Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Goedeavond,

Zijn er hier toevallig meer M4 gebruikers die FPS drops ervaren op de iPad Pro M4?

Merk bij verschillende games dat soms bij het starten en soms na 1 a 2 minuten de fps terug valt na 20 / 30 fps. Ook als het spel in landscape staat en draai hem naar portrait reproduceert het probleem net als minimaliseren en heropenen. Dit gebeurd bij mij bij call of duty mobile en clash of clans.

Op een andere site ook meerdere meldingen gezien dat het tijdens videobewerking voorkomt helaas hier zelf geen ervaring mee.
Op dit moment is de iPad voor mij technisch onbruikbaar voor de doeleinde waarvoor ik hem gekocht heb en durf niet helemaal te zeggen of dit hardware of software matig is. Op mijn iPad Pro M1 had ik hier totaal geen last van en werkte beter als nu de M4 8)7

Wat ik ook heb ondervonden is toen ik het wou opnemen met screen recording alles super soepel draait op 120 FPS en er geen mogelijkheid is om om de bug te reproduceren. Waaruit ik hopelijk kan halen dat het software matig is.

De games opnieuw installeren alsmede iPadOS herstellen i.p.v. terugzetten naar fabrieks instellingen was ook zonde van de tijd en bood geen uitkomst.

Betreft een iPad Pro M4 11inch 256 GB WiFi + Cellular iPadOS 17.5.1

Had al een feedback naar Apple gestuurd maar helaas niks op terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03:09
Shoarma schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:18:
Goedeavond,

Zijn er hier toevallig meer M4 gebruikers die FPS drops ervaren op de iPad Pro M4?

Merk bij verschillende games dat soms bij het starten en soms na 1 a 2 minuten de fps terug valt na 20 / 30 fps. Ook als het spel in landscape staat en draai hem naar portrait reproduceert het probleem net als minimaliseren en heropenen. Dit gebeurd bij mij bij call of duty mobile en clash of clans.

Op een andere site ook meerdere meldingen gezien dat het tijdens videobewerking voorkomt helaas hier zelf geen ervaring mee.
Op dit moment is de iPad voor mij technisch onbruikbaar voor de doeleinde waarvoor ik hem gekocht heb en durf niet helemaal te zeggen of dit hardware of software matig is. Op mijn iPad Pro M1 had ik hier totaal geen last van en werkte beter als nu de M4 8)7

Wat ik ook heb ondervonden is toen ik het wou opnemen met screen recording alles super soepel draait op 120 FPS en er geen mogelijkheid is om om de bug te reproduceren. Waaruit ik hopelijk kan halen dat het software matig is.

De games opnieuw installeren alsmede iPadOS herstellen i.p.v. terugzetten naar fabrieks instellingen was ook zonde van de tijd en bood geen uitkomst.

Betreft een iPad Pro M4 11inch 256 GB WiFi + Cellular iPadOS 17.5.1

Had al een feedback naar Apple gestuurd maar helaas niks op terug gekregen.
Goedeavond, ik heb de 13inch m4 en heb een paar spellen getest. Mario kart tour, draait zeer smooth en had hierbij op de 14pro max wel framedrops en hickups. Call of duty mobile, heb ik een half uur gespeeld en draait zeer smooth, en heb PUBG getest, draait ook zeer soepel. Ik kan me niet vinden dat er framedrops zijn op de m4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
PUBG schijnt er ook last van te hebben na wat speurwerk op het World Wide Web. Het enige verschil zou hem dan kunnen zitten in de 11 of 13 inch wat eigenlijk niet uit zal moeten maken… maar er zijn best een hoop klachten over de frame drops.

Heb je wel de settings op maximaal staan? Bij clash of clans kan ik kiezen tussen 60 en 120 fps en met beide settings zakt die terug naar 20 a 30 fps en is bijna niet te herstellen naar 60 of 120 fps. Soms pakt die hem weer even goed en zakt daarna weer terug naar iPad 1 kwaliteit en snelheid.

