(hacky) oplossing gezocht om lucht te koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
Ja, ik snap dat iedereen nu bezig is met koeling :) Maar ik denk dat mijn case net een beetje afwijkt wegens tijdelijke aard:

Ik heb een energieneutraal(ish) huis met hoge isolatie overal. We hebben een balansventilatie en een grondbron warmtepomp etc.

Het probleem
Ik heb een klein ventje van iets meer dan een jaar. Zn slaapkamer was 25 graden vannacht, dat is aan de behoorlijk pittige kant. Ik zou dat graag een beetje willen reduceren. Ouderlijke kamer is ook erg warm, maar ik kan beter mn warme reguleren en zijn kamer is wel echt warmer. En ook niet te ventileren als het kouder is, want a) als hij gaat slapen is nog niet koel, b) hij slaapt dus een raam+duer open met lawaai is ook niet gunstig.

Een goede oplossing komt later!
We kunnen koeling toevoegen aan onze balansventilatie. Dan komt er een extra unit ergens in het rijtje en dan worden de drie slaapkamers (leeg, kind, ouders) gekoeld. Echter, dit is niet in te plannen op kort termijn, zeker nu iedereen tegelijk een airco wilt is dit kansloos

Wat dan wel?
Dat is dan gelijk ook mijn vraag. Hoe zou ik het voor nu kort termijn kunnen oplossen, zonder een te grote investering (want die komt nog als we t netjes oplossen), als t straks vervangen wordt is t allemaal weggegooid geld. Het mag overduidelijk een tijdelijke oplossing zijn, zolang het maar niet gevaarlijk is.

Mogelijkheden etc
  • Ik heb een stopcontact beschikbaar en mn zonnepanelen hebben meer dan genoeg over (zou zelfs een plus zijn met de terugleverboetes tegenwoordig).
  • Ik heb een klein raampje waar ik naar buiten kan blazen, mogelijk kan ik ook inhaken aan de huidige WTW afvoer
  • Ik heb toegang tot de buis. 3 zijdes open toegang, 1 zijde zit tegen de muur.
  • Het is helemaal prima als ik met de hand een stekker aan/uit moet zetten. Het is tijdelijk.
  • Het hoeft niet super koud. Een graad of 4 a 5 zou al veel schelen
  • Het hoeft niet de rest van het huis te koelen (zeker beneden met de vloerkoeling is prettig)
Mijn oplossingen:
Momenteel heb ik nog niet zoveel. Het beste wat ik heb is overdag flessen water in de vriezer leggen en die dan na het eten op de buizen leggen (eventueel met wat isolatie zodat de meeste kou de buis in moet). Ik ga dit vanavond ook inzetten, iig de flessen in de vriezer leggen.
Een stap omhoog vanaf hier is een klein vriezertje scoren, daar een waterloop door laten lopen en dan een flexibele slang een paar keer om de buis heen wikkelen. Redneck warmtepomp effectief. Als ik iets verzin zodat ik de vriezer niet permanent verbouwen moet kan ik m daarna weer verkopen.

Complimentje?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
Een simpele caravan split airco ophangen? Geen monteur nodig en die verkoop je later zo weer door.

https://www.obelink.nl/homatiq-ca-5000-split-airco.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
KernelPanic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:54:
Een simpele caravan split airco ophangen? Geen monteur nodig en die verkoop je later zo weer door.

https://www.obelink.nl/homatiq-ca-5000-split-airco.html
Ik wist niet dat dat bestond zoals dat, dus dat is handig om te weten. Ik kan dit helaas niet ophangen. Het raam dat ie heeft is enkel kiep (staat ook op de planning om dat ooit te veranderen, dit is kansloos, oogte mooi). En ik kan zo snel niet iets verzinnen hoe ik dit kan toepassen om de buis te koelen. Misschien nog een ombouwdoos maken en die dan weer koelen.

Dat is wel meer werk en in dit geval denk ik dat als ik toch meer werk moet doen er andere opties ook beschikbaar zijn.

Maar sowieso bedankt voor meedenken :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Zou je iets kunnen fabrieken zodat je zo'n mobiele splitunit over het kiepraam heen kan hangen? Mits het kiepraam zo ver open kan dat je één van die units er doorheen kan fietsen.

