Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 19:47
Hoi allemaal,

Iemand ervaring met SMA omvormers en dan specifiek de Tripower X?

Ik heb een installatie bij mezelf geïnstalleerd, bestaande uit 50x435wp Jinko bi/gl/gl en een SMA Tripower X20 (3 mmpt trackers bestaande uit 18/18/14). Nu wil ik de boel opstarten maar hij blijft hangen op een groene knipperende led. Hij wil het omvorm proces niet opstarten. Alles is goed aangesloten, ook de landcode is goed ingesteld. Ik heb in de parameters de VAout werkelijk nominaal op 17000w gezet omdat ik met een 3fase 25 ampere hoofdaansluiting zit.

Moet ik nog andere parameters aanpassen? Of pakt de omvormer dit automatisch op op basis van de input van de panelen?

Misschien goed om te weten; de omvormer staat als zelfstandig ingesteld zonder aansturing van een Home Manager en ik heb hem niet gekoppeld aan het internet. Komt wel maar de panelen liggen 80m achter huis op een schuur. Er moet nog een grondkabel ftp ingegraven worden.

Alvast bedankt voor alle tips!

Beste antwoord (via heszol op 28-06-2024 13:22)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@heszol Ja, je zou met die instellingen de DC component moeten kunnen meten.
Om overbelasting te voorkomen moet je wel het zelfde meet bereik gebruiken.
PE - N zou 0 moeten zijn en kan je dus op 2V bereik meten.

Maar is die 0,6 Ohm met of zonder compensatie? Bij mij was de weerstand van mijn meetsnoeren 0,6 Ohm.

@RedPas Lees mijn eerdere bericht van wat hij heeft gemeten, de retour weerstand van 2x 100m kabel met alle verbindingen er tussen. Ziet er dus goed uit.
Er is een onverklaarbare fout. Wie weet is er een storende DC component. Als je toch aan het meten bent...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22

klown

geek

Ik heb dit laatst gehad met een 1 fase SMA 2kW.
Er bleek een bug in de firmware, waardoor na het instellen van de landcode de 'general operating mode' niet naar 'MPP' ging, wat wel had gemoeten. (Hij bleef op 'stop' staan).

Het was keurig door SMA beschreven in:
https://my.sma-service.co...figuration?language=en_US

Jij hebt een andere serie omvormer, dus ik weet niet of ze daar dezelfde bug wel hebben, maar de symptomen waren hetzelfde: de groene led bleef knipperen, maar hij begon niet met terugleveren terwijl de dc spanning en ac parameters prima waren.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Dank voor jullie feedback! Ik zal hem aan het internet koppelen en de firmware updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Zojuist met SMA servicecenter contact gehad, probleem is nog niet opgelost. Hier kwam het volgende uit:
-internet is NIET nodig. Tuurlijk wel een koppeling met je telefoon en de omvormer via het wifi netwerk in je telefoon om de SMA360 app te doorlopen.
-Er hoeven geen parameters aangepast te worden.
-ik heb de firmware bijgewerkt

Hij geeft nu een relaisfout 7702 en nu wordt het lastig! SMA geeft aan dat de fout bij mij zit in de elektrische installatie. Dat de er neutraal en aarde problemen zijn. Anders zouden de relais verbinding maken en het opwekken starten. Nu heb ik alles doorgemeten en geïnspecteerd maar ik vind niks geks.
-alle fases lopen goed op volgorde in de installatie
-alles zit vast geschroefd etc
-ik krijg gewoon goede voltages bij mijn omvormer op de fases, dus geen kabelbreuk of iets dergelijks
-ik meet:
L1 naar N 240v
L2 naar N 240v
L3 naar N 240v
L1 naar PE 240v
L2 naar PE 240v
L3 naar PE 240v
N naar PE 0-2v (meter begint op 0v en gaat dan langzaam naar 2v)

Ik heb wel als hoofdaansluiting schroefzekeringen. Verdere installatie is recent vernieuwd met allemaal Hager automaten.

Wat kan er fout zijn in de installatie? Een defecte automaat of aardlek? Maar dan krijg ik toch geen correcte metingen aan het einde van de installatie?

Installatie ziet er als volgt uit:
Hoofdzekering (schroef) 3x25A
Hoofdgroepenkast
64a 4-polige hoofdschakelaar
SMA Home manager (nog niet aan internet gekoppeld maar geeft gewoon stroom door)
Verdeelblok L1 L2 L3 N
(Tot hier alles 16mm2, hierna verder op 10mm2)
Aardlekschakelaar 4-polig 40A 30ma
Automaat 4-polig B25A
100m grondkabel 10mm2
Onderverdeler
40a 4-polige hoofdschakelaar
Aardlekschakelaar 4-polig 40A 30ma
Automaat 4-polig B25A
1,5m 10mm2 YMVK kabel naar omvormer
Omvormer Tripower X20 (begrenst op 17kw)

SMA schrijft eigenlijk een 100ma minimale aardlekschakelaar voor, deze moet ik nog aanschaffen en omwisselen in de hoofd en onderverdeler voor de B25 groepen. Dit kan toch niet nu dit probleem veroorzaken? Hij springt er nu niet uit, de omvormer komt overigens ook niet tot daadwerkelijk terugleveren door de foutcode.

Wie heeft er verstand van de aarde en nul in een elektrische installatie en wat kan ik nog meer doen om alles door te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:32
Misschien vraagt de omvormer om een rechts draaiveld en is dat nu linksom.
Draai eens twee fasen om.

[ Voor 14% gewijzigd door devriesjande op 27-06-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik neem aan dat je AC hebt gemeten. Hou de meter in het 200V bereik en meet eens DC. PE-N in 2V bereik.

