230 volt naar 12 of 24 volt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb tuinverlichting op 230 volt, alles met grondkabels e.d. aangesloten zoals het hoort. Het zijn 5 paaltjes met 230 volt filament lampjes. Op de stekker zit een wifi ontvanger van Fritz, de DECT 200. Heel fijn te besturen met zonsondergang/opgang. Is jarenlang goed gegaan.
Dit voorjaar kwamen er problemen. De automaat in de meterkast sprong er soms uit. Steeds vaker en op een gegeven moment brandden de lampjes wel gewoon op de stekker maar zodra ik de wifi ontvanger ertussen zette sprong de automaat er weer uit, heel vreemd
De [aaltjes zijn nagekeken en zijn mooi droog. Ook de aansluiting op 230 volt doet het goed. Vermoedelijk zit het probleem dus ergens in de grond (aansluitmoffen?). Vermoedelijk heeft het ook te maken met de overvloedige regenval dit voorjaar. Als ik nu de stekker in het stopcontact steek gaat de automaat er meteen uit of pas na uren maar eruit gaat hij geheid.
Ik heb uiteraard weinig zin om te gaan graven. Nu heb ik het volgende bedacht: als ik nu eens de 230 volt vervang door 12 of 24 volt heb ik dan weer hetzelfde probleem of zijn deze voltages minder gevoelig? Natuurlijk met 12 of 24 volt lampjes en een trafo (of omvormer, wat moet het zijn?).
Ik heb er weinig verstand van maar zou dit een oplossing kunnen zijn?
PS ik heb de Fritz DECT ook al vervangen gehad door een slimme stekker van Kruidvat en dat is ook een tijdje goed gegaan, maar geeft nu dezelfde problemen.

Beste antwoord (via Hoelahoep op 27-06-2024 14:14)

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:19
https://www.elektrobode.n...6R_7rXDYiTZhoCM_cQAvD_BwE

Kan je zoeken naar probleem denk dat je deze wel kan huren, gebruik hem zelf ook soms op het werk.
geeft een spike op display aan op meters dus weet je waar je moet zoeken.

succes 👍

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Als kabels slecht zijn, bloot liggen en in contact komen met water, dan is het gewoon problematisch. Idem met overgangen/contacten.

Betreft de aardlek die er uit gaat, dit kun je oplossen met een trafo naar 12V ac of 24V ac gaat. Dan is de uitgang in zwevend, waardoor er geen stroom naar aarde zal lopen wanneer 1 pool aan aarde hangt. Maar dit is pleisters plakken en heeft weer andere nadelen.

TLDR: Kabels controleren en waar nodig vervangen is de enige oplossing die je gaat helpen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
Hallo M14, bedankt voor je reactie. Ik kan me niet voorstellen dat de kabels slecht zouden zijn. Het zijn grondkabels met ommanteling en lopen tot bijna aan de stekker (via dooe). En de aarde van de ommanteling is aangesloten op de aarde van de stekkerkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
Ik denk niet dat je slimme stekker er iets mee te maken heeft. Tenminste, de aardlek klapt er toch ook uit zonder die stekker?

Beste manier is toch de bekabeling uitgraven en alles inspecteren. Grote kans dat er ergens vocht is binnengedrongen. Overschakelen op 12 of 24V lost het onderliggende probleem (lekstroom) niet op, hoogstens dat je er minder hinder van ondervindt.

[ Voor 8% gewijzigd door Fauna op 26-06-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
Bedankt Fauna voor je reactie. Ik denk dat ik gewoon overstap op zwakstroom, compleet met armaturen enz. Graven is nog niet zo makkelijk, want er liggen worteldoek en houtsnippers ook nog op.
Ik lees op forums dat 230 volt in de grond vroeg of laat toch vaak problemen geeft. En dat heb je niet met zwakstroom natuurlijk, die kabels leg ik onder de houtsnippers. Ik hoef daar niet meer te graven voor beplanting, dus weinig risico en veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:13
Hoelahoep schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:20:
Ik lees op forums dat 230 volt in de grond vroeg of laat toch vaak problemen geeft.
Waarom zou dat veel meer problemen geven? Het probleem ontstaat pas als de kabel beschadigd is (mantel of door) dan komt er vocht bij. Dat geeft dan de problemen. Of de aansluiting in de doos boven de grond is niet meer lekker: verroest of er komt vocht in zodat je weer de aardlek eruit laat vliegen. Met 12 of 24 volt zal je hetzelfde houden als je dezelfde kabels gebruikt, dat gaat op een gegeven ogenblik ook niet meer functioneren.

