Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter8
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-02 13:46
Mijn vraag
Ik zou graag jullie mening willen hebben in het aankopen van een tv.
Ik heb een heldere woonkamer met de tv vlakbij een groot raampartij. Daarbij komt veel binnenvallend licht.
Vandaar dat ik wil kiezen voor een Qled tv.

Volgens de Best Buy guide kwam de Samsung Qled 65QN90C als beste naar voren.
Maar wanneer ik wat verder speur zie ik dat de Sony Bravia 65x95L daar nog weleens overheen gaat.

Ik zie alleen wisselende verhalen over de Sony.
Zoals de reflecties: die zijn bij de een juist heel storend en de ander is juist lovend over de antireflecterende laag.
Bij de Samsung zie ik dat die juist wel een duidelijke verbetering geeft met de antireflecterende laag tov de 85C.

En dan nog even over Dolby Vision.
Samsung heeft dit niet.
Hoe groot verschil maakt dit?
Ik heb als streaming diensten: Disney, HBO en Prime.
Met HBO heb ik het voormalige standaard abonnement met, na navragen, 4k en dolby Vision.
Disney en prime hebben beide ook dolby vision.

Ik zou graag jullie mening willen hebben over de 2 tv's of toch nog met een verrassende outsider komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-06 12:01
Waarom niet een Samsung 65S90C? Ik twijfelde ook tussen een Sony Miniled of een Samsung QD_OLED. De Samsung is nu voor een mooie prijs te krijgen en met een QD_OLED panel.
De Sony Minileds uit 2023 blijven naar mijn mening een beetje te duur
Ik ben overgestapt van een Sony 65XE9005 (FALD LCD model uit 2017) naar een Samsung 77S92C en ik moet zeggen Wow! Wat een verschil. Ik was ook een beetje huiverig over reflectie en lichtopbrengst, maar de Samsung is in alle opzichten vele male beter dan de Sony. Dolby Vision vind ik persoonlijk geen gemis, HDR10 werkt ook meer dan goed. Ik heb ook grote openslaande deuren/ramen op west naast de TV, maar heb met de Samsung veel minder last van reflecties en meer dan genoeg helderheid om overdag naar F1 of iets anders te kijken. Naarmate het donkerder wordt is het nog vele malen beter (perfect contrast!). OLED is tegenwoordig echt meer dan goed genoeg voor een heldere huiskamer.
Maar als je keus een Mini-LED is, zou ik persoonlijk gaan voor een Sony. De opvolger van de X95L is de Bravia 7 of Bravia 9. Ik heb een goede deal gekregen hiervoor bij Smits Arnhem. De offerte is vaak vele malen lager dan wat in de tweakers pricewatch staat en nu nog met 200 euro cashback geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Duster_42 op 24-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:38

FeaR

In GoT we trust

S1NN3D schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 07:56:
[...]
Voor adviesvragen zoals deze hebben we Consumentenelektronica Aankoopadvies; je topic krijgt dus een verhuizing die kant op.
FeaR schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:14:
[...]
Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA.
En ook voor dit topic (nummer drie van de vier...) geldt dat aankoopadvies in Beeld en geluid koopadvies geplaatst dient te worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16
wouter8 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:56:
Mijn vraag
Ik zou graag jullie mening willen hebben in het aankopen van een tv.
Ik heb een heldere woonkamer met de tv vlakbij een groot raampartij. Daarbij komt veel binnenvallend licht.
Vandaar dat ik wil kiezen voor een Qled tv.

En dan nog even over Dolby Vision.
Samsung heeft dit niet.
Hoe groot verschil maakt dit?
Ik heb als streaming diensten: Disney, HBO en Prime.
Met HBO heb ik het voormalige standaard abonnement met, na navragen, 4k en dolby Vision.
Disney en prime hebben beide ook dolby vision.

Ik zou graag jullie mening willen hebben over de 2 tv's of toch nog met een verrassende outsider komen.
Alleen binnenvallend licht of ook direct zonlicht? Ik heb veel binnenvallend licht zonder direct zonlicht op het scherm (woonkamer op Noord-West). Ik kijk al 7 jaar naar een OLED en dat is echt perfect. Enige punt van aandacht zijn reflecties, al heeft de nieuwste Samsung OLED een mat scherm die dat probleem oplost.

