Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-09 15:13
Goedemorgen,

al enige tijd een fanatieke meelezer hier op het forum.
Nu heb ik mij toch maar eens geregistreerd omdat ik vast loop op het ontwerp van een duurzame installatie waarbij ik graag jullie advies/expertise verkrijg.

De situatie is als volgt.
Recent hebben wij een vrijstaande jaren'30 woning gekocht van 11m lang x 7m breed met een schuine kap.
In de woning is geen isolatie aanwezig, geen zonnepanelen en enkele kozijnen zijn nog voorzien van enkel glas. De woning is ook toe aan een grondige renovatie die we zelf gaan uitvoeren.

Uiteraard willen we ook gaan verduurzamen:
- De huidige houten begane grondvloer gaat eruit, komt vloerisolatie (EPS Rd waarde 5.00) + betonvloer voor terug.
- De gevels worden van binnenuit geisoleerd met PIR (Rd waarde 5.45).
- Het schuin dak wordt geisoleerd (Rockwool Rd waarde 5.85).
- Alle kozijnen worden vervangen voor kunststof incl. HR++ beglazing.

Zoals gezegd wordt de woning grondig dus gerenoveerd en gaat de cv ketel (2013) er ook uit.
Echter loop ik vast op het vraagstuk hoe we de installatie moeten opbouwen omdat de woning volledig gestript is en álles opnieuw wordt opgebouwd (incl. elektra-, water- en overige leidingen).

We willen beneden vloerverwarming, wat prima kan i.v.m. de te storten betonvloer. De houten verdiepingsvloer blijft zitten (gaan we enkel akoestisch isoleren met 45mm akoestische isolatie + fermacell) dus de warmte van beneden zal in de winter enigszins ook boven merkbaar zijn waardoor we verwachten dat we niet hoeven bij te verwarmen.
De badkamer komt boven en daar plaatsen we een bad en stortdouche, evt. met elektrische vv. Omdat we de huidige houten vloer behouden wil ik liever niet de badkamervloer ophogen met zwaluwstaart en zandcement en zodoende een 'drempel'/ verhoogde vloer te creëeren, maar we willen wel warme voeten in de badkamer.

Daarmee kom ik op het eerste vraagstuk: een full electric warmtepomp of hybride warmtepomp voor SWW en VV? En dan i.c.m. een combivoorraadvat/ WP boiler voor SWW en VV? We willen zomers ook kunnen koelen met de WP. Voor warm tapwater in de keuken komt een Quooker.

Vanwege de 'hoge' isolatie/hoge kierdichtheid zal er ook mechanische ventilatie toegepast moeten worden. Ik ben voorstander van ventilatie type 'D'; mechanische toe- en afvoer. Met natuurlijke toevoer haal je 's winters de kou door je raamroosters naar binnen die je weer moet verwarmen en een verminderd wooncomfort geeft.

Uiteraard komen er ook nog zonnepanelen maar heb mij nog niet verdiept in hoeveel. We hebben geen gegevens van het verbruik. Op dit moment zijn we nog met z'n tweeën maar hopen over 2 á 3 jaar richting gezinsuitbreiding te mogen gaan. Ook met het oog op salderen en terugleverkosten hoor ik graag.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe ga je boven bijverwarmen? Met alleen warmte die door de vloer heen naar boven kruipt zal je daar wellicht niet doodvriezen maar echt comfotabel zal het niet zijn.Zeker als straks na de gezinsuitbreiding er boven ook eens huiswerk of zo gemaakt gaat worden.
En als het boven wel comfortabel zou zijn, lek je te veel warmte naar boven. Het lijkt efficient om alleen beneden te stoken maar als er zoveel warmte naar boven lekt, ben je eigenlijk je hele huis met de vloerverwarming beneden aan het verwarmen. Met dus minder vierkante meters vloerverwarming waardoor de Ta hoger moet zijn dn noodzakelijk. En dus minder efficient. Met minder lekkage van warmte en boven wel verwarming, kan de Ta omlaag en meer efficientie. Dat betekend niet dat het boven even warm hoeft te zijn dan beneden, met inregelen of zones kan je nog steeds een lagere temp in slaapkamers krijgen.
Zelf isololeer ik met 100mm of 120mm steenwol in de tussenvloeren en heb ik boven ook vloerverwarming in de fermacell gelegd. Maar er zijn meerdere methoden voor LT verwarming boven. Gezien de verbouwing, lijkt nu het moment om de verwarming boven ook LT geschikt te maken.