Schakel de AC zo dicht mogelijk bij de net-hoofd-schakelaar af. Verbind PE en N bij de omvormer en meet de weerstand direct achter waar je hebt afgeschakeld.. En dan de fases op de zelfde manier, t.o.v. PE en N. Bij verschillen kan je verder zoeken. Niet vergeten die doorverbinding weer weg te halen.

Als je alle draden los van alle apparaten hebt met een megger de draden controleren?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
@onetime onetime,

Bedankt voor je feedback, ik heb alles doorgemeten:
Weerstandsmeting Ohm naar hoofdschakelaar tot omvormer. Gemeten op 200ohm
N naar L1 (br) 0,6
N naar L2 (zw) 0,6
N naar L3 (gr) 0,6
PE naar L1 (br) 0,5
PE naar L2 (zw) 0,6
PE naar L3 (gr) 0,6
PE naar N (bl/grg) 0,6
L1 naar L2 0,6
L2 naar L3 0,6
L1 naar L3 0,6

2v AC
PE naar N 0,470

Kan ik 240v AC meten op 200v DC instellingen? Dat bedoel je toch, de L1, L2, L3, PE en N meten op 200v DC instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:42
heszol schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:26:
@onetime onetime,

Bedankt voor je feedback, ik heb alles doorgemeten:
Weerstandsmeting Ohm naar hoofdschakelaar tot omvormer. Gemeten op 200ohm
N naar L1 (br) 0,6
N naar L2 (zw) 0,6
N naar L3 (gr) 0,6
PE naar L1 (br) 0,5
PE naar L2 (zw) 0,6
PE naar L3 (gr) 0,6
PE naar N (bl/grg) 0,6
L1 naar L2 0,6
L2 naar L3 0,6
L1 naar L3 0,6

2v AC
PE naar N 0,470

Kan ik 240v AC meten op 200v DC instellingen? Dat bedoel je toch, de L1, L2, L3, PE en N meten op 200v DC instellingen?
je metingen kunnen niet kloppen. Als alles is afgeschakeld en je meet toch 0.6ohm tss bv L1 en L2...Dat kan niet.

Maak es fotos van je meet opstelling.

En wat ik kan afleiden heb je weinig ervaring met een multimeter, wat helemaal geen probleem is, wij kunnen je helpen en leren.

Maar dan moeten we wel weten hoe je meet.
Nee je kan geen 240ac meten als je je meter op DC zet, je zal dan het dc component meten op de 214ac lijn, wat niks terzake doet eigenlijk.

Over je aarde en nul vraag:
Je beschikt over eigen aardpin? Deze is voldoende laag?
Nul en aarding moeten bij jou overal gescheiden zijn.
Bekijk nog es goed je aarding, verifieer dat deze overal goed aangesloten is, je hebt er toch wel dik 110m kabel tss. Dus meerdere aansluitingen waar je problemen kan krijgen.

Je zou es moeten meten tss aarding aan de omvormer en hoofdaarding, dus je meter op ohm zetten. Dit zou onder de 1 ohm moeten zijn.

Fotos van je situatie, dit hebben we nodig ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@heszol Ja, je zou met die instellingen de DC component moeten kunnen meten.
Om overbelasting te voorkomen moet je wel het zelfde meet bereik gebruiken.
PE - N zou 0 moeten zijn en kan je dus op 2V bereik meten.

Maar is die 0,6 Ohm met of zonder compensatie? Bij mij was de weerstand van mijn meetsnoeren 0,6 Ohm.

@RedPas Lees mijn eerdere bericht van wat hij heeft gemeten, de retour weerstand van 2x 100m kabel met alle verbindingen er tussen. Ziet er dus goed uit.
Er is een onverklaarbare fout. Wie weet is er een storende DC component. Als je toch aan het meten bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@heszol Met die metingen is een losse verbinding / te hoge net impedantie onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
RedPas schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:44:
[...]

je metingen kunnen niet kloppen. Als alles is afgeschakeld en je meet toch 0.6ohm tss bv L1 en L2...Dat kan niet.
Ik schakel dan de hoofdschakelaar uit en meet direct boven dit de schakelaar. Ik koppel dan .. naar .. door en meet dan bij de hoofdschakelaar. Ik meet dus bijvoorbeeld L1 vanaf de hoofdschakelaar naar L1 in de omvormer doorgekoppeld op L2 terug naar de hoofdschakelaar. Dus ik maak 1 lange lus van … naar … en meet dan aan beide uiteindes. Die waardes zijn dan toch goed? Hij meet dan praktisch geen weerstand dus de kabels zijn dan in orde toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
@onetime
Ik zag te laat dat jij al gereageerd had op redpass. Klopt volgens mij zijn de kabels gewoon goed. Dit was zonder meetcorrectie.

NE naar PE op 2v gemeten en was dus 0,47

Ik heb het allemaal voorgelegd aan SMA en ik vermoed dat zij denken dat een AC schakel relais stuk is.

Als ik het dus goed begrijp zijn alle metingen die ik gedaan hebben goed en geven geen bijzonderheden toch?

Hartelijk dank voor je moeite en tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
Op 200v DC meet ik
PE - N 0,2v
N - L1/L2/L3 schommelend -5v naar 5v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@heszol Het deel dat je nu gemeten hebt is nagenoeg uitgesloten.
Je zou nog kunnen proberen wat er gebeurt als je een "grote" belasting, zoals een waterkoker, iets van minstens 1kW, bij je omvormer aansluit en kijk dan wat de spanning doet, ook PE-N, en als het je lukt om de aardlek te bypassen, maar een automaat er tussen te houden, kijken wat er gebeurt als je dit zelfde doet, maar dan niet tussen L en N, maar tussen L en PE. Dit laatste is eigenlijk wel het meest interessant.

Pagina: 1