Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanRaai89
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-04 23:28
Ik kocht bij *knip* Webwinkel drie 12TB Seagate Exos X18 harde schijven voor €170 per stuk.
De prjjs per terrabyte kwam neer op ongeveer €14.17. De volgende dag keek ik bij de track&trace en zag ik dat m'n bestelling retour was gegaan naar het magazijn. Ik ontving ook een mail waarin stond dat het om een "kennelijke vergissing" ging, en dat het niet de bedoeling was ze er voor die prijs erop te zetten.
Vergelijkbare schijven kosten rond de €17/TB (geen SMR, 256MB/s snelheid).
Zie ook:
https://tweakers.net/pric...e/932907;1165313;1403668/

Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes,

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 24-06-2024 21:24 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
*knip* Reageer constructief of reageer niet

[ Voor 82% gewijzigd door Touchdomex op 24-06-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 12TB

Die bedoel je? Al klopt de naam, het klopt niet met jouw 17 euro per TB, want dan zouden ze maar 194 euro zijn terwijl ze normaal al snel tegen de 300 euro aanzitten?

[ Voor 30% gewijzigd door President op 24-06-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:11
*knip* Reageer constructief of reageer niet

[ Voor 86% gewijzigd door Touchdomex op 24-06-2024 20:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:17
rond de 45% onder wat er in de pricewatch staat, is wel kennelijk niet de bedoeling zou ik zeggen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30
Wat is jouw referentie voor €17 per TB, zijn dat wel enterprise schijven uit een zelfde klasse met vergelijkbare eigenschappen voor levensduur en garantie, of kijk je dan naar de goedkoopste consumenten disks?

Voor Exos Enterprise schijven is €170 namelijk wel vrij goedkoop.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je de prijs al ‘per terabyte’ gaat vermelden, dan weet je het zelf ook wel hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanRaai89
Dennism schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:40:
Wat is jouw referentie voor €17 per TB, zijn dat wel enterprise schijven uit een zelfde klasse met vergelijkbare eigenschappen voor levensduur en garantie, of kijk je dan naar de goedkoopste consumenten disks?

Voor Exos Enterprise schijven is €170 namelijk wel vrij goedkoop.
Ik sorteerde gewoon op prijs/GB van laag naar hoog (in de Pricewatch).
De Exos X18 kwam daar het gunstigst uit, maar deze zijn ook wel goed:

Er zit niet super veel verschil in HDD's, zolang het maar geen SMR is. Verder zijn ze allen geschikt voor NAS.

[ Voor 8% gewijzigd door DvanRaai89 op 24-06-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanRaai89
eamelink schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:41:
Als je de prijs al ‘per terabyte’ gaat vermelden, dan weet je het zelf ook wel hè?
Waarom prijs/TB? Omdat dat is waar ik naar kijk. Dat is zowat het enige (naast SMR/CMR) waar ik naar kijk.
Ik ging naar de Pricewatch, selecteerde interne harde schijven, en sorteerde op prijs/GB. Toen kwam ik op de Exos X18 12TB.
De Exos X12 12TB was twee tientjes meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Lijkt mij niet op een kennelijke fout, aangezien de prijs zo dicht bij vergelijkbare producten zit en de nieuw prijs ook niet absurd veel hoger is. Dan mag je wat mij betreft als consument aannemen dat het gewoon een aanbieding oid was.

E: ik ben natuurlijk geen rechter oid

[ Voor 7% gewijzigd door Danny Phantom op 24-06-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
DvanRaai89 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:55:
[...]

Er zit niet super veel verschil in HDD's, zolang het maar geen SMR is. Verder zijn ze allen geschikt voor NAS.
Maar welk item is het nou in de prijswatch? Want van 17 per TB naar 14 per TB is slechts 36 euro bij een 12tb schrijf.

Dat terwijl ik alleen eentje met dezelfde naam tegenkom van normaal zo'n 25 euro per TB wat heel anders is dan jouw 17?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

De prijs is prima aannemelijk, het zit in de typische prijs range van dit soort producten. Ook vanuit historische prijzen is een daling van 40% niet onaannemelijk voor producten in deze categorie.

