Welke NAS fabrikant begrijpt "Enterprise"Management"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpglang
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-01 17:15
Inleiding:
Net als velen met mij, ik werk graag met Synology. Solide in hw en sw. (Nee, dit is geen start van een welke leverancier is beter/sneller/mooier!)
Synology heeft CMS voor centraal beheer en Active Insight zou ook iets moeten betekenen.
Ze hebben kleine NAS systemen en vette grote Enterprise kasten.
De "maar" in dit alles: er is geen echt "Enterprise Management" software / mogelijkheid. Je kan wel met groet dozen op d emarkt komen, maar geen enkele Enterprise gaat 10, 20 of meer van die bakken stuk voor stuk managen. En CMS gaat daar niet in helpen, laat staan als je diverse NAS systemen moet beheren bij verschillend klanten

De vraag: weet iemand een NAS leverancier die het beheer van meerdere NAS systemen serieus neemt? Dus ook heeft nagedacht over beheer van NAS systemen die niet van één klant zijn / in één AD zitten?

Guido

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:49
Ik denk dat de Enterprise klanten niet kijken naar NAS en Synology, maar eerder naar SAN of andere oplossingen.
Het is een andere markt met andere producten.
Dan kom je eerder bij merken als Dell, HP, EMC, Netapp...

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 25-06-2024 12:24 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je bent nu appels en peren aan het vergelijken. Ik ga er dan even van uit dat je met Synology de consumenten of small business producten bedoeld. Die zijn niet bedoeld voor de oplossing waar jij ze voor wilt gebruiken. Vergelijk het met bestelbussen en vrachtauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:00

Metalfreak

Hoije woh!

GarBaGe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:22:
Ik denk dat de Enterprise klanten niet kijken naar NAS en Synology, maar eerder naar SAN of andere oplossingen.
Het is een andere markt met andere producten.
Dan kom je eerder bij merken als Dell, HP, EMC, Netapp...
Klopt, we hebben onlangs nog een vervanging gedaan en eis ervan is wel dat alles van 1 merk is en daarbij behorende managementsoftware er ook bij geleverd wordt. Dat stond allemaal in het document voor de aanbesteding.

We hadden voorheen overigens wel een Synology draaien, maar dat was puur voor een testomgeving die toch nauwelijks gebruikt werd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gpglang schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:19:
geen enkele Enterprise gaat 10, 20 of meer van die bakken stuk voor stuk managen.
Waarom zou een Enterprise 10, 20 of meer Storage devices inzetten? Per datacenter één, met meerdere redundant controllers is voldoende. Afhankelijk van eisen en wensen zijn deze opgenomen in één cluster waardoor er logisch maar één entiteit te beheren is.

Als er extra opslagcapaciteit moet komen, dan breid je het systeem uit met extra schijfcabinetten...

Maar goed, dan hebben we het wel over Enterprise producten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Wat is de Casus? Puur het beheren van meerdere devices?

Ik heb enkel ervaring met QNAP, zowel zakelijk als prive, daar is namelijk wel mogelijk beheer te doen op meerdere devices (Designed for medium-to-large enterprises with hundreds or thousands of NAS devices, Q'center provides a central management platform that simplifies managing ...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqciUvOK6YWGQgaMwWrE1Z7YfRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/peUQmsu10Ev3ySafPo1HXTUd.jpg?f=user_large

Als antwoord op de vraag Welke NAS fabrikant begrijpt "Enterprise"Management"?

QNAP begrijpt het wel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Noob_Saibot op 26-06-2024 11:17 ]

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eens qnap heeft een redelijke aanbod zelf zou ik ook niet vte snel weglopen bij een partij als truenas even los van de hardware want dat kan dan letterlijk alles zijn van hp en dell tot super micro

maar het ondersteunt wel tall van management systemen

wat ik in casu wel belangrijk vind en waar ts geen antwoord ip geeft is in hoeverre ts überhaupt kennis of ervaring heeft met bepaalde systemen

het zou immers zonde zijn om naar een qnap-native systeem te kijken als je voor andere systemen al ansible of puppet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpglang
Dank jullie voor zover.
Mijn vraag was niet voor een discussie of een NAS wel/niet enterprise is. Het gaat mij om "enterprise-like" beheer. Zal ik wellciht niet duidelijk genoeg in zijn geweest.
Synology/Qnap hebben een CMS maar dat is gewoon gelimiteerd terwijl er zo veel meer mogelijk is. En als je als NAS fabrikant hoger op wilt, is het leuk dat je de hardware maakt die daarvoor in aanmerking zou kunnen komen, maar dan moet je wel ook iets aan beheer doen.
En aan de andere zijde, heb je de kleine bedrijven die een NAS hebben maar dat beheer graag uitbesteden, naast de overige IT. Heb je als MSP/IT-Service provider een boel van die apparaten in beheer, heb je wel een uitdaging in tijd/kosten omdat de NAS fabrikanten verzuimen.
Gezien de responses in aantal en de inhoud, is mijn beeld van de markt wel zuiver. Alleen truenas heb ik eigenlijk niet aan gedacht. @i-chat dank, daar ga ik eens in duiken voor inspiratie. Eerste blik is wel dat dat weer een dikke stap verder gaat, voor kleinere MSP's misschien wel weer te dik( ;-) Het is ook nooit goed..)

