Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 13:46

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Na een ernstige crash van mijn NAS nu toch maar eens een UPS aangeschaft.
Deze keuze is op deze gevallen:
uitvoering: APC BX750MI-GR
Deze is nu zo'n kleine 4 jaar op de markt, bekend merk, ik dacht: van deze tijd.

Mijn situatie is als volgt:
- verbruik aangesloten spullen (HA, NAS, switch) ~33Wh in idle
- verbruik aangesloten UPS los ~13.5Wh
- verbruik gecombineerd 53.5Wh

Alle getallen met een volle accu in de UPS, er wordt dus niet geladen.
Gemeten met een Shelly plug.

Nou lijkt het er dus op dat de UPS zo'n kleine 20Wh opsnoept, goed voor een klein 175kWh op jaarbasis.
Mijn koel/vriescombinatie en OLED tv zijn op papier zuiniger op jaarbasis, dus ik schrik hier nogal van :-)

Ik vind dit nogal veel, maar vind niet veel eenduidige informatie op het internet noch hier op GoT.

Wat zijn jullie ervaringen?
Is dit wat het is of is de APC een kWh verstoker?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Die ups heeft een transformator waarmee hij de spanning corrigeert. Hij wordt ook vrij warm. Dus ja dat klopt.

Een stand-by ups verbruikt het minst. Eaton ellipse eco bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is een voltage-regulerende UPS, die feitelijk actief zorgt dat 230V ook écht 230V is, hij heeft namelijk nogal een breed min/max spectrum. En ja; daar zit dus inderdaad transformatie verlies in. Goed voor je hardware, minder voor je efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:10
Lijkt mij volkomen logisch, de stroom loopt uiteindelijk door de UPS heen en daar zal verlies optreden aan onder ander warmte. Dat is tenslotte het idee van een UPS, dat hij ingrijpt op het moment dat de stroom wegvalt. Dat kan hij enkel doen als hij zich als actief bemoeit met de output.

Nu zijn de stroomvoorziening en gemiddelde NAS van dusdanige kwaliteit dat je je moet afvragen of je dit in een thuissituatie nodig hebt. Als er in Nederland een stroomstoring is dan is dat vaak voor een wat langere duur, dat gaat deze UPS ook niet halen. Hooguit heb je geluk dat je thuis bent / in de buurt bent en de boel kan uitschakelen. Want je internet verbinding is ook alles behalve zeker op dat moment.

Persoonlijk zou ik investeren in een deugdelijke backup oplossing van je data. Daar ondervang je veel meer problemen mee.

[ Voor 49% gewijzigd door Drardollan op 26-06-2024 12:37 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
ok, dus as designed en als voor eventueel beter kijken naar stand-by backups, merci!

@Drardollan mijn probleem is niet zozeer het lichtnet zelf, als wel self-induced outages zeg maar, don't ask... :) het gaat mij om in zo'n situatie de dip te kunnen overbruggen en anders een graceful shutdown te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Willem2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:57:
ok, dus as designed en als voor eventueel beter kijken naar stand-by backups, merci!

@Drardollan mijn probleem is niet zozeer het lichtnet zelf, als wel self-induced outages zeg maar, don't ask... :) het gaat mij om in zo'n situatie de dip te kunnen overbruggen en anders een graceful shutdown te kunnen doen.
Dan is accepteren de enige optie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je noemt alleen wel Wh maar dat is zinloos om te vergelijken als je dat niet over dezelfde tijdsduur doet. Dat wel gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Drardollan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:35:
Nu zijn de stroomvoorziening en gemiddelde NAS van dusdanige kwaliteit dat je je moet afvragen of je dit in een thuissituatie nodig hebt. Als er in Nederland een stroomstoring is dan is dat vaak voor een wat langere duur, dat gaat deze UPS ook niet halen. Hooguit heb je geluk dat je thuis bent / in de buurt bent en de boel kan uitschakelen. Want je internet verbinding is ook alles behalve zeker op dat moment.
Je kan je NAS ook via USB aan de UPS koppelen (althans, een Synology en mits de UPS die functie biedt), waarbij de NAS een seintje krijgt op het moment dat de UPS overschakelt op accu vanwege stroomuitval. Je kan je Syno dan zo instellen dat ie op dat moment (of zodra de UPS een low-battery melding doorgeeft) een nette shutdown doet. Je hoeft daarvoor dus niet thuis te zijn / remote er bij te kunnen.