Maar gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen. Er zijn weinig mensen die naar een kantonrechter stappen voor paar honderd euro, en dat weten zij ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:07
Een 'kennelijke'/prijsfout is een prijs waarvan een ieder zegt: "Dit is absoluut onredelijk".
En met dat gegeven is het in de computercomponentenwereld een wild westen. Prijsdalingen van 75% zijn niet ongehoord.

Wat ook zwaar meeweegt is of de winkelier reclame maakte met het product met die prijs. Als die webwinkel in de pricewatch staat/stond met dat product voor die prijs, dan adverteert de winkelier actief met dat product.

Dat winkeliers koopovereenkomsten eenzijdig ontbinden en daarna een hogere prijs vragen, dat is natuurlijk vragen om problemen. Een winkelier heeft ook een verplichting om zorgvuldig zijn producten te koop te zetten. Ook kiest de winkelier er voor om koopovereenkomsten op afstand automatisch (zonder tussencontrole van een persoon) aan te gaan. Dan sta je als winkelier 2-0 achter.

Ik weet niet om wat voor prijsdalingspercentage het gaat, maar als het 75% of minder is dan zal de winkelier gewoon moeten leveren.

Neem maar eens contact op met de webshop en laat ze hun kant van het verhaal vertellen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

DvanRaai89 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:55:
[...]

De X12 is een slechte schijf die niet meer wordt verkocht en past dus niet in de vergelijking.
Schijven van 12 TB zie ik niet voor minder dan €238 (PW link), maar er is inderdaad wel een vergelijkbare 14 TB schijf van €229 en een 16 TB schijf van €272.

Juridisch gaat het erom of jij had moeten twijfelen aan de juistheid van de prijs en daarom onderzoek had moeten doen. Je zei dat je in de PW op prijs/TB hebt gesorteerd en bent vermoedelijk ook de 14 TB schijf voor €229 tegengekomen. In dat opzicht is 12 TB voor €170 niet opmerkelijk. Maar had je ook moeten zien dat andere winkels €256 willen hebben voor de X18 en dat €170 dus een wel erg lage prijs is? Ik denk het wel, omdat je in de PW niet naar een winkel kunt doorklikken zonder ook de andere prijzen te zien. Als de verkoper niets over een aanbieding vermeldde, is een korting van 1/3de van de prijs wel erg veel. Ik zou het laten rusten.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:42:

Dat winkeliers koopovereenkomsten eenzijdig ontbinden
Winkeliers ontbinden niets.
Houd op, daar zit toch niks courants tussen?

[ Voor 12% gewijzigd door fopjurist op 24-06-2024 21:51 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Fox schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:40:
De prijs is prima aannemelijk, het zit in de typische prijs range van dit soort producten.
Een nieuwe McLaren voor 30k is ook prima aannemelijk, want een Dacia is ook een auto met vier wielen, en kost dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:49:
[...]

De X12 is een slechte schijf die niet meer wordt verkocht en past dus niet in de vergelijking.

[...]

Schijven van 12 TB zie ik niet voor minder dan €238 (PW link), maar er is inderdaad wel een vergelijkbare 14 TB schijf van €229 en een 16 TB schijf van €272.

Juridisch gaat het erom of jij had moeten twijfelen aan de juistheid van de prijs en daarom onderzoek had moeten doen. Je zei dat je in de PW op prijs/TB hebt gesorteerd en bent vermoedelijk ook de 14 TB schijf voor €229 tegengekomen. In dat opzicht is 12 TB voor €170 niet opmerkelijk. Maar had je ook moeten zien dat andere winkels €256 willen hebben voor de X18 en dat €170 dus een wel erg lage prijs is? Ik denk het wel, omdat je in de PW niet naar een winkel kunt doorklikken zonder ook de andere prijzen te zien. Als de verkoper niets over een aanbieding vermeldde, is een korting van 1/3de van de prijs wel erg veel. Ik zou het laten rusten.

