Ebike accu heeft lekstroom van 15% per dag (in de fiets)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 22:01
Beste Tweakers,

We hebben hier thuis een elektrische fiets van Cortina met een Bafang-motor (M420) en een 450 wH accu (BT C01.450.UC).
Sinds een paar weken loopt de accu met 10 tot 15% per dag leeg enkel als de elektrische fiets uitstaat en de accu in de fiets zit.
De accu heeft ongeveer 50 laadsessies (in het info-menu gevonden) gehad.

Wanneer de accu niet in de fiets ziet, loopt hij niet leeg. Wat we nu dus doen is de accu na gebruik uit de fiets halen om te voorkomen dat na 3-4 dagen de accu leeg is als we hem nodig hebben. Dat werkt, maar is niet heel praktisch…

Wanneer ik de accu oplaad in het stopcontact met een energiemeter er tussen, blijkt ook dat de accu echt bijgeladen wordt. Het is dus niet alleen een verkeerd accupercentage wat het display weergeeft.

De accu heb ik al gereset volgens een procedure die ik op internet vond (volle accu, dan 20 sec + 5 sec knop inhouden)

De fiets is ongeveer vier jaar oud, en de accu iets meer dan twee jaar, dus garantie is niet meer van toepassing. De fietswinkel waar we hem gekocht hebben is goed in verkopen, qua service hebben we er slechte ervaring mee.

Ik heb zelf niet het idee dat het aan de accu ligt, maar wat is het dan wel? Iemand een suggestie wat ik nog kan checken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coopertje21
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 15:28
Ik volg dit even, want ik heb exact hetzelfde probleem met exact dezelfde accu en fiets!

Ik weidde het probleem aan een slechter wordende accu met een defecte cell oid. Ik heb alleen een keer een week niet goed opgelet, waardoor de accu tot te ver onder nul gelopen was en dus totaal defect is geworden.

Nu nieuwe accu besteld. En nog steeds: ruim 10pct per dag minder. Ik haal em er nu ook uit, maar omslachtig is het zeker.

Ik hoor graag mensen met een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 27-06-2024 10:46 . Reden: De HK is wat deuren verder; op deze manier is het op geen één manier constructief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 18:29
Kan je de "fietscomputer" om je trapondersteuning mee te regelen loskoppelen van de fiets?
Wellicht zit daar de lekstroom in en kan je de fietscomputer losmaken om het leeglopen te voorkomen.

En in worst-case plaats je toch pas de accu als je gaat fietsen.
Vind ik nog niet eens super onredelijk.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
coopertje21 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:32:
Ik volg dit even, want ik heb exact hetzelfde probleem met exact dezelfde accu en fiets!

Ik weidde het probleem aan een slechter wordende accu met een defecte cell oid. Ik heb alleen een keer een week niet goed opgelet, waardoor de accu tot te ver onder nul gelopen was en dus totaal defect is geworden.

Nu nieuwe accu besteld. En nog steeds: ruim 10pct per dag minder. Ik haal em er nu ook uit, maar omslachtig is het zeker.

Ik hoor graag mensen met een oplossing.
Hoe oud is je fiets en accu?

Als (goedkope) oplossing dacht ik misschien een schakelaar in de batterijkabel te plaatsen, dat is makkelijker dan de accu loskoppelen (mede omdat het slot bij ons slecht bereikbaar is ivm kinderzitje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrj
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 12:58
Ik zit helaas met hetzelfde probleem. Heeft er iemand van jullie intussen al gevonden waar het probleem zit? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Fietsenwinkel heeft onderzoek gedaan en die vermoed dat het in de controller van de motor zit. Die kunnen zij niet los vervangen, dus ze boden een gereviseerde/refurbished Bafang-motor aan (via Bafang). Er was een coulance regeling, waardoor ik korting kreeg. Maar alsnog zou de vervanging 500-600 euro kosten. Daarmee niet akkoord gegaan ivm leeftijd fiets <3 jaar (en niet 4, zoals eerder vermeld) en verwachte levensduur. Heb rechtsbijstand om advies gevraagd, maar die kunnen niet veel betekenen.

Onze oplossing nu is de accu (thuis) steeds losklikken en 2 cm naar achteren schuiven. Niet ideaal maar je moet iets...

Voor mij geen Cortina/Bafang meer in de toekomst. Voor een fiets van 2500+ euro hadden we gehoopt op een langere levensduur.

• chrj
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 12:58
Dank u wel voor uw reactie.
Dit is mijn 2de Cortina en deze is net 3 jaar. Probleem is al 4 maanden aan de gang. Fietsenmaker wou ook nieuwe motor plaatsen voor 990 euro. Heb ik niet gedaan. Zal hetzelfde moeten doen met de batterij, uittrekken. Ongelofelijk dat er maar 2 jaar garantie van toepassing is. Mijn volgende fiets wordt er één met extra garantie mogelijkheid bij te kopen.(Batavus heeft dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coopertje21
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 15:28
Voor de handigen onder ons: de controller lijkt los te bestellen. Dan moet je wel zelf de motor uit elkaar halen, maar er staat een youtube tutorial onderaan de pagina.

https://www.greenbikekit.com/bafang-m420-controller.html
Pagina: 1