Radiator ontkoppelen van CV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 21:37
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe woning kunnen bemachtigen en ik wil deze uiteraard volledig naar mijn eigen smaak inrichten.

In verband hiermee wil ik de muur achter mijn kachel laten stuccen. Hiervoor moet de kachel tijdelijk verwijderd worden. Ik heb een idee hoe dit moet en mijn vader is bereid om mij hierbij te helpen, hij is zelf ook aardig handig.

Voordat we beginnen, wil ik echter graag jullie advies inwinnen. Waar moeten we rekening mee houden? Zien jullie wellicht iets dat niet correct is in de huidige installatie?

We denken dat we ook de juiste gereedschap hebben: Meerdere waterpomptangen, inbussleutels. emmers en nog meer

De vragen die ik heb is:
- Is dit een gevaarlijke ondernemen?
- Moeten hier een loodgieter bij bellen of kunnen we dit zelf als we onze tijd nemen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar de video: https://1drv.ms/v/s!AjaVErEAUnaqguE7E5yH72rzilOf0w?e=SR24fS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:49
Kan je prima zelf doen, hoofdleidingen dichtzetten, radiatoren leeg laten lopen en daarna ontkoppelen.

Ik zou wel even de leidingen afdoppen zodat er geen vuil in de leidingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
GioStyle schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:14:
Kan je prima zelf doen, hoofdleidingen dichtzetten, radiatoren leeg laten lopen en daarna ontkoppelen.

Ik zou wel even de leidingen afdoppen zodat er geen vuil in de leidingen komt.
Zou zo iets kunnen met tape of moet er echt met iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Houd er rekening mee dat je met waterpomptangen de moeren kunt beschadigen. Dus als het in het zicht zit, gebruik liever steeksleutels, baco-sleutel, sleuteltang.

En ‘kachel’ zou ik radiator noemen. Dan kom je met Googlen wellicht ook wat meer voorbeelden en info tegen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapSheep
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
TheDutchRitual schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Zou zo iets kunnen met tape of moet er echt met iets anders?
Zeker wel.

Welke afsluitkranen heb je op je radiatoren zitten? Totaal ander klusje, maar als je toch het water er af hebt kan je ze (indien je ze niet hebt) vervangen door afsluiters met voorinstelling en automatische debietregeling. Kan je je CV waterzijdig inregelen. Bespaart gas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:14
CheapSheep schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Zeker wel.

Welke afsluitkranen heb je op je radiatoren zitten? Totaal ander klusje, maar als je toch het water er af hebt kan je ze (indien je ze niet hebt) vervangen door afsluiters met voorinstelling en automatische debietregeling. Kan je je CV waterzijdig inregelen. Bespaart gas.
Ik zou als je de druk er toch af hebt direct een warmtepomp plaatsen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:14:
[...]

Hoe zijn die twee gerelateerd? Ik ben niet echt iemand met twee rechterhanden. Maar de druk van een CV installatie afhalen kan ik nog met mijn ogen dicht. Dat is echt niet een significant gedeelte van de moeite bij het plaatsen van een warmtepomp.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:00
[...]

Dit is toch wel echt weer bijzonder advies.
Iemand wil een radiator van de muur halen voor het stuccen van zijn muur en dan komt er iemand die geen idee heeft wat de situatie met een advies om een warmtepomp te plaatsen.

Is een beetje van dat iemand een wandcontactdoor wil vervangen dat je dan adviseert om een nieuwe meterkast te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

[...]

Adviseer je ook ff het plaatsen van zonnepanelen en nwe hr ramen?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:54

Theo

moederbord

[...]

Goed punt! Ook gelijk even de aanbouw plaatsen nu je toch bezig bent. En nu de gereedschapkist toch open ligt dan is die nokverhoging en dakkapel ook een goede om gelijk even mee te nemen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:40
[...]

