Hoe laat ik mijn was(machine) weer fris ruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
We hebben momenteel een Haier HW70-BP14636 wasmachine. Gaat al wat jaartjes mee maar functioneert nog prima. Op het resultaat na.

We proberen hem maandelijks schoon te maken, even een doek erdoor, filter onderin eruit en schoon en ook op 90 graden draaien met bijvoorbeeld azijn of vaatwaspoeder. Het water wat we gebruiken is onthard door een waterontharder. Voor het wassen gebruiken we voornamelijk poeder en altijd maar een beetje (1 eetlepel).

Toch ruik de machine maar ook de was niet helemaal fris. Ik associeer de geur in de machine soms met riool, alsof je een afvoer zonder sifon ruikt (dat is niet het geval). De was ruikt wat muffig ofzo.

Is er een truukje wat ik over het hoofd zie?

Wat ik een nadeel van deze machine vind zijn de randjes in het rubber rondom de trommel. Hier gaat veel vuil in zitten en deels kun je hier slecht bij. Met een plantenspuit op druk spuit ik dit wel eens schoon, maar lijkt verder ook geen invloed op het resultaat te hebben. Is dit bij andere wasmachines ook zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 25-06-2024 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Algemene tips zijn om het rubberen machet regelmatig schoon te maken met een doek (gaat stinkend vetmeuk in zitten) en de machine af en toe te draaien met een vaatwastablet (enigszins vergelijkbaar met draaien met azijn).

Op zich doe je dus wat nodig is. Wellicht een paar maal herhalen om even te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
Laat je de deur van de wasmachine wel open staan na het wassen? Of doe je hem altijd dicht.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:08
Laat je de was erin zitten ?

Dus als die klaar is dan dat je het dan pas eruit haalt na 15 a 30 minuten ?

Of als die klaar is direct eruit en stinken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:31
Ik heb dit ook eens gehad en verschillende merken geprobeerd.
Niks hielp totdat ik HG Onderhoudsmonteur gebruikte.

https://hg.eu/nl/producte...eur-voor-vaat-wasmachines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hebben wij ook een tijdje gehad. Het bleef muf ondanks het (extra) schoonmaken van de rubbers, lege kookwas, azijn, etc. We zijn toen overgestapt naar ander wasmiddel en sindsdien geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ik kende het, maar wist niet dat het dezelfde geur veroorzaakt. Dat maakt het zoeken wellicht makkelijker.
Snowhite0901 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:22:
Laat je de deur van de wasmachine wel open staan na het wassen? Of doe je hem altijd dicht.
Deur en lade altijd open na de was.
londemanmp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:23:
Laat je de was erin zitten ?

Dus als die klaar is dan dat je het dan pas eruit haalt na 15 a 30 minuten ?

Of als die klaar is direct eruit en stinken ?
Nee bijna altijd gelijk eruit. Vanmorgen zelfs staan wachten tot hij klaar was.
Yohost! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:24:
Ik heb dit ook eens gehad en verschillende merken geprobeerd.
Niks hielp totdat ik HG Onderhoudsmonteur gebruikte.

https://hg.eu/nl/producte...eur-voor-vaat-wasmachines
Ga ik proberen.
Cheesy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:28:
Hebben wij ook een tijdje gehad. Het bleef muf ondanks het (extra) schoonmaken van de rubbers, lege kookwas, azijn, etc. We zijn toen overgestapt naar ander wasmiddel en sindsdien geen last meer van gehad.
Wat voor wasmiddel gebruiken jullie nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
Waspoeder schijnt beter te zijn dan vloeibare wasmiddelen, op het gebied van een frisse wasmachine.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beekforel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:47:
[...]

[...]

Wat voor wasmiddel gebruiken jullie nu?
We hebben heel lang van de Lidl gebruikt. Scoorde toen ook elke keer heel goed bij de consumentenbond maar gek genoeg veroorzaakte dat bij ons wel de nare geur.
Daarna verschillend. Van vloeibaar wasmiddel van eigen merk AH, poeder, tot tabs van Robijn. En op zich is die wisseling wel lekker, want aan geuren wen je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:21
Kan ook zijn dat 1 eetlepel net te weinig is. Weet niet of je verder ook veel wast op lage temperatuur, maar lage temperatuur en te weinig wasmiddel is al snel niet fris meer.
Hoeveelheid wasmiddel moet je balans in zien te vinden, als je trommel aan het eind van het programma na het spoelen nog vol schuim staat gebruik je teveel. Dosering op de verpakking is standaard veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44
Pas ook op met de eco stand. Een 40gr was is afhankelijk van het merk dan ineens toch 30gr
(looking at you, Bosch }:| ).

