Apple mail opent mails niet automatisch door netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06-2024
Betreft een iMac met macOS Sonoma van mijn schoonvader.
Tot vorige week woensdag waren er geen problemen. Alles werkte zoals het moest.

Hij verlengde zijn Norton 360 abonnement zoals hij altijd doet en norton gaf aan dat er updates waren en deze werden ook gedaan.

Als hij daarna zijn apple mail opende kwam er bij iedere mail te staan dat materiaal op afstand niet privé kan worden geladen met daarnaast een knop. Laad materiaal.

Hij is al wat ouder en vindt dat dus zeer vervelend om daarop steeds te moeten klikken.

Ik ben langs geweest en heb gemerkt dat als ik de VPN van norton inschakel dat dan die melding verdwijnt. Maar na langere tijd of na heropstarten schakelt die VPN zich weer uit en start niet automatisch opnieuw op.

Ik heb ook outlook 365 even getest en daar werkt het wel zonder problemen.

Ik heb gezegd deze outlook te gebruiken of de VPN in te schakelen, maar dat is zeer vervelend, hij is al wat ouder, vergeet dat steeds en wil gewoon op de oude manier werken.

Ik heb reeds bij de privacy instellingen zitten prutsen, maar maakt allemaal niet uit. Automatisch inschakelen VPN doet ook niets, dat is enkel wanneer norton dat nodig acht.

Beste antwoord (via Gizmoke op 26-06-2024 13:36)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Laat ik vooropstellen dat Norton meer problemen veroorzaakt dan het oplost en je schoonvader beter af is zonder die software op zijn mac.

Dat gezegd hebbende:

Die knop in de mail om afbeeldingen op te halen zit daar niet voor niks: hij voorkomt dat kwaadwillenden via afbeeldingen in mails kunnen achterhalen of de mail bekeken is door de eigenaar van het betreffende mailadres. Dat doen ze door de afbeelingen niet daadwerkelijk in de mail te stoppen, maar een link naar de afbeelding te plaatsen in IMG-tags. Door ook nog per mail een unieke bestandsnaam aan te roepen, kun je dus zien wie van de 10.000 geadresseerden je mail bekeken heeft. Handig als je een spammer bent, want zo houd je je adressenbestand up-to-date en waardevol.

Je kunt kijken of dit specifieke stuk van de werking van Norton 260 uit te schakelen is in de instellingne. Het zal dan onder privacy staan. Zo niet, dan ben ik bang dat je schoonvader zal moeten kiezen: leren leven met die knop, of afscheid nemen van Norton 360.

[ Voor 21% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-06-2024 10:54 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Laat ik vooropstellen dat Norton meer problemen veroorzaakt dan het oplost en je schoonvader beter af is zonder die software op zijn mac.

Dat gezegd hebbende:

Die knop in de mail om afbeeldingen op te halen zit daar niet voor niks: hij voorkomt dat kwaadwillenden via afbeeldingen in mails kunnen achterhalen of de mail bekeken is door de eigenaar van het betreffende mailadres. Dat doen ze door de afbeelingen niet daadwerkelijk in de mail te stoppen, maar een link naar de afbeelding te plaatsen in IMG-tags. Door ook nog per mail een unieke bestandsnaam aan te roepen, kun je dus zien wie van de 10.000 geadresseerden je mail bekeken heeft. Handig als je een spammer bent, want zo houd je je adressenbestand up-to-date en waardevol.

Je kunt kijken of dit specifieke stuk van de werking van Norton 260 uit te schakelen is in de instellingne. Het zal dan onder privacy staan. Zo niet, dan ben ik bang dat je schoonvader zal moeten kiezen: leren leven met die knop, of afscheid nemen van Norton 360.

[ Voor 21% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-06-2024 10:54 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het probleem staat los van het gebruik van een VPN.

Wil je afbeeldingen standaard laden dan is dat in te stellen in de voorkeuren van Mail. Open Mail, daarna de voorkeuren (CMD+,) en kies voor het tabblad "Privacy". Haal het vinkje weg voor "Bescherm acvitiviteiten in Mail" en haal ook eventueel het vinkje weg voor "Blokkeer extern materiaal".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj6opXuTAMa8vB0Olrns3of3oGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlU5xpAph3RbMnUPrxkXDZuO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
Allemaal al gedaan, staat geen enkel vinkje aan. Stonden oorspronkelijk ook niet aan.

Het enige wat de melding doet verdwijnen is VPN inschakelen van norton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmoke
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:52:

Dat gezegd hebbende:

daar ging ik zelf al vanuit ...heb norton verwijderd en alles werkte weer zoals ervoor. Ik vind geen aparte instelling om dit uit te schakelen.
Maar tot vorige week was dit er dus niet.