Apart uitlezen P1 meters voor zonneenergie en normale?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GeWa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-04 00:33
Sinds deze week hebben wij zonnepanelen op ons huurhuis. De stichting Wocozon heeft dit geregeld en geinstalleerd. Nu hebben we in de meterkast twee meters hangen. Moeten deze beiden uitgelezen worden om de actuele verbruik / opwekking te monitoren?

De normale slimme meter lees ik reeds uit met een ESP8266, ik hoopte dat dezelfde meter ook meteen de energie die opgewekt wordt met de zonnepanelen zou doorgeven, dit lijkt er niet echt op. Dien ik nu een tweede ESP8266 te flashen en deze met een nieuwe kabel aan te sluiten op de P1 meter van de zonnepanelen?

Bedankt voor de informatie.

Extra informatie naar aanleiding van vragen in de reacties:

Wocozon heeft alleen een informatie foldertje bijgeleverd m.b.t. het standaard gebruik van de zonnepanelen en de meter. Verder niet eens wat mondelinge uitleg of iets dergelijks. De ervaring met de installateur is te noemen "vreemd"

Met betrekking tot de technische details is er niets gedeeld of te zien. De omvormers zitten onder de panelen gemonteerd, er loopt alleen een kabel vanaf het dak rechtstreeks naar de nieuwe meter (zie afbeelding)

Meter voor Zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6UrDbMFLbrq-2uJJraHeGos-AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC62SJRsDJkBYaVyBh7dj4Ti.jpg?f=fotoalbum_large

Normale Meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0OH8WMGV_mpL0pVEvKk400t29o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agc0NqUpxkt5tyxBiY6i1MHC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door GeWa op 26-06-2024 09:37 . Reden: Extra informatie toegevoegd naar aanleiding van de reacties ]

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat voor meter is er geplaatst?
Heb je uitleg gekregen over de monitoring?

Plaatjes zeggen ook een hoop.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:31
Ja, als je de volledige hoeveelheid wilt weten van je zonnepanelen.
Nee, je terugtelwerken gaan werken, maar je mist dan de waarde van je directe verbruikt voor de meter.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met de slimme meter wordt alleen gemeten hoeveel stroom je van het net verbruikt en terug levert. Alle stroom van je zonnepanelen die je gelijk verbruikt worden dan niet gemeten.

Wil je je eigen verbruik exat blijven meten dan moet je dat berekenen met

Peigen = Pzon + Pverbruik - Pteruglever

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toch wel veel vaagheid rondom de topic start.

Maak inderdaad even een foto en je zou natuurlijk de omvormer kunnen uitlezen wat de opwek is, of is deze afgeschermd? Welk soort omvormer is het?

• GeWa
Sowieso allen bedankt voor de reacties. Ik heb mijn eerste bericht uitgebreid met wat extra informatie.

Zoals ik het begrijp van @Dapdodo moet ik dus de nieuwe meter ook apart uitlezen, misschien enig idee of dit met een en dezelfde ESP8266 (wanneer deze voldoende pins heeft natuurlijk) mogelijk is?

@DaWizza Zie eerste bericht

@Janoz Bedankt voor de uitleg, maar dit is niet noodzakelijk wanneer ik wel beide meters apart uitlees, correct?

@_Richie_ Excuus voor de vaagheid, maar mijn initiele verwachting was namelijk dat alles gewoon via 1 meter gemeten zou worden, dus voor mij is het vooral verwarring. En iets waar ik niet veel verstand van heb. Eerste bericht is geupdate met antwoord op je andere vragen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:42

MsG

Forumzwerver

Als achter de andere slimme meter nog andere verbruikers danwel opwekkers zitten ga je ook niet de netto leveringen van de zonnepanelen inzichtelijk krijgen. Voor het meest accurate verbruik zou ik kijken of je een omvormer hebt waar je eenvoudig mee kan koppelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Van de website:
https://wocozon.nl/handleiding-zonnestroom/

Ze gebruiken dus microomvormers en een aparte kWh meter zoals degene die je gepost hebt.
Volgens de handleiding zit er een P1 poort op die je dan prima kan uitlezen zoals de andere.

Tenzij je iets van home assistant bent kun je dan zelf uitrekenen hoe het zit met opwek/eigen gebruik met de formule van @Janoz

Edit: Je eigen gebruik zie je nml niet terug op de meters.
Stel: je verbruikt nu 1000W
Je panelen wekken 1500W op
Dan zie je op eigen meter: 500W teruglevering
Dan zie je op de andere meter: 1500W opwek.

Dan weet je wel dat je 1000W verbruikt, dat zie je echter alleen nu aangezien het nergens word vastgelegd.

De totalen zie je wel, als dat genoeg is ben je er al.