[...]

Winkeliers ontbinden niets.

[...]

Houd op, daar zit toch niks courants tussen?
Aanbiedingen van rond de 30% zijn niet uitzonderlijk, ze zijn er regelmatig zeker op technologische/computer producten.
Daarbij geef ik niet aan dat dit best een prijsfout had kunnen zijn maar zo een korting is niet zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59

ManiacsHouse

Scheisse!

Vind het eerder bijzonder dat het pakket eenmaal onderweg ze het terug kunnen halen. Of was dit zo'n track en trace dat de zending/nummer is aangemeld maar nog niet aan PostNL meegegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

DvanRaai89 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:21:
Ik kocht bij [Mbr]*knip* Webwinkel[/] drie 12TB Seagate Exos X18 harde schijven voor €170 per stuk.
De prjjs per terrabyte kwam neer op ongeveer €14.17. De volgende dag keek ik bij de track&trace en zag ik dat m'n bestelling retour was gegaan naar het magazijn. Ik ontving ook een mail waarin stond dat het om een "kennelijke vergissing" ging, en dat het niet de bedoeling was ze er voor die prijs erop te zetten.
Zie ook:

Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes,
Wij kunnen hier een hoop vinden, maar daar koop je niets voor. Aan jou de schone taak om de webwinkel te overtuigen dat het geen kennelijke fout was. Dat jij er vanuit mocht gaan dat de prijs scherp was, maar niet onredelijk laag. Je hebt niets geleverd gekregen, dus je moet zelf het zover krijgen dat zij dat alsnog gaan doen. Ik vrees dat je een procedure zult moeten starten.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:04
En met het starten van een procedure geef je aan dat deze deal zo speciaal was dat je bereid bent te procederen. Catch 22. ;)

Stond erbij dat hij van 260 naar 170 afgeprijsd was? Of was dat simpelweg de prijs zonder kortingen o.i.d. te noemen? Ik ga er even vanuit dat je de SATA uitvoering kocht en niet de SAS van 350 euro. Als de prijs zo uit de toon valt vergeleken met andere aanbieders, en er is geen sprake van een kortingsactie, dan wordt verwacht dat je de prijs controleert door contact met de aanbieder op te nemen. "Kennelijke vergissing" is niet voorbehouden aan de Macbook Pro voor een tientje.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46
Het beste advies is loslaten en doorgaan met leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Want je kan gelijk hebben: om het te krijgen kan je zo maar een traject van maanden en eventueel juridisch getouwtrek gaan krijgen. En de vraag is: is het je dat waard?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:36
fopjurist schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:49:
[...]
Ik denk het wel, omdat je in de PW niet naar een winkel kunt doorklikken zonder ook de andere prijzen te zien.
Dan kan elke goedkopere winkel zich toch erop beroepen "concurrentie heeft hogere prijzen en deze transactie is gewoon een foutje" bij elke transactie waar ze achteraf van af willen zien? Lijkt mij een pandora's box openen zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

grasmanek94 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Dan kan elke goedkopere winkel zich toch erop beroepen "concurrentie heeft hogere prijzen en deze transactie is gewoon een foutje" bij elke transactie waar ze achteraf van af willen zien? Lijkt mij een pandora's box openen zo..
Ja dat kan, zeker als het een enorm verschil is. En als dan op de product pagina ook niks van "speciale aanbieding" "op=op" staat, dan helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:28
NicoHF schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:08:
[...]

Aanbiedingen van rond de 30% zijn niet uitzonderlijk, ze zijn er regelmatig zeker op technologische/computer producten.
Daarbij geef ik niet aan dat dit best een prijsfout had kunnen zijn maar zo een korting is niet zeldzaam.
30% korting komt niet zo vaak voor als dat je doet voornemen. Zo een verlaging in prijs gaat vaak samen met diverse marketing-uitingen zoals: "Op = Op", "Aanbieding" of "Stunt" en dergelijke termen.
Dan is het een stuk aannemelijker, echter rust er nog steeds een verplichting bij de consument ok onderzoek te doen of prijzen wel kloppen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvanRaai89
ManiacsHouse schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 03:05:
Vind het eerder bijzonder dat het pakket eenmaal onderweg ze het terug kunnen halen. Of was dit zo'n track en trace dat de zending/nummer is aangemeld maar nog niet aan PostNL meegegeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4C5twntrtGVdf_84IGVCPJLHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaQfzvg4MNNWEGeMyBX2PWjk.jpg?f=fotoalbum_large
Dit verbaasde mij ook wel, eerlijk gezegd.

