Last van klimop buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-06-2024
Beste allemaal,

Via het dak van mijn achterburen begint de klimop (Hedera?) over mijn patiomuur van 3,5 meter hoog te groeien.

Op mijn patiomuur zit een houten verhoging van 20 cm. De klimop begint nu ook langzamerhand tussen de muur en houten verhoging door te groeien.

Ik heb al 2 keer in 3 weken tijd dit met moeite kunnen weghalen.

Het koophuis en de tuin van mijn achterburen is een grote zooi. Het huis lijkt verlaten.
Ik heb al 2 keer aangebeld maar niemand doet de deur open.
De buren ervan vertelde mij dat er soms buitenlandse mensen wonen die overal schijt aan hebben,

Het dak waar de klimop vandaan komt en is helemaal overgewoekerd door de klimop. Het dak bestaat uit asbest golfplaten.
Zelf kan ik er niet opkomen en hoveniers zullen zich er niet snel aan wagen door instortingsgevaar,

Wat kan ik nu het beste doen?

Ik denk eraan de rechtsbijstand in te schakelen maar ik vraag me af of dit wel veel zin heeft,

Ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vermoed dat de gemeente hier ook wel een mening overheeft. Misschien kan handhaving er ook wel iets mee.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Falcon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:01:
Ik vermoed dat de gemeente hier ook wel een mening overheeft. Misschien kan handhaving er ook wel iets mee.
Nee, gemeente doet niks hieraan.
Ze zeggen dat het geen publieke ruimte is en dat ik maar via de rechtsbijstand dit moest proberen te verhalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Foto beschikbaar? Dat helpt vaak bij het oplossen van dingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Briefje in de brievenbus? Of kijken of je via kadaster eigenaar kan achterhalen en die berichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcus93
No Hands schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:12:
Foto beschikbaar? Dat helpt vaak bij het oplossen van dingen.
Zie bijgevoegd,

De foto is genomen vanuit ons richting het dak van hun.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7BKrK2WBqlgQjjNIwwj3foKeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hdfjtHThV62x7WMnYHr0MdWg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
DarkFly schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:14:
Briefje in de brievenbus? Of kijken of je via kadaster eigenaar kan achterhalen en die berichten?
En als ze niks van zich laten horen en of niks eraan willen doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:14
Roundup?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Ik weet niet of zoiets lang werkt?
Daarbij Roundup is niet echt goedkoop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:07

St@m

@ Your Service

Wow.. ja.. dat ga je alleen oplossen door rigoreus te snoeien.. aan de andere kant.

Waarom kun je er zelf niet opkomen? Denk dat het wel stevig genoeg is om er (op je buik) overheen te gaan en aan de andere kant wild te gaan knippen.

[ Voor 47% gewijzigd door St@m op 24-06-2024 17:32 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Dennis1812

Amateur prutser

Meester Frank Visser benaderen?
Of toch rechtsbijstand.

Je kan dit enkel aan de andere kant snoeien. En dus zou je zonder toestemming hun tuin betreden. En daarmee ben jij strafbaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Als het asbest is, dan moet je daar niet tegen aan gaan snoeien... Gemeente serieus benaderen om dit op te lossen. Ook al weigeren ze de eerste keer. Je kunt vragen naar de wijkagent.

Die asbest moet er netjes af en de hedera eventueel ook meteen.
https://www.arbotechniek.nl/asbest/
https://www.asbest-subsid...dieregeling/regeling-2024

Eerste stap is dat je er achterkomt wie de eigenaar is van het huis...

[ Voor 13% gewijzigd door Playa del C. op 24-06-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
Paar brieven in de bus met vriendelijke verzoek dit op te lossen tot de erfgrens.
Geven ze hier geen gehoor aan, hovenier laten komen en kosten verhalen op de overburen.

Maar als je op een ladder gaat staan, dan kan je toch een behoorlijke hoeveelheid hedera in een stuk weg trekken?

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2024 17:34 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
LED-Maniak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:32:
Paar brieven in de bus met vriendelijke verzoek dit op te lossen tot de erfgrens.
Geven ze hier geen gehoor aan, hovenier laten komen en kosten verhalen op de overburen.

Maar als je op een ladder gaat staan, dan kan je toch een behoorlijke hoeveelheid hedera in een stuk weg trekken?
Een hovenier zal denk ik hier niet snel aan beginnen. Asbest golfplaten en een een dak wat erg oud is en zwak. ;(

Mijn muur is ruim 3,5 meter hoog. Probleem is dat moelijk een ladder er tegenkan gaan zettenomdat ik borders met palmbomen in mijn tuin heb staan met grind. Ik kan er moeilijk bijkomen...... :'( :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:17

Eix

Playa del C. schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:32:
Je kunt vragen naar de wijkagent.
:?
Dit staat geheel los van strafrecht. Wat moet de wijkagent hier dan mee?