[ Voor 32% gewijzigd door DaWizza op 26-06-2024 10:41 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vraag is wat je doel is om het te meten/weten.
Ik zie dat je ook de opwek op de website kan inzien.
Extra P1-meter erop aansluiten lijkt me het makkelijkst en dan via een helper in home-assistant verbruik inzichtelijk maken.

• GeWa
De bedoeling is inderdaad dat ik alles in Home Assistant kan gaan aflezen. Ik wil graag zien wat de panelen aan stroom leveren. Ook wil ik natuurlijk de geschiedenis van de data bijhouden. Dit alles gaat lukken.

Ik ga in eerste instantie er nog een esp8266 of esp32 toevoegen voor de nieuwe meter. Eventueel wil ik later nog eens proberen om beide meters op 1 esp werkend te krijgen wanneer ik daarvoor voldoende correcte pinnen erop heb zitten.

Bedankt voor alle informatie.

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:01
GeWa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:05:
De bedoeling is inderdaad dat ik alles in Home Assistant kan gaan aflezen. Ik wil graag zien wat de panelen aan stroom leveren. Ook wil ik natuurlijk de geschiedenis van de data bijhouden. Dit alles gaat lukken.

Ik ga in eerste instantie er nog een esp8266 of esp32 toevoegen voor de nieuwe meter. Eventueel wil ik later nog eens proberen om beide meters op 1 esp werkend te krijgen wanneer ik daarvoor voldoende correcte pinnen erop heb zitten.

Bedankt voor alle informatie.
Goedemorgen, ik ben benieuwd of het jouw gelukt is om de p1 uit te lezen. Voordat ik er zelf heel veel moeite in ga steken.

Bij ons werken de zonnepanelen sinds afgelopen maandag en ik ben eigenlijk teleurgesteld in de hoeveelheid stroom wat er opgewekt word. Bij mij geeft de slimme meter van de zonnepanelen vaak ook bv 6 seconde lang aan dat er 0 kWh wordt terug geleverd. Het is heel onregelmatig.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:30:
Goedemorgen, ik ben benieuwd of het jouw gelukt is om de p1 uit te lezen. Voordat ik er zelf heel veel moeite in ga steken.
P1 van de normale meter zou sowieso moeten werken en daarmee kun je al aardig wat zien, heb je dat al geprobeerd?
Hoeveel moeite is het installeren van een HW P1 uberhaupt?

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-09-2026 14:33 ]

• TurboTon1973
Ik heb een p1 in de normale meter. Die geeft veel lagere opbrengst aan als via de verhuurder. Wat op zich logisch is want de normale meter registreert enkel wat terug geleverd wordt.

Ik heb daardoor geen goed overzicht in mijn normale verbruik. Heb het nog niet goed ingesteld gekregen in home assistent.

Ik kan ook niet de actuele opbrengst zijn. Ik moet wachten tot de volgende dag. Mijn zonnepanelen zijn heel anders gelegd als bij de voorlichting. 3 van de 6 panelen liggen in de schaduw. Toen ik daar naar vroeg is tegen mij gezegd dat door de gebruikte microomvormers de opbrengst maar 10% lager zou zijn voor deze zonnepanelen.

Ik zou graag zien zoals bij mijn vrienden wat mijn echte actuele opbrengst is. Nu is het heel onregelmatig bij de p1 meter. De meter van de zonnepanelen staat nu steeds 6 seconden op 0 opbrengst en dan kort 5 of 6 en dan weer 6 seconden op 0.

Mijn buurman die 2 panelen meer heeft als ik had maandag ruim 14 kWh en ik maar 5.7. Dat zou rond de 10 moeten zijn zo snel uit mijn hoofd. Vandaar dat ik de p1 wil uitlezen van de slimme meter van de zonnepanelen.

Voordat ik geld ga uitgeven etc. Wil ik zeker weten dat het topicstarter het gelukt is. Zodat ik niet iets ga proberen wat niet werkt. Door mijn ziekte moet ik zuinig zijn op mijn energie. En de wet van Murphy slaat altijd toe bij.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:15:
Ik heb een p1 in de normale meter. Die geeft veel lagere opbrengst aan als via de verhuurder. Wat op zich logisch is want de normale meter registreert enkel wat terug geleverd wordt.

Ik heb daardoor geen goed overzicht in mijn normale verbruik. Heb het nog niet goed ingesteld gekregen in home assistent.
Is HA per uur? Met de HW app kun je het live zien en per 5 minuten.
Heb je grote (wisselende) verbruikers in huis? Zo nee, dan zou er niet zo heel veel verschil moeten zitten tussen opwek en teruglevering.
De meter van de zonnepanelen staat nu steeds 6 seconden op 0 opbrengst en dan kort 5 of 6 en dan weer 6 seconden op 0.
Dat klinkt niet echt gezond.
En schaduw is natuurlijk nooit positief. Hoeveel kWp heb je en in welke richting liggen ze?

