Houtvloer naar betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etisc151
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 21:15
Goedendag,

Ik ben in bezit van een vrijstaande woning uit 1921 waar een hoop aan gedaan moet worden o.a. kwa isolatie.
Zo is één van de zaken de houtvloer van de begane grond verwijderen en hier een betonvloer met vloerverwarming voor in de plaatst laten storten.
Het betreft een fundatie op staal, welk staat op een zand ondergrond.

Nu heb ik een opbouw bedacht en daarbij met Ubakus een berekening gemaakt.
Zandlaag (tbv egalisatie/stabilisatie) - PE-folie - 20cm gewapend beton (+randisolatie) - 15cm EPS - ISOVER Xtrasafe folie - 7cm anhydrietvloer met daarin vloerverwarming op gaas (+randisolatie).
De exacte diktes kunnen nog verschillen, dit omdat de vloer er eerst uit moet en het onduidelijk is op welke diepte de fundatie daadwerkelijk ligt.

Echter loop ik tegen een aantal zaken aan m.b.t. condensatie en vochtophoping.

Zoals in de toegevoegde foto te zien is, vind er mogelijk condensatie plaats onder de isolatie.
Nu heeft een bekende van mij bijna exact hetzelfde gedaan in een jaren 30 woning, hierbij kreeg hij alleen last van opstijgend vocht in de muren met afbrokkelende stucwerk als gevolg.
Bij hem zijn er uiteindelijk een hoop gaten in de buitenmuur geboord met elementen er in om goede ventilatie te verkrijgen. Dit heeft het probleem opgelost, echter tegen een aardige kostenpost. Dit wil ik dan ook proberen te voorkomen.

Hebben jullie misschien tips om dit te voorkomen? of doe ik iets verkeerd in Ubakus?
Is het mogelijk om op een manier de condensatie af te voeren? er zal geen ventilatie meer plaatsvinden zoals bij de houtenvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueXLYYr-Hxiqb-LC7qapuBAUkS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jxwNf2aWKAN3z3zK9eEqsGd7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:10

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hier eenzelfde opbouw (jaren '30 woning met spouwmuur) De kruipruimte was 90cm diep dus het zandpakket is aanzienlijk dikker. Er stond voorheen in het winterhalfjaar altijd water in de kruipruimte (pakweg 10cm) Ik heb het in 2008 laten uitvoeren en tot op heden geen problematiek. Uiteraard is dit geen garantie voor de situatie bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat opstijgende vocht zal denk ik uit de fundering zijn gekomen waarschijnlijk kon het voorheen net voldoende weg ventileren in de kruipruimte. en na het storten van de vloer niet meer. ik heb nog nooit en dan ook echt nog nooit meegemaakt dat het condens in de voorgestelde opouw in het stucwerk is in getrokken. dat verdampt ook gewoon weer daar weg zeker als je vloerverwarming plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakyLeon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09-2024
Even ter duidelijkheid, gaat je kruipruimte weg? Dan zul je ook geen vocht problemen hebben lijkt me. En kan je ook beter isolatiebeton gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Hier dezelfde opbouw in een jaren 30 woning, geen last van vochtproblemen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
Ziet er goed uit, anhydriet heb je relatief dik gekozen (wordt vaak wat dunner gekozen), maar daar leg je vast ook nog een vloerafwerking bovenop.
In de muren zit de waterkering normaal ergens achter de plint, daaronder is de muur vochtig door optrekkend vocht (geen probleem, de stukadoor weet dat ie daar boven moet blijven met zijn gips, alleen wat aandacht nodig bij plaatsen plinten.
Mocht de waterkering oud en versleten zijn (kans aanzienlijk hier) dan maakt de aangepaste vloeropbouw geen verschil in optrekkend vocht: heb/verwacht je problemen dan kan je best de muren impregneren. Dat kan je relatief eenvoudig zelf doen, zeker als de muren "bloot" staan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:38
Waarom bewapend beton? En geen schuimbeton? Ik volg even want over maandje komen ze bij ons beton storten.

Ik kon goedkoop aan pir hardschuim komen dus bij ons is als volgt pir hardschuim (15cm) daarna wordt de vloer afgedicht met plastic door de leverancier en dan 20cm schuimbeton -> vloerverwarming en dan cementdekvloer.

Iemand nog tips qua zijkanten isoleren? Of ook gewoon pir hardschuim tegenaan knallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakyLeon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09-2024
flaskk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:38:
Waarom bewapend beton? En geen schuimbeton? Ik volg even want over maandje komen ze bij ons beton storten.

Ik kon goedkoop aan pir hardschuim komen dus bij ons is als volgt pir hardschuim (15cm) daarna wordt de vloer afgedicht met plastic door de leverancier en dan 20cm schuimbeton -> vloerverwarming en dan cementdekvloer.