Ik zou trouwens bij het Kadaster een uittreksel kopen met eigendomsinformatie. Wel even goed op letten dat je dit niet via zo’n commerciële website doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-04 23:04

Als ze in eerste instantie geen gehoor geven, denk je dat ze dan wel gehoor gaan geven als jij een factuur door de bus propt? Denk dat je dat antwoord ook zelf wel kan verzinnen.

Dit lijkt me dus geen oplossing.
Marcus93 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:22:
[...]

En als ze niks van zich laten horen en of niks eraan willen doen?
..als .. als..
Probeer het nu eerst eens in plaats van vooraf al scenarios te gaan bedenken.
Prop vanavond nog een brief in de brievenbus waarin je VRIENDELIJK vraagt of ze er iets aan kunnen doen.

niet geschoten is altijd mis.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
beste lijkt mij toestemming vragen om vanaf het andere erf zoveel als mogelijk weg te snoeien.
kennelijk is de eigenaar niet de bewoner, deze zal toestemming moeten geven hiervoor.
vraag is dus eerder: hoe kom je in contact met de eigenaar?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000

BCC

Gewoon met de heggenschaar er even langs fietsen is toch niet zo moeilijk ? Valt gewoon achter hun schuur.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Eix schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Een wijkagent weet misschien meer over deze woning en de (wisselende) bewoners. Ook kan een wijkagent doorverwijzen naar de juiste personen voor hulp bij burenoverlast. Of proberen contact te maken met de eigenaar van de woning.

https://www.politie.nl/in...t-doet-een-wijkagent.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Marcus93 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:38:
Ik kan er moeilijk bijkomen…
Moeilijk is iets anders dan onmogelijk. En anders even omlopen en via de straatkant even hun tuin in wanneer er niemand thuis is? Klimop afknippen net boven de grond, dan lost het vanzelf op. Wanneer de buren er niet/nauwelijks/nooit zijn en er niet naar omkijken zou je vast ook geen commentaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
als je een plank op die asbest platen legt kun je er vast op lopen en alles een meter van de kant wegknippen en terug gooien op hun hederabult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
BCC schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:49:
Gewoon met de heggenschaar er even langs fietsen is toch niet zo moeilijk ? Valt gewoon achter hun schuur.
Heggeschaar?
Ik zal een dezer dagen eens een foto nemen vanuit hun thuis. Het zijn grote wortelstokken. Daar moet je met een flinke zaag doorheen gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
BCC schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:49:
Heggeschaar?
Ik zal een dezer dagen eens een foto nemen vanuit hun thuis. Het zijn grote wortelstokken. Daar moet je met een flinke zaag doorheen gaan....
No Hands schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:57:
als je een plank op die asbest platen legt kun je er vast op lopen en alles een meter van de kant wegknippen en terug gooien op hun hederabult.
Ik weeg 100 kg. Ik zak door het dak dadelijk ( en dat is geen grapje)
Zelfs een hovenier zal hier niet snel zijn vingers aan durven branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 07:26

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

*knip*
Dan stellen we het niet voor aub.

>:)

Oeps, denk iets te rigoureus… 8)

[ Voor 46% gewijzigd door tweakduke op 24-06-2024 21:24 ]

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Dat is al flink gegroeid inderdaad.

Zou niet snel bij iemand anders in de tuin gaan of op het dak voor dat je het weet heb je problemen of gaat er iets stuk en wordt je aansprakelijk gesteld.
Met een flinke snoeischaar kom je een heel eind maar dat spul groeit als kool.

Ik zou denk ik een Telescopische takkenzaag gebruiken vanaf je eigen erf. Die kan je krijgen met een lengte van 4-6 meter haal je alle grote taken eraf ben je er weer een seizoen vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:29
Marcus93 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:59:
Beste allemaal,

Via het dak van mijn achterburen begint de klimop (Hedera?) over mijn patiomuur van 3,5 meter hoog te groeien.

Op mijn patiomuur zit een houten verhoging van 20 cm. De klimop begint nu ook langzamerhand tussen de muur en houten verhoging door te groeien.

Ik heb al 2 keer in 3 weken tijd dit met moeite kunnen weghalen.

Het koophuis en de tuin van mijn achterburen is een grote zooi. Het huis lijkt verlaten.
Ik heb al 2 keer aangebeld maar niemand doet de deur open.
2 keer aangebeld? Waarom bel je niet iedere dag aan? Je hebt er al weken last van en je bent maar 2 keer langsgeweest?
De buren ervan vertelde mij dat er soms buitenlandse mensen wonen die overal schijt aan hebben,
Maakt het uit dat buitenlandse mensen zijn? Kennelijk zijn er soms wel mensen aanwezig, dus vaker aanbellen.
Het dak waar de klimop vandaan komt en is helemaal overgewoekerd door de klimop. Het dak bestaat uit asbest golfplaten.
Zelf kan ik er niet opkomen en hoveniers zullen zich er niet snel aan wagen door instortingsgevaar,

Wat kan ik nu het beste doen?