Ik snap niet zo goed waarom de vloer in de badkamer de keuze voor full electric of hybride zou moeten bepalen? Als je warmte voeten wil, moet je in beide systemen iets met vloerverwarming doen. Electrische vloerverwarming vind ik persoonlijk eeuwig zonde. 'natte' VV kan ook met een houten vloer: huidige vloerdelen weghalen (waarschijnlijk rond de 22mm dik) , hout tussen de balken ipv over de balken en dan 25mm fermacell met ingefreesde vloerverwarmen over het hout heen en je gaat nauwelijks omhoog. En als je de rest ook voorziet van fermacell is er helemaal geen issue met een drempel.

Full electric heeft doorgaans wel de voorkeur, zeker met zo'n goed geisoleerd huis. Plekje vinden voor en SWW vat of WP boiler. Nu je toch met een grote verbouwing bezig bent: overweeg ook een douche WTW. Doorgaans is het naderhand monteren een probleem met deze dingen maar nu de boel toch geheel overhoop gaat... Het maakt de boel niet alleen energiezuiniger maar vergoot indirect je SWW vat ook.

Overweeg meteen naar tripple glas te gaan als je toch voor nieuwe kozijnen gaat. Scheelt vaak niet veel in geld (hier was de meerprijs voor 1 verdieping slechts 350 euro) terwijl je meer subisidie krijgt dus mogelijk zelf goedkoper. En zoveel comfortabeler.

Type D installatie was hier de grootste puzzel in de verbouwing. In elke ruimte zien te komen met zo min mogelijk koven was even goed uitzoeken. Ik heb de overlopen gebruikt om te kruisen en tussen de balken uit te komen. Daart zijn wat verlaagde plafonnen gekomen om die ruimte te geven. Liever in een overloop dan in een verblijfsruimte was onze gedachte.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 26-06-2024 10:08 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
Wuursj, dank voor de snelle reactie.
Ik zat zelf te denken om bij te verwarmen met IR panelen. VV in de fermacell heb ik nog niet aan gedacht, thnx voor de tip!

De zinsopbouw was een beetje ongelukkig, de keuze voor full electric of hybride is niet zozeer afhankelijk van de badkamer. De uitgangspositie wat we graag willen (bad, stortdouche en VV) was opgesomd waarmee het vraagstuk kwam of het full electric of hybride een slimme keuze is, al dan niet met een WP boiler. Er zijn ook boilers waar SWW en VV gescheiden in een vat zitten meen ik. Of een warmtepomp met heatpipes/zonneboiler?
Door zoveel verschillende mogelijkheden zie ik door de bomen het bos niet meer wat nu rendabel werkt zonder een vermogen uit te geven aan de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 10:41
Neem ook verwarming mee in op de bovenverdiepingen!!!
Zelf een jaren-30 hoekwoning. Ook geïsoleerd volgens jou R-waardes & full electric met balans ventilatie (Resultaat: energie label A+++)
Zelf gekozen om boven toentertijd geen verwarming te nemen in de slaapkamers, maar het effect is dat deze afkoelen tot 15 graden in de winter en je ze niet echt meer warm krijgt.
In de ochtend zijn ze vervolgens een graadje of 18 vanwege je eigen warmte die je afgeeft na een nachtje slapen, maar is niet altijd even comfortabel.

Heb zelf voor 400 euro een warmteverliesberekening uit laten voeren waarin m'n hele huis gemodelleerd is. Dit gaf per kamer de verwarmingsbehoefte aan.
Met deze info kan je A: je vloerverwarming/radiatoren per kamer dimensioneren & B: je benodigde warmtepompvermogen bepalen.

