Partities

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ik heb hier heel veel topics over gezelezen, maar ik kom er gewoon niet uit
(20 gig hd)
Ik heb nu:
C Windows XP (5 gig)
D zou dan linux(suSe 7.2) moeten worden... (maar hoe groot?)
en ik heb wat gelezen over swap enz. Hoe groot meot die swap zijn en de partitie waar linux zelf op moet komen? en wanneer moet je partities aanmaken? ik had gelezen dat dat ook kan tijdens de setup van linux
cya, en alvast bedankt

Verwijderd

[ik had gelezen dat dat ook kan tijdens de setup van linux]

Yep. De rest laat ik aan de experts. >:)

Verwijderd

Swap = 2 x RAM

Of heb ik het nou mis?

Verwijderd

swap = 2 * ram is de algemene aanbeveling. Voor de rest kun je idd aangeven hoeveel je nodig hebt voor je normale linux partitie en hoeveel voor de swap.

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 20:17 schreef X-terior het volgende:
swap = 2 * ram is de algemene aanbeveling. Voor de rest kun je idd aangeven hoeveel je nodig hebt voor je normale linux partitie en hoeveel voor de swap.
nou ik wil niet onbeleefd doen, maar ik krijg geen antwoord op me vragen :)
Wanneer kun je die swap partities maken, en hoe groot moet d epartitie zijn waarop linux komt te staan? (ga uit van volledige install...)

Verwijderd

hoe groot de partitie van linux moet zijn ligt aan hoeveel pakketjes je installeerd en je kunt de partities maken bij de installatie van liinux, ik vind dat dit het gemakkelijkste gaat bij suse :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Zo goed als alle distro's hebben een partitie-stap in hun setup opgenomen. Je kan dus in de setup partitioneren.

Hoe groot is je HD? Zeker in het begin kan je met een / van ca. 2GB en eventueel 500MB aan /home heel ver komen. Vergeet ook niet je swap. Somme 3GB.

Heb je niet genoeg ruimte moet je gewoon overal wat af snoepen want Linux is ultiem scalable, van flop tot mainframe....

Debian minimal install is ca. 40 MB, waar nog een hoop vanaf kan. Wil je X, dan ben je al heel wat meer ruimte kwijt. Mijn linux install bedraagt (zonder swap en /home) ca. 3.2GB....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je *hoeft* overigens vaak niet eens meer verschillende partities voor /home , / en swap te maken, maar ook dat zul je bij je eigen installatie wel tegenkomen.

De laptop waar ik dit op tik heeft 2x 6GB aan Windows2000 en 6 GB linux:
/ (root) is 1GB/home 3GB/usr 1.5 GB (met X/KDE, starOffice en wat games)/var 500MB

Ik had ervoor gekozen om wel aparte partties aan te maken, en het heeft me wat geklooi gekost om dat te vergroten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Zoals anderen al iets over opmerkten: je kunt met GNU/Linux verschillende delen van je systeem op verschillende partitities zetten, maar ik zou dit iig aan een newbie niet aanraden (ikzelf doe het sowieso niet).

Dan hangt het er van af welke distro je neemt en wat je wilt gaan doen; het kan varieren van 10 MB tot 10 gig, maar als je een moderne newbievriendelijke distro neemt met GNOME of KDE met allerlei spul standaard geinstalled enzo, heb je zeker 1 gig nodig, en waarschijnlijk is dat erg krap. 2 gig is dan niet onverstandig, maar meer mag natuurlijk altijd.

Wat betreft swap: De kernel is idd geprogd voor swap = 2x ram, maar als je (veel) te veel ram heb voor wat je doet, dan kun je deze regel meestal met een flinke korrel zout nemen. Als je bijv 512 MB ram hebt, en je gebruikt je compu alleen maar als desktop (dus wat surfen, gamen, proggen, icq-en, tekstverwerken... dan is 512 MB eigenlijk veel te veel), heb je zeker geen gig aan swap nodig.
In jouw geval zou ik 256meg nemen, of 512 als je veilig wilt zitten.

En bij mijn weten kunnen alle bekende distro's het partititioneren tijdens de install doen.
Maar het is misschien makkelijker als je in windows alvast de partititie die voor GNU/Linux bestemd is weggooit, zodat je niet perongelijk de verkeerde partititie weggooit in de setup van het installatie programma (fouten bij het partititioneren zijn zo'n beetje dataverlies-oorzaak nummer 1 bij GNU/Linux newbies).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Over dat geheugen:
Ik werk hier met 256MB intern en 256MB swap met 2.4.8 Mandrake 8.0 en ik hou zat over, zelfs met StarOffice, Mozilla, xmms MySQL en de rest draaiend.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 20:23 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

nou ik wil niet onbeleefd doen, maar ik krijg geen antwoord op me vragen :)
Wanneer kun je die swap partities maken, en hoe groot moet d epartitie zijn waarop linux komt te staan? (ga uit van volledige install...)
Is niet onbeleefd hoor... kan je ook niet aan doen dat ik zo lomp ben dat ik je vraag niet goed begreep |:( |:( . Partitie info komt ie mee tijdens de instalatie zelf. En pas idd op dat je niet je windows partitie per ongeluk wis.
Hoe groot ??? Tja wat wil nog meer op die hd gaan doen. Niets anders dan linux en windows ??? En je hebt genoeg ruimte op je windows ??? Gewoon de rest voor linux gebruiken.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Nog even als tip: het is erg makkelijk om minstens een partitie te hebben die probleemloos door al je operating systemen gelezen en geschreven kan worden. FAT32 is daar een goede kandidaat voor imho. Ik geloof dat je Win2K ook zo gek kunt krijgen Ext2 te gaan lezen & schrijven, maar Linux kan NTFS nog niet schrijven.