Ik denk eraan de rechtsbijstand in te schakelen maar ik vraag me af of dit wel veel zin heeft,

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Eix schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:39:
[...]

De politie is er niet alleen maar om bonnen uit te schrijven, maar ook om de orde te handhaven en contact te houden in de wijk. Er is hier waarschijnlijk meer aan de hand dan een buurman die geen zin heeft om de tuin te snoeien. Ik zou dus inderdaad even contact zoeken met de wijkagent, de agent het verhaal uitleggen en laten meedenken. Dat doen die persoon waarschijnlijk graag en anders kan de agent je doorverwijzen naar de juiste persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat dak is dus niet van jou. Deel wat over de erfgrens hangt mag je weghalen, zou ik doen zo ver als je er bij kunt, desnoods een telescopische heggenschaar huren.
Dat je dat je mooie perkje kost: is de enige manier om er aan jouw kant bij te komen, wil je niet door een asbest dak zakken. Als ze dat weg willen halen moet dat sowieso via jouw kant, of jij het nu doet of de buren dat doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Mij lijkt dat de grootste 'zooi' gewoon aan hun kant zit. Op een gegeven moment wordt het gewicht van de klimop (+ wat er onder/tussen zit) zo groot dat de boel instort.
Wettelijk gezien mag je alleen (met hun toestemming) overhangende takken over de erfgrens weghalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb nog een alternatief voor je: die overhangende slierten geleiden weer terug onder het dak. Groeit vanzelf verder als er ook maar een beetje licht is. Slierten weg en de natuur fixt dat dak wel voor je ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:48
Als er inderdaad bijna nooit iemand is, dan zou ik gewoon even omlopen en dat hele ding vlak boven de grond snoeien. En dan van hun kant zoveel mogelijk terugtrekken en bij hen op een hoop gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
DonJunior schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Als ze in eerste instantie geen gehoor geven, denk je dat ze dan wel gehoor gaan geven als jij een factuur door de bus propt? Denk dat je dat antwoord ook zelf wel kan verzinnen.

Dit lijkt me dus geen oplossing.
Dat is gewoon hoe het werkt: https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/
Is al wel vaker besproken hier. Buren zijn verplicht gehoor te geven aan jouw verzoek hun bomen en struiken te onderhouden.

Als die mensen er nooit zijn, briefje in de bus. Ik ben er ook vaak niet maar brandalarm ging midden in de nacht af.. briefje van de buurvrouw las ik wel. Briefje heeft wellicht meer zin dan aanbellen op tijden wanneer het jou uitkomt maar de buren er niet zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2024 21:41 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Hoe iets wettelijk werkt is vaak heel simpel en gemakkelijk. Paar keer waarschuwen, tuinier bellen en rekening in de brievenbus om je geld terug te krijgen.

In de praktijk kan het erg veel tijd en energie kosten voordat je geld terug ziet (als je het ooit al terugziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Groningerkoek schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Hoe iets wettelijk werkt is vaak heel simpel en gemakkelijk. Paar keer waarschuwen, tuinier bellen en rekening in de brievenbus om je geld terug te krijgen.

In de praktijk kan het erg veel tijd en energie kosten voordat je geld terug ziet (als je het ooit al terugziet)
Hoe dan ook zal er gesnoeid moeten worden toch? ;)

Maar goed, achmea zegt: eerst waarschuwen, doen ze niets, dan mag je tot erfgrens zelf wegsnoeien maar kosten niet verhalen: https://www.achmearechtsb...takken-buren-terugsnoeien

Ik zou beginnen met wat dringende brieven en bij geen gehoor daarna een wijkagent inschakelen. Hier in de wijk komen die ook opdraven voor dit soort dingen. Ze kunnen er weinig mee doen, maar wel indruk maken op de bewoners.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2024 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Marcus93 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Heggeschaar?
[...]

Ik weeg 100 kg. Ik zak door het dak dadelijk ( en dat is geen grapje)
Zelfs een hovenier zal hier niet snel zijn vingers aan durven branden
Dus alles wat hier in het topic gesuggereerd wordt wuif je weg, wat verwacht je precies van ons?
Zelf doen vind je allemaal niet kunnen.
Een ander laten doen die zal er vast niet aan beginnen heb je al besloten.
Langsgaan tot je iemand aantreft lijk je ook al opgegeven te hebben.
Veel meer opties heb je niet he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:15

Sebastiaan

....

Wellicht ook even bij de buren van de achterbuurman aanbellen of zij weleens contact hebben met de eigenaar, of zelfs een emailadres of telefoonnummer hebben, zodat je afspraken kan maken om te snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou gewoon elke dag aanbellen. Mocht je na 3 weken o.i.d. nog steeds niemand te pakken hebben dan gewoon lekker snoeien en het afval in hun tuin gooien.
snip: geen illegale opties opperen

[ Voor 25% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 06:15 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
KernelPanic schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:19:
Dat is al flink gegroeid inderdaad.

