Mercedes functie werkt niet ivm verouderde 2G/3G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:05
Hallo,

In december 2022 kocht ik een mooie Mercedes C klasse, plug-in hybrid. Mooie auto met een aantal leuke functies. Tegen betaling kon ik mijn auto op afstand voorverwarmen of koelen. Dit kon via de Mercedes app op de telefoon. Ik kocht het voor 100+ euro de functie voor een bepaald termijn (3 jaar).

Je raad het vast al, sinds een maand of 2 werkt de functie niet meer. App kan geen verbinding maken met de auto. Ik nam contact op met Mercedes en zij geven simpelweg aan:
- Wij zijn afhankelijk van Telecomaanbieders en in jouw auto zit een verouderde 2G/3G netwerk welke nu is uitgeschakeld. Helaas kunnen wij niets meer voor jou betekenen. Doei en bedankt voor je geld (alleen netter verwoord).

Natuurlijk wil ik het hier niet bij laten zitten. Ik heb een licentie/overeenkomst voor 3 jaar afgesloten en zij hebben voortijdig de functie afgebroken. Dit ook met Mercedes gedeeld en hun reactie is “Jammer maar pech want het ligt niet aan ons maar aan de telecomaanbieder. Je krijgt dus ook geen geld terug”.

Graag ontvang ik hier tips over. Ik heb geen moeite (tenzij moderators anders over denken) dat het ook gaat om in het algemeen over bepaalde auto functies die achter betaalmuren worden gezet en vervolgens zonder pardon die functies weer uit te schakelen.

Om mee te nemen:
- Mercedes komt niet met een oplossing (ook niet bijv een upgrade naar 4G netwerk). Ook niet na mijn verzoek.
- Mercedes heeft mij niet actief geïnformeerd over dat de functie wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mercedes schakelt die functies niet uit, je auto kan alleen geen verbinding meer maken. Mercedes levert zelf niet de dataverbinding, dus op zich klopt het wel wat ze zeggen.

Het is alleen flauw om dan het resterende abo-bedrag niet terug te geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Zoek even MBenzNL op via Facebook die kan jou wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
gambieter schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:21:
Mercedes schakelt die functies niet uit, je auto kan alleen geen verbinding meer maken. Mercedes levert zelf niet de dataverbinding, dus op zich klopt het wel wat ze zeggen.
Tenzij TS zelf een GSM apparaat en SIM kaart heeft moeten aanschaffen en plaatsen, lijkt het mij dat MB wel degelijk ook verantwoordelijk is voor het blijvend functioneren van de verbinding, zeker als het gebruik maakt van 2G of 3G waarvan al jaren bekend is dat dat uitgeschakeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
FireBladeX schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:19:
Ik heb geen moeite (tenzij moderators anders over denken) dat het ook gaat om in het algemeen over bepaalde auto functies die achter betaalmuren worden gezet en vervolgens zonder pardon die functies weer uit te schakelen.
Geen idee wat je hier mee bedoelt maar Tweakers kunnen zeker meedenken / tips geven zolang het binnen de wettelijke kaders blijft :)

Titelfix gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anboni schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:25:
Tenzij TS zelf een GSM apparaat en SIM kaart heeft moeten aanschaffen en plaatsen, lijkt het mij dat MB wel degelijk ook verantwoordelijk is voor het blijvend functioneren van de verbinding, zeker als het gebruik maakt van 2G of 3G waarvan al jaren bekend is dat dat uitgeschakeld gaat worden.
Hangt er weer vanaf wat voor model het is. Als het het model uit 2016 is, dan konden ze dat echt niet voorzien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

gambieter schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:20:
[...]

Hangt er weer vanaf wat voor model het is. Als het het model uit 2016 is, dan konden ze dat echt niet voorzien.
Maar eind 2022 -toen de dienst voor 3 jaar werd verkocht- toch wel?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
- Betreft inderdaad een model uit 2016.
- Zelf geen sim kaart of dergelijke aangeschaft. Ik ga vanuit dat het een is die standaard werd meegeleverd met de auto.
- Tip van MbenzNL is leuk echter voor mij niet waard om nog honderden/duizenden euro’s in te pompen als Mercedes het voertuig al heeft afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maestro schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:30:
Maar eind 2022 -toen de dienst voor 3 jaar werd verkocht- toch wel?
Daarom zeg ik ook dat het onredelijk is dat het resterende abo geld niet teruggeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Illusion

(the art of)

Vodafone en Kpn leveren nog tot eind 2025 2g/3g. Dus als je de simkaart kan vinden en er een kpn prepaid kaartje in prakt, ben je voor een paar tientjes klaar (tot eind volgend jaar)

[ Voor 11% gewijzigd door Illusion op 25-06-2024 18:42 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Illusion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:40:
Vodafone en Kpn leveren nog tot eind 2025 2g/3g. Dus als je de simkaart kan vinden en er een kpn prepaid kaartje in prakt, ben je voor een paar tientjes klaar (tot eind volgend jaar)
KPN en VF leveren al geruime tijd geen 3G meer, alleen nog 2G. Odido net andersom, die heeft nog 3G maar geen 2G meer.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
Dus de functie heeft 1.5/3 jaar gewerkt en kostte 100 (+?) euro

Dan lijkt mij het maximum haalbare aan restitutie 50(+?)

Ik vind dat je er recht op hebt mrja daar heb je niey zoveel aan. Je moet even kijken hoeveel moeite je in dit bedrag wilt steken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
laurens0619 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:23:
Dus de functie heeft 1.5/3 jaar gewerkt en kostte 100 (+?) euro

Dan lijkt mij het maximum haalbare aan restitutie 50(+?)