Daarnaast nog een argument voor wel verwarming in de slaapkamers: Je kan er ook mee koelen als je en WP hebt. (meer comfort)

Ik ga deze zomer dus nog wat kleine fancois ophangen in de slaapkamers voor verwarming in de winter & koeling in de zomer. (had bij aanleg wel hier de ruimte voor gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29

Wuursj

want worst is al bezet

rc_ptr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:12:
Wuursj, dank voor de snelle reactie.
Ik zat zelf te denken om bij te verwarmen met IR panelen. VV in de fermacell heb ik nog niet aan gedacht, thnx voor de tip!
Zelf probeer ik alle vormen van COP=1 verwarming zoals elektrische vloerverwarming en IR panelen te voorkomen. Maar er zijn mensen die door selectief verwarmen wel aardige resultaten behalen. Maar met zo'n goed geisoleerde schil en weinig warmteverlies hou je de boel erg goedkoop 24h/dag warm met COP=4 of zo. Dat is imho meer comfortabeler en waarschijnlijk goedkoper in gebruik dan tijdelijk verwarmen op de momenten dat je denkt in badkamer te zijn :)
Door zoveel verschillende mogelijkheden zie ik door de bomen het bos niet meer wat nu rendabel werkt zonder een vermogen uit te geven aan de installatie.
Daarom zou ik het simpel houden:
- all electric WP voor verwarming. met degelijke groot huis met vloerverwarming heb je geen buffer voor verarming nodig bij een goed gekozen formaat WP. HYbride opstelling lijkt niet nodig te zijn en kost alleen maar geld in installatie en gebruikt.
- SWW door vat aan de hoofd WP of WP boiler met beide hun voor- en nadelen.

Hetapipes, zonneboilers, hybride opstellingen etc etc. maakt de boel ingewikkeld en eventuele voordelen zijn beperkt. Als ze er al zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 26-06-2024 10:50 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
Dankzij de reacties en het volgen van het forum zijn we al iets verder.
Ik heb een warmteverliesberekening gemaakt via een van de linkjes hier op de site.
De netto energiebehoefte komt dan uit op 6.93kW

Daarmee verschuift de interesse van een ventilatiewarmtepomp naar een Full Electric warmtepomp met buitenunit.
Echter ben ik er dan nog niet uit, en helaas hebben we geen data uit het verleden m.b.t. het gasverbruik in de woning..
De vraagstukken:

- welke warmtepomp om te verwarmen en te koelen?
Is juist een monobloc of een split unit interessanter?

- hoeveel liter buffervat voor SWW?
Komt een bad en een stortdouche met max. verbruik van 15 liter/minuut
Wordt 1 á 2x per week thuis gedoucht (andere keren in de sporthal na het sporten)

- buffervat aansluiten op de vloerverwarming?

- Ventilatie type D integreren met de warmtepomp of een afzonderlijke installatie (met WTW) optuigen?

De warmtepomp komt in de tuin te staan, tegen de gevel van de technische ruimte.
Iemand die mijn verder op weg kan helpen met het samenstellen van de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
ok, mijn lijstje obv jouw specs:

7kW monoblock halen, bijv. een panasonic (die worden hier op het forum veel gebruikt

200 of 300L boilervat, makkelijkst is een aparte warmtepompboiler. Je komt dan vaak bij een LG 270L of atlantic explorer uit. Simpel te installeren, liefst zet je 'm dicht bij de badkamer neer.

geen buffervat vloerverwarming, niet nodig. Ik heb een 9kW monoblock rechtstreeks op ~35m2 vloerverwarming en gaat prima (ja is later uitgebreid maar ging om de basis)

ventilatie afzonderlijk van de warmtepomp, gewoon een simpele WTW-box halen en vooral goed nadenken over de kanalen. Ik zou een ontwerp maken waarbij toevoer vooral door de slaapkamers gaat en afvoer uit de woonkamer/het toilet. Badkamer kan je eventueel apart naar buiten doen met een ventilator met een timertje. Voordeel van dit ontwerp is dat verse lucht altijd eerst door je slaapjamers gaat en daarna pas naar je woonkamer, waarna het weer wordt afgevoerd.

TLDR: simpele dingen kiezen, niet te veel integreren, optimalisatie komt later wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 31-10-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:17
Leuk projectje!