[ Voor 16% gewijzigd door DvanRaai89 op 26-06-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47
grasmanek94 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Ja en nee. Als jij als enigste 30% er onder gaat zitten met een product dat nog vol in productie is is dat best bijzonder. En is dat niet heel lastig. Maar gaan concurrenten redelijk met je mee of heb je mega uitverkoop dan is het weer niet zo bijzonder en grote kans dat het uitverkoop is vanuit bepaalde leveranciers.

En als het een foutje is is het toch ook een foutje? Of denk je echt dat een winkel al die moeite doet en het hele pakket weer terug stuurt? Die kost de winkel ook gewoon veel tijd(lees geld) en dat PostNL gaat ook gewoon geld innen voor het pakket. Dus dubbel geld.... en een negatieve ervaring van een klant zonder dat het ze een product hebben verkocht met hogere marges.

@DvanRaai89 ik zou je img even aanpassen.
Je postcode en plaatsnaam zijn zichtbaar en iedereen kan googlen op het adres van de winkel en op die manier achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
loki504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Ja en nee. Als jij als enigste 30% er onder gaat zitten met een product dat nog vol in productie is is dat best bijzonder. En is dat niet heel lastig. Maar gaan concurrenten redelijk met je mee of heb je mega uitverkoop dan is het weer niet zo bijzonder en grote kans dat het uitverkoop is vanuit bepaalde leveranciers.

En als het een foutje is is het toch ook een foutje? Of denk je echt dat een winkel al die moeite doet en het hele pakket weer terug stuurt? Die kost de winkel ook gewoon veel tijd(lees geld) en dat PostNL gaat ook gewoon geld innen voor het pakket. Dus dubbel geld.... en een negatieve ervaring van een klant zonder dat het ze een product hebben verkocht met hogere marges.

@DvanRaai89 ik zou je img even aanpassen.
Je postcode en plaatsnaam zijn zichtbaar en iedereen kan googlen op het adres van de winkel en op die manier achterhalen.
uitvoering: LG OLED evo C3 55" (C35) Zwart
Tja 1e beste product uit televisies uit PW.. dus alleen om die 30% kan de goedkoopste onder de afspraak uit komen?

PW is er juist voor om uit alle webwinkels de goedkoopste te kiezen, en het is juist normaal dat er soms 30-50% verschil in prijs kan zijn tussen goedkoopste en duurste.

uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed

ook 1e beste gepakt van PW CPU's: 35% verschil!

41% - uitvoering: Samsung Odyssey G8 OLED (LS34BG850SU) Zilver

23% - uitvoering: ASUS Vivobook Go 15 OLED E1504FA-L1367W

33% - uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB GDDR6

37% - uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB

35% - uitvoering: Samsung Galaxy A55 5G, 8GB ram, 128GB opslag Donkerblauw

43% - uitvoering: Apple AirPods Pro (2e generatie) met USB-c-oplaadcase (Wit)

36% - uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

35% - uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

Dus van alles hierboven mag men alleen bij de laptop uit gaan dat er geen fouten zijn?

Ik ben hier boven overal naar de PW gegaan, categorie geopend, en het 1e product aangeklikt. Niks speciaals gezocht, ik denk dat als ik ga zoeken dat ik grotere verschillen vind.

Ik herhaal.. heel de PW is juist ervoor om de goedkoopste te vinden, en blijkbaar werkt het. Mensen gebruiken de PW juist om de beste deal te vinden. Van fouten wordt bij de PW niet uit gegaan en dat is absoluut niet normaal om bij de PW fouten aan te nemen -- eerder uitzondering dan regel. En bij 40% verschil is het alsnog geen uitzondering.