Ik vind dat je er recht op hebt mrja daar heb je niey zoveel aan. Je moet even kijken hoeveel moeite je in dit bedrag wilt steken
Soms gaat het niet alleen om t geld maar ook om principes 50 euro hier en 50 euro daar. Zolang er geen geldboom achter in mijn tuin ligt, gun ik bedrijven die op een niet etisch manier geld verdienen door misbruik te maken van klanten, helemaal geen een cent.

Ze hadden simpelweg ook kunnen zeggen; wij zien dat in je auto een verouderd simkaart zit. Wij kunnen deze upgraden en als service, hoef je alleen de kosten van de onderdelen te betalen en de arbeidsuren komen op onze rekening. Zo kan je nog lang genieten van onze voertuig en de opties die het heeft. Dit heeft niet alleen te maken om mij als eigenaar van een C350 een plezier te doen... voor mij is het wegwerpmaatschappij een doorn in het oog.

En echt; ik snap goed dat sommige zaken verouderen. Echter als je een service aanbiedt voor 3 jaar en wat voor reden lukt het niet om die 3 jaar vol te maken... dan geef je gewoon deel van t geld terug. Zo simpel is dat. Ik had een overeenkomst met Mercedes voor een duur van drie jaar. Zij stoppen vroegtijdig dus er is sprake van een contractbreuk. Echter als ze daarop worden aangesproken, trekken ze handen er van af en zeggen ze dat het een probleem is van de telecomaanbieder. Van een merk als fiat ofzo had ik zoiets verwacht. Als een premium luxe merk... had ik toch iets hogere verwachting.

Maar blijkbaar is de gedachtegang dat mensen dan hun hele auto upgraden naar een nieuwer model.
Ik kan met 100% garantie zeggen door deze houding van mercedes, dat mijn volgende auto definitief geen mercedes wordt. Alhoewel het een zeer fijne auto is, door simpelweg deze houding aan te nemen... ben je mij kwijt. Maar daar zullen zij niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
@FireBladeX ben het helemaal met je eens hoor en nogmaals ik vind dat je in je recht staat.
Mrja gelijk hebben en gelijk krijgen :(

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, Mercedes heeft een oude techniek gebruikt die binnen acht jaar afgeschreven is. Kan je ze niet volledig verantwoordelijk voor stellen.
Dit gedoe begon 20 jaar geleden al met kaarten voor je navigatiesysteem(op CD), daar kwam DAB+ radio (of het ontbreken er van) bij. Nu heb je een 2G modem die nergens meer ontvangst heeft, behalve bij ProRail, en straks mag jouw auto alleen nog met een oranje vlag op de achterkant de weg op omdat de onderlinge communicatie met andere auto's een verouderde hardware-versie heeft. De iPhone 24 doet geen Carplay meer met auto's van voor 2024 en je vertrouwde laadstekker past langzaam aan op steeds minder plekken in de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Die simkaart werd betaald door Mercedes, neem ik aan? Jij merkte daar als gebruiker helemaal niets van?

Ik zou proberen terug te zoeken of je bij de koop kon weten dat deze dienst zou kunnen stoppen met werken. Zo nee, dan is het simpelweg een non-conformiteit, lijkt me. Dat de oorzaak een onderaannemer van Mercedes is, is dan niet jouw probleem.

P.S.: misschien kan @fopjurist dit duiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De verwachting dat Mercedes oude modellen gaat upgraden tegen materiaalkosten is natuurlijk compleet onrealistisch. De functie zelf is erg meh, maar goed, ieder het zijne.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

We moeten eerst de dienst goed duiden. Als je Nokia 3310 opeens stopt met werken (overigens ook een interessante casus) is dat niet helemaal vergelijkbaar. Hier is de dataverbinding via het modem in je auto een integraal onderdeel van die dienst, je hoeft zelf geen sim-kaart te kopen en het abonnement is specifiek aan jouw auto gekoppeld. Die dienst wordt niet geleverd. Je kunt de overeenkomst daarom ontbinden en een evenredig deel van het vooruitbetaalde bedrag terugvorderen. Ik snap niet dat daarover discussie kan ontstaan.

Dat Mercedes niet kan nakomen door het handelen van een derde partij heeft mogelijk wel invloed op de vraag of je recht hebt op een schadevergoeding. Bij schade kun je denken aan de waardedaling van de auto door het ontbreken van deze functie tot december 2025. Je kunt die schade alleen verhalen als die aan de wederpartij toerekenbaar is (art. 6;74 BW). Toerekening kan plaatsvinden op basis van schuld, de wet, een overeenkomst of verkeersopvattingen. Omdat Mercedes in 2022 had moeten weten dat 2G/3G op korte termijn zou verdwijnen, komt de tekortkoming naar verkeersopvattingen voor haar rekening.

Ik zou even uitzoeken bij wie je precies het abonnement hebt afgesloten, en hen een bericht sturen dat je de overeenkomst ontbindt omdat ze sinds april 2024 niet meer nakomen, dat je x euro vordert vanwege hun ongedaanmakingsverplichting, en y euro omdat je auto minder waard is geworden, en dat ze uiterlijk binnen twee weken moeten betalen. Hierbij moet je x (een evenredig deel van het betaalde bedrag) en y zelf uitrekenen en bepalen (houd het redelijk, misschien een euro of 100 aan waardedaling).

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1