Als je aan het verbouwen bent ga dan zeker voor vloerverwarming op de begane grond en op de 1e verdieping. Je bent immers nu bezig en over 5 jaar doe je je 1e verdieping niet alsnog. Een droog verleg manier met ingevreesde platen van fermacel is een prima oplossing, welke maar voor 2/2,5cm verhoging van de vloer zorgt.

Voor de ventilatie, kijk eens als je tegen heel veel problemen oploopt met je kanalen naar de wtw unit van Brink. Multi air supply.

Voor jullie 2 is een tapwaterboiler van 200L prima, maar denk je echt over 5 jaar met misschien wel 2 extra te zijn, dan zou ik kiezen voor een 300L boiler.

Voor je zonnepanelen denk ik dat je al gaat richting 15 panelen welke ongeveer 6400 Wp opleveren. Mits d ligging ook goed is.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik heb een paar jaar geleden iets dergelijks gedaan. Vrijstaande woning uit 1974 helemaal gestript, uitgebouwd en verduurzaamd. Van label C naar A++++.

Beneden vloerverwarming, op de verdiepingen en zolder was dat niet praktisch. Om de slaapkamers toch warm te krijgen (werk/studie/huiswerk!) heb ik die nog extra geïsoleerd aan de binnenkant (naast de spouwmuurisolatie van ~6cm) en flinke radiatoren geplaatst. Het werkt goed. De radiatoren worden slechts lauw warm (want lage temperatuur) maar de kamers zijn prima op 20 graden te krijgen. Dit zal alleen lukken als je ook balansventilatie met WTW toepast. Bij een zeer goed geïsoleerd huis gaat bijna 50% van de warmte verloren door ventilatie.

Warmtepomp is een modulerende all-electric bodem warmtepomp van 8kW met 180L boiler erin (NIBE). Ik kan ook (passief) koelen met de warmtepomp. Dat werkt perfect beneden met de vloerverwarming, en het helpt ook een beetje boven omdat er minder warmte van beneden naar boven stijgt. Maar koelen met de radiatoren werkt nauwelijks. Het probleem is dat het koude water zich niet verspreid over de breedte van de radiator. Het koude water komt bovenin de radiator naar binnen en zakt direct naar beneden naar de afvoer (koud water is zwaarder). Eigenlijk zou je dus de richting van de waterstroom om moeten draaien. Misschien dat zoiets bestaat?

Ik ben het eens met de tip om triple glas te overwegen. Meerprijs valt mee, comfort is echt nog een trapje hoger. Ik heb een paar ramen HR++ gedaan en ik heb er nu al spijt van dat die niet triple zijn. Enige reden om het niet te doen in mijn optiek is als het raam klein is en de kamer relatief donker. De lichttoetreding van triple glas is iets lager.

Wij hebben een boiler van 180L, met 5 personen. Zelden te weinig water gehad, maar we staan niet uren onder de douche. Het komt ook zelden voor dat iedereen tegelijkertijd of direct na elkaar gaat douchen. En zodra de boiler leeg begint te raken gaat de warmtepomp aan de slag. Binnen 2 a 3 uur is die boiler weer op temperatuur.

Vergeet niet ook na de denken over zonwering. Koelen van de vloer terwijl de zon naar binnen schijnt gaat niet veel doen, is een beetje dweilen met de kraan open zeg maar. Ik heb screens voor de ramen die in de zomer op een programma laat open en dicht gaan, ook als ik op mijn werk ben bijvoorbeeld. Voordeel van screens is dat ze heel blijven als er onverwacht een zomerse onweersbui losbarst terwijl er niemand thuis is om de zonwering in te trekken.

En wat zonnepanelen betreft, ik heb een wat afwijkende mening dan de meeste geloof ik. Ik vindt dat elk dak vol hoort te liggen. Het gaat namelijk niet alleen om je eigen directe energieverbruik. Alle energie die nodig is om alle producten die je koopt te produceren moet ook ergens vandaan komen. Zonde om goede landbouwgrond of natuur vol te leggen met zonnepanelen en de daken leeg te laten.
Pagina: 1