[ Voor 22% gewijzigd door grasmanek94 op 26-06-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
grasmanek94 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:30:
[...]

uitvoering: LG OLED evo C3 55" (C35) Zwart
Tja 1e beste product uit televisies uit PW.. dus alleen om die 30% kan de goedkoopste onder de afspraak uit komen?

PW is er juist voor om uit alle webwinkels de goedkoopste te kiezen, en het is juist normaal dat er soms 30-50% verschil in prijs kan zijn tussen goedkoopste en duurste.

uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed

ook 1e beste gepakt van PW CPU's: 35% verschil

uitvoering: Samsung Odyssey G8 OLED (LS34BG850SU) Zilver

41%

uitvoering: ASUS Vivobook Go 15 OLED E1504FA-L1367W

23%

uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB GDDR6

33%

Dus van alles hierboven mag men alleen bij de laptop uit gaan dat er geen fouten zijn?

Ik ben hier boven overal naar de PW gegaan, categorie geopend, en het 1e product aangeklikt. Niks speciaals gezocht, ik denk dat als ik ga zoeken dat ik grotere verschillen vind.

Ik herhaal.. heel de PW is juist ervoor om de goedkoopste te vinden, en blijkbaar werkt het. Mensen gebruiken de PW juist om de beste deal te vinden. Van fouten wordt bij de PW niet uit gegaan en dat is absoluut niet normaal om bij de PW fouten aan te nemen.
Van alles welke je gelinkt hebt zitten vrijwel altijd 1 winkel die extreem dicht bij de goedkoopste zit. En niet die percentages die jij noemt. Dus kan je er vanuit gaan dat die prijzen kloppen. Maar een prijsverschil van 30% op de 2de winkel in de pricewatch kom je niet snel tegen.

En ja de pricewatch is er om de beste deal te vinden maar kan je ook direct inzicht geven in dat de deal te goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
loki504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:36:
[...]

Van alles welke je gelinkt hebt zitten vrijwel altijd 1 winkel die extreem dicht bij de goedkoopste zit. En niet die percentages die jij noemt. Dus kan je er vanuit gaan dat die prijzen kloppen. Maar een prijsverschil van 30% op de 2de winkel in de pricewatch kom je niet snel tegen.

En ja de pricewatch is er om de beste deal te vinden maar kan je ook direct inzicht geven in dat de deal te goed is.
Maar wat probeer je hier nou te zeggen? Want eerst zei je dat 30% verschil men moet gaan twijfelen en gaf je de implicatie dat de webshop dan onder de deal uit mag komen?

Als ik twee reputabele webshops pak zoals Megekko en Senetic (tweede en een-na laatste bij sommige producten) is het beeld niet anders.

[ Voor 8% gewijzigd door grasmanek94 op 26-06-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
grasmanek94 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Maar wat probeer je hier nou te zeggen? Want eerst zei je dat 30% verschil men moet gaan twijfelen en gaf je de implicatie dat de webshop dan onder de deal uit mag komen?
Ja als je als enigste 30% goedkoper ben dan je goedkoopste concurrent is de prijs misschien te mooi ja. En dan kan je onder de koop uitkomen als winkel.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 26-06-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
loki504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:38:
[...]

Ja als je als enigste 30% goedkoper ben dan je goedkoopste concurrent is de prijs misschien te mooi ja. En dan kan je onder de koop uitkomen als winkel.
En wie bepaald wie "de enigste" is? Als ik dan een onbekende webshop vind die niet bij de PW zit, en maar 15% verschil is, dan is het dus wel goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanRaai89
Ik heb trouwens letterlijk een week of twee terug een 65" LG G1 gekocht, welke net van €1900,- naar €1300,- was afgeprijsd.
(Ik ging voor de G1 omdat de G1, C1, B1, GX, CX, en BX de enige LG OLEDs zijn met BFI (Black Frame Insertion) op 120Hz (LG noemt dat OLED Motion Pro). De nieuwe modellen supporten dat allemaal niet.
Daarvoor had ik nog contact opgenomen met een andere winkel voor een 64" LG OLED, die mij de LG B4 aanboden voor €1299, i.p.v. €1899. Dit was een á twee maanden terug, gok ik.