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-09-2026 20:28 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je toch al Home Assistant gebruikt kan je een extra meter toepassen die alleen de stroom / het vermogen van je panelen meet. Bijvoorbeeld een Shelly EM of een losse Home Wizard kWh meter

• TurboTon1973
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:27:
[...]

Is HA per uur? Met de HW app kun je het live zien en per 5 minuten.
Heb je grote (wisselende) verbruikers in huis? Zo nee, dan zou er niet zo heel veel verschil moeten zitten tussen opwek en teruglevering.

[...]

Dat klinkt niet echt gezond.
En schaduw is natuurlijk nooit positief. Hoeveel kWp heb je en in welke richting liggen ze?
Ik heb Energy period selector plus en energy flow card plus nog niet goed geïnstalleerd. hierdoor telt home assistant alles bij elkaar op denk ik. Ik heb dat van de week geprobeerd via companion app en toen lukte mij dat niet. Was toen ook erg moe. Zo staat het nu weer gegeven in HA. Ik wil hier vandaag of morgen na kijken.

HA gebruikt voor de gegevens de p1 meter energie import en voor de zonnepanelen p1 energie export. Hier heb ik ik iets fout ingesteld want in de home wizard app word het niet bij elkaar opgeteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y28W8VYbKt3osnpaGXe7IDKa4jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPolxrCnedgxHdh9MwoE3lJj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van gisteren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk8XCOEn4xQESfB_GaQz_IxXInU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umiZnqTIgtJWoBXdYHTqQUYl.jpg?f=fotoalbum_large Volgens de app van de zonnepanelen heb ik 4.2 kWh opgewekt gisteren met alle regen en bewolking. De hele dag was er niks zichtbaar van terug geleverde stroom als ik keek bij de p1 meter van home Wizard. Op 1 keer na. Mijn normale stroomverbruik is ergens rond de 5.5 kWh per dag. Ik heb gisteren geen grote stroomverbruikers aangehad en ik heb 5.1 kWh van het net gehaald volgens home wizard en 0.2 teruggeleverd stroomtotaal was 7kWh 5.5. +1.5. Ik heb nu nog een verschil van 2.5 kWh. Dat is de belangrijkste reden waarom ik de p1 van de zonnepanelen wil gaan uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVpmmgmrY21-3Ge4yEKutAklaQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LTzX5j7zAfDnXM0H1yL0LQqz.png?f=user_large dit is de windroos van googlemaps ik ben recht voor mij huis gaan staan in google maps en toen een screenshot gemaakt van de windroos. Mijn dak ligt op het zuid oosten als ik het goed zie. Een vrij groot gedeelte van de dak liggen de zonnepanelen in de zon. Op dit moment beginnen ze bijna elke ochtend rond 7:50 terug te leveren aan het net tot ongeveer 17 uur. Op dat moment is de opbrengst van de panelen hoger als het verbruik in de woning. van maandag tot en met gisteren heb ik volgens de app van de verhuurder 20 kWh opgewekt. Ik heb 6 panelen van 410Wp op mijn dak liggen dus 2460Wp. het eerste paneel krijgt vanaf een uur of twee lichte schaduw van het huis van de buren. Ik schat eind tot halverwege deze maand is dat rond 12 uur.

Ik heb geen grote verbruikers in huis, het enige verschil is dat ik voorheen 's nachts mijn vaatwasser aan deed en nu overdag. Alleen als ik geen denkfout maak heeft dat geen invloed op de opbrengst van de zonnepanelen. Enkel op wat terug geleverd word aan het net. Ik zet deze de meeste dagen rond 9:15 de vaatwasser aan programma duurt ongeveer 3 uur. Dan zitten de zonnepanelen vol in de zon. De rest van wat ik in huis aan hebt is vrij vlak in het stroomverbruik.

Ik hoop dat het zo leesbaar is. Ben steeds mijn reactie aan het aanpassen geweest. En ik twijfel of ik nu deze topic aan het overnemen ben.

• TurboTon1973
Prisma16 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:50:
Als je toch al Home Assistant gebruikt kan je een extra meter toepassen die alleen de stroom / het vermogen van je panelen meet. Bijvoorbeeld een Shelly EM of een losse Home Wizard kWh meter
Dat is een optie die ik open hou. Ik wil kijken of ik het zo goedkoop mogelijk kan doen. Ik heb Home Assistant en ik kan de rpi in de meterkast plaatsen met een p1 usb kabel. Dan ben ik voor ongeveer 15 euro klaar exclusief verzendkosten.