De NAS kan daarbij ook weer als netwerk UPS server dienen om informatie over UPS status door te geven aan andere systemen die dan ook een shutdown kunnen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 26-06-2024 13:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Septillion schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:13:
Je noemt alleen wel Wh maar dat is zinloos om te vergelijken als je dat niet over dezelfde tijdsduur doet. Dat wel gedaan?
Ik ging er vanuit dat ie daar gewoon W bedoelde ipv Wh, maar het is inderdaad een tikje verwarrend.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Orion84 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:18:
[...]
Je kan je NAS ook via USB aan de UPS koppelen (althans, een Synology en mits de UPS die functie biedt), waarbij de NAS een seintje krijgt op het moment dat de UPS overschakelt op accu vanwege stroomuitval. Je kan je Syno dan zo instellen dat ie op dat moment (of zodra de UPS een low-battery melding doorgeeft) een nette shutdown doet.
Liet ik bewust buiten beschouwing omdat ik zowel zijn NAS als UPS niet ken (geen tijd om op te zoeken). Of je dan zo’n constructie wil is een ander topic waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Sorry, ik bedoelde inderdaad W als de boel eenmaal is opgestart en idle is.

Plan is inderdaad zoals Orion84 aangeeft om de UPS aan een Synology te koppelen die op zijn beurt weer een seintje kan geven aan de HA server, beide kunnen dan netjes afsluiten als de UPS bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik kan deze aanbevelen.
uitvoering: Eaton Ellipse ECO 650 DIN USB
Of een zijn tweelingbroer met IEC stekker.

Die heeft alleen een relais, en bij netuitval begint hij pas te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 26-06-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jeroen3 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:44:
Ik kan deze aanbevelen.
uitvoering: Eaton Ellipse ECO 650 DIN USB
Of een zijn tweelingbroer met IEC stekker.

Die heeft alleen een relais, en bij netuitval begint hij pas te werken.
Met een omschakeltijd van gemiddeld 5ms lees ik in de handleiding. Is dat snel genoeg om een NAS betrouwbaar door te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Met een omschakeltijd van gemiddeld 5ms lees ik in de handleiding. Is dat snel genoeg om een NAS betrouwbaar door te laten draaien?
Interessante optie, 5ms is inderdaad een kwestie van proberen denk ik... Betreft grote voeding met laag verbruik, dus met een beetje geluk moet hij dat wel kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Orion84 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Die BX750MI is 6 ms typical : 10 ms maximum.
Een hele 50hz cyclus is 20ms, de helft 10 ms.

Veel beter dan dat gaat het ook nooit worden, want je kunt niet sneller bepalen of er storing is. Als je dat nodig hebt ben je verplicht voor dual-conversion te gaan.

Maar dat is zinloos als alle loads toch AC-DC converters hebben met zat condensatoren in de power brick en ook on-board. Zeker voor thuis.

Hij tript wel het power panic alarm van de prusa mk3.

Zo'n transformator is ook niet zo zinvol in nederland en voor AC/DC loads, de spanning is hier vaak te hoog ipv te laag wat uitval kan veroorzaken. Landen waar de elektra nog over palen langs de weg gaat hebben nog wel eens wat voltage dips waar die voltage regulation wel van pas kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
even een update, ik heb nu deze binnengekregen, zoals aan het begin van dit topic werd gesuggereerd een standby UPS.
uitvoering: Eaton 3S700D

Situatie is nu als volgt:
- verbruik aangesloten spullen (HA, NAS, switch) ~33W in idle
- verbruik gecombineerd (spullen en UPS) ~38W in idle

Met volle accu.

Als spanning wegvalt, schakelt hij tot nu toe snel genoeg in om Synology van stroom te voorzien, wordt ook keurig herkend door de Synology.
Een heel stuk zuiniger dus en voor mij een prima oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Willem2 op 28-06-2024 10:23 ]

Pagina: 1