Bij CoD mobile idem dito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:33
Misschien een probleem met de temperatuur?

Zie inderdaad dat er meer mensen zijn met vergelijkbare problemen en dat het met de screenrecorder beter lijkt te worden. Denk dat je moet wachten op een iOS-update, je zou de beta voor iOS 18 kunnen installeren om het te proberen.

[ Voor 74% gewijzigd door NotSoSteady op 24-06-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Shoarma schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:20:
PUBG schijnt er ook last van te hebben na wat speurwerk op het World Wide Web. Het enige verschil zou hem dan kunnen zitten in de 11 of 13 inch wat eigenlijk niet uit zal moeten maken… maar er zijn best een hoop klachten over de frame drops.

Heb je wel de settings op maximaal staan? Bij clash of clans kan ik kiezen tussen 60 en 120 fps en met beide settings zakt die terug naar 20 a 30 fps en is bijna niet te herstellen naar 60 of 120 fps. Soms pakt die hem weer even goed en zakt daarna weer terug naar iPad 1 kwaliteit en snelheid.

Bij CoD mobile idem dito
Ahhh kijk zo leer je nog eens wat, ik wist niet dat je clash of clans in een hogere framerate kon spelen. Ik heb nu de framerate verhoogd en paar gevechten gedaan maar het draait echt zeer soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
danjan2411 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Ahhh kijk zo leer je nog eens wat, ik wist niet dat je clash of clans in een hogere framerate kon spelen. Ik heb nu de framerate verhoogd en paar gevechten gedaan maar het draait echt zeer soepel.
Zou je CoC eens kunnen draaien landscape naar portrait en weer terug evt? Daarna wat scrollen en je merkt snel zat dat het niet soepel loopt en vaak ook naar builderbase en terug dan is het niks anders als lagg
Moet je wel stage manger aanhebben. Zonder stage manger anders minimaliseren en weer heropenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shoarma op 24-06-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
NotSoSteady schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:25:
Misschien een probleem met de temperatuur?

Zie inderdaad dat er meer mensen zijn met vergelijkbare problemen en dat het met de screenrecorder beter lijkt te worden. Denk dat je moet wachten op een iOS-update, je zou de beta voor iOS 18 kunnen installeren om het te proberen.
Beta van iOS 18 geeft dezelfde problemen als ik het internet moet geloven..
Zou het dan toch wachten zijn op updates van de app met optimalisatie voor M4.
Wel raar omdat er in de M lijn eigenlijk niet veel veranderingen zitten op wat snelheid na.
Kan me voorstellen van een A series chip naar M dat het een en ander aangepast moet worden kwa optimalisatie. Maar van M2 naar M4?

Ben een beetje bang dat ik een foutief device heb ontvangen en het retour termijn verloopt (mits het hardware matig is natuurlijk)

Temperatuur zal het niet zijn omdat het vanaf de start meestal al is, zit geen lader aan en schermhelderheid staat ook maar op 25 procent. Als je die op 100% zet moet je een zonnebril dragen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Shoarma op 24-06-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:33
Shoarma schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Beta van iOS 18 geeft dezelfde problemen als ik het internet moet geloven..
Zou het dan toch wachten zijn op updates van de app met optimalisatie voor M4.
Wel raar omdat er in de M lijn eigenlijk niet veel veranderingen zitten op wat snelheid na.
Kan me voorstellen van een A series chip naar M dat het een en ander aangepast moet worden kwa optimalisatie. Maar van M2 naar M4?