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 25-06-2024 16:30 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
P5ycho schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:29:
Pas ook op met de eco stand. Een 40gr was is afhankelijk van het merk dan ineens toch 30gr
(looking at you, Bosch }:| ).
Elke fabrikant doet dat. 60 eco is extra lang wassen op 40, 40 eco is extra lang wassen op 20-30.

Als je dan wasmiddel hebt dat bij 30 pas oplost heb je wel een probleem idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44
Precies. Wij wassen hier op het normale programma dat daadwerkelijk de temperatuur gebruikt die we instellen. Daarnaast gebruiken we tegenwoordig van die waspapiertjes ipv vloeibaar wasmiddel. De was is minder geurig, maar de machine blijft wel beter schoon. Voor de (extra sterke) geur heb je dan weer geurkorrels. Vind ik niet zo belangrijk, maar de rest van de bewoners wel :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Een paar keer per jaar een lege was draaien op 95 graden met een zeepschep Zilversoda.
Zo'n zak van de supermarkt is altijd handig om in huis te hebben.

Zilversoda is het beste en goedkoopste middel voor ontvettende doeleinden. Werkt wateronthardend. Ook uitstekend te gebruiken bij:
Gezwollen/ontstoken voeten (blaren)
Aangekoekte pannen (geen aluminium)
Schoonmaken van barbecues
Ontstoppen van afvoerbuizen
Oplossen van olievlekken
Mierenverdrijving: strooi hiervoor de soda in en bij de gaten en kieren waar de mieren uitkruipen en je zult ze niet meer terug zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Corrigan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:47:
Een paar keer per jaar een lege was draaien op 95 graden met een zeepschep Zilversoda.
Zo'n zak van de supermarkt is altijd handig om in huis te hebben.

Zilversoda is het beste en goedkoopste middel voor ontvettende doeleinden. Werkt wateronthardend. Ook
...
Aangekoekte pannen (geen aluminium)
...
Houd er wel rekening mee dat de meeste goedkope machines een aluminium trommelkruis hebben en dus worden aangetast door soda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Flinke scheut bleekmiddel + op 90 graden laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Beekforel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:17:

Wat ik een nadeel van deze machine vind zijn de randjes in het rubber rondom de trommel. Hier gaat veel vuil in zitten en deels kun je hier slecht bij. Met een plantenspuit op druk spuit ik dit wel eens schoon, maar lijkt verder ook geen invloed op het resultaat te hebben. Is dit bij andere wasmachines ook zo?
Ook dit met warm water + bleekmiddel en spons goed behandelen. Plantenspuitje haalt niets uit. Goed met natte spons door die vouw heen, komt eerst allemaal vuil uit, spons uitspoelen tot het schoon is, daarna naspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 13:36
Dat het dosseeradvies op de wasmiddelverpakkingen vaak wel héél ruim genomen word is bekend.,
Maar 1 teelepeltje lijkt me juist weer overdreven weinig.
Gezien je de machine wel regelmatig schoonmaakt zou ik adviseren toch wat meer waspoeder te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Mijn ouders hebben hier ook last van gehad in hun Siemens wasmachine. Ik heb ze toen aangeraden iedere maand een vaatwasblokje (goedkope van Aldi of Lidl) en een oude handdoek op 60 graden te wassen. Voor het wassen haal je de oude handdoen door de deurrubbers, zodat die schoon zijn. Sindsdien is het probleem verdwenen.

Ook gebruiken ze geen wasverzachter meer op mijn aanraden. Ik gebruik het zelf ook niet, want ik heb gezien was wasverzachter veroorzaakt in de Wasmachine en Wasdroger. Een hele vette slijmerige laag wasverzachter in de filters/rooster en op de sensoren (in een droger).

Dus als je gebruik maakt van wasverzachter, stop daar eens mee. Wasmiddel ruikt tegenwoordig lekker genoeg, en mocht je toch een extra lekkere geur willen dan zijn daar ook speciale "was parfums" voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Saeverix op 25-06-2024 17:31 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 23:06
Uiteindelijk, als je ooit een wasmachine hebt gedemonteerd, dan zie je zoveel randjes, richteltjes en oneffenheden met smurrie, dat je je af gaat vragen waarom de boel niet veel erger is gaan stinken :P

Toen ik een metalen ding (ja...een BH beugel uiteraard :X ) uit de trommel moest peuteren, heb ik dat via het verwarmingselement gedaan, en omdat ik toch bezig was, alle slangen en koppelingen verwijderd en schoongemaakt. Toen rook ie echt wel weer even frisser. Allemaal grijze smurrie (stof met water en wasmiddel).

