Beste verhouding Airco binnenunits t.o.v. buitenunit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu1977
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-02 18:56
Ik ben bezig met het oriënteren naar airco’s voor mijn slaapkamer (ca. 55 m3) en woonkamer (ca. 195m3). Nu heb ik verschillende offerte opgevraagd en ze komen allemaal overeen voor wat betreft de binnen units slaapkamer (3,5kw meer omdat ik ook nog de gang en een kamer daartegenover wil koelen) en woonkamer een 5kw met een eventuele optie voor 6kw (meerprijs ca. 120 euro).

Types: SRK35ZS-WF en SRK50ZSX-WF

Nu offreert er een aanbieder met een mulitisplit buitenunit van 8kw en een ander met een unit van 4,5kw. Deze laatste met als reden dat de airco’s maar even 100% zullen vragen maar al snel minder zullen vragen wanneer de temperatuur (bijna) bereikt is. De 8kw is natuurlijk ook aanzienlijk duurder.

Types: SCM80ZS-W versus SCM45ZS-W

Ons huis is uit 2016 en goed geïsoleerd. Buitenunit komt op het dak te staan wat op het zuiden is gepositioneerd.

Vraag is: wat is wijsheid? Ik vind het niet erg als het wat langer duurt om een ruimte te koelen maar het moet niet zo zijn dat de buitenunit zich helemaal kapot aan het werken is om de twee binnenunits voldoende te kunnen voorzien. Het zal voorkomen dat beide units tegelijk koelen. Alleen verwarmen zal in de woonkamer nodig zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen 😊

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Wat voor bedragen gaat het over ?

Slaapkamer kun je koelen met een 2.5 kw , daar komt een hoop kou vanaf.

Verwarmen van de woonkamer gaat lukken met een 3.5, helemaal met mhi zsx.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu1977
Bedragen doen er niet toe, daar gaat mijn vraag niet over 😊, voor mij is het belangrijk dat er ik een goede keuze maak voor het vermogen van de units ten opzichte van elkaar. 3.5 kw voor een ruimte van 195m3 is dat niet wat aan de lage kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor een huis uit 2016 is een mhi zsx 3.5 meer dan genoeg om het bloedheet te krijgen bij -10, een zs lukt dat ook gemakkelijk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu1977
Oké neem ik dat ook nog mee in mijn overweging, maar de vraag is/was moet de buitenunit totaal hetzelfde vermogen hebben als de binnenunits bij elkaar opgeteld? Of is het beter (of ook voldoende) om een buitenunit met minder vermogen te plaatsen? Ook in overweging meegenomen dat de binnenunits ook tegelijk aan gezet zullen worden om te koelen. Verwarmen zal alleen met de unit in de woonkamer gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb een 4-voudige multisplit met een 10kW buitenunit en 4x 3,5kW binnenunit.
In theorie kunnen de binnenunits meer vragen dan de buitenunit kan leveren.
Echter, in de praktijk gebruik ik vrijwel nooit alle binnunits tegelijkertijd EN vragen deze binnenunits bijna nooit maximaal vermogen.
Dat kan ik terugzien in het live stroomverbruik van de buitenunit via HomeWizard.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:21

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

GarBaGe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:47:
Ik heb een 4-voudige multisplit met een 10kW buitenunit en 4x 3,5kW binnenunit.
In theorie kunnen de binnenunits meer vragen dan de buitenunit kan leveren.
Echter, in de praktijk gebruik ik vrijwel nooit alle binnunits tegelijkertijd EN vragen deze binnenunits bijna nooit maximaal vermogen.
Dat kan ik terugzien in het live stroomverbruik van de buitenunit via HomeWizard.
Nee, Maar jij hebt er 4, hij heeft het over 2.

Tevens is stroomverbruik via Homewizard leuk, maar het enige wat jij ziet is je actuele verbruik.
Tenzij jij precies weet wat je SEER waarde is op dat moment met de temperaturen op dat moment dan kan je hier inhoudelijk iets over roepen. Voor nu ben je denk ik iets tekort door de bocht.

Maar waarom bespreek je je zorgen niet met een aanbieder en zeg je dat er 1 wil hebben met een koelvermogen van 6kW? Ik bedoel dat neemt je zorgen weg voor een tekort en wellicht het pendelen voor een te zware.

[ Voor 12% gewijzigd door TTommie op 26-06-2024 23:50 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wil je er ook mee verwarmen?

Zeker voor koelen, maar ook al voor verwarmen, is 3,5 kW in een niet paleiselijk gedimensioneerde slaapkamer erg veel. Heb je in de winter wel eens een 2 kW ventilatorkacheltje neergezet in een slaapkamer? Wordt meestal snel erg warm dan. Het temperatuurverschil dat je in de zomer weg wilt koelen is i.h.a. nog veel kleiner, dus dat doet een 2 kW unit ook met 2 vingers in de neus. In een woonkamer is 3,5 voor koelen prima, als je ook wilt verwarmen is iets meer denkbaar.

Kortom, ik volg de installateur die 4,5 kiest voor de buitenunit eerder dan de 8 kW, dat is voor een woning uit 2016 gewoon veel te veel. En 3,5 kW in een slaapkamer lijkt mij ook voor als je Wim Hof ambities hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Om je een idee te geven: wij hebben drie slaapkamers + speelkamer aangesloten op één Daikin 4MXM68N unit. Deze unit staat quasi altijd op 40% dichtgeknepen d.m.v. de app. De slaapkamers worden dan zonder problemen koel gehouden op 20°C als het buiten 30°C is en dan verbruikt die +- 600Wh. Een bierviltjesrekening (geschatte opp + gemiddelde hoogte van 2m20) zegt mij dat dit alles samen ongeveer 210 m3 is.