Zou niet snel bij iemand anders in de tuin gaan of op het dak voor dat je het weet heb je problemen of gaat er iets stuk en wordt je aansprakelijk gesteld.
Met een flinke snoeischaar kom je een heel eind maar dat spul groeit als kool.

Ik zou denk ik een Telescopische takkenzaag gebruiken vanaf je eigen erf. Die kan je krijgen met een lengte van 4-6 meter haal je alle grote taken eraf ben je er weer een seizoen vanaf.
Misschien wel, alleen het groeit ook langzaam tussen de kieren van mijn patiomuur en houten verhoging op de muur.
Dat zijn een paar kleine blaadjes.
Een heggeschaar zal niet werken en als ik die blaadjes eruit trek met veel moeite dan binnen 2-3 weken is het weer terug.

Ik vind dat mijn achterburen dit moeten oplossen. Het is hun plant/ boom en ik heb er last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
snip: geen illegale opties bespreken

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Groningerkoek schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:39:
Als er inderdaad bijna nooit iemand is, dan zou ik gewoon even omlopen en dat hele ding vlak boven de grond snoeien. En dan van hun kant zoveel mogelijk terugtrekken en bij hen op een hoop gooien.
Onbegonnen werk. Ik zal een dezer dagen fotos maken van het begin vd plant. Je schrikt je rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

snip, illegaal

[ Voor 102% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 06:17 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Hedera van dit formaat krijg je niet plat met glyfosaat, misschien dat hier en daar een takje afsterft maar dat is het ook wel.

Enige wat helpt is afknippen/doorzagen op de gewenste hoogte, rest gewoon laten zitten, gaat vanzelf dood.

Ik ga hier ook van tijd tot tijd het gemeenteplantsoen in om de bomen te bevrijden van hop. Stengels bij de grond afknippen en de troep die in de bomen hangt sterft gewoon af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
Marcus93 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:44:
[...]

Onbegonnen werk. Ik zal een dezer dagen fotos maken van het begin vd plant. Je schrikt je rot.
Ik ben bijna klaar met het achterste stuk tuin van 200 vierkante meter van mijn schoonouders leeg te maken waar het laatste onderhoud/snoeiwerk begin jaren 90 is geweest en ik inmiddels aan de 3e ketting toe ben op de zaag :P kom maar op met dat plantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Laatst online: 20-04 18:33
Adblue is ook een aanrader voor vervelende planten, spul ontrekt vocht en kristalliseerd in openlucht. gebruik het zelf altijd tegen onkruid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:00
De gemeente doet hier niks aan inderdaad, het is iets tussen 2 buren.
Waar de gemeente wel over gaat is de bouwkundige staat van de woning. Zo te zien lijkt de achtergevel een bouwval / niet af.
Indien vriendelijke briefjes niet helpen, dan kun je eventueel via de gemeente de eigenaar in aktie krijgen om e.e.a. bewoonbaar te krijgen. Een soort breekijzer. Je kunt daarbij ook aangeven dat het asbestdak niet beter wordt door de woekerende beplanting.

Voordat je de gemeente inschakelt zou ik eerst maximaal inzetten op normaal overleg. Hoe kijken de andere buren hier tegenaan? Zijn er meer die er last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek

[ Voor 130% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:29
Watert dat dak af richting jou? Ik dacht dat niet mocht, water lozen bij buren... Maargoed

Hier kan je toch met een rwformladder langs gaan staan en dan elektrische snoeier / kantenmaaier even alles wat erop ligt zo weghalen?

Hedera groeit snel, maar geen meters per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:TS helpen met advies is prima, maar wel binnen de wet. Reacties die hier niet aan voldoen (en reacties daarop) zijn verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:43
Krijg je gratis parkinson bij.

Inderdaad de gemeente bellen. Of de plant onherstelbaar kapot knippen aan de onderzijde, zie ik ook vaak voorbij komen als tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:30

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Orangelights23 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:58:
[...]

Of de plant onherstelbaar kapot knippen aan de onderzijde, zie ik ook vaak voorbij komen als tip.
Als klimopliefhebber (ja, ze bestaan) kan ik melden dat dat niet altijd werkt. Ik dacht dat er eentje na een verbouwing ook onherstelbaar was verminkt, maar nee, geef ze de tijd en ze lopen weer uit.

Dus ja, blijven aanbellen, en vraag of de buren naast dit huis meer weten. Of misschien een idee voor een gezellige buurtmiddag**. 'Kom vanaf 14.00 allemaal klimop snoeien op nummer 13. Daarna bbq, bier en ballen*.'

* mocht het EK nog bezig zijn.
** in overleg met de bewoners natuurlijk. Wie weet willen ze er wel iets aan doen, maar lukt het om een of andere reden niet (geen aanhanger om het snoeisel naar de milieustraat te brengen kan voor sommigen al een enorme hindernis zijn. Vast wel een kar te regelen).

