Tuinverlichting en stopcontact aansluiten op stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06:52
Beste Tweakers,

In mijn nieuwbouwwoning heeft de aannemer een grondkabel in de achtertuin gelegd en deze zit aangesloten om de schakelaar binnen. Het betreft een YMVK-as kabel met 2 aders (bruin en blauw). Ik wil de kabel verder door mijn tuin gaan leggen en hierop buitenstopcontacten en verlichting aansluiten.

Hoe zorg ik ervoor dat ik de verlichting kan bedienen vanuit de bestaande schakelaar binnen, maar dat de stopcontacten ''constant'' stroom leveren? Of gaat dit niet lukken omdat er slechts 2 aders zijn gebruikt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 17:12
Een "domme" oplossing gaat inderdaad niet lukken met maar twee aders. Wat je zou kunnen doen is de huidige schakelaar vervangen voor een draadloze "slimme", en je buitenverlichting achter een slim regelbaar wcd zetten (of direct slimme buitenverlichting kopen die werkt met je schakelaar). Let er wel op dat alles wat zich buiten je huis bevind daar geschikt voor moet zijn, een slimme schakeling voor binnen kan mogelijk niet tegen de vochtige omstandigheden in je tuin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:34
Aftakken naar een aparte kabel per lamp, vervolgens achter de schakelaar binnen een Shelly, en per lamp (of aftakking) een Shelly.

De Shelly achter de knop stuurt een signaal naar elke Shelly die de lampen uitzet.

Zo behoud je wel stroom op de "hoofd"kabel (en dus stopcontacten) en schakel je per stuk de lampen/aftakking naar de lampen uit.

Kleine extra uitleg:
Per aftakking/lamp/groep lampen zo'n lasdoos ingraven, daar de Shelly indoen, vanuit de Shelly ga je naar de lamp. Er blijft dus permanent stroom op je hoofdkabel lopen (tot en met de Shelly) alleen de Shelly schakelt de stroom af naar de lampen.

Mooie van de ze oplossing is dat je het ook met timer kan doen (dus automatisch aan/uit, bijv. een half uur voor zonsondergang aan, en een half uur na zonsopkomst weer uit) en je knop blijft óók altijd werken.

[ Voor 41% gewijzigd door thaan op 25-06-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-04 16:22
Een andere simpele oplossing is met slimme verlichting werken als Philips hue bijvoorbeeld. Dan heb je geen schakelapparatuur meer nodig en behoud je spanning op je kabel. Zo heb ik het ook opgelost.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
Herkz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:40:
Een andere simpele oplossing is met slimme verlichting werken als Philips hue bijvoorbeeld. Dan heb je geen schakelapparatuur meer nodig en behoud je spanning op je kabel. Zo heb ik het ook opgelost.
Ik denk dat ik voor deze optie ga aangezien ik binnenshuis ook al Hue heb. Denk dat ik dan het volgende moet doen toch?:

- grondkabel verder ingraven en uit laten komen op gewenste locatie(s).
- buitenstopcontact aansluiten op grondkabel in de tuin
- Hue adapter aansluiten op buitenstopcontact.
- Hue kabels door tuin leggen. Deze niet ingraven?
-lampen aansluiten op gelegde kabels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom mis ik de aarde draad in dit verhaal?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
DJMaze schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:47:
Waarom mis ik de aarde draad in dit verhaal?
Omdat je kennis over YMVK-as kabel mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
maikelpeanut schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:46:
[...]

huh?!?
Hue is toch draadloos (Zigbee protocol).
De apparaten moeten de Zigbee / Hue bridge kunnen bereiken, geen kabels nodig.
Echter, bij een nieuwbouw huis kan je wel problemen krijgen met draadloze signalen door de isolatielaag van je woning heen.
Zelf heb ik 1 Hue bridge IN de woning voor al mijn Hue apparaten in huis.
En 1 Hue bridge in mijn tuinschuur (aangesloten op een ethernet kabel die naar huis loopt) voor al mij Hue oplossingen in de tuin.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikelpeanut
GarBaGe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:58:
[...]

