Apart uitlezen P1 meters voor zonneenergie en normale?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeWa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06-2024
Sinds deze week hebben wij zonnepanelen op ons huurhuis. De stichting Wocozon heeft dit geregeld en geinstalleerd. Nu hebben we in de meterkast twee meters hangen. Moeten deze beiden uitgelezen worden om de actuele verbruik / opwekking te monitoren?

De normale slimme meter lees ik reeds uit met een ESP8266, ik hoopte dat dezelfde meter ook meteen de energie die opgewekt wordt met de zonnepanelen zou doorgeven, dit lijkt er niet echt op. Dien ik nu een tweede ESP8266 te flashen en deze met een nieuwe kabel aan te sluiten op de P1 meter van de zonnepanelen?

Bedankt voor de informatie.

Extra informatie naar aanleiding van vragen in de reacties:

Wocozon heeft alleen een informatie foldertje bijgeleverd m.b.t. het standaard gebruik van de zonnepanelen en de meter. Verder niet eens wat mondelinge uitleg of iets dergelijks. De ervaring met de installateur is te noemen "vreemd"

Met betrekking tot de technische details is er niets gedeeld of te zien. De omvormers zitten onder de panelen gemonteerd, er loopt alleen een kabel vanaf het dak rechtstreeks naar de nieuwe meter (zie afbeelding)

Meter voor Zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6UrDbMFLbrq-2uJJraHeGos-AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC62SJRsDJkBYaVyBh7dj4Ti.jpg?f=fotoalbum_large

Normale Meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0OH8WMGV_mpL0pVEvKk400t29o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agc0NqUpxkt5tyxBiY6i1MHC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door GeWa op 26-06-2024 09:37 . Reden: Extra informatie toegevoegd naar aanleiding van de reacties ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat voor meter is er geplaatst?
Heb je uitleg gekregen over de monitoring?

Plaatjes zeggen ook een hoop.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:34
Ja, als je de volledige hoeveelheid wilt weten van je zonnepanelen.
Nee, je terugtelwerken gaan werken, maar je mist dan de waarde van je directe verbruikt voor de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met de slimme meter wordt alleen gemeten hoeveel stroom je van het net verbruikt en terug levert. Alle stroom van je zonnepanelen die je gelijk verbruikt worden dan niet gemeten.

Wil je je eigen verbruik exat blijven meten dan moet je dat berekenen met

Peigen = Pzon + Pverbruik - Pteruglever

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toch wel veel vaagheid rondom de topic start.

Maak inderdaad even een foto en je zou natuurlijk de omvormer kunnen uitlezen wat de opwek is, of is deze afgeschermd? Welk soort omvormer is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeWa
Sowieso allen bedankt voor de reacties. Ik heb mijn eerste bericht uitgebreid met wat extra informatie.

Zoals ik het begrijp van @Dapdodo moet ik dus de nieuwe meter ook apart uitlezen, misschien enig idee of dit met een en dezelfde ESP8266 (wanneer deze voldoende pins heeft natuurlijk) mogelijk is?

@DaWizza Zie eerste bericht

@Janoz Bedankt voor de uitleg, maar dit is niet noodzakelijk wanneer ik wel beide meters apart uitlees, correct?

@_Richie_ Excuus voor de vaagheid, maar mijn initiele verwachting was namelijk dat alles gewoon via 1 meter gemeten zou worden, dus voor mij is het vooral verwarring. En iets waar ik niet veel verstand van heb. Eerste bericht is geupdate met antwoord op je andere vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Als achter de andere slimme meter nog andere verbruikers danwel opwekkers zitten ga je ook niet de netto leveringen van de zonnepanelen inzichtelijk krijgen. Voor het meest accurate verbruik zou ik kijken of je een omvormer hebt waar je eenvoudig mee kan koppelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Van de website:
https://wocozon.nl/handleiding-zonnestroom/

Ze gebruiken dus microomvormers en een aparte kWh meter zoals degene die je gepost hebt.
Volgens de handleiding zit er een P1 poort op die je dan prima kan uitlezen zoals de andere.

Tenzij je iets van home assistant bent kun je dan zelf uitrekenen hoe het zit met opwek/eigen gebruik met de formule van @Janoz

Edit: Je eigen gebruik zie je nml niet terug op de meters.
Stel: je verbruikt nu 1000W
Je panelen wekken 1500W op
Dan zie je op eigen meter: 500W teruglevering
Dan zie je op de andere meter: 1500W opwek.

Dan weet je wel dat je 1000W verbruikt, dat zie je echter alleen nu aangezien het nergens word vastgelegd.

De totalen zie je wel, als dat genoeg is ben je er al.

[ Voor 32% gewijzigd door DaWizza op 26-06-2024 10:41 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vraag is wat je doel is om het te meten/weten.
Ik zie dat je ook de opwek op de website kan inzien.
Extra P1-meter erop aansluiten lijkt me het makkelijkst en dan via een helper in home-assistant verbruik inzichtelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeWa
De bedoeling is inderdaad dat ik alles in Home Assistant kan gaan aflezen. Ik wil graag zien wat de panelen aan stroom leveren. Ook wil ik natuurlijk de geschiedenis van de data bijhouden. Dit alles gaat lukken.

Ik ga in eerste instantie er nog een esp8266 of esp32 toevoegen voor de nieuwe meter. Eventueel wil ik later nog eens proberen om beide meters op 1 esp werkend te krijgen wanneer ik daarvoor voldoende correcte pinnen erop heb zitten.

Bedankt voor alle informatie.
Pagina: 1