De indeling op mijn laptop (10 GB; helaas had ik geen 100% vrijheid vanwege initiele partitionering door TU/e-laptopbeheer):

/dev/hda1 4.6 GB NTFS5 Win2K + Progsels (C:)
/dev/hda5 1.5 GB NTFS5 Data (D:)
/dev/hda6 0.5 GB Linux Swap
/dev/hda7 2.1 GB Linux /
/dev/hda8 1.0 GB FAT32 MP3s en andere rommel

Wegens het niet te veel willen klooien aan de originele setup boot ik linux vanuit de NT-bootloader (via een image van de LILO-bootsector van hda7)

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Zoef

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 september 2001 11:32 schreef Zpottr het volgende:
De indeling op mijn laptop (10 GB; helaas had ik geen 100% vrijheid vanwege initiele partitionering door TU/e-laptopbeheer):
Je kunt NTFS ook converteren naar VFAT. Heeft iemand die ik ken ook gedaan.
Heb jij X stabiel aan de praat btw?

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Heb jij ook een Toshiba S.P.4600?
X = 100% stabiel, maar zonder acceleratie of specifieke videokaartdrivers. Ik gebruik XFree 4.02, alleen heeft die helaas geen ondersteuning voor de CyberbladeXP die in de Toshiba zit (4.03 wel geloof ik?). Met de vesa-diver gaat het echter prima. Moet alleen nog even regelen dat opstartschermen e.d. in 1024 getoond worden.
Oh, overigens, als runlevel 5 gestart wordt bij opstarten is X een ramp: een grijze rechthoek rechtsboven op mijn scherm, met een cursor zo groot als een luciferdoosje. Dat moet ik nog even repareren. Start ik op in level 3, dan gaat alles goed en kan ik met startx stabiel twee X-consioles draaien. Het is een beetje onsamenhangend (en off-topic)verhaaltje geworden, maar als je mijn X config wil moet je maar even mailen.

Zoef

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 september 2001 10:19 schreef Zpottr het volgende:
Heb jij ook een Toshiba S.P.4600?
Nee, ik heb de Fujitsu Siemens C6150 ( :r )
X = 100% stabiel
Broer van een vriend van mij had constant X crashes, maar het is al opgelost: het was een WindowMaker app die telkens X liet crashen (wat op zich ook ranzig is, magoed).
, maar zonder acceleratie of specifieke videokaartdrivers. Ik gebruik XFree 4.02, alleen heeft die helaas geen ondersteuning voor de CyberbladeXP die in de Toshiba zit (4.03 wel geloof ik?). Met de vesa-diver gaat het echter prima.
Genoemde broer heeft X 4.1.0 (net zoals de rest hier), en hij gebruikt gewoon de trident driver, dus gewoon 2d accel enzo. Alleen geen 3D helaas nee...
Moet alleen nog even regelen dat opstartschermen e.d. in 1024 getoond worden.
Hoe bedoel je?
Oh, overigens, als runlevel 5 gestart wordt bij opstarten is X een ramp: een grijze rechthoek rechtsboven op mijn scherm, met een cursor zo groot als een luciferdoosje. Dat moet ik nog even repareren. Start ik op in level 3, dan gaat alles goed en kan ik met startx stabiel twee X-consioles draaien.
Hmm, vreemde problemen... Als je X gewoon kunt starten, moet dat toch ook vanuit init lukken?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Om even het voordeel van partities aan te geven ... Mijn tweede hard disk is ooit eens gecrasht. Dat ding had al wat bad sectors en ik vertrouwde hem niet helemaal, dus gebruikte ik hem alleen maar om MP3tjes en films enzo op te slaan. Onbelangrijk spul dus. Maar toen hij uiteindelijk crashte, werd wel mijn root filesystem gecorrupt... / weg. Best klote, vooral als je daar alles in zou hebben staan...

Maar gelukkig had ik losse partities voor /etc, /usr en /home, dus kon ik gewoon herinstalleren, die partities mounten, en voila, mijn systeem was weer terug zoals hij was, binnen een uur. Als ik alles op een partitie had staan, was ik dagen zoniet weken bezig geweest om alles weer zo in te stellen zoals ik het had.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Moet alleen nog even regelen dat opstartschermen e.d. in 1024 getoond worden.
Daar bedoel ik mee dat ik Lilo nog moet configgen om 1024*768 te gebruiken, en images van de schijf vervolgens weer op mijn NT-partitie te zetten zodat de bootloader ze kan vinden.

Zoef

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 september 2001 13:54 schreef Zpottr het volgende:
Daar bedoel ik mee dat ik Lilo nog moet configgen om 1024*768 te gebruiken, en images van de schijf vervolgens weer op mijn NT-partitie te zetten zodat de bootloader ze kan vinden.
Ow, SVGAtext mode of framebuffer...
Framebuffer is een kwestie van VESAfb in je kernel compilen en 'vga=0x317' in je lilo-conf gooien.
Pagina: 1