Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 17:21
Beste tweakers,

Zeer binnenkort start ik ivm verbouwing (jaren 70 huis en nog na te isoleren) met de volledige renovatie van alle sanitair en CV leidingen. Op dit moment heb ik een gasketel maar ben voornemens om in de toekomst een warmtepomp te plaatsen.

Het nieuwe verwarmingsysteem is als volgt:
  • vloerverwarming (circa 75 m2) op de begane grond;
  • fancoils (in ieder geval koelen en eventueel condenserend koelen) op de 1e en 2e verdieping;
Ik ben tot de volgende opzet gekomen voor al het sanitair en CV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRJ3hR3oN35qt8qkZYtGEV0UGtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QxmN4kIzu8cHKQ9nH5kBWQ0e.png?f=fotoalbum_large

Van belang is nu met name de hoofdopzet. In verband met de aanleg van een badkamertje op de begane grondvloer kan ik straks zonder te breken de hoofdleidingen niet meer aanpassen. Ik vervang alle leidingen zodat geen dode koperen leidingen (met stilstaand water) achter blijven. De enige koperen leiding welke ik intact laat is de bestaande koperen leiding van 12 of 16 mm welke direct aftakt naar de keuken.

Ik ga gebruik maken van het uponor systeem.

Benieuwd naar jullie op of aanmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51
Je cvleiding van warmtepomp naar vvw verdeler zou ik 32 maken en geen 25, daar moet flink water doorheen.

Je waterleidingen zijn dan weer wat groot, je komt er echt wel met 20mm als aanvoer of verdeelleiding en dan bijv 16mm naar de wastafels of douchekranen.

Ik snap niet goed waar je koudwateraanvoer zit en hoe die bij je warmtepomp aan komt. Voor de keuken adviseer ik een quooker die ook warm water kan, anders lang wachten en water dat maar max 45-50C is. Soms wil.je gewoon echt heet water hebben in de keuken.

Tot slot tip op www.heima24.de te kijken bij hun 'aluminium rohrsystemen'. Leidingen en koppelingen voor minder dan de helft van t geld bij uponor. In Nederland ook wel eens verkocht onder de naam 'pipetec'

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 25-06-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
Weet niet hoe je de bovenverdieping verder gaat verwarmen, bestaande radiatoren, of gaan die fancoils dat straks doen? Jaren 70 is van oorsprong enkel glas boven, daar zijn de radiatoren ook op berekend. Ik heb hier op 1 kamer na het originele spul hangen met 35 graden aanvoer vanaf de ketel. Kamer die achter blijft is een dakkapel met slechte dakisolatie, de rest heb ik moeten knijpen.

In dat geval zou ik nml gewoon 35-40 graden vanaf de ketel zo de vloer in laten zonder pompverdeler. Direct warmtepomp-ready en hoger rendement dan met pompverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 17:21
Bovenste twee verdiepingen verwarm ik met fancoils. De oorspronkelijke radiatoren heb ik allemaal weg gehaald. Op de 1e verdieping heb ik een dakkapel over de volledige breedte geplaatst met triple glas.
Aan de binnenzijde ga ik naisoleren met PIR 100 mm platen

het gaat om een sporendak over twee verdiepingen met 14 cm dikke sporen.
Momenteel zit er maar 4 cm glaswol in en dat moet uiteindelijk 100 mm PIR platen worden.

Daarnaast wordt al het glas HR++ of HR+++.