[ Voor 16% gewijzigd door VeertienKaVier op 25-06-2024 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

VeertienKaVier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:19:
[...]

Als klimopliefhebber (ja, ze bestaan) kan ik melden dat dat niet altijd werkt. Ik dacht dat er eentje na een verbouwing ook onherstelbaar was verminkt, maar nee, geef ze de tijd en ze lopen weer uit.

Dus ja, blijven aanbellen, en vraag of de buren naast dit huis meer weten. Of misschien een idee voor een gezellige buurtmiddag**. 'Kom vanaf 14.00 allemaal klimop snoeien op nummer 13. Daarna bbq, bier en ballen*.'

* mocht het EK nog bezig zijn.
** in overleg met de bewoners natuurlijk. Wie weet willen ze er wel iets aan doen, maar lukt het om een of andere reden niet (geen aanhanger om het snoeisel naar de milieustraat te brengen kan voor sommigen al een enorme hindernis zijn. Vast wel een kar te regelen).
Laat dit voorjaar een grote vlinderstruik tot enkel hoogte gesnoeid. Ik werd verketterd voor de moord op die plant.... Guess what? Hij is er weer. Die Hedera gaat gewoon weer uitlopen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
LED-Maniak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:40:
[...]

Dat is gewoon hoe het werkt: https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/
Is al wel vaker besproken hier. Buren zijn verplicht gehoor te geven aan jouw verzoek hun bomen en struiken te onderhouden.

Als die mensen er nooit zijn, briefje in de bus. Ik ben er ook vaak niet maar brandalarm ging midden in de nacht af.. briefje van de buurvrouw las ik wel. Briefje heeft wellicht meer zin dan aanbellen op tijden wanneer het jou uitkomt maar de buren er niet zijn.
Ik geloof je dat het zo werkt, maar van een kale kip kun je niet plukken. De situatie zoals geschetst vraag ik me af of je dan ooit je geld nog gaat zien.
In je recht staan is zoals altijd nog heel wat anders dan je recht krijgen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Groningerkoek schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:10:
[...]

Ik ben bijna klaar met het achterste stuk tuin van 200 vierkante meter van mijn schoonouders leeg te maken waar het laatste onderhoud/snoeiwerk begin jaren 90 is geweest en ik inmiddels aan de 3e ketting toe ben op de zaag :P kom maar op met dat plantje.
Knap hoor.

Kan ik jou niet inhuren?

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

Het is niet alleen subjectieve overlast. Die worteltjes slopen dat asbestdak. Misschien maakt dat het toch iets voor de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 11:38
Lekker lakse houding van de gemeente ook zeg. Die kunnen er zeker wat aan doen als er een gevaarlijke situatie is.
En dat lijkt me het geval met dat asbest-dak. Zo te zien op de foto is het huis even goed onderhouden als de hedera.

Maar misschien kunnen die mensen het wel niet onderhouden om wat voor reden dan ook.
Dus wellicht kun je dan via de gemeente of wijkagent (of maatschappelijk werk) aangeven dat je je zorgen maakt over die mensen c.q. de situatie. En dat je bereid bent om te helpen waar mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-04 13:49

Sharky

Skamn Dippy!

Ik ben altijd pro-groen en in samenspraak dingen oplossen, maar in dit geval zou ik na een paar pogingen ook wat rigoreuzer te werk gaan. Dan maar een keer de hedera onderaan bij de stam(men) doorzagen. Nadeel is dat hedera een hardnekkige plant is die zodra hij de grond raakt nieuwe wortels aanmaakt, die heb je niet zomaar weg.

Ik zou niet met round-up aan de gang gaan. Dat is echt heel slecht voor je gezondheid en voor het overige groen in de omgeving.

[ Voor 16% gewijzigd door Sharky op 25-06-2024 09:02 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:41:
Het is niet alleen subjectieve overlast. Die worteltjes slopen dat asbestdak. Misschien maakt dat het toch iets voor de gemeente.
Daarom mag je het ook niet lostrekken maar moet je het op de gewenste hoogte beneden afzagen en gewoon dood laten gaan. Als je de Hedera van de asbest trekt komt er asbest vrij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 13:13
Die Hedera gaat het dak aantasten waardoor dit in kan storten en/of er losse stuk(jes) danwel losse vezels ontstaan. Die kunnen met een storm makkelijk in de buurt verspreid worden. Dit geldt trouwens ook voor het mos wat op het dak zit. Dus is er potentieel gevaar voor asbestbesmetting en als je in de buurt asbesthoudend mos aantreft dan is dit gevaar niet potentieel. Het dak watert af naar de tuin, onder het dak zal vermoedelijk sprake zijn van een bodemverontreiniging met asbest

Je zal allereerst moeten vaststellen wie de eigenaar is, die is verantwoordelijk. Dus zoals eerder gezegd, in het kadaster kijken. Dan weet je ook wie je aan moet spreken, naast natuurlijk de bewoner.