Alternatief, een vrijstaande airo, en daarvan de aanzuig én de uitblaas van de compressor met een slang door het kiepraam naar buiten leiden. Zorg dat die twee ver uit elkaar hangen om kortsluiting van de luchtstroom te voorkomen, en dicht verder het kiepraam zo veel mogelijk af.

Alternatief, een ouderwetse ventilator om wat luchtstroom door het bedje te creeren? 25°C met een briesje is al veel beter te doen dan in stilstaande lucht liggen zweten. Dan zou ik er wel af en toe uit gaan 's nachts om ff te kijken of de kleine niet té koud wordt en/of veel dorst heeft.

Spelen met de luchtvochtigheid kan ook. Die verlagen (met n luchtvochtiger) om efficienter te zweten, of verhogen (met een ventilator over een blok ijs blazen oid, zie "swamp cooler") om de lucht te bevochtigen, en daardoor de temperatuur naar beneden te krijgen. Welke van die twee het handigst is is afhankelijk van de standaard luchtvochtigheid in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 12:06
2 simpele low tech, maar effectieve oplossingen:
Zonwering voor de relevante ramen en plant een boom die schaduw geeft in de zomer voor de echt lange termijn.
Leg een koele kruik in het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Heb je geen vloerverkoeling met de warmtepomp? Werkt hier echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
@Martijn.C.V hoe verwarm je momenteel boven? Of helemaal niet?
Anders zou je de vloerkoeling van boven ook kunnen toepassen, alternatief zou een tijdelijke fancoil kunnen zijn of de radiator vervangen (mits aanwezig) door een bijvoorbeeld een Jaga. Heb je ook wat te knutselen :)

Andere opties:
Koelmat voor huisdieren in bed leggen
Koude kruik
Losse airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
T_knoop schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:02:
Zou je iets kunnen fabrieken zodat je zo'n mobiele splitunit over het kiepraam heen kan hangen? [...]

Alternatief, een ouderwetse ventilator om wat luchtstroom door het bedje te creeren? [...]

Spelen met de luchtvochtigheid kan ook. [...]
- Helaas is het maar een klein zolder raampje. Een slang oid lukt wel, maar het is geloof iets van 25x35cm
- Luchtstroom is idd 1 van de dingen die ik wil doen. Heb ergens computer fans die heel stil zijn en dan op een adapter van 9volt. Draaide muisstil en net genoeg dat zweten werkt. Was me even ontglipt, maar ik ga t op de lijst zetten
- Liever niet, want dan vecht ik tegen de balansventilatie zelf.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Seroo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:16:
2 simpele low tech, maar effectieve oplossingen:
Zonwering voor de relevante ramen en plant een boom die schaduw geeft in de zomer voor de echt lange termijn.
Leg een koele kruik in het bed.
Een boom planten is niet zo praktisch, maar we hebben zonwering aan de buitenkant van het huis. Praktisch hetzelfde en zeker zeer effectief :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Saven schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:18:
Heb je geen vloerverkoeling met de warmtepomp? Werkt hier echt heel goed.
Jazeker, beneden. We hadden niet het geld om dit ook naar boven te leggen. Achteraf misschien de buizen al kunnen leggen oid, maar dit is mn eerste huis :p

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Mauritio schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:18:
@Martijn.C.V hoe verwarm je momenteel boven? Of helemaal niet?
Anders zou je de vloerkoeling van boven ook kunnen toepassen, alternatief zou een tijdelijke fancoil kunnen zijn of de radiator vervangen (mits aanwezig) door een bijvoorbeeld een Jaga. Heb je ook wat te knutselen :)

Andere opties:
Koelmat voor huisdieren in bed leggen
Koude kruik
Losse airco
Geen bovenverwarming/koeling. We hadden niet het geld voor vloerverwarming boven (helaas). We hebben wel al een aansluitingen voor convectoren, die moeten er ook voor volgende winter komen. Die zullen ook een (mini beetje) koelfunctie hebben, maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten. En is nu ook niet een optie (en 1200eu per stuk, en we moeten er 4 8)7 )

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

Voor mij werkt en plafond ventilator erg goed, maar geen idee of dat werkt bij kinderen.
Als in een vorig huis het boven te warm werd ging ik beneden slapen.
Bamboe dekbed geeft wel bedekking, maar ademt zo goed dat het weinig isoleert.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37

Yucon

*broem*

Martijn.C.V schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:28:
[...]