Haha , je zit zeker zelf in de verkoop van warmtepompen, wat een belachelijk advies gezien de vraag van de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Ik slaap en word wakker met 7 plus notificaties op me telefoon XD. HEREN BEDANKT!
bartvl schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:13:
Houd er rekening mee dat je met waterpomptangen de moeren kunt beschadigen. Dus als het in het zicht zit, gebruik liever steeksleutels, baco-sleutel, sleuteltang.

En ‘kachel’ zou ik radiator noemen. Dan kom je met Googlen wellicht ook wat meer voorbeelden en info tegen.
Dit zijn twee goede tips! vooral de kachel een radiator noemen, ben nu wat video's aan het kijken van Loodgieter Den haag stad.
CheapSheep schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Zeker wel.

Ja dit kwam ik dus tegen! je moet dan wat speciale spul kopen! ik weet niet wat voor afsluiting ik heb op mijn radiatoren. Ik kan na werk even langs gaan en wat foto's maken om extra informatie te geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:32
[...]

Dit is een typisch top Tweakers voorbeeld advies, hulde! _/-\o_

Gewoon alleen radiator los, muurtje knap maken en radiator erop is veel te eenvoudig. Er moet gezocht worden naar ingewikkelde probleemoverstijgende oplossingen die meer doen dan alleen maar simpele issues fixen, is er nog voorkeur voor L/L, L/W of een bron boren? Die laatste neem ik aan he?

[ Voor 36% gewijzigd door No Hands op 24-06-2024 08:54 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:14
Haha, ik vond het advies om gelijk de kranen te gaan vervangen aan iemand die al moeite heeft met alleen de radiator afkoppelen een beetje overdreven en typisch tweakers, vandaar mijn schepje er bovenop ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 11-06 18:32
Ik heb afdekdopjes erin gedaan en de radiator afgekoppeld.. 4 jaar later zitten de dopjes er nog in :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 11:19
Hehehe, mooie reacties hier. En los van dat het natuurlijk geen kachel is maar een radiator of convector.

Toevallig drie weken terug nog gedaan dus bij deze een stappenplan. Als het goed is zit er ergens een 'voetventiel'. Kapje er af en dichtdraaien met een imbussleutel. Vervolgens de radiatorknop (ook als het een thermostaatknop is) boven dicht zetten. Ontluchtingskraantje bovenop open doen. Mss. komt er nog een beetje water uit door resterende druk. Opvangen met een keukenpappiertje. Dat zou moeten stopppen daarna, weet je ook dat de druk er af is. Dan vervolgens laag bakje eronder en onderste moer een beetje los draaien, hier kan wat kracht voor nodig zijn. Als je vervolgens het ontluchtingskraantje hebt komt hier langzaam wat water uit. Bakje vol --> weer dicht. Handigst is een grote emmer ernaast zodat je niet telkens met een klein bakje hoeft te lopen. Herhaal dit als er niet meer komt bovenste moer ook los voor lucht. Dan blijven herhalen tot de radiator leeg is wat even kan duren. Vervolgens aan het eind: moeren los en trek de radiator van de moeren af. Vervolgens steunen los maken en radiator een beetje scheef houden om het laatste (vaak zwarte) water onderin in het bakje op te vangen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:23
Mooie al die adviezen maar als het soms een oude flat is met blokverwarming is er een grote kans dat er geen voetventiel is. En dan is het even afkoppelen van een radiator toch wel even heel wat meer werk dan alleen 2 koppelingen los draaien. Het kan wel maar daarna heb je een eigen zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Dit is een typisch top Tweakers voorbeeld advies, hulde! _/-\o_
Ik zou ook meteen vloerverwarming installeren dan hoeft die radiator niet meer terug :+

- Het lampje van mijn koelkast is kapot
- Nou, als je bij Ikea een nieuwe keuken besteld met een inbouwkoelkast heb je dat probleem ook opgelost d:)b

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDutchRitual
XElD schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:16:
Hehehe, mooie reacties hier. En los van dat het natuurlijk geen kachel is maar een radiator of convector.