Dan aanschrijven dat ze de Hedera moeten onderhouden en dat ze het dak moeten laten onderhouden (moet onder asbestcondities). Wijs ze (niet uitputtend) op de risico's die je voor je ziet en wijs ze op de stappen die je zelf al hebt ondernomen om met hen in contact te komen (en zoals eerder gezegd : 2x aanbellen is niet genoeg, minimaal ook eerst een briefje waarin je de bewoners vraagt om de Hedera te snoeien). Qua aansprakelijkheid geef je een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee maanden, waarin ze de risico's op gezondheidsschade en financiële schade moeten voorkomen. Dan bij voorbaat (niet uitputtend) aansprakelijk stellen voor :
1) schade ten gevolge van de Hedera
2) kosten voor het snoeien van de plant vanuit jouw zijde
3) mogelijke schade doordat asbest verspreid raakt bij storm of anderszins
4) mogelijke gezondheidsschade door het niet onderhouden van het asbestdak
5) bijkomende juridische kosten

Een verhuurder zal, naar ik aanneem, geen probleem hebben om die Hedera af te zagen. En is vermoed zelfs dat de verhuurder geen idee heeft dat er een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Klinkt een beetje alsof het huis van de buren verhuurd wordt. Dus zelfs al zou je iemand te spreken krijgen die daar zit, is de kans dat zij tijd en/of geld uit willen geven voor het verwijderen van de herdera minimaal.

Dus zoals iemand anders al voorstelde: ga bij het Kadaster na wie de eigenaar is en spreek die rechtstreeks aan in plaats van jezelf te frustreren met briefjes in bussen doen en discussies voeren met eventuele huurders die er toch niks aan gaan doen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
DonJunior schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:40:
[..]

..als .. als..
Probeer het nu eerst eens in plaats van vooraf al scenarios te gaan bedenken.
Prop vanavond nog een brief in de brievenbus waarin je VRIENDELIJK vraagt of ze er iets aan kunnen doen.

niet geschoten is altijd mis.
@Marcus93 Is het gisteren nog gelukt om een briefje in de deur te doen?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:28

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Pietervs schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:34:
Klinkt een beetje alsof het huis van de buren verhuurd wordt. Dus zelfs al zou je iemand te spreken krijgen die daar zit, is de kans dat zij tijd en/of geld uit willen geven voor het verwijderen van de herdera minimaal.
Stel op bing bijvoorbeeld de vraag "what do you know about _straatnaam_nummer_plaats" en je vind al veel info.
Wellicht staat het huis op airbnb of booking (of vergelijkbaar)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15
Ik had exact hetzelfde probleem met de klimop van de buurman.
Nu had in via een grote webwinkel Steindusche besteld voor het reinigen van mijn asbestplaten ;-)
Ziedaar het probleem van de klimop ook meteen opgelost na een aantal dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Je zal maar lekker onder je palmboompje zitten in de stikkende hitte en dat dak zakt even in met een stofwolk van asbest over je tuin heen.

Bel de omgevingsdienst even op, dit is gewoon een risico voor je gezondheid en staat nog los van de schade die deze klimop op jouw erf kan aanrichten. Die aanhechting krijg je amper ergens vanaf en die houten borders gaan dubbel zo snel rotten als die eenmaal grip krijgt.

Als mens heb je een eigen verantwoording en als je die niet neemt dan staan daar gevolgen tegenover. Het moet niet zo zijn dat de TS degene is die actie moet ondernemen op andermans laksheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Marcus93 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Knap hoor.

Kan ik jou niet inhuren?

Succes!
Als je de reiskosten ook vergoed voor iemand die in Zweden woont dan kunnen we het bespreken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcus93
Kleine Update;,

Ik ben zojuist naar mijn achterburen gegaan.
Het huis was weer helemaal verlaten en ze hadden de deurbel verwijderd.

Toen zag ik iemand met een motor vanuit hun tuin de wegopgaan. Ik hield hem aan en vertelde hem de situatie.
De jongen vertelde dat ze aan het renoveren waren en dat dit ook zou worden opgelost.

Ik zie inderdaad een grote container met zand staan maar de vraag is natuurlijk wanneer dit zal worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Groningerkoek schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Als je de reiskosten ook vergoed voor iemand die in Zweden woont dan kunnen we het bespreken :P
Ai dat word lastig. laat maar O+
Bedankt in ieder geval ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Marcus93 op 25-06-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje_boos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-06-2024

2X een gewone brief en 1x een aangetekende* brief sturen reageren ze dan nog niet dan heb je pas heb je het recht om de klimop te snoeien aan jou zijde en de kosten daarvan kan je op hun verhalen..
Let wel goed op, je mag NIET bij de buren in de tuin komen maar wel mag je de snoei afval in hun tuin deponeren.

