Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 15:33
Hallo,

In onze nieuwe keuken krijgen we een Quooker, hiervoor wordt een aparte groep aangelegd specifiek voor de Quooker. Last minute is er besloten om er ook een Quooker Cube bij aan te schaffen. Hiervoor is geen extra stopcontact aangelegd. De keukenboer wil graag dat ik de Quooker en Cube op een energieverdeler zet. Natuurlijk is €75 euro voor een energieverdeler op dit hele bedrag niet veel, maar ik vraag me af of het wel echt noodzakelijk is. Een Quooker heeft een vermogen van 2,2 kW en de Cube maar 100W.

Raad iedereen hier aan om gewoon de €75 neer te leggen voor de energieverdeler, of zijn er net zo veilige, goedkopere, oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Voor de cube lijkt mij dat niet nodig. Zou je de vaatwasser ook op dezelfde groep hebben dan kan het handig zijn maar dat heeft niets met de cube te maken.
Er vanuit gaande dat het een 16A groep is, blijf je ruim onder het max vermogen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Als de Quooker op een eigen groep zit.
Deze kan (doorgaans) 16A aan, tot 3.6kW
Als de Quooker hiervan maximaal 2,2kW gebruik, dan heb je nog ruim 1 kW over (zeg 1.4kW).
Dan moet die 100W makkelijk kunnen,
Ik zou gewoon op dezelfde groep zetten.
Desnoods je WCD omzetten naar eentje voor 2 stekkers.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:24
Volgens mij komt dit uit de NEN1010 waarbij er voorheen een 'advies' is om alle apparaten >2.000W op een aparte groep aan te sluiten. Elke groep mag max 3.630W uitgaande van 16 ampère (16A*230V). Dit is nu vervallen zoals ik heb begrepen dus dat kan prima!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
Wat ik in de productomschrijving lees, is dat het vooral nuttig is als er een andere zware verbruiker op dezelfde groep zit. Is dat het geval? Want dan kan de boiler afschakelen als die andere verbruiker (te veel) stroom gaat vragen.

Bij enkel Qube + Quooker op de groep is de verdeler niet nodig. Zorg wel voor voldoende stopcontacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het komt inderdaad uit de norm, waarbij de stelregel is apparaten boven 2kW -> Eigen groep.
Dit is geen eis gelukkig.

Echter heb ik hier toevallig dezelfde opzet (en in een iets later stadium besloten toch de cube erbij te pakken). Zitten beide op 1 groep (gewoon een dubbel stopcontact van gemaakt).

Werkt inmiddels al een half jaar prima naar behoren :)

[ Voor 5% gewijzigd door BlueKeenan op 26-06-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
BlueKeenan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:01:
Het komt inderdaad uit de norm, waarbij de stelregel is apparaten boven 2kW -> Eigen groep.
Dit is geen eis gelukkig.

Echter heb ik hier toevallig dezelfde opzet (en in een iets later stadium besloten toch de cube erbij te pakken). Zitten beide op 1 groep (gewoon een dubbel stopcontact van gemaakt).

Werkt inmiddels al een half jaar prima naar behoren :)
Het was een eis, maar gelukkig is die afgeschaft. Helaas is het nu een hardnekkige fabel die nog jaren zal voortleven net zoals max 4 groepen per aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 15:33
Ik ga er gewoon een dubbel stopcontact van maken, bedankt!
Pagina: 1