Heel misschien koop ik een kleine stekker thuisaccu, die ik dan gelijk als ups kan gebruiken voor mijn nas. Ik moet mij daar nog eerst goed in verdiepen maar ik las her en der dat mensen een Shelly of Home wizard kWh meter in de meterkast plaatsen voor betere/snellere reactie van de thuisbatterij. Althans zo heb ik het op dit moment begrepen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:22:
De hele dag was er niks zichtbaar van terug geleverde stroom als ik keek bij de p1 meter van home Wizard.
Kun je de HW weergaves van de week en de dag met de meeste teruglevering eens posten?

• TurboTon1973
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:49:
[...]

Kun je de HW weergaves van de week en de dag met de meeste teruglevering eens posten?
Ik zal dat maandag doen dan werken de zonnepanelen 1 week

• Olaf van der Spek
  • Niet online
@TurboTon1973 Is het al maandag?

• TurboTon1973
:) Ik was het niet vergeten en ik dacht dat ik het volgende ook had gepost. Ik heb maandag bijna 2 uur aan een bericht gezeten. En ik dacht hier komt niemand uit. Home Wizard doet weekoverzicht van maandag tot zondag waardoor ik moeilijk goede overzicht kon maken. Ik ben de hele week niet fit geweest veel hoofdpijn vandaar dat ik het denk ik niet geplaatst heb. (Ben nog steeds niet helemaal fit. Maar dat gaat goedkomen) :) Wilde met een fit hoofd rustig na gaan kijken opnieuw starten met de post.

Op zich is het goed dat ik even gewacht heb want donderdag was er een update van de app en kan ik nu per uur zien wat de opbrengst geweest is van de vorige dag.

De afgelopen week was de dag met de meeste opbrengst maandag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrwxHOt8xoXVM0xfTsfceSQkPtc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r5fOzl91c3hRu2JrcoQjtTiu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPSw1379ekbR_LxBpSo943XcFh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/USK8gkR89crjGeUh91S0bjY6.png?f=fotoalbum_large

Dinsdag 2.1 en vrijdag 2.5 waren de dagen met de laagste opbrengst. in de Grafiek staat bij beide dagen 3kWh. Als ik per maand laat weergeven en dan op de dag klik dan staat er de werkelijke opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q16K_oao4g4GRF1-dM7XLhltQLk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fm6muvMm5MhADWRkZiW118WF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HcOcJ8Z5mBzUt6hp0EHMJASQJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NH2SafO7pj1LyBD9YMi9m85r.png?f=fotoalbum_large

Donderdag was ik bij een vriend die 12 panelen op het dak heeft liggen. Zijn app geeft de actuele opbrengst weer. Uit mijn hoofd produceerde zijn panelen op dat moment rond de 2400Wh mijn panelen halen eigenlijk maximaal ergens tussen de 400 en 500 Wh. Ik zou verwachten als mijn panelen in de volle zon liggen zoals bij hem dat ze dan de helft dus ergens rond de 1200 Wh zouden opleveren. Donderdag was de piek onder de 375.

Ik heb vanaf 1 september 72 kWh productie gehad. Eén van de buren waarvan het huis een kwart gedraaid staat en gunstiger heeft woensdag en donderdag in totaal 16kWh productie gehad (met 7 panelen). Ik heb met de buurman naast mij afgesproken dat wij begin oktober samen de opbrengst van september gaan vergelijken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:07:
De afgelopen week was de dag met de meeste opbrengst maandag.
Beterschap!
Op zich ziet dat er niet abnormaal uit. Je lijkt wel een hoog constant / nachtverbruik te hebben..
Heb je een vijverpomp of gloeilampen die 24/7 aan staan?
Wat heeft er 's ochtends aan gestaan?
En hoeveel W is dat nachtverbruik?

Mijn grafiek voor die maandag (1,4 kWp PV):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkWkumT5elr4BJbdRPqg1bo1tNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YH8M0lxxtQvNdmJIcNxRlq2G.png?f=fotoalbum_large
Op zich is het goed dat ik even gewacht heb want donderdag was er een update van de app en kan ik nu per uur zien wat de opbrengst geweest is van de vorige dag.
Dat kon in de HW app altijd al en je hoeft ook niet te wachten tot de volgende dag.
In de Nu weergave kun je ook de data live zien.

[ Voor 60% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-09-2026 12:14 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Uit mijn hoofd produceerde zijn panelen op dat moment rond de 2400Wh mijn panelen halen eigenlijk maximaal ergens tussen de 400 en 500 Wh. Ik zou verwachten als mijn panelen in de volle zon liggen zoals bij hem dat ze dan de helft dus ergens rond de 1200 Wh zouden opleveren. Donderdag was de piek onder de 375.
Let op de eenheden hier.. W en Wh zijn twee verschillende dingen.

375 Wh per kwartier is 1500 Wh per uur, oftewel 1,5 kW gemiddeld.
Pagina: 1