Maar ik zou zeker de asbest platen laten verwijderen, niet alleen voor je eigen gezondheid maar ook voor de overige buren,

* Zowel in het Nederlands als in het Engels evt met google translate vertaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Raafje68 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:50:
Ik had exact hetzelfde probleem met de klimop van de buurman.
Nu had in via een grote webwinkel Steindusche besteld voor het reinigen van mijn asbestplaten ;-)
Ziedaar het probleem van de klimop ook meteen opgelost na een aantal dagen.
Wat is dat precies. soort zout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Marcus93 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:37:
Kleine Update;,

Toen zag ik iemand met een motor vanuit hun tuin de wegopgaan. Ik hield hem aan en vertelde hem de situatie.
De jongen vertelde dat ze aan het renoveren waren en dat dit ook zou worden opgelost.

Ik zie inderdaad een grote container met zand staan maar de vraag is natuurlijk wanneer dit zal worden opgelost.
Vraag anders of je de klimop alvast door mag zagen/knippen bij de 'stam'. Dan groeit het niet verder, gaat dat ding langzaam dood en is later ook beter te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
Bolletje_boos schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:39:
[...]

2X een gewone brief en 1x een aangetekende* brief sturen reageren ze dan nog niet dan heb je pas heb je het recht om de klimop te snoeien aan jou zijde en de kosten daarvan kan je op hun verhalen..
Let wel goed op, je mag NIET bij de buren in de tuin komen maar wel mag je de snoei afval in hun tuin deponeren.

Maar ik zou zeker de asbest platen laten verwijderen, niet alleen voor je eigen gezondheid maar ook voor de overige buren,

* Zowel in het Nederlands als in het Engels evt met google translate vertaald.
Ik probeer zoiezo zoveel mogelijk zelf te snoeien maar ik kom er gewoon erg moeilijk bij. Ik durf ook niet het dak op ( wat zoiezo erg lastig te bereiken is) door mijn gewicht en golfplaten asbest dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
MrXzombie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:45:
Je zal maar lekker onder je palmboompje zitten in de stikkende hitte en dat dak zakt even in met een stofwolk van asbest over je tuin heen.

Bel de omgevingsdienst even op, dit is gewoon een risico voor je gezondheid en staat nog los van de schade die deze klimop op jouw erf kan aanrichten. Die aanhechting krijg je amper ergens vanaf en die houten borders gaan dubbel zo snel rotten als die eenmaal grip krijgt.

Als mens heb je een eigen verantwoording en als je die niet neemt dan staan daar gevolgen tegenover. Het moet niet zo zijn dat de TS degene is die actie moet ondernemen op andermans laksheid.
Exact,
ALs het mij te lang gaat duren stuur ik de rechtsbijstand op hen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus93
_JGC_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Daarom mag je het ook niet lostrekken maar moet je het op de gewenste hoogte beneden afzagen en gewoon dood laten gaan. Als je de Hedera van de asbest trekt komt er asbest vrij.
Ligt de verantwoordelijkheid niet bij de koper van het huis en dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15
Marcus93 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Wat is dat precies. soort zout?
Het is een vloeistof en daar houd mijn kennis op maar werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Marcus93 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:37:
Kleine Update;,

Top dat je de huidige verantwoordelijk hebt gesproken, ga er een goed gesprek mee aan de volgende keer en geef aan dat je hier al langere tijd hinder van ondervind en de nodige risico’s hieraan hangen. Dat je er enorm naar uitkijkt om alles weer netjes te zien aan die kant van de muur maar of ze wel willen beginnen met de klimop aangezien de rest van de verbouwing/renovatie voor hun eigen genot is en dit ene met jouw woongenot te maken heeft.

Anders gewoon de omgevingsdienst inschakelen maar wellicht heb je geluk en zijn het een paar mensen die je begrijpen en het morgen al weg halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:22
Raafje68 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:51:
[...]

Het is een vloeistof en daar houd mijn kennis op maar werkt perfect.
Ha, mooi advies hoor. Werkt vast ook goed. Maar ik zou zelf wel drie keer nadenken voor ik een "onbekende schoonmaak vloeistof" over iemand anders dak giet. Voor je het weet heb je een milieudelict aan je broek, of erger: kinderen met brandwonden, dode of zieke huisdieren, et cetera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Valorian schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Ha, mooi advies hoor. Werkt vast ook goed. Maar ik zou zelf wel drie keer nadenken voor ik een "onbekende schoonmaak vloeistof" over iemand anders dak giet. Voor je het weet heb je een milieudelict aan je broek, of erger: kinderen met brandwonden, dode of zieke huisdieren, et cetera.
Het lijkt een alg/mos verwijderaar. Berucht omdat katten het gaan oplikken en hierdoor hun tong verbranden.
Beter niet gebruiken dus, als je dieren een beetje lief hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LED-Maniak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Het lijkt een alg/mos verwijderaar. Berucht omdat katten het gaan oplikken en hierdoor hun tong verbranden.
Beter niet gebruiken dus, als je dieren een beetje lief hebt.
https://www.amazon.nl/Ste...afbreekbaar/dp/B01CVAFNJO
Steen reiniger dus, al gebruiken de meeste mensen hem als zeer effectieve onkruidbestrijding getuige de reviews.
Lijkt dus een probaat middel, zolang je het maar spuit en geen plassen achter laat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:13:
[...]

