Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 08:12
Goedemorgen,

Voor werk zoek ik een lens waarmee ik nieuwbouw appartementen/woningen kan filmen om schades te noteren. Denk hierbij aan krasjes, scheurtjes in kozijnen o.i.d.

Wij hebben een Nikon Z50, maar nog geen wide angle lens.

Het nadeel is ook nog eens dat de appartementen geen licht hebben. Een badkamer is bijvoorbeeld pikkedonker.

Om dit probleem op te lossen zit ik te denken aan een led lamp die ik op de hot shoe kan plaatsen:

- Bresser PT-15B Pro 15W LED Bi-Color

Voor een lens ben ik aan het twijfelen tussen onderstaande lenzen:

- Nikon Z DX 12-28mm F/3.5-5.6 PZ VR

&

- Nikon Z DX 24mm F/1.7

De vraag is dus welke lens geschikt zal zijn voor het filmen van een klein appartement om schades te “noteren”. Is de 24mm een must vanwege de lage F stop of gaat dat niet uitmaken als ik al een lamp heb die continu aan is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:10
Als je details wilt vastleggen zou ik niet voor een groothoeklens kiezen, maar je hebt een APS-C camera gekocht dus wellicht wil je iets meer dan wat de standaardlens kan bieden. Kan je aangeven waar je tegenaan loopt met de lens die je nu hebt? Welke lens is dat? Op wat voor afstanden ben je aan het filmen?

Als je gaat verlichten maakt het niet heel veel uit hoe lichtsterk je lens is. Als je een hoop detail wilt vastleggen zou ik sowieso die lenzen niet geheel open gebruiken, maar afgestopt naar f8 of zoiets.

[ Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 24-06-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 10:07
Ik heb zelf de DX 24mm F1.7 wat mijn all-day-every-day-walk-around lens is.

Wanneer je veel detail wil vast leggen is lichtsterkte zeker niet alles. Vergeet niet dat je op F1.7 dan wel veel licht binnen krijgt maar anderzijds ook een zeer kleine Depth-of-field overhoud, Voor het vastleggen van details misschien kunstzinnig maar ik denk dat je meer zal hebben aan een lens waar je die beperking niet hebt. Kan prima met de 24mm maar knijp je hem inderdaad dicht naar F8 oid.

Wat voor lens hebben jullie nu ivm de Z50? Temeer omdat je 24mm DX (~36mm op FF) al als wide-angle beschouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:55
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je schades wil filmen. foto's zijn veel gedetailleerder, eenvoudiger vast te leggen en te delen met derden. dan is een smartphone ook wel voldoende.
En hoezo een lamp op een hotshoe plaatsen? Vlak naast de lens is de slechtste plek om een licht te plaatsen.
Wat dacht je van een bouwlamp.

Ik denk dat je bij het zoeken van geschikte apparatuur, te ver doorgeschoten bent en het doel wat uit het oog bent verloren.

[ Voor 16% gewijzigd door wappiewappie op 24-06-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 10:22
Kijk voor een DX groothoek eens naar de Viltrox AF 13mm F1.4 APS-C Lens For Nikon Z-Mount

Dat is 19,5 mm obv full frame.