Toevallig drie weken terug nog gedaan dus bij deze een stappenplan. Als het goed is zit er ergens een 'voetventiel'. Kapje er af en dichtdraaien met een imbussleutel. Vervolgens de radiatorknop (ook als het een thermostaatknop is) boven dicht zetten. Ontluchtingskraantje bovenop open doen. Mss. komt er nog een beetje water uit door resterende druk. Opvangen met een keukenpappiertje. Dat zou moeten stopppen daarna, weet je ook dat de druk er af is. Dan vervolgens laag bakje eronder en onderste moer een beetje los draaien, hier kan wat kracht voor nodig zijn. Als je vervolgens het ontluchtingskraantje hebt komt hier langzaam wat water uit. Bakje vol --> weer dicht. Handigst is een grote emmer ernaast zodat je niet telkens met een klein bakje hoeft te lopen. Herhaal dit als er niet meer komt bovenste moer ook los voor lucht. Dan blijven herhalen tot de radiator leeg is wat even kan duren. Vervolgens aan het eind: moeren los en trek de radiator van de moeren af. Vervolgens steunen los maken en radiator een beetje scheef houden om het laatste (vaak zwarte) water onderin in het bakje op te vangen. Succes!
Kiek dit is waar ik naar op zoek was!

Een kamaraad die sinds kort klaar is met verbouwen komt mij ook mee helpen.

Met intotal 3 man, advies van tweakers en youtube moet dit werk lukken!

@mod kan je deze draadje open houden? Zo kan ik iedereen een update geven zodra het klaar is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 11:19
andre208 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:20:
Mooie al die adviezen maar als het soms een oude flat is met blokverwarming is er een grote kans dat er geen voetventiel is. En dan is het even afkoppelen van een radiator toch wel even heel wat meer werk dan alleen 2 koppelingen los draaien. Het kan wel maar daarna heb je een eigen zwembad.
Als er geen voetventiel te bekennen is dan is het inderdaad een ander verhaal. Ik heb zelf ook ooit in zo'n flat gewoond. Manier hoe ze dan leidingen afkoppelen is vaak met speciale apparatuur de een stuk leiding lokaal bevriest.

Maar laten we er even vanuit gaan dat TS een wat gangbaarder situatie voor zich heeft ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TheDutchRitual schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:38:
[...]
@mod kan je deze draadje open houden? Zo kan ik iedereen een update geven zodra het klaar is :D
Draadjes gaan hier in principe niet op slot, tenzij ze tegen de regels zijn of iets dergelijks of jullie het voor elkaar krijgen hier een dusdanig populair topic van te maken dat er een deel 2 komt :P

Ik zal ook even de titel fixen, zodat het duidelijk is dat het om een radiator gaat. Ik dacht zelf namelijk bij het lezen van de titel dat het misschien ging om een houtkachel met CV circuit of zo :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 22:53
XElD schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:16:

Let wel op, hiermee is de rest van je installatie nog wel gevuld met water, dus alleen de koppelingen tussen de radiator en het voetventiel/radiatorkraan los schroeven. Er is natuurlijk ook kans dat het voetventiel of radiatorkraan (vooral als ze ouder zijn) nog een beetje blijven lekken, dan heb je heel wat bakjes en emmers nodig :P. In geval van het laatste is het wel makkelijker om de hele installatie leeg te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:55
Even een tip, wanneer je de houders van de radiator van de muur afschroeft, plaats er dan tijdelijk even wat lange schroeven terug in. Dan kan daaromheen gestuct worden. Anders wordt dat straks dichtgesmeerd en zit je weer nieuwe gaten te boren, afstand meten etc.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
Niet met waterpomptangen doen want daarmee beschadig je de bout en dat ziet er niet uit na afloop tijdens terug plaatsen.