[ Voor 26% gewijzigd door DvanRaai89 op 26-06-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
grasmanek94 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:40:
[...]

En wie bepaald wie "de enigste" is? Als ik dan een onbekende webshop vind die niet bij de PW zit, en maar 15% verschil is, dan is het dus wel goed toch?
Dan heb je iets meer kans maar ik acht die kans extreem klein tenzij je zelf snel een winkeltje opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
loki504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Dan heb je iets meer kans maar ik acht die kans extreem klein tenzij je zelf snel een winkeltje opzet.
Oke dus dan kan de winkel er niet onderuit, als ik een webshop open en dat product voor (goedkoopste)+15% aanbied?

Zie je niet hoe scheef dit allemaal is.. ik kan mij echt niet voorstellen dat een rechter dit als goed argument zal accepteren. Als er niks wijst op fouten en het is normaal dat er verschillen van 30-60% zijn tussen winkels, heeft de winkel gewoon pech als het die ene keer een fout maakte met een realistisch ogende prijs.
Kunnen we ook zien als leergeld.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 26-06-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
grasmanek94 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Oke dus dan kan de winkel er niet onderuit, als ik een webshop open en dat product voor (goedkoopste)+15% aanbied?

Zie je niet hoe scheef dit allemaal is.. ik kan mij echt niet voorstellen dat een rechter dit als goed argument zal accepteren. Als er niks wijst op fouten en het is normaal dat er verschillen van 30-60% zijn tussen winkels, heeft de winkel gewoon pech als het die ene keer een fout maakte met een realistisch ogende prijs.
Als de wil er niet voor een koopovereenkomst zal het al lastig worden voor een consument.
En 30 tot 60% tussen de goedkoopste winkel is niet normaal en wijst meestal op een fout ook was er geen mega korting actie op dat moment gaande. Dus ja ik twijfel of de rechter TS gelijk zal geven. Maar jij bent blijkbaar vrij zeker van jmzijn zaak. Ik zou bijna zeggen(spreekwoordelijk) draag het risico en sleep de winkel voor de rechter. Ik ben er alleen niet zo zeker van dat je het gaat winnen.

En de lg g1 waren de laatste model dus ja daar kan je wel een mooie deal scoren.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 26-06-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
SacreBleu schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:34:
[...]

30% korting komt niet zo vaak voor als dat je doet voornemen. Zo een verlaging in prijs gaat vaak samen met diverse marketing-uitingen zoals: "Op = Op", "Aanbieding" of "Stunt" en dergelijke termen.
Dan is het een stuk aannemelijker, echter rust er nog steeds een verplichting bij de consument ok onderzoek te doen of prijzen wel kloppen.
Artikelen met 30% of meer korting daarvan vind ik juist dat de prijs klopt, daar heb ik onderzoek naar gedaan anders weet ik niet zeker of ik wel voldoende korting krijg en het geen fictieve korting is.

Dat jij ze niet ziet betekend niet dat het niet zo vaak voorkomt.
Zo hou ik bv de bekende aanbiedingen site in de gaten en daar komen regelmatig dit soort kortingen voorbij.

Een echte prijsfout zijn bv artikelen die normaal €998 te koopt staan en per ongeluk voor €9.98 erop staan.
30% korting op elektronica niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Grannd

da Granndest

NicoHF schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Dat jij ze niet ziet betekend niet dat het niet zo vaak voorkomt.
Zo hou ik bv de bekende aanbiedingen site in de gaten en daar komen regelmatig dit soort kortingen voorbij.
Pepper (de bekendste aanbiedingensite?) heeft zelfs een speciale tag voor prijsfouten en 9 van de 10 keer worden die bestellingen niet of deels geleverd.

