Hoe onveilig is dit? Adapter router xiaomi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
Hi,

Vermoedelijk is dit niet het juiste subforum, maar ik weet even niet welke geschikter is. Ik heb een Xiaomi Ax3000T router gekocht waar in OpenWRT op wil zetten. Komt met een 12V 1A power supply van Xiaomi zelf, maar een aansluiting voor het Chinese net (2 metalen stripjes ipv rondjes).

De verkoper heeft er een adapterje bij gedaan. Een verlengstukje, Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61Ifl8tkZpL.__AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

Is dit veilig? :9

Zo nee, hoe onveilig is dit dan? :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
Zo lang de Chinese stekker er goed in zit, is het denk ik niet echt onveilig. Zodra die stekker er iets uitglipt, komen de pennen bloot te liggen en wordt het risico op een elektrische schok groter. Dus ik zou het vooral uit de buurt van kinderen houden.

Ik gebruik verder alleen adapters van fatsoenlijke merken (Xiaomi schaar ik daar wel onder, alleen moet je dan wel zeker weten dat het geen nepper is), en let bij aankoop op Ali e.d. op dat de juiste stekker eraan zit. Ik probeer dit soort adapters dus te vermijden. En ik zou het zelf niet gebruiken voor iets wat altijd in het stopcontact zit. Voor iets wat ik weer los haal als ik er klaar mee ben, heb ik het in het verleden wel gebruikt.

Een losse, goede adapter hoeft ook niet de wereld te kosten...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:02
Het is in ieder geval niet goedgekeurd in europa, maar als jij zelf het wilt gebruiken kunnen we het niet verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
99ruud99 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:05:
Het is in ieder geval niet goedgekeurd in europa, maar als jij zelf het wilt gebruiken kunnen we het niet verbieden.
Mag met een xiaomi geen probleem zijn. Is op 100V-240V 50/60Hz dus qua stroomnet is dat wel ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Wild Chocolate schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:03:
Zo lang de Chinese stekker er goed in zit, is het denk ik niet echt onveilig. Zodra die stekker er iets uitglipt, komen de pennen bloot te liggen en wordt het risico op een elektrische schok groter. Dus ik zou het vooral uit de buurt van kinderen houden.

Ik gebruik verder alleen adapters van fatsoenlijke merken (Xiaomi schaar ik daar wel onder, alleen moet je dan wel zeker weten dat het geen nepper is), en let bij aankoop op Ali e.d. op dat de juiste stekker eraan zit. Ik probeer dit soort adapters dus te vermijden. En ik zou het zelf niet gebruiken voor iets wat altijd in het stopcontact zit. Voor iets wat ik weer los haal als ik er klaar mee ben, heb ik het in het verleden wel gebruikt.

Een losse, goede adapter hoeft ook niet de wereld te kosten...
Yes betreft een authentieke Xiaomi dus over de stroomadapter zelf maak ik me geen zorgen. Meer over die 'reisplug' verlengstuk.. Gaat idd gewoon 24/7 werken als router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het er goed in blijft zitten, niet druk om maken. Heb dergelijke verloopjes ook wel in de USA gebruikt, en met reisstekkers doe je idd niet anders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
@TTMJ!
Je kunt de adapter ook vervangen door een EU poweradapter met 12V en 1A. De plug is 4.0 x 1.7mm, zie https://forum.openwrt.org...g-dimensions-query/192293 en https://openwrt.org/inbox/toh/xiaomi/ax3000t :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Hangt er beetje van af hoe goed de stekker blijft klemmen in dat verloopstekkertje. Als het klemt is het even veilig als het gebruik van een verdeelstekker. Klemmen ze niet goed en komt je adapter wat los te zitten heb je een naakt punt waar 230 AC op staat en dat is dan weer niet veilig.

Mijn ervaring is dat die niet zo goed klemmen als onze traditionele stopcontacten en daarom gebruik ik die niet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het gevaar van Chinese en Amerikaanse stekkers is dat de pennetjes volledig van metaal zijn. Bij ons zijn de pennetjes deels van plastic, zodat er geen electrocutierisico is als de stekker niet goed is aangedrukt (of na verloop van tijd losraakt, dat kan bij deze stekkers ook makkelijk). Ik raad je aan om een andere poweradapter te gebruiken zoals Puch-Maxi voorstelt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
fopjurist schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:34:
Het gevaar van Chinese en Amerikaanse stekkers is dat de pennetjes volledig van metaal zijn. Bij ons zijn de pennetjes deels van plastic, zodat er geen electrocutierisico is als de stekker niet goed is aangedrukt (of na verloop van tijd losraakt, dat kan bij deze stekkers ook makkelijk). Ik raad je aan om een andere poweradapter te gebruiken zoals Puch-Maxi voorstelt.
Hmm, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

