SMA omvormer login issue na installatie SMA Home Manager 2.0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap Anker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 21:25
SMA omvormer login issue na installatie SMA Home Manager 2.0

Hoi.
Ik heb dit voorjaar zelf een SMA PV oplossing geïnstalleerd met een STP 12-50 (hierna X 12) omvormer, een tweedehands STP 6000TL-20, een SMA Energy Meter (hierna: EM), 38x JA Solar JAM72D20 455Wp bifacial PV panelen (17.290 Wp) en een Tesla Wallconnector autolader. 
Alles geconfigureerd in EnnexOS.
Alles werkte naar grote tevredenheid, de installatie en productie was netjes te zien in de SMA Energy app.
De 6000TL werd beheerd door/via de X12. Ik heb stroom via Tibber en die integratie incl. de Tibber Pulse energie meter werkte ook prima.

Omdat ik een thuis accu wil gaan aanschaffen heb ik een SMA Home Manager 2.0 (hierna: HM) aangeschaft.
Ik heb de bestaande configuratie verwijderd uit EnnexOS, en daarna heb ik de EM vervangen door de HM.
Installatie van de EM in EnnexOS ging prima, maar het toevoegen van mijn X12 en 6000TL omvormers wil niet lukken.
De X12 is helemaal niet te vinden voor de HM, en van de 6000TL krijg in een foutmelding (toevoegen apparaat net serienummer XXX is mislukt).
Via IP direct inloggen op de X12 lukt ook niet, welk standaard of ooit gebruikt wachtwoord ik ook probeer.
Het administrator account wissen lukt ook niet omdat ik de Device Key niet meer heb (ik kwam er nu pas achter dat SMA de Dev Key op een sticker achter op de Quick Install Guide plakt….)
Ik krijg dagelijks status meldingen van de installatie van de HM in EnnexOS. Hierin staat de de PV opbrengst nul is.
Ik krijg geen niks te zien in de SMA Energy app.
De Tibber Pulse energie meter ziet de X12 niet meer maar ziet wel dat de PV oplossing gewoon stroom produceert…

Ik heb deze vraag enkele dagen geleden neergelegd bij SMA Online Service maar ik krijg geen reactie.
Drie vragen:
1) Heeft iemand een idee wat er mis gaat?
2) En weet iemand hoe ik weer kan inloggen op mijn SMA omvormer(s)?
3) Iemand een idee hoe ik aan een (vervangende) Device Key kom?

Alvast hartelijk voor reacties!
Groet,
JaapJ.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap Anker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 21:25
LS,
Ik heb SMA aan de lijn gekregen en heb van hen de Device Key van de X12 omvormer gekregen.
Ik heb de X12 kunnen resetten en nu draait alles weer prima.
Groet,
JaapJ.