Excel Conditional Formatting - Hoe cel te formatteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Mijn vraag

Ik heb een kolom G, waar ik bovenaan (G2) een getal heb staan (10). Nu wil ik vanaf G7 tot en met G38 ervoor zorgen dat het getal dat ik daar invul rood en dikgedrukt wordt als het de helft of minder is dan het getal in G2. Ditzelfde wil ik klaarspelen voor H2, en dan de kolommen eronder voor H7 t/m H38, enzovoorts.

Echter, omdat G2 modulair moet blijven (ik moet het aan kunnen passen per sheet), wil ik niet gewoon een regel maken die zegt, is G7 tm G38 de helft of minder dan 10. Er moet staan, is G7 tm G38 de helft of minder dan G2. Dit lukt met de onderstaande formule, maar het werkt alleen op G7.

=$G$7:$G$38<=G2/2

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel, Windows 10 pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

YouTube: Excel How To: Format Cells Based on Another Cell Value with Conditio...
https://www.excel-easy.co...nditional-formatting.html
https://trumpexcel.com/excel-conditional-formatting/

En tig andere websites. Ik kan veel vinden over hoe je het doet wanneer je er getallen invult, maar niet wanneer je het afhankelijk wil laten zijn van een cel, die open blijft voor het getal dat je er invult.

Wat ik probeer te bereiken / Waarom ik dit zo wil

Ik wil een herbruikbare sheet maken waarin ik bovenin een totaal aantal te behalen punten in kan zetten, en daaronder per persoon een behaald aantal punten. Wanneer deze persoon de helft of minder heeft gehaald wil ik dat dit getal rood kleurt.

Deze sheets gebruik ik zo'n 10-20 per jaar, en wil ik ook delen met andere mensen die hetzelfde willen bereiken. Echter verandert het totaal aantal punten per keer dat je de sheet gebruikt, en zou je dus elke keer nieuwe regels moeten maken per kolom. Daarom vroeg ik me af of ik daar een algemenere formule voor kon gebruiken, zodat ik een standaard sheet heb waarop mensen alleen maar het totaal aantal te behalen punten zelf hoeven in te vullen, en dan de formules blijven staan. Anders moeten mensen de hele tijd zelf formules maken, of ik alle sheets maken voor mensen telkens opnieuw.

Wie helpt me uit de brand?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

&

Beste antwoord (via Weltschmerz op 26-06-2024 08:32)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:29

m-vw

Dus?

Selecteer G7 t/m G38 en vul dan bij voorwaardelijke opmaak als formule =G7<=G$2/2 in.

[ Voor 21% gewijzigd door m-vw op 26-06-2024 08:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Weet je waar de dollartekens in het script voor staan?
De G2 staat nu dynamisch ingevuld, zonder de dollartekens. Nu kijkt regel 7 naar G2, regel 8 naar G3 etc...

Als je daar $G$2 van maakt, blijven alle regels naar G2 kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Selecteer G7 t/m G38 en vul dan bij voorwaardelijke opmaak als formule =G7<=G$2/2 in.

[ Voor 21% gewijzigd door m-vw op 26-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Speed24 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:28:
Weet je waar de dollartekens in het script voor staan?
De G2 staat nu dynamisch ingevuld, zonder de dollartekens. Nu kijkt regel 7 naar G2, regel 8 naar G3 etc...

Als je daar $G$2 van maakt, blijven alle regels naar G2 kijken.
Ik weet waar deze voor staan, maar blijkbaar niet goed hoe ik ze moet gebruiken. Zeer leerzaam, dank je wel!
m-vw schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:28:
Het werkt! Fantastisch.

Nu moet ik even een regel per kolom maken, want als ik hem sleep dan koppelt hij alles terug naar G2. Is daar een manier voor of is dit even simpelweg een paar minuten extra werk omdat het niet anders kan?

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En ook dat is dus waar de $ voor is. Bij gebruik van G$2 (en niet $G$2) zou het F$2 moeten worden als je de cel kopieert, of de celopmaak kopieert met het kwastje, naar kolom F.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Weltschmerz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:34:
[...]

Ik weet waar deze voor staan, maar blijkbaar niet goed hoe ik ze moet gebruiken. Zeer leerzaam, dank je wel!

[...]

Het werkt! Fantastisch.

Nu moet ik even een regel per kolom maken, want als ik hem sleep dan koppelt hij alles terug naar G2. Is daar een manier voor of is dit even simpelweg een paar minuten extra werk omdat het niet anders kan?
Als je in één keer alle cellen selecteert. Bijvoorbeeld C2 t/m D10 en dan =C2<=C$1/2 gebruikt zouden de cellen in C naar C1 moeten kijken en de cellen in D naar D1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Heel erg bedankt iedereen! Gaat veel werk schelen dit : )

&

Pagina: 1