[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 25-06-2024 17:39 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:28:
[...]

Ook dit met warm water + bleekmiddel en spons goed behandelen. Plantenspuitje haalt niets uit. Goed met natte spons door die vouw heen, komt eerst allemaal vuil uit, spons uitspoelen tot het schoon is, daarna naspoelen.
Dat gaat prima in de grote rand maar er zit nog een randje achter en daar kom je met goed fatsoen niet tussen (en zitten dan ook nog eens allemaal dwarsstukjes in dus het zijn allemaal kleine vakjes met hoekjes waar van alles in gaat zitten). Met de plantenspuit (op druk) en een doek krijg ik het redelijk schoon.
Mistraller schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:37:
Uiteindelijk, als je ooit een wasmachine hebt gedemonteerd, dan zie je zoveel randjes, richteltjes en oneffenheden met smurrie, dat je je af gaat vragen waarom de boel niet veel erger is gaan stinken :P

Toen ik een metalen ding (ja...een BH beugel uiteraard :X ) uit de trommel moest peuteren, heb ik dat via het verwarmingselement gedaan, en omdat ik toch bezig was, alle slangen en koppelingen verwijderd en schoongemaakt. Toen rook ie echt wel weer even frisser. Allemaal grijze smurrie (stof met water en wasmiddel).
Been there done that idd.

Na de 90 graden azijnwas nog een 90 graden sodawas gedraaid en toen was het water alsnog troebel. Het lijkt wel geholpen te hebben, het ruikt nu neutraal in de trommel.

Zal de andere tips ook zeker meenemen, we gaan wat wisselen met wasmiddel. De hoeveelheid die we gebrûken heb ik al eens ongeveer uitgezocht zoals @_JGC_ het aangeeft, het moet wel wat schuimen maar niet teveel. Met een waterontharder heb je een stuk minder nodig kwamen we toen achter. Wasverzachter gebruiken we sindsdien ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:40
Vaatwasblokje in de lege wasmachine en azijn in het wasverzachterbakje. Lange was op minimaal 90 graden, je verbaast je hoe bruin het water wordt. Werkt hier al jaren prima en onze wasmachine stinkt niet. (7 jaar oud)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:41
Hoe zit dat met zo'n vaatwasblokje? In de vaatwasser komt toch ook gewoon vetluis en moet je dan handmatig extra reinigen? Dat zou dan in feite toch niet voor hoeven komen omdat je daar altijd met een vaatwasblokje wast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Als je te weinig wasmiddel toevoegd en gewoon alle vette zooi in je vaatwasser mikt gaat 1 blokje je niet helpen.

Ik hoop dat je wasgoed niet zo vet is als je vaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dé oplossing:

Handdoeken altijd op 90C wassen
Katoen/donker altijd op 40 (wat op 30 kan, kan ook op 40, en wat op 60 kan, kan ook op 90).

Geen wasverzachter gebruiken (dit maakt je kleding vaal, vettig, en is al helemaal niet nodig als je een droger gebruikt).

Liefst waspoeder ipv vloeibaar. En niet teveel. Men gebruikt al snel te veel. 1 hele volle trommel is max 1 dopje. Liefst zelfs minder.

Met wat was erin, is 1/3e dop al snel prima.

Nooit meer issues. Dit icm. wasmiddel van lidl (beste uit test meen ik), en Miele wasmachine hier.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de meeste goedkope machines een aluminium trommelkruis hebben en dus worden aangetast door soda.
Zeker, goede toevoeging!

Nog gemakkelijker is een Miele met het TwinDos systeem. Nooit te veel of te weing wasmiddel en heeft ook een apart machine reinigingsprogramma. We zijn hier heel tevreden over, de machine blijft altijd fris met ook deze tips van Miele
Wasmachine niet op tijd reinigen
Onaangename geurtjes kunnen ook ontstaan als je wasmachine niet op tijd of niet goed gereinigd wordt. Het is daarom belangrijk dat je deze regelmatig schoonmaakt. Haal na het draaien eens een doekje langs de wasmiddellade en droog de rubberen rand goed af. Ook adviseren we je 1x per week een 60 °C-was te draaien en 1x in de drie maanden een was van 90 °C. Zo voorkom je dat er wasmiddel- en vuilresten achterblijven en blijft je trommel lekker fris.
https://ontdek.miele.nl/tips/twindos-wasmachine/

[ Voor 33% gewijzigd door Corrigan op 26-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 21:53

..Christiaan..

..zwll..