- Helaas is het maar een klein zolder raampje. Een slang oid lukt wel, maar het is geloof iets van 25x35cm
Dat hoeft helemaal niet. Daarnaast heb je afdichtingen hiervoor zodat je een mobiele airco kunt gebruiken. Die airco's kosten een paar honderd euro en werken best ok voor een dergelijke toepassing.

Willekeurig linkje voor het idee: https://www.qualityhygien...hting-voor-mobiele-airco/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Geen bovenverwarming/koeling. We hadden niet het geld voor vloerverwarming boven (helaas). We hebben wel al een aansluitingen voor convectoren, die moeten er ook voor volgende winter komen. Die zullen ook een (mini beetje) koelfunctie hebben, maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten. En is nu ook niet een optie (en 1200eu per stuk, en we moeten er 4 8)7 )
Hoe zien deze aansluitingen eruit? Diameter? Leiding Geïsoleerd? Riool tbv condensafvoer aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Hoe zien deze aansluitingen eruit? Diameter? Leiding Geïsoleerd? Riool tbv condensafvoer aanwezig?

En hoezo had je geen geld voor vvw maar wél een WWWP? Dat zijn verkeerde prioriteiten IMHO, met LW had je een geheel koel huis gehad en >10k in je zak gehouden. En je kan echt koelen met fancoils als je daarvoor had gekozen, met WW is de Ta dan nog steeds veel te hoog.

Edit: van de andere kant, als je (zorgt dat je) WW altijd water van boven het dauwpunt maakt, kun je gewoon ongeisoleerde leidingen gebruiken.
Met een beetje fancoil creeer je dan verkoeling door afkoeling en door de luchtstroom.

En dat hoeft zeker geen €1200/st te kosten mits je deze zelf installeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-06-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:08:
[...]

En hoezo had je geen geld voor vvw maar wél een WWWP? Dat zijn verkeerde prioriteiten IMHO, met LW had je een geheel koel huis gehad en >10k in je zak gehouden. En je kan echt koelen met fancoils als je daarvoor had gekozen, met WW is de Ta dan nog steeds veel te hoog.

Edit: van de andere kant, als je (zorgt dat je) WW altijd water van boven het dauwpunt maakt, kun je gewoon ongeisoleerde leidingen gebruiken.
Met een beetje fancoil creeer je dan verkoeling door afkoeling en door de luchtstroom.

En dat hoeft zeker geen €1200/st te kosten mits je deze zelf installeerd.
Zoals eerder vermeld, mn eerste huis :) Al heb ik van de buurman die in zn 6e huis zit steeds andere dingen anders wilt :p Maar beneden heb ik een grondbron en vvw en het is echt heerlijk, die vloerkoeling! We proberen zo energie bewust te zijn, in theorie zou de balansventilatie de temperatuur een beetje moeten middelen.

Tenminste, zo is het verkocht albeit met een grote asterisk terwijl ie t zei. Nou, in praktijk doet dat geen drol. Nu ik terugkijk zou ik zeker ook vvw boven hebben gedaan, op zn alleminst de buizen alvast. Maar dat is nu niet meer een realistische optie.

En we hebben naar elke kamer 3 leidingen: Warm, koud (ik vermoed dus heen en retour) en condens. En geisoleerd en alles. Het is allemaal goed alvast aangelegd mocht t toch meevallen hoeveel de ventilatie zou doen (wat dus het geval blijkt), de meerprijs daarvoor was niet veel. Al had dat voor vvw buizen ook niet echt geweest.

