Koelkast en wegvallen internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-09 20:10
Goedemorgen,

Enige tijd geleden heb ik een merkloze koelkast gekocht met een glazendeur. Dit is natuurlijk erg leuk omdat je dan je biertjes kan zien die je erin hebt staan. Aangezien het weer wat beter werd heb ik dat ding weer aangesloten. Ook had ik sinds een tijdje last van internet dat kort even wegviel op sommige momenten maar kon er niet de vinger op leggen waarom dit gebeurde. Dit was uiteraard erg storend.

Op een bepaald moment viel het me op dat internet leek weg te vallen als dat koelkastje aan of uit ging. Je hoort dan ook duidelijk als de koelkast aan of uit gaat. Ik heb de stekker eruit getrokken en sindsdien geen last meer van internet dat wegvalt.

Dat koelkastje staat op zolder (bij het dakterras ;) ) en mijn modem etc hangen beneden in de meterkast.

Enerzijds ben ik benieuwd hoe dat dit dan en anderzijds ook benieuwd of dat er een oplossing voor is?

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ijkt mij meer iets voor netwerken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Valt je internet uit of enkel je wifi? Wat voor internet heb je?

Kenmerkend karakteristiek van een koelkast met glazen deur is uiteraard 'slechte isolatie', naast een hoger energieverbruik merk je dat o.a. aan het feit dat het ding geen kooi van faraday is, en een compressor kan storen. Zit het ding wel geaard aangesloten?

Een compressor heeft ook een vrij hoge startbelasting, wat als je hem op een andere fase zet? Als het idd heel je internet is wat uitvalt dan zou het kunnen dat je modem misschien aan het rebooten gaat. Indien docsis internet, geen coax langs stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lastig, het kan liggen aan de stroomvoorziening of door EMI (elektromagnetische interferentie).

Is het toevallig een professionele koelkast die meer stroom trekt dan een normale consumentenunit? Heb je een foto van het typeplaatje?

Valt de router ook kort uit / lampjes die aangeven dat hij opnieuw start?
Probeer een "inschakelstroombeveiliger" of "scheidingstrafo".

Als dat niet werkt, waarschijnlijk EMI, dat is lastiger tegen te gaan. De koelkast inwrappen met zilverfolie is ook weer zoiets...

Valt beide 3,2Ghz wifi én 5Ghz wifi uit?
En alleen in de buurt van de koelkast of ook op het verste punt van de koelkast (benedenverdieping)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Meest voor de hand liggende is dat er powerline gebruikt wordt en die koelkast daar op stoort.
Als dat het geval is is de beste oplossing die powerline wegdoen, want als het nu de koelkast is zal het straks iets anders zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:46
Ben(V) schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:35:
Meest voor de hand liggende is dat er powerline gebruikt wordt en die koelkast daar op stoort.
Als dat het geval is is de beste oplossing die powerline wegdoen, want als het nu de koelkast is zal het straks iets anders zijn.
Zoiets verwacht ik ook. Spanningsdipje op het moment dat de compressor aanslaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Geef aan welke netwerkapparaten je allemaal in huis hebt (modem/ONT, router, WiFi AP's, evt powerline - stuk voor stuk incl merk en modelnr) en hoe alles verbonden is. Geef ook aan of de stopcontacten waar koelkast, PC en op aangesloten zitten geaard of ongeaard zijn.

Powerline ligt heel erg voor de hand, maar dat apparat zou bijvoorbeeld ook in de 2.4GHz WiFi kunnen storen. Of het ligt helemaal niet aan het netwerk an sich maar de verstoring gaat via aardlus of zwevende aarde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-09 20:10
Ik had inderdaad wat meer details moeten geven. In ieder geval al bedankt voor de reacties tot zover!