https://www.amazon.nl/Ste...afbreekbaar/dp/B01CVAFNJO
Steen reiniger dus, al gebruiken de meeste mensen hem als zeer effectieve onkruidbestrijding getuige de reviews.
Lijkt dus een probaat middel, zolang je het maar spuit en geen plassen achter laat.
Volgens de verpakking:

Giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.

Zeer giftig voor in het water levende organismen.

Probaat middel om werkelijk al het bodem- en waterleven langdurig te vernietigen, net zoiets als round-up. Zwaar vergif dus. Werkelijk belachelijk dat dit spul gewoon verkocht mag worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Werkelijk belachelijk dat dit spul gewoon verkocht mag worden.
Azijn gaat ook met 5 liter verpakkingen de deur uit op diverse plaatsen en dat mag ook nog steeds verkocht worden terwijl dat ook niet heel gezond is voor planten en dieren.
Vooral in de gevangenis luchtplaats tuinen veelvuldig in gebruik.

Maar nu gaan we offtopic, wat er al gezegd is aan blijven bellen en mocht je iemand te spreken krijgen vragen of je al een keer de stam(men) door mag zagen zodat de groei (voorlopig) stopt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yaksa schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Volgens de verpakking:

Giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.

Zeer giftig voor in het water levende organismen.

Probaat middel om werkelijk al het bodem- en waterleven langdurig te vernietigen, net zoiets als round-up. Zwaar vergif dus. Werkelijk belachelijk dat dit spul gewoon verkocht mag worden.
Hoeveel in het water levende organismen ken jij die bovenop het dak van een schuur leven :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:50:
[...]Hoeveel in het water levende organismen ken jij die bovenop het dak van een schuur leven :?
Het is je waarschijnlijk niet opgevallen, maar de laatste tijd regent het wel eens in Nederland.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 21:01

Dennis1812

Amateur prutser

The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Hoeveel in het water levende organismen ken jij die bovenop het dak van een schuur leven :?
Als er water op het dak blijft staan best veel.

Ik weet niet hoe de afwatering is in dat dak.
Er valt met regelmaat water uit de lucht.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Natuurlijk kun je met chemische bestrijding op korte termijn je doel bereiken. Maar waarom zou je? Ik snap serieus niet dat het wordt voorgesteld, want zo'n grote klimop groeit rustig verder. En dan heb ik het nog niet eens over de impact op het milieu.

Vraag de volgende keer dat je de buren ziet, om samen even te kijken naar de hedera. Stel voor om de stammen een stukje van de grond af te zagen. Grote kans dat ze toestemmen, want renovatie van de woning heeft waarschijnlijk de hoogste prioriteit. Win-win, want de buren kunnen relatief makkelijk de plant verwijderen (gevalletje asbest daargelaten). En jij hebt geen last meer van de woekerende klimop. Let nog wel even op dat ze de wortels nog uitgraven, anders zijn je buren over een poosje weer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sharky schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:02:
Ik ben altijd pro-groen en in samenspraak dingen oplossen, maar in dit geval zou ik na een paar pogingen ook wat rigoreuzer te werk gaan. Dan maar een keer de hedera onderaan bij de stam(men) doorzagen. Nadeel is dat hedera een hardnekkige plant is die zodra hij de grond raakt nieuwe wortels aanmaakt, die heb je niet zomaar weg.

Ik zou niet met round-up aan de gang gaan. Dat is echt heel slecht voor je gezondheid en voor het overige groen in de omgeving.
Het enige wat hetzelfde is aan de Roundup van nu vergeleken met die van vroeger is de naam. Systemische bestrijdingsmiddelen zijn niet meer verkrijgbaar voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:09
Marcus93 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:30:
[...]

Ik weet niet of zoiets lang werkt?
Daarbij Roundup is niet echt goedkoop....
Als je de echte nog ergens kan halen met glysofaat en je smeert dat op een paar wortels dan is het afgelopen met de klimop. Ik heb ooit jaren geleden toen het nog vrij verkrijgbaar was toegepast op een paar bamboe wortels en werkt heel goed. Alleen dit is niet jouw klimop dus zou het niet doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Figo112 op 26-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Marcus93
Laatste update:

Ik heb gisteren een brief bij mijn achterburen achtergelaten dat ze 3 weken de tijd zou hebben om het onkruid te veriwjderen. Ze hebben gelijk gereageerd en willen helpen om dit verwijderen, ook de gehele plant.
Dus dat gaat helemaal goed komen.
Pagina: 1