdicht maken van die betonnen kelderbak. Met een simpele zoekopdracht op internet vond ik allerlei "goedjes" waarmee dat heel makkelijk schijnt te kunnen. Ik vond bijvoorbeeld Permacon, Hydrablock Pro en Aquaplan Kelder Epoxy.

Natuurlijk ben ik op zoek naar het beste product :) Iemand ervaring op dit vlak? Kan iemand één van de genoemde spullen of iets anders aanraden?

Ik hoor graag!

Groet, Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb geen kelder maar ik ben een keer een bedrijf tegengekomen dat met 2 componenten poly-urea spray zaken verduurzaamd.

In hoofdzaak sprayen zij kant en klare koi-karper vijvers, die uit piepschuim blokken vormgegeven, met dit spul om deze waterdicht te maken.
UV bestendig, waterdicht, hufterproof, you name it.
Met dit spul worden ook vloeren en daken vloeistofdicht gespoten. Met een verwarmd spuitpistool worden 2 componenten vermengd en opgespoten.

Het lijkt op truckbed-liner….maar dan nog hufteriger.

Voor een projectje thuis (spuiten van hele grote luidsprekers) heb ik een testplaat laten spuiten om dit te kunnen bekijken in de woonkamee, uiteindelijk niet gekozen om dat dit niet naukeurig genoeg te spuiten is.)

Als ik een kelder zou hebben zou dit mijn eerste keuze zijn om verder te onderzoeken naar haalbaarheid en betaalbaarheid.

Diverse bedrijven via google te vinden.
Hier alvast 1 random om wat te lezen hierover

https://coating.nl/polyurea-coating/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-06 22:34
Je zou naast het bekuipen ook impregneren/injecteren kunnen overwegen. Daarbij worden alleen de probleem plekken aangepakt ipv de hele bak bekuipen. Dit kan materiaalkosten schelen als het bijvoorbeeld een enkele plek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 22:43
Ik zit met hetzelfde probleem voor een trapkast van +/- 1 bij 2m en heb wat offertes opgevraagd. Tot nu toe 1 binnen voor 3000 ex btw waarbij ze 2 starre minerale waterdichte lagen en 2 flexibele waterdichte lagen gaan aanbrengen en vervolgens aanhechtlaag en vochtregulerende laag. Het type materiaal is niet gespecificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 14:10
Afhankelijk van de situatie en ligging van je woning kan het soms beter werken om drainage aan te leggen rondom de woning/ kruipruimte. Dan ben je ook meteen van het water in de kruipruimte af.

Dit hoeft overigens niet eens heel duur te zijn, zeker als je het zelf doet.

Volgens mij moet beton ook kunnen ademen, ik vraag me af of het dan ook verstandig is om het dicht te smeren. Er zijn vast tweakers die hier wat meer verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_hugo_s
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-04 07:42
Dank voor alle reacties! Ik denk dat het iene miene mutte tussen Hydrablock en Permacon wordt :)

@ouwereus Laten doen is dus best duur. De materialen die ik heb gezien kosten maar een paar honderd euro. Dan moet ik het natuurlijk wel zelf doen, maar het lijkt me niet moeilijk.

@rickhaha Drainage aanleggen lijkt me best lastig. Probleem is grondwater(stand). Ik heb het idee dat 'men' hier niet zoveel aan kan doen in natte periodes. Ik denk er dus over dompelpomp in kruipruimte te zetten en water dan weg te pompen naar hemelwaterafvoer. Beetje onbegonnen werk natuurlijk, want grondwater blijft dan komen, maar ik moet toch iets doen aan al het vocht in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55

BCC

Ik heb hetzelfde probleem (net als 50% van nederland met een kelder vermoed ik op het moment). Permacon heeft bol.com gewoon - dat lijkt me een prima. Hopelijk wordt de kelder nog droog voor de winter...

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 30-06-2024 16:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
w_hugo_s schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:30:
Dank voor alle reacties! Ik denk dat het iene miene mutte tussen Hydrablock en Permacon wordt :)

@rickhaha Drainage aanleggen lijkt me best lastig. Probleem is grondwater(stand). Ik heb het idee dat 'men' hier niet zoveel aan kan doen in natte periodes. Ik denk er dus over dompelpomp in kruipruimte te zetten en water dan weg te pompen naar hemelwaterafvoer. Beetje onbegonnen werk natuurlijk, want grondwater blijft dan komen, maar ik moet toch iets doen aan al het vocht in huis.
Drainage aanleggen is niet zo lastig, kun je gewoon aansluiten op de hemelwaterafvoer. Gewoon zorgen dat het water de weg van de minste weerstand kan volgen.

Als iedere woning in je omgeving last heeft van een te hoge grondwaterstand is dit ook iets wat je bij de gemeente kunt melden. Volgens mij valt dit onder de grondwatertaak van een gemeente maar tot zover ook mijn kennis hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
rickhaha schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Drainage aanleggen is niet zo lastig, kun je gewoon aansluiten op de hemelwaterafvoer. Gewoon zorgen dat het water de weg van de minste weerstand kan volgen.

Als iedere woning in je omgeving last heeft van een te hoge grondwaterstand is dit ook iets wat je bij de gemeente kunt melden. Volgens mij valt dit onder de grondwatertaak van een gemeente maar tot zover ook mijn kennis hierover.
Waterstanden zijn aan het waterschap, en die gaan niet zo maar de waterstand verlagen. Zeker niet als er houten funderingen in de buurt zijn, of kwetsbare natuur. Waterbeheer is een vak apart ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
HvdBent schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Waterstanden zijn aan het waterschap, en die gaan niet zo maar de waterstand verlagen. Zeker niet als er houten funderingen in de buurt zijn, of kwetsbare natuur. Waterbeheer is een vak apart ;-)
Ik ben er alleen bekend mee hoe dit in mijn gemeente geregeld is (en dan alleen de situatie in onze wijk) daar heeft de gemeente een extra sloot aan de rand van de wijk gegraven om in natte maanden te voorkomen dat de kruipruimtes te vol komen te staan.

zorgplicht grondwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 21:38

The_Scarabial

MTB for life!

Als het enigzins tot de mogelijkheden behoort, dan is de voorkeur altijd vanaf de buitenzijde afdichten.
Als het om scheuren gaat, dan gewoon laten injecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Drainage inderdaad,dan voer je iig overtollig regenwater af. Mijn kelder (6x 11m) is gelukkig wel droog maar de kruipruimtes ernaast niet en die zorgen voor veel vocht. Als de natte winters steeds terugkomen ga ik drainage om t huis leggen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 02:29
Hier een kelderwand en een raambak ingesmeerd met Aquaplan kelderbezetting. Goed te doen en werkt perfect op een keldermuur van 18 m2 ongeveer
Pagina: 1