Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik heb al 1.5 jaar 12 panelen op het dak met Enphase IQ8+. 12 panelen van 405Wp, in totaal 3600W aan vermogen. Slechts zeer zelden stopte een micro er mee vanwege overspanning. Soms heel incidenteel dat 1 er mee stopte, en dan alleen nog op een zeer optimale dag.

Gisteren was er een stroomstoring hier in het dorp en een paar aangrenzende dorpen. Dit is weer opgelost, er was iets in een middenspanningsstation. Sinds vandaag zie ik dat de micro's er om de haverklap uitvliegen ivm overspannig op 253 volt. Aangezien dit voorheen nooit was, vermoed ik dat er iets nog niet goed is op de lijn. Stedin helpdesk geeft aan dat ze niets zien (ze hebben de storingsmonteur gevraagd). Ik heb dus nu maar een melding gedaan van overspanning. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPsqVoHekI5biEbTvjdF-vUQDc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/673lcDP9Uevo3HlvsqsP9gPo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UowSf8dFU4hsqXdYC8HIElDEvS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGk56aBN3OEBB0qoiFkH8eVE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 24-06-2024 14:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:50
Microkid schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:01:
Ik heb al 1.5 jaar 12 panelen op het dak met Enphase IQ8+. 12 panelen van 405Wp, in totaal 3600W aan vermogen. Slechts zeer zelden stopte een micro er mee vanwege overspanning. Soms heel incidenteel dat 1 er mee stopte, en dan alleen nog op een zeer optimale dag.

Gisteren was er een stroomstoring hier in het dorp en een paar aangrenzende dorpen. Dit is weer opgelost, er was iets in een middenspanningsstation. Sinds vandaag zie ik dat de micro's er om de haverklap uitvliegen ivm overspannig op 253 volt. Aangezien dit voorheen nooit was, vermoed ik dat er iets nog niet goed is op de lijn. Stedin helpdesk geeft aan dat ze niets zien (ze hebben de storingsmonteur gevraagd). Ik heb dus nu maar een melding gedaan van overspanning. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Checken of buren een soortgelijk probleem hebben, dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het aan je eigen installatie ligt.

De kans is groot dat, vanwege de problemen op het station, de distributiering nu op een ander veld of rail is aangesloten waardoor er een net iets hogere spanning op staat. In ieder geval dus een klacht indienen bij je netbeheerder, wellicht dat er mogelijk nog instellingen (trapstand) gewijzigd kunnen worden van je wijktrafo. Maar dat heb je al gedaan. Ik denk dat je verder weinig kunt doen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

https://www.nu.nl/tech/63...ingreep-netbeheerder.html

Mogelijk gewoon bewust beleid.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 24-06-2024 15:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:31
Vergeet ook niet dat er vandaag sinds lange tijd weer volop zon is. Het kan zijn dat dit een rol speelt en net de doorslag naar de overspanning veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:56
Ik heb sinds dit jaar met zonnige dagen ook uitval.

Omnik omvormer gaat bij 253V in "storing" na een minuut komt hij weer online.

Melding gedaan bij Liander en kreeg snel antwoord.
Uitkomsten onderzoek
Op basis van uw melding hebben wij op afstand alle slimme meters op dezelfde stroomkabel van uw aansluiting uitgelezen en uw netsituatie beoordeeld. Om de kwaliteit van de spanning in naar het juiste niveau te brengen en het elektriciteitsnet in uw gebied toekomstbestendig te maken zal Liander het elektriciteitsnet in uw buurt verbeteren en verzwaren. Om dit zo goed mogelijk aan te pakken, kiezen wij voor een buurtgerichte aanpak.

Buurtgerichte aanpak
Dit houdt in dat we het elektriciteitsnet stap voor stap verzwaren, beginnend in de buurten waar de maatschappelijke impact het grootst is. Op deze manier kunnen we ons elektriciteitsnet effectief uitbreiden in de komende jaren. Het resultaat hiervan is dat verschillende werkzaamheden tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd in de buurt, waardoor de overlast tot een minimum wordt beperkt. Echter, door de buurtgerichte aanpak kunnen wij helaas geen termijn geven voor het oplossen van uw gemelde spanningsprobleem.

We begrijpen dat dit vervelend voor u kan zijn. We willen u echter verzekeren dat we ons uiterste best doen om de spanningsproblemen op te lossen en de gevolgen voor u als klant te minimaliseren.
Meer informatie over de buurtaanpak vindt u op onze website: buurtaanpak-elektriciteitsnet
Waarom was er een storing in jouw dorp is mijn 1e gedachte.
Zijn er dit jaar veel panelen bij gekomen bijvoorbeeld. En is de zon welke we nu eindelijk hebben te veel en klapt daardoor de boel eruit.

Hier bij mij in de wijk zijn er veel panelen bij gekomen ik zie ook bij al mijn smartplugs hoge voltages met veel zon.

Vandaag bij mij ook weer meerdere malen +253V (ik heb in Home Assistant een automation dat ik een melding krijg op mijn Galaxy watch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1LdNdv8xcTKlInewC47FMqfKIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HS8hBvw9hkjIVboFwz9midmR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vrees dat we hier meer en meer last van gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
hanev001 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:30:
Vergeet ook niet dat er vandaag sinds lange tijd weer volop zon is. Het kan zijn dat dit een rol speelt en net de doorslag naar de overspanning veroorzaakt.
Nah, we hebben al betere dagen gehad met strakblauwe lucht en veel zon. Ook omdat het vandaag warm is, is de opbrengst ook al minder.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan waar je zit, bij mij is dit de beste dag van het jaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-10 16:05
@Microkid https://gathering.tweaker...ist_messages/2179492]Hier vind je ook nog wat tips welke wellicht ook in jouw situatie kunnen helpen.
Pagina: 1