LT verwarming met warmtepomp, installatie LT radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 11:53
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn verwarming in huis. Huidige situatie:
- jaren 30 woning met hybride warmtepomp (Elga Ace 6kW icm Nefit CV ketel
- Huis heeft HR+-glas, muur-, vloer- en dakisolatie (vloer alleen begane grond)
- 10 zonnepanelen op ZZO dak (430Wp icm Enphase microomvormers
- vloerverwarming op de begane grond, conventionele verwarming op de 1st en 2de verdieping
- thermostaat in de woonkamer en de verwarming is vraag gestuurd

Nu hebben wij afgelopen winter op de 2 kinderkamers (15 en 18m2) gemerkt dat deze minder goed warm blijven als de woonkamer eenmaal op temperatuur is. De woonkamer blijft lang op temperatuur en de slaapkamers koelen sneller af of worden niet goed warm. Daarom ben ik aan het kijken hoe ik dit voor komende winter kan verbeteren:
1) constante temperatuur van het CV water instellen met regelbare radiator knoppen in de kinderkamer
2) LT radiatoren/convectoren in de kinderkamers installeren met constante temperatuur aanvoer
3) LT radiatoren/convectoren in de kinderkamers installeren maar vraag gestuurd

- Mocht constante temperatuur de beste oplossing zijn, hoe voorkom ik dat de woonkamer te warm wordt?
- Bij constante temperatuur, hoe voorkom ik dat als de CV bijspringt de watertemperatuur ineens omhoog schiet? Of is dat geen probleem?
- De vloerverwarming is nu gebouwd voor werking met een cv-ketel, dus die wordt geknepen als het cv-water te warm wordt en de temperatuur in de vloerverwaming altijd max40gr is.
- Wat is het verschil tussen LT radiatoren en convectoren behalve de maat (en de prijs, convectoren zijn een stuk duurder)
- Wat is wijsheid, en zie ik nog zaken over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Je wilt eigenlijk een LT verdeler: dus niet meer mengen: anders ga je eerst onnodig het water van de vloer te heet maken met een slecht rendement en daarna weer afkoelen. Dat is echt zonde geld. Een warmtepomp maakt prima water van 30 graden voor de vloer met een hoog rendement: niks meer aan doen. maar dat is inderdaad te weinig voor de gewone radiatoren in de slaapkamers: die moeten een maat groter, evt met ventilatoren eronder of investeren in echte LTV convectoren die beter overweg kunnen met een lagere aanvoertemperatuur.

constante aanvoertemperatuur is niet het zuinigste: je wilt die liever passend en zo laag mogelijk hebben bij de buitentemperatuur. Radiatoren in de slaapkamer kun je een thermostaatknop geven, maar je hebt gelijk dat als de woonkamer warm is, het systeem stopt en er niks naar boven gaat. Er zijn systemen die alle ruimtes afzonderlijk regelen, in dat geval is een buffer wel noodzakelijk. Bijvoorbeeld EVOhome, maar er zijn nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Maar als de verdeler helemaal openstaat, dan mengt hij toch niet meer? En als het leidingwater niet meer boven de 45gr uit komt zou dat dus gewoon moeten kunnen toch?

Hierover nadenkend. Als ik zorg dat de leiding temperatuur niet boven de 45gr komt, dan heb ik de thermostaatkraan op mijn HT vloerverdeler niet meer nodig, correct?
Dan zou ik deze door een slimme radiator knop kunnen vervangen (en ook op de kinderkamers) en dan kan ik via de slimme radiator knoppen een zoneregeling bouwen, bijvoorbeeld in HomeAssistant?

Waarom zou ik dan een buffervat moeten gebruiken?