Goed op tekening aangeven waar je het spul ingraaft of hebt lopen. Dat scheelt weer problemen als je later aan de slag mag. Of de nieuwe eigenaar van je huis. Daar ruime ervaring mee: Hoe hebben ze het bedacht? Wat hebben ze bedacht en hoe loopt het? Gelukkig met beleid de boel gerooid en ververvangen maar anders hadden we een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
Tja, wat wil je nu dan? Je automaat klapt er niet zomaar uit. Dus je zult eerst het probleem moeten oplossen. Als je dat meent te kunnen omzeilen door gebruik te maken van lagere spanning, vooral doen. Maar ik denk dat de investering vooral zit in een paar zweetdruppels i.p.v. het aanschaffen van een trafo. Sterker nog, je geeft zelf ook al aan dat de oorzaak waarschijnlijk in de grond zit.

Heb je kabelverbindingen liggen in de grond? Pak die als eerste. En maak die bij voorkeur boven de grond. Ziet er misschien niet zo strak uit, maar maakt het wel makkelijker te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:32
Wat vaak het probleem is, is dat de door jouw benoemde kabelmoffen niet goed zijn. Op den duur trekt er vocht in, dan krijg je kortsluiting.

Welke heb je gebruikt om in de grond door te lassen?

Op moment dat je over gaat naar 24V, hou je dezelfde kortsluiting. Wat je nu probeert te doen, is de beveiliging van je installatie omzeilen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chielioj op 26-06-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
Wat ik nog wilde vragen is het volgende: de problemen zijn ontstaan met een enkele aardlek om de paar dagen. Daarna steeds vaker en om de paar uren. En vervolgens merkte ik dat alleen het insteken van de slimme stekker ertussen al aardlek gaf. Het alleen insteken van de gewone stekker zonder iets ertussen gaf toen nog geen problemen. Inmiddels geeft dat dus ook problemen.
Ik trek daaruit de volgende conclusie: er is ergens miniem vocht binnen gelopen en gaandeweg is dat steeds meer geworden, en nu zoveel dat de installatie het niet meer kan "hebben". Is dat in dit geval een juiste conclusie? Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:19

Kan je zoeken naar probleem denk dat je deze wel kan huren, gebruik hem zelf ook soms op het werk.

succes 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Hoelahoep schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:05:
Hallo M14, bedankt voor je reactie. Ik kan me niet voorstellen dat de kabels slecht zouden zijn. Het zijn grondkabels met ommanteling en lopen tot bijna aan de stekker (via dooe). En de aarde van de ommanteling is aangesloten op de aarde van de stekkerkabel.
Kwestie van meten: kabel overal los maken en controleren of de aders en shield niet verbonden zijn met elkaar. Je zou ook nog ten opzichte van de aarde (uit je meterkast) kunnen meten. Als dat allemaal open verbindingen zijn, dan is de kabel goed.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
pletter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:33:

succes 👍
Dankjewel, wist niet dat dit bestond. Hier kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Hoelahoep schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:21:
[...]Dankjewel, wist niet dat dit bestond. Hier kan ik wat mee.
Of gewoon geen lampen 's nachts laten branden buiten. Beter voor het milieu (diertjes en zo hebben het graag donker 's nachts) en beter voor je portemonnee (lagere stroomrekening).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
Yaksa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Of gewoon geen lampen 's nachts laten branden buiten. Beter voor het milieu (diertjes en zo hebben het graag donker 's nachts) en beter voor je portemonnee (lagere stroomrekening).
Heb zonnepanelen en een thuisbatterij, dus ik belast het milieu niet. En wat mijn portemonnee betreft ben ik nu voordeliger uit dan dat ik de stroom teruglever. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Hoelahoep schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:38:
[...]En wat mijn portemonnee betreft ben ik nu voordeliger uit dan dat ik de stroom teruglever. :)
Die berekening zou ik wel eens willen zien......
Overigens kun je je panelen ook gewoon uitzetten hoor, wanneer je niet terug wilt leveren.
Stroom die 'over' is elders affakkelen is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoelahoep
Beste forumleden, ik heb nog een vraag:
Ik heb een elektricien geraadpleegd en die vertelde mij dat het waarschijnlijk toch vocht in een paaltje zal zijn. Vocht in moffen komt zelden of nooit voor.
Kan ik dat lokaliseren door steeds een lampje uit te schroeven en dan de stroom erop te zetten op de andere 4? Als de groep er dan niet uitklapt zit in dat paaltje het probleem, toch? Want er gaat dan geen stroom doorheen bij een uitgedraaid lampje. Of is dit te simpel geredeneerd?
Pagina: 1