Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-06 14:04
Net een nieuwe build gemaakt..nr 30 inmiddels en tegen een compleet nieuwe probleem aangelopen. Wie kan me helpen?

PC (specs later) boot prima op in bios en geeft met hardware check geen foutmeldingen. Met installeren van Windows gaat het mis. Zodra de PC de bootable USB moet benaderen knalt hij eruit en start gelijk opnieuw..dit tig keer.
Nou dacht ik het probleem te slim af te zijn en windows alvast preinstalled op de nvme te zetten, maar ook hier hetzelfde probleem. Boot prima in bios, maar zodra de schijf benaderd wordt is het poef...restart.
Deze had ik nog niet gehad en wil er ook graag van leren. Dus wie kan me helpen?

Spec:
Mobo: tomahawk z790 wifi
CPU: 13900ks
GPU Inno3D 4090 RTX X3
RAM Corsair dominator titanium DDR5 6400 (CMP64GX5M2B6400C32)
SSD Samsung 990 pro 1 TB
Koeling NZXT Kraken 360 rgb
Kast NZXT h9 elite

Thnx!
Leon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen idee of je het al gedaan hebt, maar probeer eens een bios update te doen en daarna een 'load optimized defaults'.

Voor hetzelfde geld draai je op een bios dat net in staat is om de cpu in de lucht te houden en Windows te booten, maar verder niet echt toegerust is op dat specifieke model.

En zet je XMP eens uit, al is het maar om uit te sluiten.

[ Voor 51% gewijzigd door spone op 25-06-2024 18:50 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je noemt alle hardware, behalve de voeding. Met een 4090 moet die echt krachtig genoeg zijn en het is zomaar mogelijk dat je een slechte hebt en zodra je videokaart wat moet doen, het niet meer voldoende is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Ah voeding had ik inderdaad niet gemeld nog..dat is Sharkoon rebel p30 gold 1000 watt.
Bios had ik inderdaad al geupdate naar nieuwste versie.....nog niet met optimized defaults...zal eens kijken wat dat doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Overigens net geprobeerd met een 4080 ipv de 4090...maar zelfde probleem,
rode lampje aan en uit...geel, wit en groen...en klik..uit en weer aan...Heb wel gelezen ergens dat je bij dit board de bios chip opnieuw moet flashen? zo'n crack ben ik nou ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Optimized Defaults is nog steeds niet met Intel limits aan. Je moet die zelf activeren in het OC menu, Enforce Intel Limits of 'Use Intel baseline' oid.

Om de videokaart en te weinig power uit te sluiten, haal die eruit en draai op de iGPU van de processor. Wat doet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Net zelfs de hele videokaart er maar uitgehaald...onboard laten opstarten zelfde...bios gaat prima...maar post gaat het mis..
overigens is dat ook met optimized defaults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedacht mij net toen ik het postte, haal het bord uit de behuizing en test de boel met het minimale. Haal ook de SSD eruit en boot van USB met een Linux live omgeving bijvoorbeeld, zoals Mint of Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Dat boot met USB had ik al eerder gedaan...zelfde...zodra bij naar de post screen gaat is het poef
Overigens heb ik geen USB's hier met Linux oid...nooit mee gewerkt ook, dus ik betwijfel of ik daarmee het probleem op ga lossen.
Heb net wel de CMOS gecleared....maakt ook geen verschil.
Zal eens checken met de ssd in een andere slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Test het systeem gewoon eens uit de behuizing, los op de doos of iets anders dat niet geleid. Voor het geval er iets mis is en ergens kortsluiting maakt wat je niet door hebt.

Je hebt veel systemen gebouwd zeg je. Ik hoor vaak dat men eerst het systeem test voordat alles ingebouwd wordt, in geval er toch iets mis is en je alles weer uit de behuizing moet halen. Nooit fijn als je net alle kabels hebt weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Net alle 4 sloten geprobeerd...geen verschil Geen SSD alleen USB verschil is dat een stuk langer duurt voordat hij reboot....
andere SSD zelfde...hij lijkt de USB wel te lezen oid maar zodra hij naar zn m.2 slot moet is het af.

Board kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Ja...ik bouwede eerst altijd alles los...maar ging altijd goed. Daarna gelijk gaan inbouwen want heb nu minder ruimte op zolder om een losse setup te maken. Ging ook altijd goed....
Misschien overmoedig geworden..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaspay
Ik bouw morgen alles uit en probeer het opnieuw buiten de kast...nu te warm hier op zolder. Dank voor de reacties tot zover....zeer gewaardeerd!
Pagina: 1