(Maak me stiekem wel meer zorgen over alle off-brand 12DC adapters die er bestaan dan deze van Xiaomi zelf maar dat terzijde :P )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
TTMJ! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Hmm, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

(Maak me stiekem wel meer zorgen over alle off-brand 12DC adapters die er bestaan dan deze van Xiaomi zelf maar dat terzijde :P )
Die adaptor ga je toch voor geen enkel ander apparaat gebruiken, dus gewoon aan elkaar vastlijmen en er gebeurt helemaal niets meer mee.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Voor het continu bedrijf zie ik niet snel een probleem. Lage vermogens, typisch ook een apparaat wat niet dagelijks in/uitgeplugd wordt zoals bijvoorbeeld een haardroger of stofzuiger.

Voor fysieke veiligheid bedacht ik al snel wat probleempjes:

- VS stekker zit er half in. Je grijpt met je vinger precies op dat metaal. (het kan best dat deze ruimte zeer beperkt is)
- Een stuk draad, of dun metaal, bijvoorbeeld een trekveer, fietsspaken, een plaat staal, hoekprofiel. Staat tegen de stekker, er wordt iets verplaatst, het wrikt de VS stekker los van het adaptertje en de spanning staat op het hele object.

Het is allemaal vergezocht, net als iemand een dartpijl precies in een stekkerdoos gooit (zijn ze tegenwoordig ook al voor beveiligd), maar het zijn al die scenarios bij elkaar die bij een goeie europese stekker (ook de engelse) beter worden voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:04
Waar ben je bang voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
redwing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Die adaptor ga je toch voor geen enkel ander apparaat gebruiken, dus gewoon aan elkaar vastlijmen en er gebeurt helemaal niets meer mee.
Ik vind dit wel een goede suggestie !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Niets concreet, maar goed met netstroom moet je voorzichtig zijn. Nooit met zo een reisadapter dingetje gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je ziet 2 pennetjes en je ziet 2 sleufjes waar een pennetje in zou passen. Iedereen die zichzelf tweaker noemt, inclusief ikzelf, zorgt er dan natuurlijk voor dat precies elk pennetje in z'n eigen sleufje komt en dan is er geen probleem -- zie alle reacties hierboven.

Maar het echte gevaar van dit soort verloopstukjes is dat het ook heel gemakkelijk zou kunnen gebeuren dat iemand per ongeluk 1 pennetje in een sleufje stopt terwijl het andere pennetje buiten het verloopstukje hangt. Je hebt dan een onbeschermde pen die met 50% kans netspanning zal voeren, die je kunt aanraken.

Een nieuwe voeding kopen met de juiste netaansluiting is de mooiste oplossing (liefst eentje met een snoer, zodat hij niet aan het stopcontact hoeft te bungelen).

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 24-06-2024 20:42 . Reden: Tekst kwam wat verwarrend over. ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
aawe mwan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:19:
Je ziet 2 pennetjes en je ziet 2 sleufjes waar een pennetje in zou passen. Iedereen die zichzelf tweaker noemt, zorgt er dan natuurlijk voor dat precies elk pennetje in z'n eigen sleufje komt en dan is er geen probleem -- zie alle reacties hierboven.

Maar het echte gevaar van dit soort verloopstukjes is dat het ook heel gemakkelijk is om 1 pennetje in een sleufje te stoppen terwijl het andere pennetje helemaal buiten het verloopstukje hangt. Je hebt dan een onbeschermde pen die met 50% kans netspanning zal voeren.

Een nieuwe voeding kopen met de juiste netaansluiting is de mooiste oplossing (liefst eentje met een snoer, zodat hij niet aan het stopcontact hoeft te bungelen).
Ik begrijp deze toon niet echt. Beetje onnodig. Ja, de 2 pennetjes gaan inderdaad in de 2 gleufjes. Bedankt voor je bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
@aawe mwan bedoelt dat je ook 'mis' kan steken, linker pin in rechter gaatje. Een tweaker doet niet (nouja met je hand achter de kast op een lastige plek) Dan kan er spanning op de pin staan die ernaast uitsteekt.
Pagina: 1