Deukje in woofer, eruithalen of...

Pagina: 1
Acties:
  • 5.574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49
Ik heb boxen van het merk Magnat, het zijn van die zuilen met 2 woofers en een tweeter. Nu zit in een van die woofers een deukje in de bolling die precies in het midden zitten. Nu is mij vraag of dit voor veel kwaliteitsverlies zorgt (ik heb dat zelf nog niet echt kunnen ontdekken) en of het noodzakelijk is om dit deukje eruit te halen. Zo ja, hoe haal ik dit deukje eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ie niet te ver is ingedrukt, zal het geen invloed hebben op de geluidskwaliteit of de levensduur.
Het is natuurlijk wel zonde en ziet er niet uit.
Je kunt het best een naald pakken en voorzichtig in de deuk prikken. Je kunt dan met de naald de bolling weer uit de deuk trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
Het is inderdaad niet zo'n mooi gezicht, maar ik heb de stofkap ervoor zitten dus dat is niet zo'n probleem. Maar kan het geen kwaad om er een gaatje in te prikken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Niet online
Een dun naaldje is voldoen om 'm eruit te halen en dat kleine gaatje kan geen kwaad.
Maar als je de stofkappen ervoor hebt zitten, zou ik er helemaal niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het met een stofzuiger :)

Rustig er tegen aan, dan komt die wel.
Zonder nadelige bijeffecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook proberen de deuk eruit te "trekken" door
er eerst een plakbandje of een pleister op te doen en die er dan af weer af te halen. Dat heb ik zelf al eens (met goed resultaat) bij een papieren conus gedaan.

De bol is trouwens alleen bedoel als stof kapje voor het
inwendige van de speaker dus de deuk zal waarschijnlijk geen invloed op het geluid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 19:52 schreef Koto1970 het volgende:

Heb jij humor ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals Koto1970 zegt: met een stofzuiger, zelf heb ik er geen rooster/stofje voorzitten, soms stoot ik er wel eens ertegen, dan de stofzuiger erop > dat heeft bij mij (nog) geen nadelige effecten gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
mmm, ik zal het eens met een plakbandje proberen, een stofzuiger lijkt mij toch iets te lomp? Maar er zijn dus verder helemaal geen nadelen (behalve dat het er niet uitziet) aan dat deukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:39
k had zelf een deukje in mijn tweeter zitten van mijn setjes (kleine zusjes :( ) en die heb ik er ook met een speld uit gehaald. k heb er verder niets van gemerkt.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 20:00 schreef Erik_L het volgende:
zoals Koto1970 zegt: met een stofzuiger, zelf heb ik er geen rooster/stofje voorzitten, soms stoot ik er wel eens ertegen, dan de stofzuiger erop > dat heeft bij mij (nog) geen nadelige effecten gehad..
Met een stofzuiger... barbaren... :)

Je hebt in ieder geval een stevige conus als hij dat soort misbruik overleeft. Of een watje van een stofzuiger natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of zelf ff aan pvc buisje lurken, kun je de kracht wat beter controleren nl. en diameter klopt beter

gaat alleen misschien wat moeilijk met zulke grote conussen..... tweeters gaat t perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 09:27

Mary Wana

keyboard nut

stelletje prusters :D

ligt eraan hoeveel ze waard zijn en hoeveel jij er voor over hebt

reconen is een duur grappie maar welleuk >:)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 08:42

pvr

Op een stofzuiger zit ook een schuifknopje,kan je ook de zuigkracht mee regelen.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee er zitten geen nadelige gevolgen aan het deukje in je
bolletje (hehe klinkt ook raar).

Of je moet na gaan denken over de stevigheid die de bol
aan de vorm van je conus geeft(die dus je geluid produceert) i.v.m. opbreken (vervormen) van de vorm van de conus. Nu is het opbreken van de conus van een woofer niet zo erg als van een tweeter dus ik zo me niet teveel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 10 september 2001 19:52 schreef Koto1970 het volgende:

Dat heeft een audio-handelaar mij ook eens aangeraden. Moet je wel dat schuifje aan de zijkant openzetten, zodat ie valse lucht aan kan zuigen. Maar gewoon met je mond zuigen kan ook wel (hoewel je er bij een diep liggende misschien niet bij kunt).

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:10
Als je een stofzuiger niet vertrouwd: neem een rietje, zuig zelf.

Maar een conus kan redelijk wat abuse hebben, gewoon schuifje open en de tijd nemen met een stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
En terwijl jij met een rietje aan je box aan het zuigen bent komt je vriendin binnen :)
Sorry moest effe, dacht aan die reclame met die jongen, die poster en die ketchup, toen ik al die voorstellen hier las...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol: zuigen aan je box... hehe niks beters te doen emt ze ijn allen? ik zou gewoon ook ff een gaatje erin prikken... helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:46
Beter je vriendin vragen om te zuigen, die hebben daar meestal meer ervaring mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Is hier niet wat misverstand? Dat bolletje in het midden van je conus is juist de STOFKAP. En het vaak zwarte afdekplaatje (van een of andere textiel) wat voor heel de speaker zit noemt men gewoon een frontje.

Bij mij zit er een vette deuk in de stofkap, (zelfs een gaatje) en ik merk echt geen verschil in klank met hoe ze klonken toen de stofkap nog helemaal heel was.