Gebruik een verstelbare steeksleutel, bahco noemen we die dingen ook.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:53
Afhankelijk van jouw situatie:
* voetventiel (inbus) van de radiator dichtdraaien. Deze zit vaak achter een 6 kantige (kleine) moerdop. Als je deze losdraait dan komt er geen water uit, want er zit een inbus achter.
* de radiatorkraan dichtdraaien.
* nu het water uit de radiator aftappen. Dit mag niet meer zijn dan één emmer.
* daarna de radiator loskoppelen (tussen kraan en radiator)
* j-beugels van de muur af en de schroeven terugplaatsen
* stuccen en alles achterstevoren weer aansluiten. Bij de CV installatie en bij de bovenkant van je radiator ontluchten

OF (als je geen voetventiel hebt)
* het gehele CV systeem leeg laten lopen bij een radiator lager dan die er af moet. Alle radiatorkranen openzetten.
* daarna alsnog bij de specifieke radiator water aftappen.
* daarna verder bij de vierde bullet hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:32
mr_evil08 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:28:
Niet met waterpomptangen doen want daarmee beschadig je de bout en dat ziet er niet uit na afloop tijdens terug plaatsen.

Gebruik een verstelbare steeksleutel, bahco noemen we die dingen ook.
Bahco is een merk toch, volgens mij heet het ding een Engelse sleutel

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
No Hands schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Bahco is een merk toch, volgens mij heet het ding een Engelse sleutel
verstelbare moersleutel
Iedereen noemt het een Bahco in volksmond omdat die het meest gebruikt wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2024 14:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 14:20
Als dat schroefkoppelingen zijn heb je waarschijnlijk ook nog wat teflontape nodig. Dat gaat op het schroefdraad om zeker te zijn dat het waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
locke960 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:33:
Als dat schroefkoppelingen zijn heb je waarschijnlijk ook nog wat teflontape nodig. Dat gaat op het schroefdraad om zeker te zijn dat het waterdicht is.
Aansluiting van radiator is met conische koppelingen, daar mag geen dichting tegen.
En teflon, tsja, daar mag jij gerust mee werken; maar vlas met vet is beter maar rommeliger; en loctite 55 is ook beter en je handen blijven proper.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Dag allemaal,

Woow allemaal bedankt voor de tips en reactie. omdat een paar mensen nog wat vragen hadden heb ik betere foto's gemaakt van de kachels en ze in een aparte mapje gezet.

Kachel 1, 2, 3 en vijf zien er het zelfde uit. Kachel 4 heeft geen voetventiel. Dus ik moet dan het hele C.V systeem laten leeg lopen. Alleen heb ik geen kachel die lager is dan de rest, alles zit op de zelfde verdieping. mag ik hier tips over hebben?

Daarnaast is een beugel van kachel 4 ook krom. Deze laat ik door de woning bouw vervangen en misschien is het dan ook een idee om nog een beugel te plaatsen aan de rechter kant van de kachel

Link naar meer foto's

[ Voor 15% gewijzigd door TheDutchRitual op 24-06-2024 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:01
TheDutchRitual schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:41:
Kachel 1, 2, 3 en vijf zien er het zelfde uit. Kachel 4 heeft geen voetventiel. Dus ik moet dan het hele C.V systeem laten leeg lopen. Alleen heb ik geen kachel die lager is dan de rest, alles zit op de zelfde verdieping. mag ik hier tips over hebben?

Daarnaast is een beugel van kachel 4 ook krom. Deze laat ik door de woning bouw vervangen en misschien is het dan ook een idee om nog een beugel te plaatsen aan de rechter kant van de kachel
Zeg, je zou het toch radiatoren gaan noemen?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een waterzuiger is je vriend! houd er wel rekening mee dat er nog best wat water uit gaat komen dus dat je niet als een malle de koppelingen losdraait want aahja valt mee wat er uit stroomt...

en dan je waterzuiger ineens vol is.... en dan de koppeling nog weer moet zien vast te draaien ;)

