Vergunning wordt maar niet afgegeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-09 14:21
Hallo,
Ik heb op 17 april een vergunningsaanvraag ingediend, ik heb 1 keer tussentijds contact gehad dat ze een formulier mistte maar daar heb ik binnen een dag op gereageerd. Op de bekendmaking van de indiening na, heb ik verder niets meer van de gemeente gehoord. Zoals ik het lees kan ik de gemeente een dwangsom opleggen na 10 weken en dat is morgen.
Gunning vanuit rechtwege kan helaas niet meer met de nieuwe omgevingswet.
Wat is handig om te doen? Het geld interesseert mij niet, ik wil gewoon mijn vergunning hebben zodat ik door kan. Volgens mij loop ik het risico dat ze 6 weken uitstel afkondigen. Wat zijn de risico's als ik bouw zonder vergunning?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:28

duderuud

Sliden is koel

Wat zijn de risico's als ik bouw zonder vergunning?
Dat je kan stoppen of zelfs de boel weer kan afbreken.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Bouwen zonder vergunning kan leiden tot een gemeente die dwingt dat je het bouwwerk weer afbreekt.
Ik heb niet veel verstand van dit soort dingen, maar veel valt onder "bestuurswet" en die hebben vaak allerlei deadlines.
Als die verlopen, is het dan niet automatisch goedgekeurd?
En anders een bericht naar de gemeente om aan te geven dat je op antwoord zit te wachten...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
"Two wrongs doesn't make a right".

Ik zou gewoon eens even nabellen, bij een laconieke reactie gewoon aangeven dat je straks in het recht staat om een dwangsom te eisen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
duderuud schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:43:
[...]Dat je kan stoppen of zelfs de boel weer kan afbreken.
Of ook nog een boete krijgt die kan oplopen tot 4000 euro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Meestal begint de teller pas te lopen wanneer alle documenten compleet binnen zijn.
Wanneer was het tussentijdse contact? Want vanaf die datum wordt meestal pas gerekend.

Afhankelijk van welke vergunning er is aangevraagd, wordt de aanvraag eerst officieel gepubliceerd en kan er bezwaar worden aangetekend. Nadat de bezwaar-periode is afgelopen, zal de vergunning pas worden verleend.

Het is niet zo dat je gegarandeerd binnen 10 weken je vergunning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wanneer was de bekendmaking? Vanaf dat moment zijn er zes bezwaarweken die starten.

En de termijn van tien weken gaat pas lopen als jij alles hebt aangeleverd, dus dat is dan niet morgen verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
@CappieL @pagani Ik heb per email bericht gekregen dat het formulier dat ik nog moest aanleveren geen invloed heeft op de beslistermijn.

Als de vergunning wordt verleend dan kan bezwaar worden gemaakt, maar dan heb je wel de vergunning al en kan je dus bouwen. Daarnaast schat ik de kans op bezwaar in mijn geval zeer klein in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
De vergunning wordt pas verleend als de bezwaarperiode is afgelopen. Wanneer is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
@huppelepups, dat het geen invloed heeft op de beslistermijn, zal afhankelijk zijn van het type vergunning, missende informatie en gemeente.

@pagani Lees inderdaad dat (gemeente Rotterdam) na verlenen van vergunning een bezwaartermijn van 6 weken heeft.
Zolang je een geldige vergunning hebt, kun je inderdaad bouwen. Als je echt geen risico wilt lopen, zou je je werkzaamheden na aflopen van de bezwaartermijn kunnen starten.

Mijn post hierboven aangepast...

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 25-06-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:22
Als je eerste doel is om die vergunning te krijgen, zou ik inderdaad de gemeente bellen en zeggen dat je het erg vervelend vind en dat je er echt op zit te wachten, en dat je die wet dwangsom in gaat zetten. Op een aardige manier zeggen natuurlijk...

Als ik een gemeente was, zou ik dan jou aanvraag bovenop de stapel leggen. En dus heb je jou doel bereikt... hopelijk.

