CO melder voor chronische bloostelling aan lage niveaus CO?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 14:32
Welke CO melder waarschuwt tegen langdurige blootstelling aan lage niveaus koolmonoxide (CO <10 PPM)

Er blijken 2 typen CO vergiftigingen voor te komen: chronische en acuut. De gebruikelijke melders die goedgekeurd zijn waarschuwen bij acute blootstelling, met niveaus van 30 PPM of meer.

Er zijn publicaties die waarschuwen tegen chronische blootstelling o.a.
Kiwa
Medisch Contact
Gezondheid en wetenschap
en ook chatGPT geeft een heldere uitleg over die 2 typen CO vergiftiging

Maar ik kan geen CO melders vinden die de chronische variant detecteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08

de Peer

under peer review

Dick99999 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:09:

die bestaan ook niet denk ik. Gewoon goed opletten dus en alert blijven voor (milde) symptomen.
je kunt niet alle risico's 100% afdekken.

wil je de risico's wel verlagen dan zou ik het zoeken in preventief onderhoud en extra ventilatie van de betreffende ruimtes.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 24-06-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

We zitten hier op Tweakers, zelf bouwen dus zo'n sensor :)

De volgende sensor zou minimaal 10 PPM moeten oppikken, maar lijkt een redelijk analoge output te hebben:
https://devices.esphome.io/devices/MQ-7

Samen met een ESP32 bordje ben je dan nog geen tientje kwijt. Het is het proberen waard

Visualiseren kan oa in Home Assistant, daar kun je ook alerts aanmaken (bijv. push naar je mobiel)
Afbeeldingslocatie: https://devices.esphome.io/static/d5183c0f876096c5fc424b63fb9cc35d/e46b2/mq-7-history.webp

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DexterDee schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:25:
We zitten hier op Tweakers, zelf bouwen dus zo'n sensor :)
het gaat hier om mensenlevens, ik zou niet willen aanraden hier mee te gaan experimenteren.

Als aanvulling op een reguliere CO-sensor is uiteraard wél ok, maar niet als vervanging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

de Peer schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:27:
het gaat hier om mensenlevens, ik zou niet willen aanraden hier mee te gaan experimenteren.

Als aanvulling op een reguliere CO-sensor is uiteraard wél ok, maar niet als vervanging.
Overdrijven is ook een vak. Ten opzichte van géén sensor raad ik juist wél aan om hier mee te experimenteren. OP wil juist lage concentraties meten die een reguliere CO meter niet oppikt. Dat het daarnaast misschien een goed idee is om een reguliere CO meter op te hangen is een goede tip, maar niet relevant voor het vraagstuk van OP

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DexterDee schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Ten opzichte van géén sensor raad ik juist wél aan om hier mee te experimenteren. OP wil juist lage concentraties meten die een reguliere CO meter niet oppikt. Dat het daarnaast misschien een goed idee is om een reguliere CO meter op te hangen is een goede tip, maar niet relevant voor het vraagstuk van OP
Ik overdrijf niet. Je dient sowieso een betrouwbare sensor te hebben. Geen sensor is geen optie.
Niet wettelijk verplicht, maar je gaat hier toch geen risico mee nemen..

Het vraagstuk van OP komt op de 2e plaats.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-06-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
Dick99999 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:09:
De reden staat ook in de artikelen die je opgeeft: er is letterlijk geen norm voor. EN60335-1 is de huidige norm, en dan zit je al op een alarm bij minder dan 30ppm over meer dan 2 uur. Een van de artikelen spreekt over mogelijke schade bij lagere concentraties bij zwangere vrouwen, maar om voor de hand liggende redenen is daar nooit een echte test mee gedaan.

Het beste wat je kunt doen is een EN60335-1 CO tester kopen met een goede sensor, en registratie van het maximum waargenomen CO niveau. Figaro sensoren zijn in het algemeen heel goed, dus als je bijv. een X-Sense SC01 koopt ben je behoorlijk goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Alleen zulke meters die CO gecertificeerde monteurs bij zich dragen kunnen kleinere resoluties meten.
https://www.safetypro.nl/...1_2gSjEAQYASABEgL6Z_D_BwE

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
DutchWing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:13:
Alleen zulke meters die CO gecertificeerde monteurs bij zich dragen kunnen kleinere resoluties meten.
https://www.safetypro.nl/...1_2gSjEAQYASABEgL6Z_D_BwE
De Figaro CO sensor meet van 0-800 ppm, niet van 30-800 ppm. Meetbereik genoeg. Het alarm van reguliere CO melders worden echter gegeven volgens de EN-norm, want dat is domweg wat we op dit moment met elkaar hebben afgesproken als veilige grenswaarde.
Pagina: 1