Want als je regelmatig aanbiedingen in de gaten houdt dan is het bij electronica bijna altijd oude modellen of modellen die slecht verkocht zijn (dus overschot op voorraad) waar de prijzen flink van zakken.
Als dat geldt voor de modellen SSDs van TS dan zou er in de eerste plaats niet zoveel discussie zijn in dit topic of het argument van TS dat het 'niet zoveel korting was' op gaat voor deze types en in de tweede plaats komt er dan snel genoeg een vergelijkbare aanbieding bij een andere webshop die om dezelfde reden van de schijven af moet.

TS moet zich troosten met de gedachte dat als dit geen kennelijke fout is, er snel genoeg een kans komt om een gelijkaardige aanbieding te vinden.
Jammer dat de webshop in dit geval niet coulant is, maar het is blijkbaar inderdaad een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
30% vind ik geen enorme prijsfout maar kan in de lijn van een aanbieding liggen. Is vast genoeg jurisprudentie over. Ben alleen een tijdje uit het consumenten/goederenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Grannd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 03:22:
[...]

Pepper (de bekendste aanbiedingensite?) heeft zelfs een speciale tag voor prijsfouten en 9 van de 10 keer worden die bestellingen niet of deels geleverd.

Want als je regelmatig aanbiedingen in de gaten houdt dan is het bij electronica bijna altijd oude modellen of modellen die slecht verkocht zijn (dus overschot op voorraad) waar de prijzen flink van zakken.
Als dat geldt voor de modellen SSDs van TS dan zou er in de eerste plaats niet zoveel discussie zijn in dit topic of het argument van TS dat het 'niet zoveel korting was' op gaat voor deze types en in de tweede plaats komt er dan snel genoeg een vergelijkbare aanbieding bij een andere webshop die om dezelfde reden van de schijven af moet.

TS moet zich troosten met de gedachte dat als dit geen kennelijke fout is, er snel genoeg een kans komt om een gelijkaardige aanbieding te vinden.
Jammer dat de webshop in dit geval niet coulant is, maar het is blijkbaar inderdaad een fout.
Ik heb het dan ook niet over prijsfouten maar 'normale' aanbiedingen.
Zo was er laatst de JBL xtreme 4 met 41% korting.
Dat is een 2024 model en zeker geen oude.
Samsung SD Evo plus 256gb, 33% korting.
En ga zo maar door.

Dus nogmaals 30% korting vind ik niet zo uitzonderlijk.
Hoop dat TS door gaat en zijn gelijk gaat halen zodat er meer jurisprudentie erover kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom dan? Want om te beginnen laten we duidelijk zijn, TS heeft geen cent verloren door de fout van de webshop. Als het dan een webshop is die constant valse prijzen toont als lokkertjes, dan is het natuurlijk goed dat ze daarop worden gepakt. Maar dat een webshop een keer een foutje maakt, en dan moet er direct van geprofiteerd kunnen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

NicoHF schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb het dan ook niet over prijsfouten maar 'normale' aanbiedingen.
Zo was er laatst de JBL xtreme 4 met 41% korting.
Dat is een 2024 model en zeker geen oude.
Samsung SD Evo plus 256gb, 33% korting.
En ga zo maar door.
Wat was de context van deze aanbiedingen? Maakte de winkel duidelijk dat het aanbiedingen waren, of was de prijs stilletjes aangepast?
Hoop dat TS door gaat en zijn gelijk gaat halen zodat er meer jurisprudentie erover kan komen
Jurisprudentie is niet nodig omdat de rechtsregel sinds de Otto-zaak onomstreden is. Het gaat erom of het prijsverschil zo aanzienlijk is dat een gemiddeld geïnformeerde consument, die zich globaal heeft georiënteerd op de prijzen van het product dat hij koopt, behoort te twijfelen over de juistheid van de prijs. Als de tien goedkoopste winkels allemaal 270-320 euro vragen, en één winkel heeft hem voor 170 euro zonder verdere mededelingen, dan is er reden tot twijfel.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1