Corrigan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Nog gemakkelijker is een Miele met het TwinDos systeem. Nooit te veel of te weing wasmiddel en heeft ook een apart machine reinigingsprogramma. We zijn hier heel tevreden over, de machine blijft altijd fris met ook deze tips van Miele

[...]

https://ontdek.miele.nl/tips/twindos-wasmachine/
Ik heb de Bosch variant; de I-Dos. Ik heb 'm nu denk ik een maandje of 6 en de was ruikt nu al echt niet fris meer. Ik heb ook een waterontharder dus adviezen op het vloeibare wasmiddel stel ik in op minimaal.
Al geregeld trommelreiniging gedraaid; vaatwastablet; soda. Niks lijkt te werken.
Wasmachine is altijd open na een programma en de (nogal royale) rubberen rand droog ik altijd af.

(ik hoop dat ik even mag meeliften op dit topic; nog niet heel oud en wel wat mijn probleem beschrijft)

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
@..Christiaan.. andere wasmiddelen geprobeerd?

Heb veel gehad aan de tips hier. Paar keer extra goed gereinigd, elke week een 90 graden wasje, elke 14 dagen een lege trommel op 90 graden met een eetlepel soda. En flink meer wasmiddel dan we gebruikten, ben eens gaan afwegen en doe nu ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid, we deden een kwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ja, dat goed reinigen ben ik mee bezig.
Maar wekelijk 90 graden en elke 2 weken een lege trommel op 90 graden lijkt mij ook niet de bedoeling.

Ik heb I-dos van Bosch en ik heb vloeibaar voor bonte was en poeder (dus niet i-dos) voor witte was omdat ik las dat poeder en vloeibaar afwisselen ook al beter is. Op vakantie hadden we een goedkope wasmachine en de was rook mij toch een portie fris toen die eruit kwam....niet normaal. Met gewone Dash tabs (die hadden we mee). Als ik diezelfde tabs thuis gebruik, ruikt het wel minder fris dan toen.....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
We gaan die 90 graden ook wel weer wat afbouwen, maar was wellicht wel nodig.

Ander ding wat ik kan bedenken is dat je Bosch te zuinig is met water of temperatuur, daar zou je misschien nog wat mee kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 19:31
Dettol wasmachinereiniger (klein flesje) werkt goed.
BSH verkoopt ook een poeder.
Ik heb met beide goede ervaringen, naast alle gebruikelijke dingen die je moet doen en al doet.

https://www.bosch-home.nl...derhoud/reiniger/00311925

https://www.bol.com/nl/p/...-2x250ml/9300000145321822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Dettol gisteravond op 60 graden lang programma laten draaien. Schuimde lekker in de trommel. Lijkt mij voldoende water dat er gebruikt word. Vandaag een fijne was gedraaid en wederom niet fris uit de machine. Alsof je in een was draait zonder wasmiddel. Ruikt naar natte kleding. Was met vlekken erin wordt wel gewoon schoon trouwens. Alleen geen frisheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 22:04
..Christiaan.. schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:05:
Dettol gisteravond op 60 graden lang programma laten draaien. Schuimde lekker in de trommel. Lijkt mij voldoende water dat er gebruikt word. Vandaag een fijne was gedraaid en wederom niet fris uit de machine. Alsof je in een was draait zonder wasmiddel. Ruikt naar natte kleding. Was met vlekken erin wordt wel gewoon schoon trouwens. Alleen geen frisheid.
Zou schone was ook niet gewoon zo moeten ruiken?
De wasmiddelen industrie heeft ons "geleerd" dat was lekker moet ruiken. Vandaar dat schoonmaakmiddelen gemaakt worden om vooral lekker te ruiken en ook bijv. te schuimen, want dat werkt het.
Industriele middelen doen dit niet, want profs snappen dat het onzin is.
Viese was + wasverzachter = lekker ruikende was, maar misschien helemaal niet schoon.
Persoonlijk ruikt mijn was pas echt lekker als het buiten heeft gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik ben geen pro. Ik gebruik geen professionele wasmiddelen. Waarom ruikt mijn was dan also ik het wel heb gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 15:16

Roi

Beekforel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:31:
@..Christiaan.. andere wasmiddelen geprobeerd?

Heb veel gehad aan de tips hier. Paar keer extra goed gereinigd, elke week een 90 graden wasje, elke 14 dagen een lege trommel op 90 graden met een eetlepel soda. En flink meer wasmiddel dan we gebruikten, ben eens gaan afwegen en doe nu ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid, we deden een kwart.
Wát..? Je was stink, en nu zeg je dat je altijd maar een kwart van de aanbevolen hoeveelheid gebruikte en nu maar de helft? 8)7
Pagina: 1