32 inch monitor keuzehulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvesbrandsma
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-08 15:41
Ik zoek een?
32 inch quad HD monitor om mee te gamen en media te kijken op de bank 3 meter verderop. Speel singleplayer games zoals Stalker, Fallout en Starfield maar ook CS2. Ik neig naar IPS vanwege de kijkhoeken, kleuren en responstijden maar ben wel benieuwd wat anderen denken van VA. Ik heb wel 15 jaar gedaan met een 20 inch cinema display en nu een tijdje een 24 inch (16:10) afdankertje die mijn zucht naar een groter formaat heeft aangewakkerd. Heb het opgegeven om voor 16:10 te gaan gezien het beperkte aanbod dus 16:9 it is. Dit alles doe ik in een vrij donker deel van mij huis.

Wat is je budget?
Ik heb max 375 in mijn hoofd maar ik sta open voor goede argumenten om meer te investeren

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen merk voorkeur. Hoogte verstelbaarheid is belangrijk en USB hub zou mooi zijn. Deze laatste hoeft niet powered te zijn om als lader te fungeren. Minimaal 144 Hz. Game dus als sinds mensenheugenis op 60 Hz. Vroeger knalde ik Soldier of Fortune 2 op minuscule resolutie om de 120 Hz op mijn CRT te halen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
AMD Ryzen 5600, 16 GB, AMD RX 570. Ben van plan rond september -wanneer Stalker 2 uitkomt- te upgraden naar een 7700 XT of whatever dan de beste keus is.
Donkere omgeving dus

De schermen die ik overweeg:

- uitvoering: HP Omen 32q (780K0E9) Zwart
Er zijn twee modellen te koop en ik kan geen verschil in de specs bekennen.

- uitvoering: LG UltraGear 32GP850-B Zwart

- uitvoering: Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart

Zou ik toch uit de voeten moeten kunnen met VA? Ik ben immers 43 en mijn reactiesnelheid is niet meer wat ie was ;p De schermen die ik altijd heb gehad zijn ook altijd beeldbewerkingsschermen geweest dus ik ben enigzins verwend qua kleurweergave.

Ik ben ook wel benieuwd of er nieuwe hardware aan staat te komen die wellicht het wachten waard is. Haast heb ik niet. Misschien moet ik de aankomende BBG afwachten.

Alvast dank,

Yves

[ Voor 3% gewijzigd door yvesbrandsma op 24-06-2024 21:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oh wat naar dat hier nooit een reactie op is gekomen. Ik zit voor eenzelfde keuze, "de beste" 32inch monitor (voor mij).

Je zou vaak willen dat er niet zoveel keuze was want de keuze is natuurlijk weer reuze, je ziet door de bomen het bos niet meeren allemaal hebben ze altijd wel positieve en negatieve reviews. De een is heel enthousiast en noemt geen of nauwelijks nadelen en geeft 5 sterren, de ander zegt over hetzelfde product "backlight bleed" "ghosting" etc en geeft hem 1 of 2 sterren.
Dat maakt het er bepaald niet makkelijker op.

In plaats van zelf ook een topic te openen (waar wellicht ook geen reactie op zou komen) heb ik eerst even gezocht en vond dit topic.

Ik heb een jaar of 8 een HP Omen 32 VA 75hz gehad en die is altijd zeer goed bevallen. Deze kreeg echter steeds prominentere bleed linksonder waardoor het een continue oververlichte streep is geworden. En 75hz is ook niet meer van deze tijd eigenlijk, zeker neit aangezien ik inmiddels een RTX4070 heb en die met die 75hz nogal beperk in games etc.

Ik ben al een jaar of 2 een monitor aan het zoeken. Heb zelfs onlangs de ASUS OLED 4K van E1500 gekocht op een gegeven moment, omdat dat de ultieme leek, maar die heb ik gisteren geretourneerd, die gaf problemen en viel tegen.

Van mij hoeft dat OLED niet, 4K zag ik ook te weinig voordeel in, 2K vind ik eigenlijk prettiger ivm niet hoeven scalen en minder overschakelingen in resolutie (start/exit game).

Dus in mijn geval vind ik het budget niet belangrijk maar zie dat de meeste 2K 32" 160hz+ monitoren eerder in de prijsrange 300-550 euro ongeveer zitten. Helemaal prima.

Maar dan, IPS of VA, en welke??
Veel al gelezen en op Youtube bekeken maar ik weet inmiddels dat dat ook niet altijd zaligmakend is. Net zoals bovengenomende OLED alleen laaiend enthousiaste reviews krijgt en ik het vond tegenvallen en problemen mee had (die velen ermee blijken te hebben).

IPS ben ik erg bang voor vervelende waas/glow erover. Collega van mij had een wat duurdere 32" 4K IPS gekocht maar heeft hem ook teruggestuurd omdat hij die groenige glow erg vervelend vond.
Hebben ze dat allemaal, of sommige veel meer dan andere?
Overigens heeft HP ook weer een Omen 32q (die de topicstarter ook al noemt), alleen die is ineens 8bit ipv 10-bit zag ik. Zou geen groot verschil zijn maar als je toch kunt kiezen liever 10-bit.

Kortom:
Wie heeft (of kent) volgens hem (of haar) DE beste 32" 2K high-refresh-rate, non-curved, (liefst 10-bit) monitor met het mooiste beeld en zonder bleed/glow etc?

Een paar die ik zo gauw zag die OK lijken:
ASUS ROG Strix XG32AQ
Gigabyte AORUS FI32Q
Samsung Odyssey G5 G50D
Samsung Odyssey G5 G51C
Iiyama G-Master GB3271QSU-B1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, ik denk dat in dit topic geen leven meer gaat komen.
En aangezien ik nogal ongeduldig van aard ben heb ik maar na nog even wat rondzoeken tussen degene die ik zo snel even gebookmarked had vanuit de pricewatch en Youtube video's/reviews kijken een keuze gemaakt.
Net besteld:
LG UltraGear 32GP850-B Zwart

Want oioioi ik zit momenteel op een 27inch FHD monitor, en wat is dat dan behelpen, de 27inch valt mee, maar met FHD past er bijna niets op het scherm, een paar regels, alles lijkt wel heel erg ingezoomd, je zou eigenlijk moeten kunnen scalen naar 60 of 70% dan ipv alleen maar hoger dan 100 :) ....

Wellicht dat ik het hier nog even laat weten hoe het bevalt, de LG, als de topicstarter ook sowieso nog hier kijkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga het niet eens vertellen hoe hij bevalt. Er is echt niemand die het wat interesseert. :)
Zijn er echt zo weinig mensen geinteresseerd in deze combi 32" 1440p high refresh rate of die dat hebben?

In mijn ervaring is dat de perfecte combi. 2K of 4K zie je toch niet en heeft vooral ongemakken met scaling en enorm veel meer performance (en stroom) impact. En OLED is gewoon overrated en heeft ook vooral ongemakken (matige text weergave/inbranden, VEELS te duur etc). 32" Perfecte grootte ook voor 2K.

Maar ik ga het echt niet vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Monitoren zijn wat minder populair onderwerp. Maar een hele lap tekst helpt ook niet want het is wel heel veel om te lezen zo.

Natuurlijk is een ervaring leuk. Maar daar heb je de reviews sectie voor, waar men reviews kan schrijven bij de producten.

Er is zeker wel interesse. Maar binnen 3 uur antwoord willen én een megalap aan tekst helpen niet. En een eigen topic maken is eigenlijk altijd beter dan een bestaand topic "kapen" ;-)