Iemand nog tips qua zijkanten isoleren? Of ook gewoon pir hardschuim tegenaan knallen?
Ik heb een maand geleden schuimbeton laten storten. Bij mij was het: plastic, dan schuimbeton, dan EPS van 2cm, daarna vloerverwarming en dekvloer.
Volgens de installateur was na-isoleren een goed idee, aangezien schuimbeton niet eens zo veel isoleert. Dus dat zit bij jou ook wel goed. Ik zou alleen het hardschuim boven het beton verwachten aangezien je de leidingen daar heel makkelijk op vastklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etisc151
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 21:15
TweakyLeon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:31:
Even ter duidelijkheid, gaat je kruipruimte weg? Dan zul je ook geen vocht problemen hebben lijkt me. En kan je ook beter isolatiebeton gebruiken
Ja de gehele vloer gaat er uit en de bedoeling is om direct op de zand ondergrond beton te storten (PE-folie er tussen).
Mij lijkt vocht ook niet zo 1,2,3, op te trekken door het beton heen. Omdat Ubakus aangeeft dat er vocht ontstaat in de isolatie laag vraag ik mij dus af of dit een probleem wordt, waar moet dit vocht heen?. Zeker in combinatie met de ervaring van een bekende, alhoewel er niet bewezen is dat het direct door de betonvloer komt, is het wel ontstaan na de betonvloer (daarvoor had hij er geen last van).
Wel kan ik me voorstellen dat het vocht nu naar de zijkant wordt gedreven waardoor de muren meer vocht zien en dit gaat opzuigen met optrekkend vocht in de muren als gevolg.
naftebakje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:12:
Ziet er goed uit, anhydriet heb je relatief dik gekozen (wordt vaak wat dunner gekozen), maar daar leg je vast ook nog een vloerafwerking bovenop.
Er komt inderdaad nog een vloerafwerking bovenop, hierover is alleen nog geen beslissing gemaakt wat het moet worden. Mede door de vloerverwarming en het zelf nivellerende effect iets dikkere anhydietvloer gekozen om imperfecties in de vloeropbouw er onder weg te nemen.
In de muren zit de waterkering normaal ergens achter de plint, daaronder is de muur vochtig door optrekkend vocht (geen probleem, de stukadoor weet dat ie daar boven moet blijven met zijn gips, alleen wat aandacht nodig bij plaatsen plinten.
Mocht de waterkering oud en versleten zijn (kans aanzienlijk hier) dan maakt de aangepaste vloeropbouw geen verschil in optrekkend vocht: heb/verwacht je problemen dan kan je best de muren impregneren. Dat kan je relatief eenvoudig zelf doen, zeker als de muren "bloot" staan.
Werd er in de jaren 30 ook al gebruik gemaakt van een waterkering? Hoe moet ik me dit voorstellen? wat voor manier of materiaal zou men daarvoor gebruiken?
Ik lees inderdaad dat men hiervoor o.a. twee oplossingen heeft;
1. Injecteren van gel (impregeneren)
2. Onderkappen van de muur, dit is denk ik wel veel arbeidsintensiever en meer kans op 'gebreken'?
Ik lees echter weinig over een waterkering, of moet hiervoor de gehele muur gesloopt worden? kan me voorstellen dat er bij opbouw rekening mee gehouden kan worden.
flaskk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:38:
Dit is een goede vraag, voornamelijk omdat hierdoor een minder dikke laag beton nodig zal zijn. Schuimbeton is wel isolerend echter zijn er betere materialen die voor isolatie kunnen zorgen (EPS/PIR etc). Zo wil ik de ruimte welk 'bespaard' wordt gebruiken om daar EPS te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
Tegenwoordig is de waterkering meestal DPC folie, een plasticlaag. Jaren 30 zal wellicht teerpapier zijn, wat ondertussen verstorven is. Nog ouder werden ingevette dierenhuiden gebruikt.
Onderkappen lijkt me, voor wat het waard is, duur, omslachtig en overbodig. Injecteren met gel kan je zelf doen (gaatjes boren, inspuiten, afdekken met cement met compactuna gold, klaar) of laten doen (als je toch al een aannemer nodig hebtscheelt dat weinig: de werkuren zullen goed meevallen en hij heeft een betere prijs bij de groothandel).

Bij ons ligt er ook gewapend beton onderaan, voor de stevigheid was dat nodig (volg architect of constructeur). We hadden dikte genoeg (metertje diep uitgegraven) dus betopor er bovenop. Plaatisolatie is iets duurder maar dunner, is dus altijd een afweging.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 25-06-2024 11:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1