Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00
Beste,

Al geruime tijd draai ik het onderstaande systeem zonder problemen.
Componenten waar het nu omgaat zijnde volgende:
https://tweakers.net/pric...gabyte-z790-gaming-x.html
https://tweakers.net/pric...ore-i5-12600kf-boxed.html
https://tweakers.net/pric...e-cmk32gx5m2b5600c40.html

Dit draaide altijd probleemloos en heeft waterkoeling.
Vorige week een i7 14700KF gekocht en deze geplaatst en toen werkte het ook zonder problemen.
Echter vond ik de temps aan de hoge kant en niet stabiel. Bij het geringste schoot de temp omhoog naar de 80C. CPU blok was al oud dus ik een nieuwe gekocht.

Na installatie van het nieuwe blok wilde het systeem niet meer doorstarten. De I7 heb ik niet verwijderd want die zat stevig in zijn socket.
Hij blijft hangen bij de RAM check en na een tijd doet hij een reset en blijft in deze loop doorgaan.
Dit is te zien aan de LED status op het moederbord.

Mijn oude i5 weer terug gezet en alles werkte weer normaal :?
Nog een keer de i7 geprobeerd maar weer niks.

Wat ik geprobeerd heb:
  • Bios reset ivm OC geheugen.
  • Geheugen in alle combinaties geprobeerd (sloten en losse modules)
  • Bios is de laatste versie. Heb ik geupdate voor ik de i7 plaatste.
  • Socket zie ik geen problemen (de i5 werkt ook zonder problemen)
Wat zie ik over het hoofd ?
Zal de I7 niet meer in orde zijn ?
Of kan het zijn dat mijn mobo de I7 nu opeens niet fijn meer vind.
Welke mogelijkheden heb ik nog waar ik niet aan gedacht heb ?

Systeem:
  • I5-12600KF
  • I7-14700KF
  • Gigabyte Z790 GAMING X (Laatste bios)
  • Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C40 (2 x 16GB en staat in support lijst)
  • Inno3D GeForce RTX 3080 iCHILL Frostbite
  • Cooler Master MWE Gold 750 - V2 (nieuw)
De rest van de lijst kan je in mijn inventaris zien maar is van minder belang.

[ Voor 0% gewijzigd door SpiriTNL op 26-06-2024 12:17 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59
wacht ff...
je hebt je processor vernieuwd / vervangen.
toen vond je de temperatuur wat aan de hoge kant (van de nieuwe processor, toch?)
en daarom heb je de koeling van de grafische kaart vervangen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dus met de i5 boot en start het OS normaal op. Je verwisseld de CPU naar de i7 en dan hangt ie bij de POST op het DRAM led.

Het systeem met de i7 erin een cmos reset gedaan met ontkoppelde voeding(stekker eruit of aan/uitschakelaar op uit) cmos batterij uit het moederbord. Je wil je dat al het stroom vh moederbord is. Na een kwartiertje of iets langer stop je het batterijtje weer op z'n plaats en schakel je de voeding weer in.

Heb je het op deze manier ook geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
GarBaGe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:15:
wacht ff...
je hebt je processor vernieuwd / vervangen.
toen vond je de temperatuur wat aan de hoge kant (van de nieuwe processor, toch?)
en daarom heb je de koeling van de grafische kaart vervangen?
Heel scherp, mijn fout, moet zijn het CPU blok vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
bierschuit schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:33:
Dus met de i5 boot en start het OS normaal op. Je verwisseld de CPU naar de i7 en dan hangt ie bij de POST op het DRAM led.

Het systeem met de i7 erin een cmos reset gedaan met ontkoppelde voeding(stekker eruit of aan/uitschakelaar op uit) cmos batterij uit het moederbord. Je wil je dat al het stroom vh moederbord is. Na een kwartiertje of iets langer stop je het batterijtje weer op z'n plaats en schakel je de voeding weer in.

Heb je het op deze manier ook geprobeerd?
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Als rede dat de eerste keer bij plaatsen van de I7 ik geen bios reset had gedaan en het meteen werkte.
Na vervangen CPU blok is het op getreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 08:06
De temperatuur is niet eens gek voor die CPU, Dat ding heeft ruim 100watt TDP meer dan je i5. ook na een CPU wissel altijd een clean install doen vanwege de Core count. zeker als je een lagere aantal cores CPU in je systeem had zitten. ( ander probleem dan dit)

ik vermoed dat je pc gewoon goed heeft gewerkt. en je toch iets niet lekker hebt gedaan met de CPU tijdens je CPU cooler wissel. geheugen controller zit in de CPU dus kan zijn dat je nieuwe i7 wat kieskeuriger is.

Zit je Mem modules in de juiste slot? lees handleiding. probeer 1 module. dan de andere. ook ander slots proberen. Reset je Bios nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:39

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Check anders ook even je socket, mogelijk staan er wat pinnen verbogen, door de verschillende wissels van CPUs?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
SAiN ONeZ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:59:
Check anders ook even je socket, mogelijk staan er wat pinnen verbogen, door de verschillende wissels van CPUs?
Dit staat ook nog op de agenda om met mijn microscoop nog een keer te kijken of er misschien toch iets verbogen is.
Maar dan zou de i5 het ook niet moeten doen.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 06:43

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Wat is de uitkomst geweest? Ik heb een zelfde iets aan de hand. Bestaand Gigabyte Z790 mobo met nieuwste beta-BIOS (cpu is ondersteund). Van een 13700K naar een 14700KF en boot blijft hangen op DRAM-check en 4 lange beeps waarna auto-reboot. Als ik de 13700K er terug in doe dan werkt het gewoon.

Update:
Laatste stable BIOS geflashed maar geen verandering. 1 ramstick in slot B2 gebruikt en dat werkte. Terug naar oude 13700K met ram in A2/B2 en dat werkte. Terug naar nieuwe 14700KF en weer DRAM-check. Daarma ram in B1/B2 gestoken en dan werkt het. Wel BIOS-dual channel waarschuwing maar doorgestart naar Windows waar HWinfo aangeeft dat de set wel in dual channel werkt. Zijn de memlanes van de 14700KF anders dan de 13700K?

[ Voor 45% gewijzigd door jfeelders op 14-09-2024 12:00 ]

• SpiriTNL
Ik heb de i7 RMA gestuurd en een nieuwe gekregen.
Deze werkte wel maar was evengoed instabiel met het geheugen.

De i7 bleek dus defect te zijn.

Inmiddels ben ik overgestapt op AMD.
Ik heb voorlopig geen vertrouwen in intel ivm de problemen die er zijn in de laatste 2 generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 06:43

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

OK, dank je. Ik kwam er achter dat beide RAM-slots A1 en A2 niet werken met de 14700KF. Wel met de 13700K dus ik heb ook een RMA aangevraagd en de CPU gaat vandaag retour.

[ Voor 11% gewijzigd door jfeelders op 16-09-2024 06:50 ]

Pagina: 1