Guido

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gpglang schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:48:
Zal ik wellciht niet duidelijk genoeg in zijn geweest
Maar wat is je vraag dan eigenlijk? Wat wil je bereiken? Waar loop je nu tegenaan? Wat zijn je usecases? Wat is jouw definitie van Enterprise Management?

Ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet heel goed. Als je Enterprise features wil, dan moet je Enterprise producten inzetten. Elke Enterprise leverancier levert deze wel.

Ik sla hem dan ook even heel zwart/wit plat, maar als Synology niet de Enterprise features levert die je nodig bent, dan is het niet het juiste product.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpglang
@Question Mark Ja en nee.
Wellicht dat de verwijzing naar "Enterprise" niet slim was.
De vraag is een zo hoog mogelijke mate van centraal beheer zonder gebruik te maken van SAN, windohoos en andere oplossingen. Denk dat de NAS wereld Synology en Qnap is. TrueNAS ook, maar dat is toch een ander gebied (boven Syno/Qnap). En daaronder al die overige merken die ook iets in de home/consumenten markt wil.
Als ik kijk naar de Syno/Qnap: die kunnen veel. Zijn voor klein- en klein MKB absoluut een oplossing voor vele situaties. Maar een ding scheelt eraan, ik zou dat management wel completer en centraler willen hebben. Want veel van deze dozen worden beheerd door een derde partij. En als je als derde partij veel dozen te beheren hebt, kost dat tijd (waar je voor betaald wordt). Maar kan dat efficienter? Ja zeker. En daar was ik naar op zoek, of dat bestond in de regio waar Syno/Qnap zich bevinden.
De stelling: als het niet voldoet dan is het niet het juiste product is best wel zwart wit denk ik.
Ik lees nog even mijn initiele vraag door: dat dus

Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

gpglang schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:19:

De vraag: weet iemand een NAS leverancier die het beheer van meerdere NAS systemen serieus neemt? Dus ook heeft nagedacht over beheer van NAS systemen die niet van één klant zijn / in één AD zitten?
Je wil dus een NAS inzetten voor meerdere klanten? Check eens naar Netapp vfiler. Over het Enterprise ready gevoel moet je je daar ook geen zorgen maken. Toegegeven, qua pricing ook wel Enterprise (ITT Synology / Qnap)

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 27-06-2024 13:59 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gpglang schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:21:
@Question Mark
De stelling: als het niet voldoet dan is het niet het juiste product is best wel zwart wit denk ik.
Dat is sterk afhankelijk van je usecase en eisen en wensen...

Als je onder "management" verstaat dat je vanaf devices die bij verschillende klanten staan alerts over failures of securityevents in één "single pain of glass" wil zien dan volstaat een simpele SNMP- of syslog server met een dashboard ook wel. En de meeste (consumenten) systemen ondersteunen wel iets als SNMP of syslog.

Wil je vanaf één interface configuratie aanpassingen aan devices die zich in verschillende domeinen bevinden, dan wordt het wat lastiger. Als dat je usecase is, dan voldoen veel producten niet en zal er professioneler spul moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpglang
Jongens, dank jullie wel allemaal voor je aandacht.
ik weet genoeg en begrijp dat ik geen Nederlands spreek voor sommigen of de use case niet duidelijk genoeg beschrijf. Is on me..
Sla deze thread gewoon over. Ik weet genoeg.
Fijne avond

Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47

Blokker_1999

Full steam ahead

De vraag die ik me op zo een moment stel is: willen je klanten dat wel? Jij zoekt efficientie, maar vergeet niet dat je daarmee ook de veiligheid voor je klanten omlaag haalt doordat een aanvaller daarmee mogelijks met het inbreken op 1 systeem toegang krijgt tot data van verschillende bedrijven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Noob_Saibot schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:16:
Wat is de Casus? Puur het beheren van meerdere devices?

Ik heb enkel ervaring met QNAP, zowel zakelijk als prive, daar is namelijk wel mogelijk beheer te doen op meerdere devices (Designed for medium-to-large enterprises with hundreds or thousands of NAS devices, Q'center provides a central management platform that simplifies managing ...)

[Afbeelding]

Als antwoord op de vraag Welke NAS fabrikant begrijpt "Enterprise"Management"?

QNAP begrijpt het wel ;)
QNAP en Synology begrijpen het beide... notabene in de startpost heeft hij het over CMS en Active Insight.

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/cms_maintenance

Durf bijna te zeggen dat Synology dit zelfs nét even wat scherper heeft geregeld.
Pagina: 1