Ben een beetje bang dat ik een foutief device heb ontvangen en het retour termijn verloopt (mits het hardware matig is natuurlijk)

Temperatuur zal het niet zijn omdat het vanaf de start meestal al is, zit geen lader aan en schermhelderheid staat ook maar op 25 procent. Als je die op 100% zet moet je een zonnebril dragen 8)7
Dat zou mij ook zorgen doen baren, je kan natuurlijk het apparaat retourneren en een nieuwe bestelling plaatsen dan weet je nagenoeg zeker of het aan de software en hardware ligt. Dat de problemen bij een screenrecording niet zijn te zien suggereert in mijn ogen wel dat het iets met de software is.

Gebruik je overigens altijd een backup of een volledig schone installatie? Het kan echt enorm lang duren voordat een bug wordt aangepakt. Ik heb op mijn iPhone maandenlang last gehad van een witte adresbalk met witte tekst wanneer de nachtmodus werd ingeschakeld.

[ Voor 12% gewijzigd door NotSoSteady op 24-06-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
NotSoSteady schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:50:
[...]

Dat zou mij ook zorgen doen baren, je kan natuurlijk het apparaat retourneren en een nieuwe bestelling plaatsen dan weet je nagenoeg zeker of het aan de software en hardware ligt. Gebruik je altijd een backup of een volledig schone installatie? Het kan echt enorm lang duren voordat een bug wordt aangepakt. Ik heb op mijn iPhone maandenlang last gehad van een witte adresbalk met witte tekst wanneer de nachtmodus werd ingeschakeld.
Met dit soort issues eerst herinstalleren en backup terug, mocht dit niet werken zoals hier het geval is dan daarna schone installatie/herstel via de Mac dan gooit die het complete geheugen leeg inclusief iOS / iPadOS en krijg je een verse software terug maar ook daarmee blijft het probleem aanwezig.

Maar omdat er best wat klachten over zijn en het allemaal perfect werkt als screen record aanstaat gok/hoop ik dat het toch software matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Shoarma schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:00:
[...]

Met dit soort issues eerst herinstalleren en backup terug, mocht dit niet werken zoals hier het geval is dan daarna schone installatie/herstel via de Mac dan gooit die het complete geheugen leeg inclusief iOS / iPadOS en krijg je een verse software terug maar ook daarmee blijft het probleem aanwezig.

Maar omdat er best wat klachten over zijn en het allemaal perfect werkt als screen record aanstaat gok/hoop ik dat het toch software matig is.
Ik heb gister CoC uitgebreid getest. Switchen naar de bouwersbasis, met en zonder stagemanager, scherm roteren en minimaliseren maar bij mij blijft het soepel draaien, serieus. Misschien loopt de temp in de 11inch op. Wil je Mario kart eens testen of je tijdens het draaien van het beeld ook framedrops hebt? Want mariokart draait bij mij smooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Er zijn ook forums, bv op MacRumors dat de iPhone framedrops heeft en dan met name de 14pro Max. Is dat vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Ik heb de fps drop nu een keer waargenomen tijdens het minimaliseren van CoC. Tijdens het spelen heb ik nog geen problemen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
danjan2411 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 05:28:
Er zijn ook forums, bv op MacRumors dat de iPhone framedrops heeft en dan met name de 14pro Max. Is dat vergelijkbaar?
Denk wel dat het vergelijkbaar is met de 14 pro als ik het zo zie op youtube. De temperatuur kan het niet zijn omdat het vaak al gebeurd na het starten van de game met een “koude” iPad. Ook als de iPad wat gebruikt en iets warmer is, komt en verdwijnt het probleem net als met koude start. Merk vooral bij CoC als je een beetje ingezoomd zit en heen en weer gaat in de basis dat hij enorm stottert. Soms werkt even minimaliseren en terug dan is het weer even oké, soms switchen naar bouwerbasis en terug even oké. Maar heb ook al vaker meegemaakt dat het wel werkt zoals het hoort en de switch naar bouwerbasis dat die daar begint te klooien.

Het is heel goed waarneembaar als je wat inzoomt en snel rondjes draait met je vinger over het scherm.