Verbruik is gemeten met een Shelly die op de buitenunit is aangesloten. Ons huis is wat speciaal opgebouwd dus één slaapkamer en speelruimte zijn goed geïsoleerd (gevelisolatie van 12cm en andere zijkant 20cm) en twee slaapkamers matig (isolatie van dak en muren naar normen van 20j geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 18:26
Manu1977 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:14:
Bedragen doen er niet toe, daar gaat mijn vraag niet over 😊, voor mij is het belangrijk dat er ik een goede keuze maak voor het vermogen van de units ten opzichte van elkaar. 3.5 kw voor een ruimte van 195m3 is dat niet wat aan de lage kant?
3.5 kw voor een ruimte van 195m3 is zeker laag maar het is hoe je woning eruit ziet , hiermee bedoel ik hoeveel glas ( enkel /dubbel ), plat dak, heb je al zonwering , apparatuur wat warmte produceert , hoeveel uren zon.
Het beste is een beetje overcapaciteit dan heb je altijd iets meer ruimte wat betreft koeling ook als er veel mensen in huis zijn is dit zeker geen overbodig luxe .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Horla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:18:
Om je een idee te geven: wij hebben drie slaapkamers + speelkamer aangesloten op één Daikin 4MXM68N unit. Deze unit staat quasi altijd op 40% dichtgeknepen d.m.v. de app. De slaapkamers worden dan zonder problemen koel gehouden op 20°C als het buiten 30°C is en dan verbruikt die +- 600Wh. Een bierviltjesrekening (geschatte opp + gemiddelde hoogte van 2m20) zegt mij dat dit alles samen ongeveer 210 m3 is.

Verbruik is gemeten met een Shelly die op de buitenunit is aangesloten. Ons huis is wat speciaal opgebouwd dus één slaapkamer en speelruimte zijn goed geïsoleerd (gevelisolatie van 12cm en andere zijkant 20cm) en twee slaapkamers matig (isolatie van dak en muren naar normen van 20j geleden).
Hoe doe je dat dan? Dat dichtknijpen?

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
TTommie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Hoe doe je dat dan? Dat dichtknijpen?
In de onecta app één van de binnenunits de vraagsturing op manueel zetten en een percentage instellen. Wel opletten: als je het op één unit doet, geldt dit uiteraard voor alle binnenunits want het is de buitenunit die je dicht knijpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Horla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:10:
[...]

In de onecta app één van de binnenunits de vraagsturing op manueel zetten en een percentage instellen. Wel opletten: als je het op één unit doet, geldt dit uiteraard voor alle binnenunits want het is de buitenunit die je dicht knijpt...
Oooww thnx, dat wist ik niet. Heb dezelfde unit namelijk en was het nog niet tegengekomen. Gebruik die vraagsturing eigenlijk ook niet, dus vandaar.

[ Voor 13% gewijzigd door TTommie op 27-06-2024 21:27 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vind dat die 8kW ruim overbemeten is. Ik heb hier zelf een triplesplit van Daikin hangen met een 6.8kW max buitenunit met 3 binnenunits van respectievelijk 4.2 ( woonkamer ), 2.5kW ( slaapkamer 1e ) en 2.5kW (slaapkamer/doorzon zolder ).

Ik heb een huis uit 1978 die aardig is verduurzaamd en met deze installatie kan ik het met 2 vingers in de neus koel houden in huis, en als het moet, in de winter het tot 25+ opstoken.

De afgelopen dagen met koelen met 2 binnenunits draait de buitenunit rustig en bijna onhoorbaar. Dus die 8kW is wat mij betreft ruim overbemeten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu1977
Dank voor jullie tot nu toe bruikbare adviezen 😊

Om wat vragen te beantwoorden, ik vraag het hier omdat bedrijven altijd nog een commerciële intentie hebben. Dat blijkt ook wel weer uit de verhalen die ik lees. 8kw voor een buitenunit is veel te veel. Dat is ook een best prijzige unit en ook overcapaciteit.

Huis heeft een grote schuifpui (ca. 4 meter breed) pal op het zuiden en geen zonwering. Uitbouw 2.5 mrt. Plat dak. Slaapkamer zit ook op het zuiden. Met twee grote raampartijen en geen zonwering.

Ja ik wil er in de winter ook mee bijverwarming en dan met name de woonkamer en keuken.

Inmiddels 3 bedrijven op bezoek gehad en alle 3 een afwijkend advies.

Kom nu een beetje uit op 5kw binnenunit voor woonkamer&keuken (ca.195m3). Binnenunit komt in het midden te hangen van de ruimte. Ik blijf denk ik wel vasthouden aan de 3,5kw voor de slaapkamer, die mag namelijk ook nog de ruimte ertegenover wat verkoelen zit ook nog een trapgat. Dan denk ik dat ik het beste uit ben met een 6kw buitenunit. Dat zit mooi tussen de 4,5 en 8 kw uitvoering die anderen hebben geoffreerd. Volgens een installateur was de 4.5kw zeker niet aan te raden met de 5kw binnenunit vanwege storingsgevoeligheid en iets met het moederbord… altijd maar de vraag of dat een feit, fabel of persoonlijke ervaring is.

Maar deel gerust nog jullie meningen en ervaringen 😊
Pagina: 1