Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatbeard
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-10-2024
Mijn recentelijk (voorjaar 2024) aangeschafte en geïnstalleerde Seagate Barracuda 2TB maakt sind enige tijd soms een hoop herrie: duidelijke seek-acties. Gedurende die tijd is het systeem (Linux Mint 21.3) ontzettend traag en crasht soms, login werkt dan ook niet meer: invullen van het wachtwoord gooit me meteen terug in het inlogscherm.
Deze Seagate is niet de opstartschijf, dat is een Western Digital 150GB.
Er zijn geen foutmeldigen in de system of crash reports te vinden...

Raadplegen van de SMART gegevens via Disks levert dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzzQ1qFmpj8XBrONbx-YVMCOMeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4O3QkEx4ZqzYx9nXqejGd9GY.png?f=fotoalbum_large
Vooral item 7 baart me enige zorgen, item 195 is op zijn best curieus te noemen.

Vreemd genoeg is het na een power-cycle meestal weer stil (zeker als de boel langere tijd heeft uitgestaan), om na een dag of wat weer te beginnen; ik vermoed een temperatuurprobleem.
Wel gek want de schijf zit in de directe luchtstroom van een kastventilator.

Uit voorzorg heb ik een extra HDD koeler gemonteerd en de schijf als eerste op een andere power string aangesloten; het is al weer een uur of twee rustig en het systeem lijkt prima te werken.
Alleen die twee SMART tellers (7 en 195) blijven oplopen.

De Seagate website wil geen chat starten (FireFox 127.0.2) dus daar heb ik ook nix aan.

Wie weet raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Seek errors zijn een Seagate dingetje , idem attribuut 195.
Dat helpt dus helaas niet erg bij de diagnose.

[ Voor 8% gewijzigd door Stanton op 26-06-2024 13:45 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatbeard
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-10-2024
:*) Dat is al een hele opluchting!
Klinkt een beetje als "wij zijn seagate en we jagen graag onze klanten de stuipen op het lijf"...

Blijft het ongemakkelijke gevoel van die plotseloze hoorbare seeks die klinken als een hercalibratie.
Ik heb het wel eens een minuut of zo achter elkaar gehoord, dan schrik je toch wel even...

Vooralsnog ga ik er maar van uit dat het probleem in de stroomvoorziening van de HDD lag, in combinatie met de hoge omgevingstemperatuur.
De stroom komt nu van een minder bezette string (alleen deze HDD en een CDR, in die volgorde) én er staat een HDD cooler tegenaan te blazen.
Hopelijk behelpt dat het probleem...

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 20:17
Tussen de SMART-waarden zit niets verontrustends. De oorzaak an de traagheid van je systeem zit m.i. niet in de harddisk zelf, wellicht services die teveel resources vragen of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou even in je systeemlogs ($journalctl -b) duiken. Wellicht dat er ergens anders iets hardwarematigs loos is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89