of je moet de luxe van meerdere waterzuigers hebben ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 16:27
TheDutchRitual schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:41:
Daarnaast is een beugel van kachel 4 ook krom. Deze laat ik door de woning bouw vervangen
Hmm huurhuis van de woningbouw, vind de woningbouw het ok als je de muur gaat stucen? Ik heb weleens mee gemaakt dat ze moeilijk doen bij dit soort dingen, ook al is het een 100% verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Bij radiator 3 zie ik een mooi onderblok welke je kunt dichtdraaien (onder dat kapje zit een inbus, onthoud het aantal slagen ivm inregelen), samen met de kraan daarboven sluit je alles af. Ervan uitgaande dat ze beiden nog 100% sluiten, kun je daarna de radiator leeg laten lopen met het onderste kraantje aan de andere kant en die erboven voor luchttoevoer. Daarna kun je de grote moeren op de leidingen direct aan de radiator losdraaien om hem daarna los te krijgen van de beugels.
Bij mij lekte de kraan dus moest ik er een afsluitdop opdraaien.
Radiator 4 heeft geen onderblok en ik zou zelf niet zo'n koppeling van een kunststof leiding gaan losdraaien. Zie dat maar weer waterdicht te krijgen.
Na het terugplaatsen weer laten vollopen met water uit het cv-systeem waarbij je het bovenste ontluchtingskraantje open laat tot er water uit komt. Wel afschermen, anders is gelijk je nieuwe stucwerk vies.
Tot slot het cv-systeem weer bijvullen bij de ketel tot de druk weer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Nou heren het is gelukt! Alle radiatoren zijn er van af!

Nu alles klaar maken voor het stuc werk. Ik ben helaas wel vergeten om het aantal slagen te tellen @BounceMeister Maar dat zou ik wel moeten kunnen oplossen met een hitte camera.

Ik heb echt enorm veel geleerd en het is allemaal niet zo moeilijk als dat ik dacht. Alleen moet je het een keertje hebben gedaan. Nogmaals bedankt iedereen!

Hier zijn de video's van hoe alles er nu uit ziet.

LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Jouw vraag, denk dat de ontluchting is zijn goedkoop te vervangen.

https://www.techniekwebsh...wcpp7209meFhoCrVoQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
pletter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:50:
Jouw vraag, denk dat de ontluchting is zijn goedkoop te vervangen.

https://www.techniekwebsh...wcpp7209meFhoCrVoQAvD_BwE
oooh top dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 17:00
@TheDutchRitual En je hoeft natuurlijk niet met een stift op je radiator te schrijven waar deze hing. Ze hebben zover ik zie bijna allemaal een andere maat dus. En als ze hetzelfde zijn maakt het niet uit welke je waar terug hangt ;) .
(en daarbij heb je het aardig gedocumenteerd met je foto's en filmpjes :) )

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 27-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
jongetje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:02:
@TheDutchRitual En je hoeft natuurlijk niet met een stift op je radiator te schrijven waar deze hing. Ze hebben zover ik zie bijna allemaal een andere maat dus. En als ze hetzelfde zijn maakt het niet uit welke je waar terug hangt ;) .
(en daarbij heb je het aardig gedocumenteerd met je foto's en filmpjes :) )
Haha dank je! voor nu hebben de nummers 1 tot er met 6 op schilderstape gedaan en het geplakt op de juiste radiator.

We hebben het idee gekregen om de radiatoren zwart te verven. dus dat word nog ook een grote klus. schoon maken van stof, dan schuren, dan doekje met afwas middel, dan doekje ammoniak, primer en vervolgens verven.

Dat zou echt heel mooi moeten staan met neutraal kleurig laminaat waar een V groef in zit die ook zwart is, met zwarte plinten. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
Het liikt erop dat je een 1 pijps systeem hebt, en dat die laatste radiator moet eigenlijk ook nog een juist onderblok/voetventiel hebben met een 0,5 getal erop, maar ik kan dat niet vanaf deze afstand niet helemaal zeker weten. Er gaan vier leidingen voor 6 radiatoren ? Bij 2 pijps systeem is het zeg maar 12 leidingen.
Een 1 pijps systeem leidt tot hogere watertemp en dus hogere gasrekeing. en je kan vragen of ze huis om willen zetten naar een 2 pijps systeem. maar in een huurwoning/woningbouw wens ik je er veel succes mee.
die snappen meestal niet wat besparen is, plus je huis niet zo groot dus zo hoog wordt die rekening niet.
ps vervang die aftapper even twee tellen werk en de volgende is er weer blij mee.
Pagina: 1