Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sileh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-04 20:00
Ik ben afgelopen september begonnen met de deeltijd HBO-ICT studie in de richting Software Engineering (SE) bij Windesheim en ben bijna klaar met mijn propedeuse. Het probleem dat ik heb, is dat ik momenteel nog niet werkzaam ben in een ICT-gerelateerde baan. Uit meerdere ervaringen van deeltijdstudenten heb ik vernomen dat het eerste jaar prima te doen is zonder een relevante baan, maar dat het tweede jaar veel zwaarder is zonder praktijkervaring in de ICT.

Momenteel werk ik in de financiële administratie/boekhouding, maar bij mijn huidige werkgever is er geen mogelijkheid om door te groeien naar een ICT-gerelateerde functie omdat onze ICT door een derde partij wordt geregeld.

Ik ben daarom op zoek naar advies en ervaringen over het zoeken en vinden van een relevante baan in de ICT-sector, waarbij ik 3 dagen per week kan werken en 2 dagen aan mijn studie kan besteden.

Mijn vragen zijn specifiek:
  • Hoe hebben anderen in een vergelijkbare situatie een relevante baan gevonden in de ICT?
  • Welke functies of bedrijven zijn geschikt voor iemand zonder veel praktijkervaring maar met een beginnende theoretische basis in Software Engineering?
  • Hebben jullie tips voor netwerken of sollicitaties die in mijn geval nuttig kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:35
Dat een studie zwaarder is omdat je geen praktijkervaring hebt is op zich logisch, met meer kennis is het makkelijker te doen. Echter doe je een studie om een baan te vinden, het lijkt me zeer sterk dat hordes ICT studenten al een relevante ICT baan hebben die aansluit bij hun studie.

Je zou jezelf kunnen afvragen waarom je dan nog die studie doet als je al de baan hebt die je wilt. Of krijg je bij sommige bedrijven automatisch meer loon als je een nieuw papiertje erbij haalt?

In mijn studietijd was iedereen aan het studeren met een bijbaantje bij een KPN servicedesk of iets in die richting.

Mijn punt is dus eigenlijk dat het er vast makkelijker op wordt maar nodig of vereist is het zeker niet lijkt me en ik zou het dus ook niet als probleem zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 26-06-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sileh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-04 20:00
Nopheros schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:25:
Dat een studie zwaarder is omdat je geen praktijkervaring hebt is op zich logisch, met meer kennis is het makkelijker te doen. Echter doe je een studie om een baan te vinden, het lijkt me zeer sterk dat hordes ICT studenten al een relevante ICT baan hebben die aansluit bij hun studie.

Je zou jezelf kunnen afvragen waarom je dan nog die studie doet als je al de baan hebt die je wilt. Of krijg je bij sommige bedrijven automatisch meer loon als je een nieuw papiertje erbij haalt?

In mijn studietijd was iedereen aan het studeren met een bijbaantje bij een KPN servicedesk of iets in die richting.

Mijn punt is dus eigenlijk dat het er vast makkelijker op wordt maar nodig of vereist is het zeker niet lijkt me en ik zou het dus ook niet als probleem zien.
Ik begrijp je punt over de relevantie van praktijkervaring tijdens een studie, en bij een voltijdstudie gaat het vaak inderdaad zo maar ik heb het specifiek over de deeltijd variant.

Bij de deeltijd variant zijn de meeste studenten al werkzaam in de ICT, of ze zijn blijven hangen bij de werkgever waar ze bijvoorbeeld hun MBO-eindstage hebben gedaan. Het zijn vaak omscholers zoals ik die nog geen relevante baan hebben. De leeftijden van mijn studiegenoten liggen ook tussen de 20 en de 54 jaar. Dit betekent dat veel van hen al een “volwaardige” baan hebben en verplichtingen zoals partner, kinderen, en hypotheek.

Voor deeltijdstudenten is het nodig om werkervaring op te doen omdat de deeltijdstudies meestal zo zijn opgezet dat je de theorie direct in de praktijk toepast en dat je je werkervaring meeneemt in je studie. Ook is het de bedoeling dat je de stage opdracht en afstudeerstage bij je bedrijf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Overheid zit te springen om mensen en ikzelf heb ervaren dat daar werken prima gaat naast deeltijdstudie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:41
Sileh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:03:
Ik ben afgelopen september begonnen met de deeltijd HBO-ICT studie in de richting Software Engineering (SE) bij Windesheim en ben bijna klaar met mijn propedeuse. Het probleem dat ik heb, is dat ik momenteel nog niet werkzaam ben in een ICT-gerelateerde baan. Uit meerdere ervaringen van deeltijdstudenten heb ik vernomen dat het eerste jaar prima te doen is zonder een relevante baan, maar dat het tweede jaar veel zwaarder is zonder praktijkervaring in de ICT.

Momenteel werk ik in de financiële administratie/boekhouding, maar bij mijn huidige werkgever is er geen mogelijkheid om door te groeien naar een ICT-gerelateerde functie omdat onze ICT door een derde partij wordt geregeld.

Ik ben daarom op zoek naar advies en ervaringen over het zoeken en vinden van een relevante baan in de ICT-sector, waarbij ik 3 dagen per week kan werken en 2 dagen aan mijn studie kan besteden.

Mijn vragen zijn specifiek:
  • Hoe hebben anderen in een vergelijkbare situatie een relevante baan gevonden in de ICT?
  • Welke functies of bedrijven zijn geschikt voor iemand zonder veel praktijkervaring maar met een beginnende theoretische basis in Software Engineering?
  • Hebben jullie tips voor netwerken of sollicitaties die in mijn geval nuttig kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen!
Het lastige aan een deeltijdstudie is dat het niet per definitie bedoelt is om jezelf om te scholen naar een ander vakgebied. Tenminste, dat is de indruk die ik er van krijg. Dat neemt niet weg dat het niet kan, maar volgens mij heb je dat al wel scherp.

Ga eens op zoek naar MKB'ers in de buurt die software/apps ontwikkelen. Doordat ze midden of klein zijn hebben ze niet altijd ruimte voor een full-timer, maar wellicht wel ruimte voor een gemotiveerde Junior Software Ontwikkelaar op parttime basis.

Heb je LinkedIn? Dan zou ik ook zeker daar je verhaal delen. Gewoon in de vorm zoals je dat hier op het forum ook doet. Wellicht dat je in contact komt met een bedrijf die dit wel ziet zitten.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je richting software engineering gaat, ga dan vooral niet ergens op een helpdesk werken, dan doe je geen relevante werkervaring op. probeer het eens bij de overheid, werd al eerder genoemd hier. die hebben ook riante regelingen voor scholing. of solliciteer op een junior functie en geef aan dat je weer studeert. gewoon solliciteren, ook al voldoe je niet aan de functie-eisen. succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 19:57
Ik zou je aanraden om te solliciteren op een functioneel beheerder functie, bijvoorbeeld van een financiële applicatie. Ik werk zelf bij een onderwijsinstelling en bij ons ga je als functioneel beheerder ook functionele ontwerpen maken en testen. Dat is relevante werkervaring voor software engineering en wie weet mag je ook mee gaan draaien in de daadwerkelijke ontwikkeling van wat je functioneel ontworpen hebt.
Pagina: 1