Wat is het verschil tussen de LTV radiator en de convector, werkt de ene echt beter dan de andere, of is het vooral esthetisch (kleiner) en financieel (duurder). Maakt het voor het comfort enig verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-05 23:10
jurjen13 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:12:
Maar als de verdeler helemaal openstaat, dan mengt hij toch niet meer? En als het leidingwater niet meer boven de 45gr uit komt zou dat dus gewoon moeten kunnen toch?
deze vraag is type afhankelijk.
er zijn verdelers die inderdaad de funtie al ingebouwdt hebben waarbij je de mengverhouding kan aanpassen. en bij andere kan dit niet en ben je (verplicht een nieuwe te kopen of hem om te bouwen)
Hierover nadenkend. Als ik zorg dat de leiding temperatuur niet boven de 45gr komt, dan heb ik de thermostaatkraan op mijn HT vloerverdeler niet meer nodig, correct?
Dan zou ik deze door een slimme radiator knop kunnen vervangen (en ook op de kinderkamers) en dan kan ik via de slimme radiator knoppen een zoneregeling bouwen, bijvoorbeeld in HomeAssistant?
ja de thermostaatkraan is niet meer nodig. je zou wel voor de zekerheid een pomp stekker met elektrische beveiliging op je cv ketel kunnen zetten. zodat als die zijn instellingen vergeet/gereset worden
niet gelijk te heet kan worden en je vloer sloopt..... en secondair nivo kan je dit ook bereiken met een grote thermosstaat kraan. (die normale is eigenlijk te klein als je over gaat naar een ltv systeem liefst 3/4 of groter.)
Waarom zou ik dan een buffervat moeten gebruiken?
een buffervat voorkomt het pendelen van je warmte pomp als er te weinig vrij water aanwezig is in je installatie. wat je met een straks met een zoneregeling eigenlijk wel gaat krijgen. verder deel ik de mening dat je vraag gestuurd moet stoken. mag wel met een vaste aanvoertemp van bijvoorbeeld 35 graden maar de warmte pomp moet niet 24/7 draaien. of weersafhangkelijk. (het kan er wel beter tegen maar goed is een ander verhaal.)
Wat is het verschil tussen de LTV radiator en de convector, werkt de ene echt beter dan de andere, of is het vooral esthetisch (kleiner) en financieel (duurder). Maakt het voor het comfort enig verschil?
als je goed zoekt zijn er diverse systemen met thermostaatjes erop die dan ook weer de warmte pomp aansturen. en de ventilatoren automatisch laten meedraaien. maar wij als tweakers maken dat meestal zelf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
miciel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:38:
[...]
deze vraag is type afhankelijk.
er zijn verdelers die inderdaad de funtie al ingebouwdt hebben waarbij je de mengverhouding kan aanpassen. en bij andere kan dit niet en ben je (verplicht een nieuwe te kopen of hem om te bouwen)
Ik heb een VTE SLim standaard verdeleer, die is ook geschikt voor LTV (40-60gr). Eventueel zou ik een DVR ventiel kunnen plaatsen om deze beter te laten werken, volgens de handleiding.
ja de thermostaatkraan is niet meer nodig. je zou wel voor de zekerheid een pomp stekker met elektrische beveiliging op je cv ketel kunnen zetten. zodat als die zijn instellingen vergeet/gereset worden
niet gelijk te heet kan worden en je vloer sloopt..... en secondair nivo kan je dit ook bereiken met een grote thermosstaat kraan. (die normale is eigenlijk te klein als je over gaat naar een ltv systeem liefst 3/4 of groter.)
die pompstekker is een goede suggestie.
een buffervat voorkomt het pendelen van je warmte pomp als er te weinig vrij water aanwezig is in je installatie. wat je met een straks met een zoneregeling eigenlijk wel gaat krijgen. verder deel ik de mening dat je vraag gestuurd moet stoken. mag wel met een vaste aanvoertemp van bijvoorbeeld 35 graden maar de warmte pomp moet niet 24/7 draaien. of weersafhangkelijk. (het kan er wel beter tegen maar goed is een ander verhaal.)
Hoe groot zou zo'n buffervat moeten zijn, zijn daar richtlijnen voor?
als je goed zoekt zijn er diverse systemen met thermostaatjes erop die dan ook weer de warmte pomp aansturen. en de ventilatoren automatisch laten meedraaien. maar wij als tweakers maken dat meestal zelf. :+
Yep, dat is ook zeker de bedoeling, ik heb HomeAssistant hier in huis draaien, dus daar wil ik iets mee gaan knutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-05 23:10
jurjen13 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb een VTE SLim standaard verdeleer, die is ook geschikt voor LTV (40-60gr). Eventueel zou ik een DVR ventiel kunnen plaatsen om deze beter te laten werken, volgens de handleiding.
ik persoonlijk ben wel voorstander van hybride systemen. dus een dvr ventiel erin en laten draaien die hap, maar als je helemaal efficient wilt gewoon je cv op 35 graden wartme pomp op 35 graden en goede pomploze verdeler ertussen bouwen. dan ben je zeg maar net een paar procent efficiënter bezig. Je blijft in het bovenstaande geval je waterstroom mengen waardoor je minimaal 40 graden aanvoer temp nodig hebt.
(wat je radiatoren wel weer ten goede komt maar die moeten toch een slagje groter en fans eronder maken)
Hoe groot zou zo'n buffervat moeten zijn, zijn daar richtlijnen voor?
remeha adviseert 25 liter bij een gedeeltelijke zoneregeling en bij een installatie waar overal een zone regeling opzit 50 liter. je buffervat moet zeg maar zo groot zijn dat je wamrtepomp 5 minuten kan draaien zonder te pendelen. (ik heb liever dat hij 10 minuten kan draaien zonder pendelen. maar das persoonlijk.)
en op secondair nivo weet ik dat panasonic wel een ander merk is maar het idee kwa installatie is hetzelfde.
Vraag:optie a ga je het buffervat seriel opnemen en dmv een bypassventiel laten rondpompen
of optie b ga je het buffervat paralel opnemen en een extra pomp en bypasventiel plaatsen....
een bypassventiel is dus wel verplicht in deze installatie. hadden we die al in de tekening zitten..

[...]
Yep, dat is ook zeker de bedoeling, ik heb HomeAssistant hier in huis draaien, dus daar wil ik iets mee gaan knutselen...
succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Hoi miciel,

Bedankt voor je reactie. Die dvr-ventiel gaan we bestellen. Hoe ik dat vat ga plaatsen zal ik gaan overleggen met de installateur denk ik. Mijn eerste gedachte zou serieel zijn? Parallel heb je weer een extra pomp nodig zou ik denken?
Pagina: 1