Dus

-Ik denk niet dat je speakers echt echt duidelijk slechter op gaan klinken (dat verneem je zelf toch ook wel? )
-Het probleem is makkelijk op te lossen. (neem wel fatsoenlijk plakband (bruin tape ofzo), dat standaard doorzichtig tape liet te vroeg los bij mij).
-Boeie hoe het eruit ziet, er zit tenslotte een frontje voor alle drivers :)

Van het midden naar buiten (als je naar de speaker kijkt)

-Stofkap
-Conus
-Ophanging van de conus (flexibele rand).
-Schroefjes voor vasthouden van de hele driver.
-Hout van de speakerkast.
-De speaker zelf.

(correct mij als ik fout zit)

Ik zal strax wel ff een plaatje posten, misschien enigsinds leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 14:04 schreef Yokozuna het volgende:
Is hier niet wat misverstand? Dat bolletje in het midden van je conus is juist de STOFKAP.
Neen. Het fungeert wel als stofkap in de zin dat stof er niet door kan, maar het is wel degelijk onderdeel van de conus en op audiofiel niveau merk je wel degelijk of er een beschadeging in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verschil horen?: Da's voor mensen die de Thunderdome serie niet meegemaakt hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Op dinsdag 11 september 2001 14:21 schreef froppie het volgende:

[..]

Neen. Het fungeert wel als stofkap in de zin dat stof er niet door kan, maar het is wel degelijk onderdeel van de conus en op audiofiel niveau merk je wel degelijk of er een beschadeging in zit.
Ontkende ik dat het een deel van de conus was? Neen (op ze belgisch). Het verschil is in iedergeval bij de wat goedkopere sets gewoon niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 17:22 schreef Yokozuna het volgende:

Ontkende ik dat het een deel van de conus was? Neen (op ze belgisch). Het verschil is in iedergeval bij de wat goedkopere sets gewoon niet hoorbaar.
Sorry, uit je post maakte ik op dat jij dacht dat het een 'nuttloos' afdekseltje was. Maar gelukkig blijkt dat je dat niet denkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wij hebbe nog zoun verouderde rotte stofzuiger staan waarbij je de zuigkracht kan instellen. Ik zweer t je, echt ideaal om m terug te zuigen >:)

• Yokozuna
Op dinsdag 11 september 2001 18:12 schreef froppie het volgende:

[..]

Sorry, uit je post maakte ik op dat jij dacht dat het een 'nuttloos' afdekseltje was. Maar gelukkig blijkt dat je dat niet denkt. :)
Oke, maar ik hoop dat we het eens zijn dat het bolletje @ midden van de conus de stofkap is?

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 12:13 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Oke, maar ik hoop dat we het eens zijn dat het bolletje @ midden van de conus de stofkap is?
Nou nee dus. :)

Verwijderd

je mond erop en zuigen dan zegt het plop en klaar !

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

ff die woofer flink hard laten werken :) plopt ie vanzelf wel terug

Mother, will they like this song?

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Pak 'n mes, snijd je woofer los zodat je bij de achterkant kunt, pak vervolgens 'n flinke boor om zo dwars door de mangeet te boren, tot je bij de bolling bent, pak dan een lang voorwerp en duw 't hiermee (VOORZICHTIG HE!) het deukje los. Op eigen risico, hehe, post je ervaringen :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Stofkapje
Op donderdag 13 september 2001 20:26 schreef Zeepoog het volgende:
Pak 'n mes, snijd je woofer los zodat je bij de achterkant kunt, pak vervolgens 'n flinke boor om zo dwars door de mangeet te boren, tot je bij de bolling bent, pak dan een lang voorwerp en duw 't hiermee (VOORZICHTIG HE!) het deukje los. Op eigen risico, hehe, post je ervaringen :)
En jij bent zeker de leukste thuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 19:10
Op woensdag 12 september 2001 12:24 schreef froppie het volgende:

[..]

Nou nee dus. :)
En waarom niet volgens jou? Dat is in vrijwel elk geval wel degelijk de stofkap (dustcap op z'n engels). Die zit daar om de motor van de speaker te koelen (laat dus veelal iets lucht door.) en uiteraard voor het zicht (een gat is ook zo lelijk).

Er zijn maar een paar gevallen waarin het iets anders is: Een phase plug zit ook wel eens op die plek (maar da's hard plastic, een deukje daarin krijg je niet zomaar). En soms zit het dicht (denk aan de scanspeak 18w8545/8546, die hebben daar vrijwel hetzelfde materiaal als de conus zelf. Die hebbeb de koeling op een andere manier geregeld: door een "vented motor", niet te verwarren met een vented speaker (bassreflex). EN eigenlijk is dat niet meer dan een gat in de magneet, waar lucht in en uitstroomt met het in en uitslaan van de woofer).

Maar zeker wanneer iemand spreekt over een deukje op die plek, kan je ervan uitgaan dat het de dustcap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
Die zit daar om de motor van de speaker te koelen (laat dus veelal iets lucht door.)
Hmmmz bij mij zijn ze van rubber, zal ik dan maar een 40mm fannetje erop zetten? Zit toch een stofje voor ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.quadral.com/en/altima/res/foto.jpg

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1