macbook air 2013 clean reinstall - error bij apple controle

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 14:24
hoi.
Ik heb van een vriendin een macbook air 2013 liggen (model A1369).
Haar partner is enkele jaren geleden overleden en ze wilde die naar de schroothoop doen :X
Als je de macbook opstart krijg je namenlijk een vraagteken.
Maar ik heb haar gezegd dat ik die wel terug aan de praat krijg... toch niet.
Wat ik heb gedaan:
met CMD+R starten naar hulpporgramma's gaan
disk wipen
herinstallatie MacOS X Lion -> daar gaat het mis:
ik krijg een popup "Als u macOS X wil downloaden en herstellen wordt bij Apple gecontroleerd of uw computer hiervoor in aanmerking komt".
Ik klik op "ga door" en krijg een seconde later "Er heeft zich een fout voorgedaan bij de installatie. Voer dit programma opnieuw uit".
Iemand enig idee?
Ik heb het ook met OPTION+CMD+R geprobeerd (dan is het voorgestelde OS ook Lion), zelfde resultaat...

Beste antwoord (via TMT op 27-06-2024 12:19)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

franssie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:03:
@TMT Overigens, wellicht niet je doel, maar ik heb op een 2013 ubuntu draaiend. En dat loopt soepel, maar natuurlijk afhankelijk van wat je doel is.
Ik gebruik deze namelijk vanwege de firewire poort die ik ook op mijn 8mm sony camera heb voor oude films.
Dus mocht OSX niet meer lekker ondersteund worden dan is dat wellicht ook een optie.
Waarom niet gewoon MacOS met Opencore Legacy Patcher?

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 25-06-2024 14:00 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 16:35

4POX

Everybody is wired

Heb jij toegang tot een andere mac machine?

Dan kan je met https://www.macupdate.com/app/mac/55532/install-disk-creator en een losse DMG je eigen installatie USB disk maken.

Je kan met https://github.com/ninxsoft/Mist makkelijk een DMG downloaden. Maar ik weet niet of dat een legale app is. Als een modje deze regel verwijderd dan heb ik mijn antwoord.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik zou een nieuwere versie van MacOS downloaden en een USB drive gebruiken om hiervanaf te installeren. Volgens mij was Lion nog gelinked aan een Apple ID omdat je daarvoor (voor de update van het OS) moest betalen. Dus een andere, iets nieuwere versie biedt iets meer kans op succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
Archer_VC10 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:07:
Ik zou een nieuwere versie van MacOS downloaden en een USB drive gebruiken om hiervanaf te installeren. Volgens mij was Lion nog gelinked aan een Apple ID omdat je daarvoor (voor de update van het OS) moest betalen. Dus een andere, iets nieuwere versie biedt iets meer kans op succes.
Dat klinkt logisch.
Die apple id kan niet meer gebruikt worden want als we inloggen met zijn gegevens is er een 2FA code die naar zijn mail of zijn gsm gestuurd worden, en aan beide kan ze niet meer aan.

hopelijk kan zo'n image ook op een windows pc gemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 14:31

CaDje

Framedrops for life

Lion werkt volgens mij niet omdat de macbook air te nieuw is. Ik zou idd voor een latere versie gaan. 10.9 is volgens mij de eerste versie die ondersteunt wordt op een 2013 model.

https://www.macworld.com/...macos-can-my-mac-run.html

[ Voor 19% gewijzigd door CaDje op 24-06-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TMT Als het een 2013 model is dan is het nieuwste besturingssysteem dat je kan draaien MacOS 11 Big Sur dus die zou ik dan adviseren.

Tijdens het installeren kan je gewoon de hele schijf wissen, dus dan heb je ook niks meer te maken met het oude account/apple id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
oeps ik zie dat die A1369 van 2010 tot 2017 gaat.
Denk dat het eerder een 2010-2011 model is. Als ik de disk formatteer heb ik nog niet APFS als optie.
OK maar dus een andere mac vinden en een boot USB maken zal mijn enige optie zijn om een meer recente MacOS erop te krijgen?

Want met OPTION+CMD+R zou je denken dat ie de meeste recente voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TMT schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:38:
oeps ik zie dat die A1369 van 2010 tot 2017 gaat.
Denk dat het eerder een 2010-2011 model is. Als ik de disk formatteer heb ik nog niet APFS als optie.
OK maar dus een andere mac vinden en een boot USB maken zal mijn enige optie zijn om een meer recente MacOS erop te krijgen?

Want met OPTION+CMD+R zou je denken dat ie de meeste recente voorstelt.
APFS is alleen voor nieuwere modellen, jij moet gewoon Mac OS Extended (Journaled) aanhouden.

Inderdaad bootable USB maken op een andere Mac en dan daarvandaan booten/installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoarma
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Als het goed is zijn er 3 herstel mogelijkheden op de MacBook zelf.

Een installeert het origineel bijgeleverde MacOS inclusief de laatste updates van toen:
Option + shift + command + R
Mocht dit werken kun je macOS daarna bijwerken naar de meest recente versie van dat model.

De andere installeert gelijk het laatste macOS wat mogelijk is inclusief de updates:
Option + command + R

En de laatste installeert het huidige MacOS:
Command + R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:15

franssie

Save the albatross

@TMT Overigens, wellicht niet je doel, maar ik heb op een 2013 ubuntu draaiend. En dat loopt soepel, maar natuurlijk afhankelijk van wat je doel is.
Ik gebruik deze namelijk vanwege de firewire poort die ik ook op mijn 8mm sony camera heb voor oude films.
Dus mocht OSX niet meer lekker ondersteund worden dan is dat wellicht ook een optie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

franssie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:03:

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 25-06-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:15

franssie

Save the albatross

Greatsword schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Nooit van gehoord, zal er eens induiken!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

franssie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Bericht aangepast met YouTube video;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:06
franssie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Open Core legacy werkt helemaal top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Hiermee draait m’n oude Mac Pro als een zonnetje op Ventura :) (wel met SSD, 32GB RAM en een geflashte GTX680).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
dat klinkt goed! Ga ik in het weekend eens proberen.
Thanks aan iedereen ook voor de suggesties en opmerkingen!

O ja de vriendin heeft ook nog een oude macbook binnen gebracht, compleet met Core2 duo 2.2GHz,160GB HDD , 1GB RAM en dvd speler, draait Leopard (model A1181). Spul zegt dat er geen batterij meer aanwezig is, maar ingeplugd start die nog op en is nog ingelogd!
Misschien eens een projectje van maken. SSD erin en iets light opzetten. Of ook een reinstall van MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

TMT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:48:
[...]

Misschien eens een projectje van maken. SSD erin en iets light opzetten. Of ook een reinstall van MacOS.
Let wel dat die Mac geen internet recovery heeft, überhaupt niet, maar alleen via DVD of USB ;)

Afhankelijk van de videochip die erin zit zal het doorgaans maximaal OS X Lion 10.7.5 zijn wat erop draait, met wat kunst en vliegwerk 10.8 mountain lion (parrotgeek heeft hier guides voor). Zo heb ik nog 10.9 Mavericks volledig werkend kunnen krijgen op een oude eind 2006 17" MacBook Pro.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1