huh?!?
Hue is toch draadloos (Zigbee protocol).
De apparaten moeten de Zigbee / Hue bridge kunnen bereiken, geen kabels nodig.
Echter, bij een nieuwbouw huis kan je wel problemen krijgen met draadloze signalen door de isolatielaag van je woning heen.
Zelf heb ik 1 Hue bridge IN de woning voor al mijn Hue apparaten in huis.
En 1 Hue bridge in mijn tuinschuur (aangesloten op een ethernet kabel die naar huis loopt) voor al mij Hue oplossingen in de tuin.
Ook Hue lampen hebben stroom nodig ;) Vandaar de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:49
Rukapul schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:53:
[...]

quote: TS
Het betreft een YMVK-as kabel met 2 aders (bruin en blauw).
Lijkt dus een eenvoudige grondkabel te zijn, zonder aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQUSyLnJAKL73zMurn0522QjAas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qAguES9y8nMhpOmt1n38pkYL.png?f=user_large

Misschien destijds goedkoper, sowieso raar om je lampen niet te aarden, tenzij deze dubbel geïsoleerd zijn. Maar nu een gemis.

[ Voor 31% gewijzigd door LordSinclair op 25-06-2024 15:16 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:27
@LordSinclair Nope, dit is een twee aderige YMVK-as:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqDHyz4FnH8q-IGzCk1ccqAEAac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkvy3COzntzDgPziHhr5p39u.jpg?f=user_large

Dus met ijzeren mantel en aardlitze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
Masimo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:44:
@LordSinclair Nope, dit is een twee aderige YMVK-as:

[Afbeelding]

Dus met ijzeren mantel en aardlitze
Deze ligt erin ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:35
LordSinclair schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:15:
[...]

[...]

Lijkt dus een eenvoudige grondkabel te zijn, zonder aarde.

[Afbeelding]

Misschien destijds goedkoper, sowieso raar om je lampen niet te aarden, tenzij deze dubbel geïsoleerd zijn. Maar nu een gemis.
Als het een kabel zonder AardScherm is, dan heet de kabel geen YMVK-as.

TS heeft het over YMVK-as, dus had je er vanaf het begin van uit kunnen gaan dat er een kabel met AardScherm ligt.

Een kabel zonder aardscherm is ook geen grondkabel. Althans: niet wanneer deze gebruikt wordt voor een spanning hoger dan 50V of zonder aanvullende mechanische bescherming.
De kabel die jij laat zien is een YMVK-kabel voor bovengronds gebruik en voor gebruik in slagvaste buis.

[ Voor 16% gewijzigd door Ivow85 op 26-06-2024 09:05 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
maikelpeanut schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat ik voor deze optie ga aangezien ik binnenshuis ook al Hue heb. Denk dat ik dan het volgende moet doen toch?:

- grondkabel verder ingraven en uit laten komen op gewenste locatie(s).
- buitenstopcontact aansluiten op grondkabel in de tuin
-lampen aansluiten op gelegde kabels
Hebben jullie nog tips/adviezen wat dit betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:44
maikelpeanut schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Hier onlangs de elektra gedaan. Ik heb een apart circuit voor de stopcontacten en apart circuit voor de lampen. Wel komend beide circuits uit in de schuur waar ze stroom vandaag krijgen.

Stopcontacten zijn gewoon doorgelusd. De lichten gedaan dmv gietmoffen onder de grond.
Uiteindelijk in de schuur een stopcontact met een slimme stekker waar de lichtkabel ingaat. Zodoende kan ik mijn lampen (slim) bedienen via een Ikea Hub.

[ Voor 6% gewijzigd door Artopaper op 26-06-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:01
+1 voor een 'slimme' oplossing. Je hebt dan de vrijheid die je wilt en je kunt automatiseren bijvoorbeeld aan/uit bij zonsopgang/ondergang. Zones maken zodat je niet altijd alle lampen aan hoeft te doen (bijv. in zithoek die niet altijd in gebruik is). Mijn ervaring met een schakelaar is toch dat je deze vergeet aan of uit te zetten.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:53:
Het ging mij er meer om of TS weet hoe dat werkt.
Er wordt gepraat over 2 aders, maar de mantel moet die ook aansluiten natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 26-06-2024 18:47 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-04 16:22
maikelpeanut schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Als ik jou was zou ik grondspotarmaturen of andere armaturen (wat je ook maar benodigd bent) met GU10 fitting bestellen. Daarna is het een kwestie van gu10 huespots bestellen en in je hue app instellen en gaan met die banaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Herkz op 27-06-2024 10:55 ]

Gasloos sinds 2020.

Pagina: 1