Het verschil tussen HDR10 en Dolby Vision is groot als je dat naast elkaar ziet. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar Dolby Vision. Ik heb ook jaren naar HDR10 gekeken, omdat mijn Shield geen Dolby Vision ondersteunde. Ook dat went, maar eenmaal gewend aan Dolby Vision vind ik HDR10 een minder mooi plaatje geven, waardoor ik Dolby Vision ondersteuning een must vind voor high-end tv's.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Duster_42 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:05:
Maar als je keus een Mini-LED is, zou ik persoonlijk gaan voor een Sony. De opvolger van de X95L is de Bravia 7 of Bravia 9. Ik heb een goede deal gekregen hiervoor bij Smits Arnhem. De offerte is vaak vele malen lager dan wat in de tweakers pricewatch staat en nu nog met 200 euro cashback geloof ik.
De Bravia 7 is niet zo'n beste tv voor het geld. Overigens zou ik dan lekker voor de X95L gaan en het geld in de zak houden wat je moet bijleggen voor de nieuwste Bravia's.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 25-06-2024 09:42 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51
Hulleman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:41:
[...]

De Bravia 7 is niet zo'n beste tv voor het geld. Overigens zou ik dan lekker voor de X95L gaan en het geld in de zak houden wat je moet bijleggen voor de nieuwste Bravia's.
Waarom niet? De Bravia 7 vandaag bij HelloTV gezien en vond het er best goed uit zien. Stond naast een X84L oled en vond die laatste minder helder. Ook de details in de schaduw vielen weg bij de OLED tov de Mini-LED. Mogelijk heeft dit te maken met de maximale helderheid. De Bravia kan je in 65 inch krijgen voor uiteindelijk 1700,- (dus na cashback a 300,-).

De X95L is bijna niet meer te krijgen en 2247,- bij HelloTV. Weet niet of daar nog wat af kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
bsmpower schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Waarom niet? De Bravia 7 vandaag bij HelloTV gezien en vond het er best goed uit zien. Stond naast een X84L oled en vond die laatste minder helder. Ook de details in de schaduw vielen weg bij de OLED tov de Mini-LED. Mogelijk heeft dit te maken met de maximale helderheid. De Bravia kan je in 65 inch krijgen voor uiteindelijk 1700,- (dus na cashback a 300,-).

De X95L is bijna niet meer te krijgen en 2247,- bij HelloTV. Weet niet of daar nog wat af kan...
Genoeg over de Bravia 7 geschreven ondertussen. Zie ook de review hier op tweakers. De conclusie is dat de Bravia 7 veel te duur is voor de beeldkwaliteit die hij levert.

Hierboven beschrijf je het fenomeen black crush, dat is iets waar OLED's inderdaad last van kunnen hebben. Wellicht kan de Bravia 7 een hogere piekhelderheid aan, maar dat maakt nog geen goede beeldkwaliteit. Een X84L is een veel betere tv dan de Bravia 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51
Hulleman schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Genoeg over de Bravia 7 geschreven ondertussen. Zie ook de review hier op tweakers. De conclusie is dat de Bravia 7 veel te duur is voor de beeldkwaliteit die hij levert.

Hierboven beschrijf je het fenomeen black crush, dat is iets waar OLED's inderdaad last van kunnen hebben. Wellicht kan de Bravia 7 een hogere piekhelderheid aan, maar dat maakt nog geen goede beeldkwaliteit. Een X84L is een veel betere tv dan de Bravia 7.
Ja ok, maar welke prijs hou je aan: 2699,- (adviesprijs) of 1700,- (werkelijke prijs met korting en cashback. Dat is nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
bsmpower schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Ja ok, maar welke prijs hou je aan: 2699,- (adviesprijs) of 1700,- (werkelijke prijs met korting en cashback. Dat is nogal een verschil.
De werkelijke prijs uiteraard. Dan nog zou ik voor dat geld een OLED en geen LCD kopen. Maar laten we die discussie in je eigen topic voortzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-06 12:01
De beste keus lijkt me toch een LG 65C3, voor als je dolby vision belangrijk vindt of de Samsung 65S90C voor als je een iets hogere helderheid prefereert. Ik ben persoonlijk iets meer gecharmeerd van de QD-OLED techniek.
Met de LG weet je gewoon wel dat de techniek goed werkt na inmiddels 10 jaar optimalisatie. Software Tizen of WebOS is persoonlijk. De werkelijke verschillen tussen de twee TVs zullen niet groot zijn.
Als je liever een LED hebt door dat je meestal met licht aan TV kijkt of veel lichtinval hebt zou je ook nog kunnen kiezen voor een Sony 65X90L. De Samsung QN85C heeft dan weer veel bredere kijkhoeken door het gebruikte ADS paneel.
Pagina: 1