Votlook schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:54:
[...]
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb er vandaag meerdere keren een thermometer óp de omvormer gelegd en het lijkt rond 48 / 49 °C te blijven daarop met de kastdeuren open. Is dit een acceptabele temperatuur voor deze omvormer of zou de temperatuur aanzienlijk zakken op een meer open plek?
Koop even zo'n IR thermometer van twee tientjes, bijv.
deze. Een gewone thermometer erop leggen werkt niet, die hebben direct contact nodig.
Hete lucht afvoeren vereist een luchtstroom of significante capaciteit in de lucht eromheen. Zie de lucht als allemaal bakjes die aan elkaar hangen, en de warmte als water dat je in één bakje aan de zijkant giet. Je kan óf de bakjes doorschuiven zodat er weer een leeg bakje op die plek komt te staan, óf je hebt heel veel lege bakjes eromheen nodig zodat wanneer het eerste bakje overstroomt, de bakjes eromheen het water opvangen.
Met lucht werkt dat precies hetzelfde; warmte is beweging, de luchtdeeltjes gaan trillen omdat er energie in zit. Daardoor komen de deeltjes eromheen ook in beweging, en delen ze samen die energie. In een grote open ruimte kan daar een hele lange kettingreactie mee plaatsvinden omdat er altijd wel nieuwe deeltjes zijn die nog stilstaan, maar in een afgesloten ruimte niet, dus je moet zelf deeltjes die nog niet aan het trillen toevoegen.
Een luchtroostertje gaat je hier echt niet helpen, en het feit dat het 'open' is daarachter ook niet. Ik zie op je foto aan de rechterkant al een hoop spul liggen dat al per definitie betekent dat er geen vrije toevoer is, en daar links lijkt ook iets van een ventilatiebuis te liggen die ook niet heel veel zal helpen daarin.
Het enige dat je kunt doen is óf de omvormer op een andere plek hangen, óf
actieve ventilatie toevoegen.
Actieve ventilatie kan al in de vorm van bijv. een
USB-ventilator.
Let er daarbij op dat je beter warme lucht kunt afvoeren dan koude lucht toevoegen. Eigenlijk wil je het liefst neutrale druk houden, maar je wil zeker geen overdruk, en als het inderdaad zo open is zou afvoeren van lucht voor een licht negatieve druk zorgen en koele lucht aanzuigen op andere plekken.
Met één zo'n ventilatortje zul je het echter ook niet redden, ik denk dat je er zeker een stuk of 4 nodig hebt.