Echter vandaag cod mobile eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd en tot nu toe nog geen drop gehad na een aantal potjes. Zag wel in de App Store dat er gister een update is uitgebracht. Dus kan niet met zekerheid zeggen of het door de herinstallatie komt of door de update. Maar had vorige week al een volledige device reset gedaan en was het nog aanwezig dus hoop dat de update uitkomst bied!

Van CoC is toevallig vandaag ook een update uitgekomen maar de fps drops zijn er nog steeds helaas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
Mario kart loopt ook niet heel soepel, zie daar ook geen 120 fps setting maar die draait i.i.g. wel stabiel op 60 merk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danjan2411
Shoarma schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Denk wel dat het vergelijkbaar is met de 14 pro als ik het zo zie op youtube. De temperatuur kan het niet zijn omdat het vaak al gebeurd na het starten van de game met een “koude” iPad. Ook als de iPad wat gebruikt en iets warmer is, komt en verdwijnt het probleem net als met koude start. Merk vooral bij CoC als je een beetje ingezoomd zit en heen en weer gaat in de basis dat hij enorm stottert. Soms werkt even minimaliseren en terug dan is het weer even oké, soms switchen naar bouwerbasis en terug even oké. Maar heb ook al vaker meegemaakt dat het wel werkt zoals het hoort en de switch naar bouwerbasis dat die daar begint te klooien.

Het is heel goed waarneembaar als je wat inzoomt en snel rondjes draait met je vinger over het scherm.

Echter vandaag cod mobile eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd en tot nu toe nog geen drop gehad na een aantal potjes. Zag wel in de App Store dat er gister een update is uitgebracht. Dus kan niet met zekerheid zeggen of het door de herinstallatie komt of door de update. Maar had vorige week al een volledige device reset gedaan en was het nog aanwezig dus hoop dat de update uitkomst bied!

Van CoC is toevallig vandaag ook een update uitgekomen maar de fps drops zijn er nog steeds helaas |:(
Ik heb op de forums van reddit en macrumours gelezen dat het probleem zou zijn opgelost in iPadOS 18 db2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoarma
danjan2411 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb op de forums van reddit en macrumours gelezen dat het probleem zou zijn opgelost in iPadOS 18 db2
Aah beter! Hopen dat iOS 18 snel uitkomt. Of tussentijdse update voor iOS 17 zou ook wenselijk zijn haha.
Ik hou het even in de gaten en als ik de tijd vind om zelf de beta te testen laat ik het weten hier!
Voor nu bedankt alvast voor de tijd en moeite! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danjan2411
Het probleem is met iPadOS 17.6 opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma
danjan2411 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 05:37:
Het probleem is met iPadOS 17.6 opgelost.
Bedankt voor de terugkoppeling! Wou het net gaan typen idd! CoC werkt weer super! Alleen CoD mobile is nu de gameplay vooralsnog goed met 120 fps alleen de menu’s zijn drama. Heb de beta optie uitstaan voor 60 fps in de menu’s. Aan maakt ook geen verschil. Denk dat de menu’s nu zelfs onder de 25 fps draaien. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Shoarma schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor de terugkoppeling! Wou het net gaan typen idd! CoC werkt weer super! Alleen CoD mobile is nu de gameplay vooralsnog goed met 120 fps alleen de menu’s zijn drama. Heb de beta optie uitstaan voor 60 fps in de menu’s. Aan maakt ook geen verschil. Denk dat de menu’s nu zelfs onder de 25 fps draaien. |:(
Een beetje off-topic, maar de framedrops die ik had op mijn 14 pro Max zijn ook opgelost. Na 1,5 jaar eindelijk mariokart super smooth. Ik begon al te twijfelen dat het aan de hardware lag. Wel jammer dat bugs soms zo lang duren voordat ze zijn opgelost. Ik denk dat ik mijn 14 pro Max nog maar een jaartje hou. Wel mooi dat alle problemen zijn opgelost met 17.6
Pagina: 1