Linux en removable harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:57
Ik heb al een tijdje in de search gekeken, maar kan toch niet vinden wat ik zoek, dus:

Ik heb voor school (HIO Rotterdam) een removable harde schijf. Nu ben ik dus op zoek naar een manier om de boel lekker te configureren met het oog op Linux, dat dus op die removable HD wordt geïnstalleerd. De HD komt op school in een PC en bij mij thuis.
Situatie school: Removable HD zit op Primary master, HD met Windows zit op Primary slave, CD-ROM op Secondary IDE

Situatie thuis: Windows HD op Primary master, DVD-ROM op Primary slave, Removable HD op Secondary master en Writer op Secondary slave.

Als ik thuis van Linux wil booten doe ik een flop met LILO erin en kan ik kiezen tussen Linux en DOS [Win98]. Zit er geen flop in, dan boot hij gewoon Windows [doh...].

Wat is nu de beste configuratie? Van de school config kan ik niets veranderen, maar hoe moet het thuis? Werkt Linux op deze manier [heb alleen nog maar thuis gedraaid] of gaat het fout dan? (hdc1 ---> hda1)

Alvast heel erg bedankt!

PS. Linux = Slackware 8.0

edit:

Het liefst zou ik een situatie willen hebben waar ik in het begin kan kiezen welk OS. Of standaard windows en met flop ofzo linux. Windows moet ook booten als Removable HD er niet inzit.

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Die HD gaat op beide plaatsen wel booten gok ik, alleen moet je dan wel een bootflop met LILO hebben, en dan op de LILO prompt 'linux root=/dev/hda1' resp 'linux root=/dev/hdc1' intypen.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:57
Op maandag 10 september 2001 20:11 schreef deadinspace het volgende:
Die HD gaat op beide plaatsen wel booten gok ik, alleen moet je dan wel een bootflop met LILO hebben, en dan op de LILO prompt 'linux root=/dev/hda1' resp 'linux root=/dev/hdc1' intypen.
OK, thnx voor je antwoord. Maar waar ik meer naar streef is een vaste config waarin ik Slackware en Windows kan draaien.
Het gaat er dus om dat Windows ook draait als die removable er niet inzit

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 september 2001 20:50 schreef lupusv het volgende:
OK, thnx voor je antwoord. Maar waar ik meer naar streef is een vaste config waarin ik Slackware en Windows kan draaien.
Het gaat er dus om dat Windows ook draait als die removable er niet inzit
Je bedoelt dus zonder floppy?

Dan moet je (thuis) LILO in de MBR van je primary master installen, met dan als boot-keuzes Windows (/dev/hda1) en GNU/Linux (/dev/hdc1).
Als je removable HD er dan niet is, zou LILO gewoon moeten starten, en zou Windows gewoon moeten booten als je die in LILO kiest (kiezen voor GNU/Linux booten gaat op dat moment uiteraard fout).
Dan moet je in je BIOS instellen dat je systeem van de primary master boot.

Dan zou je LILO ook in de MBR van je removable HD kunnen installen, zodat hij als je deze op school erin hangt, en de BIOS is ingesteld om van de primary master te booten, gewoon GNU/Linux boot. Als je dit op school niet in de BIOS in kunt/mag stellen, dan moet je op school waarschijnlijk met een bootflop werken.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 10 september 2001 19:30 schreef lupusv het volgende:Wat is nu de beste configuratie? Van de school config kan ik niets veranderen, maar hoe moet het thuis? Werkt Linux op deze manier [heb alleen nog maar thuis gedraaid] of gaat het fout dan? (hdc1 ---> hda1)

Alvast heel erg bedankt!

PS. Linux = Slackware 8.0
Vergeet niet dat je met 2 verschillende computers werkt, en dus waarschijnlijk 2 verschillende kernels nodig heb i.v.m. verschillende hardware.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 september 2001 21:42 schreef moto-moi het volgende:
Vergeet niet dat je met 2 verschillende computers werkt, en dus waarschijnlijk 2 verschillende kernels nodig heb i.v.m. verschillende hardware.
Of 1 kernel met support voor alle hardware in beide machines (al dan niet dmv modules) :)
Pagina: 1