Ik heb een standaard KPN Experiabox V10, waarvan ik het WiFi-netwerk heb uitgezet.
Deze Experiabox zit aangesloten op een TP-Link M5 Deco die er WiFi van maakt en tevens zit deze dan weer aangesloten op een 16-ports Netgear switch.
Deze switch verdeelt de netwerkkabels door het huis, een van de kabels gaat ook naar zolder, daar staat ook weer een switch, en vanuit daar weer naar mijn computer. Lengte van switch naar switch is ongeveer 25 meter UTP CAT6A.
Er wordt geen gebruik gemaakt van Powerline adapters. Wel hangen er nog andere Deco's in huis, deze zijn ook bedraad aangesloten.

De koelkast op zolder en de netwerk/internet apparatuur zitten op een aparte groep in de meterkast en tevens ook op een andere fase. De koelkast heeft in ieder geval een geaarde stekker en zit ook in een geaard stopcontact. Het betreft een goedkope koelkast wel zo'n 50watt per uur verbruikt wanneer hij aanstaat.

Wat verder nog opvallend is is dat het internet, of netwerkverbinding, maar een paar seconden wegvalt. Het is dus niet dat de modem of TP-link Deco reboot, want dat zou veel langer duren.
Mijn Citrix connectie loopt dan kort even vast en websites op mijn eigen desktop kan ik dan niet verversen. Mijn muziek (spotify) loopt wel gewoon door want die heeft waarschijnlijk gebufferd. De connectie valt dan ook hoogstens 10 seconden weg.
Toevoeging: Ik kan me niet herinneren dat in de afgelopen tijd er vertraging of connectie problemen waren met KPN TV. Zelf gebruik ik dat ding zelden maar ik ben er van overtuigd dat mijn wederhelft wel van zich had laten horen als het wel zo was ;) Hiermee lijken we uit te kunnen sluiten dat de modem van KPN beinvloed wordt door dit probleem tenzij deze ook meer dan 10 seconden kan bufferen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wil.B op 26-06-2024 23:57 ]

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, mijn uitgebreide reactie van gisteravond is verloren gegaan :(

Enfin, geen WiFi, geen PLC, en zo te horen ook weinig kans op gedonder met aarding. Dit wordt interessant :P

Feit dat het beneden geen problemen lijkt te geven en boven wel geeft aan dat het ergens tussen die 25m Cat6A en de desktop fout moet gaan. Hangt er ook een Deco achter de switch boven? Zo ja zou het interessant zijn of een daarop via WiFi aangesloten apparaat ook problemen geeft. Zo ja is switch hoofdverdachte, zo zou ik focussen op jouw PC.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:39
Start de switch opnieuw op door een brown-out o.i.d?
Heeft iets wat erop zit aangesloten logs over ethernetpoorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Dat had ik vroeger op mijn studentenkamer. Als de koelkast aansprong en ik op dat moment wat wegschreef op een floppy dan zaten er badsectors op die floppy. Mogelijk dat 1 je koelkast een spanningsdip veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Goedkope koelkasten willen nog wel eens flink storen op het lichtnet.
Daar kan netwerk apparatuur last van hebben.

Kijk eens wat er gebeurd als je alle netwerk apparatuur die op dezelfde groep zit als die koelkast uitzet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
Misschien heb je last van EMI, daar heb je EMI filters voor maar kan zo 1-2-3 geen stekker oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Wellicht dat een inschakelstroombegrenzer het probleem al oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:15
Accretion schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:46:

Als dat niet werkt, waarschijnlijk EMI, dat is lastiger tegen te gaan. De koelkast inwrappen met zilverfolie is ook weer zoiets...
Dit is waarschijnlijk de oorzaak. Goede uitleg is hier te vinden:

https://nl.hobby.elektron...hakelaar-voorkomen#post17

Precies het stukje wat hij beschrijft over zijn koelkast is op jouw situatie van toepassing.

Ook wel bekend als een snubber:
Wikipedia: Snubber

En hier een commercieel product:
https://www.home2link.nl/shelly-rc-snubber.html
Die moet je dus parallel aan de mechanische thermostaat zetten in je koelkast. Ff solderen en klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Skynett op 28-06-2024 23:24 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1