(als je het formulier met de dwangsom stuurt, hebben ze volgens mij ook weer eerst meerdere weken om het alsnog af te handelen. Is niet zo dat je gelijk betaald wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
pagani schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:13:
De vergunning wordt pas verleend als de bezwaarperiode is afgelopen. Wanneer is dat?
Er zijn 2 verschillende procedures aangaande de omgevingsvergunning.

De simpele, en dan wordt de vergunning verleent zonder inspraakronde en heb je daarna 6 weken de tijd tot bezwaar. Dat doet men voor dingen waarbij als er al bezwaar wordt verwacht dit als redelijk kansloos wordt ingeschat. Simpel voorbeeld: Dakkapel terwijl de buren al dezelfde kapel op het dak hebben.

En de uitgebreide, hierbij wordt inderdaad eerst een conceptbesluit ter inzage aangeboden voor 6 weken, bezwaren worden dan meegenomen in de definitieve beslissing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
De standaard behandeltermijn is 8 weken. De termijn voor het aanvullen van een incomplete aanvraag komt hierbij op. Die termijn schort pas op nadat schriftelijk de ontbrekende gegevens zijn opgevraagd. Pas nadat het besluit schriftelijk aan de aanvrager bekend is gemaakt vangt de 6 weken bezwaar termijn. De vergunning treedt dan wel in werking (uitzonderingen daargelaten). Die 8 weken termijn kan met 6 weken worden verlengd.

In bijzondere gevallen kan er sprake zijn van een uitgebreide procedure met een behandeltermijn van 26 weken (inclusief 6 weken ter inzage van het ontwerp besluit). Als het goed is heb je bij de ontvangstbevestiging of procedurebevestiging gelezen dat er sprake is van een reguliere behandeling?

Mijn ervaring is dat je het beste even kunt bellen met de behandelaar. Vraag of de aanvraag ontvankelijk is, zoja of hij / zij dat even schriftelijk (mail) wilt bevestigen. En vraag vervolgens wat het vervolgplan is. Spreek bijvoorbeeld af dat je over een week weer even belt voor een update.
Bij geen tevredenheid van het antwoord vraag naar het afdelingshoofd of de wethouder. Geen genoegen nemen met een terugbelnotitie, maar er boven op blijven. Immers, je hebt na die 10 weken recht op duidelijkheid.
De behandelaars en leidinggevenden vinden het “vriendelijke gedram” over het algemeen niet prettig en zijn dan geneigd om sneller af te handelen.

Overigens kan het ook zijn dat jouw gemachtigde alle correspondentie heeft maar jou niet informeert. Check dus eerst even jouw tekenaar / aannemer of architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

*knip*

Kom op hou het constructief en niet als een rant.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 25-06-2024 21:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Afwachten.

Ik ben net klaar met het traject:
Eind januari aanvraag ingediend.
2 weken later antwoord terug dat ze aanvullende informatie wilden.
1 dag later aanvullende informatie opgestuurd.
1 maand later dat mijn aanvraag gewijzigd moest worden.
1 dag later aanvraag gewijzigd en opgestuurd.
1 maand later dat mijn aanvraag weer gewijzigd moest worden.
1 maand later dat mijn aanvraag wéér gewijzigd moest worden.
1 maand later dat mijn aanvraag goedgekeurd is en werd toegezegd dat ik voor de Hemelvaart de vergunning zou krijgen.
1 maand later nog niks gehoord en zeiden ze dat het druk was.
2 weken later weer een reminder gestuurd en nog eens 2 weken later kreeg ik eindelijk de vergunning.
Nu wachten tot de bezwaarstermijn is afgelopen (nu week 2 van de 6).
(zoiets ongeveer)

Het blijven ambtenaren hè.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• huppelepups
Na 5 keer bellen omdat er niemand aanwezig is heb ik gehoord dat mijn aanvraag al positief was beoordeeld en dat hij nog bij de administratie lag. Zojuist een email gekregen met de vergunning *O*
Pagina: 1