SSD over gezet naar nieuwe pc maar kom er niet in

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Hallo allemaal,

Het voelt als iets waarvan ik ongetwijfeld niet de enige ben die dit mee maakt, maar toch heb ik veel moeite met het vinden van het juiste antwoord. Zodoende dacht ik dat het misschien zinvol is om hier de vraag eens te stellen.

Mijn oude computer had 2 SSD's. Nummer 1 voorzien van windows, nummer 2 heb ik geformatteerd en vervolgens wat bestanden op gezet die ik mee wilde nemen naar de nieuwe computer.

Nieuwe computer up and running, SSD nummer 2 er bij aan gesloten (computer is gebouwd met 2 m.2 ssd's, de "oude" ssd is puur extraatje). Eerst heb ik in schijfbeheer een pad moeten toewijzen voor deze zichtbaar werd maar als ik hem in de verkenner wil openen krijg ik de melding dat ik moet formatteren voor ik hem kan gebruiken. En dit wil ik natuurlijk niet want ik had juist hier data op gezet wat ik mee wilde nemen.

Is hier een oplossing voor of is het gewoon klaar met die data?

Ik heb inmiddels een dockinstation geregeld, daar heb ik nu SSD nummer 1 nog even ingedrukt omdat ik bedacht dat daar ook nog iets op stond wat ik over wil zetten en deze geeft de melding "is niet toegankelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar".

Nu moet ik wel zeggen dat vlak voor ik de nieuwe pc in gebruik nam, ik de oude niet meer opgestart kreeg "windows failed to start". Kan me voorstellen dat windows bestanden beschadigd zijn waardoor ik windows niet meer kon opstarten maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet gewoon kan lezen wat er staat, beschadigd of niet.
SSD nummer 2 was overigens al verwijderd voor dat dit gebeurde dus dat is een ander probleem.

Thanks vast

kevin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:20
Van welke windows versie kom je en naar welke versie ga je?
Probeer een linux ubuntu live usb versie om te kijken of je daarin je bestanden kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Je geeft te weinig informatie. Laat eens een screenshot zien van je schijfbeheer. Als je verder niks gedaan hebt, dan bestaat die data van ssd nummer 2 vast nog wel ergens, maar je moet beginnen met goed inzicht en begrijpen hoe schijven en partities werken. Ik vermoed zelf dat je de verkeerde partitie een driveletter hebt gegeven, maar we weten pas meer als ik zie hoe het er in schijfbeheer uit ziet. Ssd nummer 1 is een ander verhaal, als die het op de oude computer al niet meer deed, kan die natuurlijk beschadigd zijn geraakt.

Heb je de data op ssd nummer 2 erop gezet toen je oude computer het nog deed, terwijl de ssd's er gewoon in zaten? Of zijn hier externe schijven of een externe behuizing voor gebruikt?

Je nieuwe computer werkt verder wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Het lijkt erop dat de ssd die je geformatteerd had de windows bootloader had, daarom startte windows niet meer. In principe hoor je Windows te installeren met maar één schijf aangesloten om dat te voorkomen.

Op dit moment lijken beide ssd’s corrupt. Als je geen back-up hebt (daarvoor moet de data op minimaal twee plekken staan) zul je de data moeten pogen te recoveren met software.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Ik kom van Windows 10 en draai nu op 11. Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dat wellicht voor issues kan zorgen...

Nieuwe pc werkt volledig naar behoren (dus ver)

Plaatje van schijfbeheer kan ik vanavond pas verzorgen dan ben ik weer thuis.

Ik had bestanden op ssd #2 gezet toen deze nog in de oude pc zat.
Wat extra info hierover:
Ik kon deze ssd oorspronkelijk niet formateren ("D-schijf"). Uiteindelijk is me dit gelukt via een programma van Samsung waarbij bepaalde data eerst naar een usb moesten. Ik begrijp nog altijd niet waarom want windows draaide op C (ssd #1).
Na het formatteren heb ik de pc nog gewoon kunnen gebruiken, ik meen een dag later ook nog en toen pas kon ik hem niet meer opstarten. Je zou zeggen 1 en 1 is 2, het verwijderen van ssd #2 is daar de oorzaak van dus ik heb er niet verder naar omgekeken maar ik vind het wel bijzonder dat dit niet direct gebeurde na formatteren en verwijderen van de ssd.

@PhilipsFan de ssd heeft in de nieuwe pc een andere letter gekregen, kan dit effect hebben? Als ik hem in een dockingstation zou drukken krijgt hij toch automatisch een letter en dan zou het ook moeten werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
Je hebt niet op de één of andere manier encryptie aangezet voor die schijf of schijven op je oude computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je de oude computer nog beschikbaar hebt, de SSD(s) daar weer in plaatsen en een WinPE nood/rescue USB gebruiken.
Een bekende is daarvoor Hiren’s BootCD PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
@Archer_VC10 niet waar ik me van bewust ben

@The_Doman die ligt al in stukken haha

Screenshot schijfbeheer. Mij valt nu wel in eens op dat de betreffende schijf niet op NTFS staat. Ik weet niet hoe en wanneer dit naar RAW is gegaan maar dat doet er nu niet meer toe. Zou dit de oorzaak kunnen zijn en hoe kan ik hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxS1j52H9KPT-ywuqLuqYWgopIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3eou1t9ZRESVwdMnNoMjgvVU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16

br00ky

Moderator Harde Waren
RAW kan betekenen dat alleen de partitie tabel screwed is. Dat kan met de juiste recovery software weer worden hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Toon een screenshot van de partitions TAB van DMDE, YouTube: DMDE partitions tab - reddit r/datarecovery

Joep

Pagina: 1