Ooit, ooit verzint iemand de formulier voor het perfecte huis voor de perfect prijs. Mijn poging komt een eind, maar heeft toch wel grenzen :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Kun je niet met een paar ventilatoren een (koele) luchtstroom creëren, die de (koelere) lucht van beneden zijn kamer in 'blaast'? Warme lucht stijgt op, dus wanneer je het raam openzet, een ventilator in de deuropening en een ventilator beneden die naar boven gericht staat zou je de koelere lucht naar boven moeten kunnen krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Yaksa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:01:
Kun je niet met een paar ventilatoren een (koele) luchtstroom creëren, die de (koelere) lucht van beneden zijn kamer in 'blaast'? Warme lucht stijgt op, dus wanneer je het raam openzet, een ventilator in de deuropening en een ventilator beneden die naar boven gericht staat zou je de koelere lucht naar boven moeten kunnen krijgen.
Ik zou niet weten hoe dit realistisch voor elkaar te krijgen is, maar ik vind t een leuk idee om in het achterhoofd te houden, wie weet verzin ik een manier.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
Als je het beneden wel gewoon koel hebt kan je dan die kleine niet gewoon even beneden laten slapen voor die paar warme nachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Martijn.C.V schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Ik zou niet weten hoe dit realistisch voor elkaar te krijgen is, maar ik vind t een leuk idee om in het achterhoofd te houden, wie weet verzin ik een manier.
Gewoon zoals ze het in het ISS ook doen met lange flexibele afzuig slangen en heel veel ducttape? :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tijdens de hittegolf vorig jaar ook deze issue gehad.

Goedkope mobiele airco (200-300e bij bouwmarkt oid)
Slang tussen het kiepraam vrotten, desnoods met ducttape, ik gebruikte een plastic aanzetstuk om de ronde vorm naar rechthoekig te maken, past beter
De rest van het kiepraam dichtvrotten met handdoeken
Gordijnen dichtdoen zodat licht verder niet naar binnen valt
Vochtafvoer van de airco in de tuit van een gieter steken, en een 2e gieter ernaast

Je kunt de gieters veel makkelijker leeggieten en een emmer en je krijgt niet zo'n irritant drupgeluid. Krijg je elke middelgrote kamer mee naar acceptabele temperaturen via een kiepraam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Zoals eerder vermeld, mn eerste huis :) Al heb ik van de buurman die in zn 6e huis zit steeds andere dingen anders wilt :p Maar beneden heb ik een grondbron en vvw en het is echt heerlijk, die vloerkoeling! We proberen zo energie bewust te zijn, in theorie zou de balansventilatie de temperatuur een beetje moeten middelen.

Tenminste, zo is het verkocht albeit met een grote asterisk terwijl ie t zei. Nou, in praktijk doet dat geen drol. Nu ik terugkijk zou ik zeker ook vvw boven hebben gedaan, op zn alleminst de buizen alvast. Maar dat is nu niet meer een realistische optie.

En we hebben naar elke kamer 3 leidingen: Warm, koud (ik vermoed dus heen en retour) en condens. En geisoleerd en alles. Het is allemaal goed alvast aangelegd mocht t toch meevallen hoeveel de ventilatie zou doen (wat dus het geval blijkt), de meerprijs daarvoor was niet veel. Al had dat voor vvw buizen ook niet echt geweest.

Ooit, ooit verzint iemand de formulier voor het perfecte huis voor de perfect prijs. Mijn poging komt een eind, maar heeft toch wel grenzen :)
Ok, dan is het simpel. Voor een paar honderd euro p/s fancoils in italie bestellen, installeren en koelen maar! Jammer dat de WP niet op compressor lager kan, maar daar doe je nu niets meer aan. Gaat sowieso flinke comfortwinst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zie ook Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Omdat ik zelf even moest opzoeken wat het zijn :o

[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 26-06-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 18:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Martijn.C.V Misschien is een foto handig van het kiepraam en het buizen systeem? :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
KernelPanic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:28:
Als je het beneden wel gewoon koel hebt kan je dan die kleine niet gewoon even beneden laten slapen voor die paar warme nachten?
Nope, daar is geen slaapplek beschikbaar. Niet alle ramen hebben gordijnen, en zeker de grootste heef tnog niets.

Complimentje?

Pagina: 1